Salta al contingut principal
Memòria 2022

3.3. Resultats obtinguts d'acord amb uns altres indicadors establerts en els Plans d'Objectius d'anys anteriors

Els Plans d'Objectius anteriors a 2018 incloïen indicadors referits als resultats derivats de les actuacions de prevenció i control del frau. Sota aquesta denominació es mesuren els resultats recaptatoris de les actuacions de l'Agència Tributària de lluita contra el frau.

Tanmateix, aquests indicadors ofereixen un mesurament de les activitats de control de l'Agència tenint en compte un criteri de caixa (liquidacions cobrades independentment de l'any en què es va practicar la liquidació, quotes cobrades que havien estat denunciades en l'exercici o en exercicis anteriors, liquidacions extemporànies ingressades, així com denegació de devolucions sol·licitades), podent estar l'import global condicionat per resultats extraordinaris poc representatius de l'activitat principal de l'Agència Tributària, el que no reflectirà de manera adequada l'activitat de l'organització.

A més, l'objectiu de maximitzar els indicadors de resultats de lluita contra el frau pot no estar completament alineat amb una de les funcions bàsiques encomanades a l'Agència Tributària com és l'increment de la recaptació en voluntària. Encara que s'han vingut adoptant mesures legislatives per a l'increment de l'autoliquidat i ingressat (ex. limitació de despeses financeres, obligació de declarar béns a l'estranger, inversió del subjecte passiu a l'IVA en transmissions immobiliàries …), l'eficàcia de les mateixes seria limitada si posteriorment el comportament de l'Agència Tributària fos passiu. 

Així mateix, els indicadors de resultats de lluita contra el frau només reflecteixen una part dels efectes de l'activitat de l'Agència Tributària, amb una visió temporal reduïda a un any concret, el que pot portar a entendre's erròniament com un incentiu a l'obtenció de resultats en el curt termini en detriment de la realització d'actuacions preventives o comprovacions de major complexitat i durada. Per tant, aquesta forma de seguiment exclusivament quantitativa ha de ser superada.

Els ingressos tributaris es veuen condicionats per una sèrie de variables externes com són el creixement econòmic, l'evolució de la demanda interna, la taxa d'ocupació, la inflació, els canvis normatius, el ritme de les devolucions... Per tant, la seva evolució no és un indicador suficientment consistent de l'evolució del compliment voluntari, el que dificulta reconèixer que les actuacions que exerceix l'Agència Tributària també tenen impacte en aquesta evolució.

Totes aquestes qüestions i la major orientació dirigida a les actuacions d'assistència i prevenció del frau, com així es reflecteix en el Pla Estratègic 2020-2023 i les seves addendes, aconsellen mesurar les actuacions de l'Agència Tributària a través d'uns altres indicadors. L'indicador que reflectiria de forma més fidedigna com evoluciona el comportament fiscal al nostre país és el que compara l'evolució diferencial de les bases imposables agregades amb la de les magnituds macroeconòmiques de referència, ja que una línia d'actuació constant de l'Agència Tributària és orientar les seves actuacions a l'aflorament i eixamplament de les bases imposables.

Sens perjudici de l'anterior, s'ofereix informació sobre els resultats obtinguts l'any 2022 d'acord amb els indicadors de resultats de lluita contra el frau que recollien els Plans d'Objectius d'anys anteriors a 2018.

Els resultats recaptatoris en la prevenció i lluita contra el frau de l'Agència Tributària assoleixen el 2022 un import total de 16.675 milions d'euros, fet que suposa un descens de l'1,31% respecte de l'any anterior. No obstant això, cal tenir en compte que el 2021 es van registrar minoracions de pagaments fraccionats i d'expedients de l'àrea de Duanes i Impostos Especials extraordinaris, de difícil repetició en el futur i, de fet, el 2022 les minoracions per expedients d'aquestes característiques s'han reduït sensiblement. Descomptats en ambdós anys aquells extraordinaris, els resultats de la prevenció i el control del frau van créixer un 2,7% fins a assolir els 15.362 milions d'euros.

En relació amb aquest resultat global, l'índex d'eficiència mesura l'import ingressat per aquestes actuacions de lluita contra el frau per cada euro gastat a l'Agència Tributària. Per al seu càlcul s'utilitzen les següents magnituds:

  • En el numerador s'inclou, en milions d'euros, l'import ingressat per la lluita contra el frau tributari i duaner.
  • En el denominador s'inclou, en milions d'euros, l'import del pressupost anual de l'Agència Tributària, en termes d'obligacions reconegudes. Recull el cost de totes les funcions que desenvolupa l'Agència Tributària, atès que totes contribueixen a complir la seva missió de vetllar per la correcta aplicació del sistema tributari estatal i duaner.

Segons l'índex d'eficiència, el 2022, per cada euro gastat en l'Agència, s'han recaptat 10,48 euros en la lluita contra el frau, xifra lleugerament inferior a la de l'any anterior.

Dades i gràfics relacionats amb aquesta qüestió es troben en l'Annex Quadre núm. 16. Índex d'eficiència.

L'import total consta de dues parts: “Resultats de la prevenció i control del frau tributari i duaner” pel qual s'han obtingut el 2022, 15.862 milions d'euros i “Altres resultats de la prevenció i control del frau tributari i duaner” amb un resultat en aquest mateix període de 813 milions d'euros.

  1. 3.3.1. Resultats de la prevenció i control del frau tributari i duaner
  2. 3.3.2 Altres resultats de la prevenció i control del frau tributari i duaner