Salta al contingut principal
Memòria 2022

4.1.1. Serveis d'informació

El programa INFORMA és el curs principal per obtenir informació escrita de l'Agència Tributària. Consisteix en una base de dades de preguntes i respostes tributàries a les que poden accedir tant usuaris interns com externs. El programa INFORMA està disponible per a la seva consulta a través d'Internet.

El 2022, els accessos al consultori van ser 2.257.272, un 12,1% menys que el 2021, amb un total de 2.568.181.

Així mateix, disposa d'un Servei Telefònic d'Informació Tributària Bàsica (901 33 55 33) sobre els principals impostos, operatiu de dilluns a divendres de 9 a 19 hores (excepte en el mes d'agost, en què l'horari d'atenció és de 9 a 15 hores). El 2022 es van atendre 5.644.448, fet que suposa un increment en les trucades ateses del 2,2% respecte de l'any anterior (5.525.396 el 2021).

L'assistència i informació tributària, en l'àmbit recaptatori, també s'ofereix a través del servei Rec@t, que el 2022 ha rebut 747.000 trucades, de les quals van ser ateses 685.000, davant les 630.000 de 2021.

L'any 2022, amb motiu de la campanya de renda de l'exercici 2021, es van reforçar les plataformes d'informació tributària des de l'1 d'abril fins a l'1 de juliol de 2022, en horari de 9.00 a 19.00 de dilluns a divendres, amb 503 llocs atesos per 503 persones, atenent-se durant aquests mesos 2.226.547 trucades (un 7,6% més que el 2021, amb 2.069.632 trucades).

Així mateix, la pàgina web de l'Agència Tributària, https://sede.agenciatributaria.gob.es, és un canal d'informació cada vegada més utilitzat pels contribuents. La pàgina web facilita la localització dels continguts, en aglutinar en una mateixa ubicació tota la informació relativa a un impost, descàrrega de programes, models i formularis, així com l'accés a tots els tràmits electrònics.

En aquest marc, l'Agència Tributària en els últims anys està avançant cap a un nou model d'informació i assistència incrementant la qualitat en la prestació dels serveis, incidint en el foment del compliment voluntari i prioritzant l'ús de les noves tecnologies davant els mitjans tradicionals d'assistència presencial. Exemple d'això és la creació de l'Assistent virtual de Renda, a través del qual el contribuent pot formular les seves pròpies preguntes sobre les principals qüestions que planteja l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (obligació de declarar, com declarar nòmines, lloguers, venda d'immobles o productes financers, ajuts obtinguts o quines deduccions aplicar, entre altres) així com els dubtes més habituals de Campanya, qüestions que es respondran de forma personalitzada. Així mateix es troben disponibles l'Assistent Virtual del Subministrament Immediat d'Informació i de l'impost sobre el valor afegit. Aquests assistents virtuals són eines, basades en l'ús de la intel·ligència artificial, a través de les quals es proporciona una àmplia informació tributària i ajuda per a la formalització i presentació de les declaracions, que permeten resoldre una àmplia gamma de qüestions que poden ser plantejades pels contribuents i que es complementen amb la possibilitat d'iniciar un Xat amb especialistes o de registrar les preguntes en l'Aplicació INFORMA plus, quan no s'obtingui la informació necessària en la resposta automàtica de les eines d'assistència virtual. Durant 2022 s'han produït 1.392.474 accessos a les eines d'assistència virtual d'IVA, Renda i Censos (Assistents virtuals, Informadors i localitzadors), i 804.999 a unes altres eines d'ajuts, com calculadores de terminis, i ajuts a l'emplenament de models 303 o 390.

Les xifres més rellevants es desenvolupen en els gràfics recollits en l'Annex: Gràfic núm. 17. Evolució dels accessos al Programa Informa, Gràfic núm. 18. Evolució de les trucades ateses pel telèfon d'Informació Tributària Bàsica, Gràfic núm. 19. Evolució de les visites (pàgines visitades) als portals web de l'Agència Tributària , Gràfic núm. 20. Evolució dels accessos a les eines d'assistència virtual, i Gràfic núm. 21 Accessos als assistents virtuals i altres eines d'ajuda.