Salta al contingut principal
Memòria 2021

4.6. Relacions internacionals

La Unitat de Coordinació de Relacions Internacionals (UCRI) va ser creada per Resolució de 26 de desembre de 2004 del president de l'Agència Tributària amb la finalitat de dotar a aquesta d'una unitat orgànica específica que assegurés la coordinació de les diferents activitats de caràcter internacional en què participa. A nivell orgànic, aquesta Unitat es va integrar el 2011 en el Gabinet del Director General i té assignades com funcions el desenvolupament i coordinació de les relacions de l'Agència amb òrgans i institucions estrangeres i organismes internacionals que no estiguin específicament atribuïdes a uns altres òrgans.

D'altra banda, cal tenir en compte que l'àmbit duaner és, per definició, intrínsecament internacional. El concepte de “duana” no s'entén tret d'un context internacional, atès que la seva funció és la facilitació i control del comerç internacional de mercaderies. El Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència, sota la coordinació de la UCRI i en estreta col·laboració amb la mateixa, desenvolupa una intensa activitat internacional, que es canalitza a través de la Subdirecció General de Relacions Internacionals.

L'any 2021, la presència internacional de l'Agència, s'ha vist afectada com a conseqüència de la greu crisi sanitària. No obstant això, gràcies al treball dels experts, designats pels diferents Departaments, Serveis i Delegacions, l'Agència Tributària s'ha adaptat ràpidament a la nova forma de treballar i s'ha pogut mantenir la presència institucional a través de videoconferències amb les diferents institucions i organismes internacionals, la prestació d'assistències tècniques de forma virtual i la realització de cursos i seminaris en línia. Moltes de les activitats dels Organismes internacionals es van orientar al procés de recuperació futura de les Administracions Tributàries després de la crisi de la COVID-19.

  • L'Agència Tributària participa, entre d'altres, en els següents Organismes internacionals a través de diferents instruments, ja sigui grups de treballs, fòrums, seminaris o altres projectes:

    La Unió Europea (Fiscalis, Customs, Eurosocial, Twinnings, …)

    Els projectes més importants que s'han desenvolupada com a part del Programa Fiscalis, s'han dut a terme per indicació expressa de TADEUS, format pels 27 Directors de les Administracions Tributàries dels països membres de la UE, que va celebrar la seva tercera conferència, en línia, el novembre 2021. Destaquen les iniciatives “Trust and Compliment normatiu”, “Performance Measurement of Administrative Cooperation”, la posada en marxa del Advisory Board de Eurofisc, amb participació directa dels deputies del TADEUS i que estava previst en el projecte “Eurofisc Governance”, el projecte de Compliment Cooperatiu per a petites i mitjanes empreses i per a multinacionals (ETACA) i l'inici del nou projecte sobre mesurament del Tax Gap en matèria d'Impostos sobre la Renda i Societats, frau d'IVA i comerç electrònic. Altres treballs importants han estat els dedicats a la implementació del paquet d'IVA de comerç electrònic i la preparació d'un nou paquet d'IVA en l'era digital, la posada en marxa del CESOP, el projecte de protecció de dades en els Sistemes informàtics europeus, els treballs per a la implementació de la Directiva del Mecanisme de Resolució de Disputes, la guia per al desenvolupament de Chatbots i Intel·ligència Artificial en les Administracions Tributàries, la posada en marxa de la fase d'implementació nacional  del Marco Común de competències per a funcionaris de les AATT, el del projecte de Gestió de Riscos Empresarials (ERM) i l'establiment de la futura AIAC Community (Advanced International Administrative Cooperation Community) que coordinarà totes les eines de cooperació administrativa sota el paraigua de Fiscalis (Controls Multilaterals, PAOEs, …)

    L'1 de desembre de 2021 va entrar en funcionament, amb cert retard, el nou Programa Fiscalis 2021-2027 que comporta moltes novetats des del punt de vista organitzatiu i de gestió. Per primera vegada, el programa de Treball serà plurianual (2021-2023) i pretén ser més flexible per adaptar-se a les possibles modificacions legislatives i de procediment de la UE.

