Salta al contingut principal
Memòria 2022

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seva creació, l'Agència Tributària ha estat pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant que ha portat a disposar, avui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Durant els últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

En aquest àmbit ha resultat fonamental la implantació el 2021 de la nova Seu electrònica de l'Agència Tributària: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Aquesta pàgina web unifica el portal d'informació i la seu electrònica, de manera que tots els serveis passen a ser accessibles sota una estructura temàtica de continguts – independentment del fet que es tracti d'informació o de tràmits – que fa més còmoda i àgil la navegació per al contribuent, millorant així l'experiència de l'usuari.

El seu disseny modern facilita la navegació i una visió i llenguatge orientats a l'usuari, amb explicacions i descripcions prèvies a l'accés a les diferents gestions, reforçant-se el web de l'Agència com eina bàsica per minimitzar els costos indirectes del compliment tributari per al contribuent.

També en l'àmbit de l'administració electrònica, i en relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integraran en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO). El cens total d'inclosos efectius en NEO a 31 de desembre de 2022 era de 2.673.987 persones físiques i jurídiques.

Segons determina l'esmentada llei, s'entendrà complerta l'obligació de notificació electrònica a la que es refereix l'article 40.4 amb la posada a disposició de la notificació en la Seu electrònica de l'Administració o Organisme actuant o en l'adreça electrònica habilitada única. Ara bé, a més, els interessats han de poder accedir a totes les notificacions des del Punt d'Accés General electrònic de l'Administració, que funcionarà com un portal d'accés.

En el Registre electrònic de l'Agència Tributària s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre i per a persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@vePIN. Aquesta és una facilitat afegida per a aquells tramitis que exigien certificat i no era suficient amb aportar el CSV de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària, potenciant la utilització del registre electrònic.

Com a conseqüència d'això les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència són molt menys que les presentacions amb identificació, quedant-se en 626.146 assentaments registrals. Tanmateix, els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@vePIN han estat el 2022 de 5.386.905 assentaments.

Conforme a la normativa vigent, existeixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar davant les Administracions Públiques o davant els organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seva situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.

Durant l'any 2022 s'han sol·licitat per via electrònica 9.478.951 certificats, fet que suposa un 95,24% sobre el total de certificats sol·licitats. Això vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel propi ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requereix la informació.

També cal destacar que el desembre de 2022 es va iniciar un projecte pilot per oferir assistència telefònica amb cita prèvia per a la sol·licitud de certificats tributaris.

Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeti millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seves obligacions tributàries promovent, en definitiva, un millor compliment de les mateixes.

L'any 2022, 1.907.966 contribuents més han comunicat les seves dades de contacte electrònics, ja sigui un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació. A 31 de desembre de 2022, el nombre de contribuents totals subscrits al sistema d'avisos informatius i sobre notificacions assoleix la xifra de 13.743.270.

La utilització de l'Administració electrònica ofereix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la càrrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per processar la informació i per detectar l'evolució de variables econòmiques.

Un exemple de la creixent importància de la nova comunicació amb el contribuent aprofitant els beneficis que atorga l'administració electrònica, és la creació de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI), administracions en les que l'atenció i assistència al contribuent es realitza exclusivament per mitjans electrònics i telefònics, i que faciliten l'accessibilitat a tota la població i en un horari ampli, redueixen els costos per al contribuent en evitar-li els desplaçaments, afavoreixen la unificació del criteri en l'aplicació de la norma, i permeten una major especialització dels funcionaris que treballen en elles, millorant així l'assistència al contribuent.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'aquesta Memòria es desenvolupen els serveis prestats per mitjans electrònics.