2.5. Valoració de l'Agència Tributària per part dels ciutadans
Enquestes i estudis d'opinió
L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública va dur a terme el 2022 l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2021 ”. Aquest informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.
L'estudi es realitza a partir d'una mostra de tres mil ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.
La comparació de les valoracions obtingudes el 2021 amb les d'anys anteriors (escala sobre 4) mostra que la imatge positiva dels serveis de l'Agència Tributària està consolidada entre els ciutadans, amb una valoració mitja del 2,9.
A més, en aquest estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seva tasca i correctes en el tracte personal.
Valoració dels serveis en campanya de renda per part dels contribuents
L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2021 ”desenvolupada durant l'any 2022 sondeja l'opinió dels usuaris, sobre els serveis oferts.
Els usuaris manifesten la seva opinió sobre l'ús dels següents serveis: el servei RENØ per obtenir el número de referència, Cl@ve PIN, l'app"Agència Tributària ", el servei d'ajuda per a la presentació telemàtica de la declaració (Renda Web), el servei de cita prèvia, el servei d'assistència per a la presentació de la declaració per telèfon i en oficines, el servei de videoassistència i la informació i tràmits facilitats a través de la Seu de l'Agència Tributària.
Respecte al nivell de satisfacció dels usuaris amb el servei d'ajuda per presentar la declaració de la Renda 2021 (Renda Web), els contribuents que manifesten sentir-se satisfets, força satisfets o molt satisfets respecte a la mateixa suposen un 76,05% dels que han manifestat utilitzar aquest servei.
Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent
El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan col·legiat adscrit a la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vela per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produeixen per l'aplicació del sistema tributari que realitzan els òrgans de l'Estat i efectua els suggeriments i propostes pertinents en la forma que reglamentàriament es determina. Es regeix, pel que fa a la seva competència, composició i funcionament, per les seves normes específiques.
Apareix com garant dels drets dels ciutadans en les seves relacions tributàries, donant cabuda a tots els sectors socials relacionats amb l'àmbit tributari, per tal de garantir un major acostament de l'Administració als ciutadans.
L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, així com de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell per a la Defensa del Contribuent, integrada en el Servei d'Auditoria Interna i coordinada per la seva Directora.
El 2022 i en relació amb actuacions de l'Agència Tributària es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent un total de 7.495 queixes i suggeriments (7.369 queixes i 126 suggeriments), un 7,76% més que l'any anterior, i un 9,10% menys que el 2020.
En el Quadre núm. 11. Queixes i suggeriments. Principals rúbriques 2022 de l'Annex, es recullen les principals rúbriques en les que s'agrupen els motius de les queixes i suggeriments per a 2022. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent, que recull les xifres definitives aprovades en el Ple del Consell.