    La participació dels funcionaris de l'Agència Tributària en tots els projectes Fiscalis es plasma en més de 100 informes que han estat pujats a la Base de Dades de Relacions Internacionals de l'Agència Tributària.

    En el que fa referència a Duanes i Impostos Especials, Espanya ha participat, de forma virtual, en 41 reunions de Grups de Treball (fonamentalment, Grup Unió Duanera i Grup d'Aplicació de la llei - Duanes) dels Òrgans Preparatoris del Consell de la UE, en 28 reunions de Comitès per a control pels Estats Membres de l'adopció d'actes d'execució per la Comissió, en 41 reunions de Grups d'Experts del Codi Duaner i similars per a suport a la Comissió, i en 148 reunions de grups de projecte Customs 2020 (aquest programa tenia prevista la seva finalització el març de 2021, però a causa de la pandèmia, va ser prorrogat fins al 30 de novembre de 2021). Durant l'any 2021, moltes de les reunions hagudes han estat relacionades amb el desenvolupament i implantació dels sistemes informàtics previstos en el Codi Duaner de la Unió.

    L'1 de desembre de 2021, va entrar en vigor el nou Programa Customs 2021-2027. El programa comporta moltes novetats des del punt de vista organitzatiu i de gestió. Per primera vegada, el programa de Treball serà plurianual (2021-2022) i pretén ser més flexible per adaptar-se a les possibles modificacions legislatives i de procediment de la UE.

    A més, pel seu paper de suport a la Comissió en la definició de l'estratègia i de la política duanera cal destacar la participació d'Espanya, juntament amb les autoritats duaneres de la resta de països membres de la UE, en les reunions del Grup de Política Duanera presidida per la Comissió Europea. El grup, a més, assisteix a la Comissió en l'establiment del marc general de cooperació entre la Comissió, els estats membres i altres actors interessats en els aspectes operatius de la unió duanera i en la implementació de la legislació, els programes i les polítiques en matèria duanera. El grup celebra dues reunions anuals.

  • L'OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic)

    Pel que fa a l'OCDE, a més de tots els projectes relacionats amb el tema COVID-19 ja esmentats, destaquen els treballs sobre els Pilars 1 i 2 de BEPS, després de l'acord assolit l'octubre pels països participants en el Marco Inclusivo i la iniciació del projecte ICAP, una vegada finalitzats els dos pilots (ICAP e ICAP 2.0), que donarà lloc a l'extensió d'aquest programa sobre compliment de les grans empreses a tots els països del FTA. Destaquen, també, els treballs del grup de Transformació Digital “Tax Administration 3.0”, per desenvolupar les recomanacions que s'incloïen el document del mateix nom publicat a 2020. L'Agència Tributària forma part del Advisory Group del projecte i presideix el grup encarregat dels treballs del projecte sobre factura digital, a més de participar activament en el projecte sobre Identitat Digital.

    El setembre de 2021, es va publicar la novena edició de les sèries sobre Administració Tributària del FTA. En aquesta ocasió apareixen, com bones pràctiques, diversos projectes posats en marxa per l'Agència Tributària, com l'Administració Digital Integral (ADI), les Visites Virtuals (VIVIs), els assistents virtuals, el nou esborrany d'IVA o la línia d'ajuda de recaptació Rec@t.

    L'Agència Tributària segueix participant en diversos projectes del JITSIC Network, que té com objectius l'intercanvi d'informació i la cooperació en matèries d'interès comú. Actualment està integrada per 42 països. El 2021 la participació de l'Agència Tributària ha continuat amb el projecte sobre residència de grans patrimonis - HNWI (High Net Worth Individuals-Residency), en el projecte HNWI- Structures, en el projecte de Certificats de Residència, en el grup d'experts sobre EOI, i en el grup de Data Leaks.

    L'Agència Tributària participa a més en el programa TIWB (Tax Inspectors Without Borders), que és una iniciativa conjunta d'OCDE i UNPD llançada oficialment el juliol 2015 després d'una fase pilot de 18 mesos. Té com a objectiu facilitar la implementació de programes específics d'assistència en matèria d'auditoria fiscal als països en desenvolupament de tot el món. En el marc d'aquest projecte, els experts en auditoria fiscal treballaran directament amb funcionaris de les administracions tributàries locals dels països en desenvolupament. Durant 2021 ha tingut lloc el llançament oficial i posada en marxa d'un projecte de cooperació amb El Salvador sobre preus de transferència i fiscalitat internacional en el que participen experts de la ONFI i de la ONIF. El projecte està en curs i es desenvolupa íntegrament de forma virtual.

    Finalment, ressaltar que, com a part del pla de formació contínua de l'Agència Tributària, es van oferir diversos cursos de fiscalitat i estàndards internacionals preparats pel Programa de Relacions Globals de l'OCDE, que van comptar amb la participació de 684 funcionaris de l'Agència, el que dona idea del màxim interès que suscita l'activitat internacional.

  • La IOTA (Organització Entra-europea d'Administracions Tributàries)

    El 2021 va finalitzar la primera fase de l'assistència tècnica a Bulgària en matèria de Governança de dades.

    També van tenir lloc activitats de celebració del 25 aniversari de l'organització.

    Finalment, és de destacar el llançament dels tres primers cursos de formació en línia en temes d'administració tributària “VITARA” (iniciativa conjunta FMI/OCDE/CIAT/IOTA).

  • El CIAT (Centre Interamericà d'Administracions Tributàries),

    Entre les activitats de cooperació internacional del CIAT cal destacar la participació d'experts de l'Agència Tributària en seminaris virtuals de la Xarxa de facturació electrònica, el lideratge en l'elaboració del manual d'Ètica, així com en cursos de formació sobre Preus de Transferència.

    Durant l'Assemblea General del CIAT de 2021 l'Agència Tributària ha manifestat el seu compromís per organitzar la Conferència Tècnica del CIAT de 2022 que se celebrarà l'octubre a Granada.

  • La OMA (Organització Mundial de Duanes)

    La OMA és l'única organització internacional amb competència en qüestions duaneres, a què pertanyen més de 180 nacions que globalment gestionen el 98% del comerç mundial. Espanya ha participat en 15 reunions dels seus òrgans de govern, comitès preparatoris i grups de treball. Així mateix, Espanya ha participat en diverses activitats relacionades amb assistència tècnica internacional.

  • El Conveni multilateral sobre cooperació i assistència mútua entre les adreces nacionals de duanes d'Amèrica llatina, Espanya i Portugal (COMALEP). Pendent d'actualització per Duanes.

    El Conveni, subscrit a Mèxic l'11 de setembre de 1981 i posteriorment modificat pel Protocol aprovat a Cancún (Quintana Roo), Mèxic, el 29 d'octubre de 1999, constitueix un instrument per enfortir l'assistència mútua en la lluita contra el frau i la cooperació, així com l'increment i desenvolupament del comerç entre les Parts.

    El Consell de Directors Nacionals de Duanes, òrgan col·legiat encarregat de la direcció i administració del mateix es reuneix un cop l'any.

En l'activitat internacional de l'Agència Tributària tenen una gran importància les assistències tècniques a uns altres països prestats pels nostres experts. Gràcies a la possibilitat de realització d'aquestes activitats de forma remota, el nombre d'assistències durant 2021 va créixer exponencialment. Entre les assistències realitzades el 2021 cal destacar, a més de les indicades anteriorment, les realitzades en col·laboració amb el programa d'Experts UE-CUBA, amb el Fons Monetari Internacional, amb el Banc Mundial o amb el Banc Iberoamericà de Desenvolupament en suport a les Administracions Tributàries de Cuba, el Brasil, Hondures, el Perú i l'Argentina.