Salta al contingut principal
Memòria 2022

4.2.1. Control sobre tributs interns

Les actuacions de control sobre tributs interns engloben les següents actuacions, excloent els referents a impostos especials, mediambientals i els que recauen sobre el comerç exterior:

  • Actuacions inspectores sobre tributs interns.

  • Control gestor sobre la generalitat dels contribuents i control sobre contribuents inclosos en el sistema de tributació per mòduls.

  • Control gestor sobre grans empreses.

Les actuacions de control inspector tenen per finalitat detectar i regularitzar els incompliments més complexos i perseguir les formes més sofisticades de frau. El seu caràcter selectiu les fa recaure sobre els contribuents que presenten un risc fiscal més elevat.

Aquestes actuacions són realitzades pels òrgans de les Delegacions Especials i pels òrgans de la Delegació Central de Grans Contribuents que tenen encomanat el desenvolupament de la inspecció tributària.

La seva realització té un gran component investigador i requereix, en general, una revisió exhaustiva de la situació tributària del contribuent objecte d'actuació inspectora, per a la qual cosa els òrgans que les duen a terme estan dotats de les facultats més àmplies que la normativa atribueix a l'Administració Tributària.

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos i es caracteritza perquè s'adreça a la generalitat de contribuents amb motiu de campanyes anuals, amb fort suport en la informació disponible i en el sistema informàtic que l'analitza. Es refereix a obligacions individualment considerades, està basat en controls formals i de tipus documental, sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent, i és realitzat normalment des de les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels corresponents òrgans de les Delegacions Especials, de la Delegació Central de Grans Contribuents i, si escau, de l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.

Juntament amb aquests controls, es computen les actuacions gestores sobre les grans empreses, que són aquelles volum d'operacions del qual supera la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior, calculat conforme a l'article 121 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, el que determina que tinguin unes obligacions fiscals específiques i diferents de la resta dels obligats tributaris.

Aquestes actuacions es realitzan pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, a través de les Unitats de Gestió de Grans Empreses (UGGES) en l'àmbit de les Delegacions Especials, així com per les Unitats de Gestió i la Unitat de Control Tributari i Duaner, integrades respectivament en la Dependència d'Assistència i Serveis Tributaris i en la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents.

Les actuacions de control gestor sobre les grans empreses són, entre d'altres, la comprovació de les devolucions previstes en la normativa tributària i la realització d'actuacions de verificació de dades i de comprovació limitada que poden donar lloc a les subsegüents liquidacions.

Juntament amb les anteriors actuacions de comprovació també s'inclouen en aquest indicador les actuacions d'investigació i les de caràcter auxiliar.

El 2022 s'han desenvolupat gairebé 1,9 milions d'actuacions de control de tributs interns, al voltant d'un 5,2% més que l'any anterior. D'aquella xifra global de comprovacions, 39.366 actuacions programades, un 7,6% més que el 2021, es van adreçar a grans empreses, multinacionals i grups fiscals, patrimonis de persones físiques, abusos societaris i economia submergida, consumint aquest tipus d'actuacions un elevat nombre de recursos, caracteritzats, a més, per la seva alta qualificació.

Actuacions inspectores sobre tributs interns

Aquestes actuacions comprenen totes les realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, en exercici de les funcions administratives atribuïdes a la inspecció tributària per l'article 141 de la Llei general tributària.

Aquestes actuacions poden ser de comprovació, d'investigació o de caràcter auxiliar.

L'import total de deute liquidat el 2022 va ascendir a 4.693,32, milions d'euros. En aquest import es recull tant deute instruït i liquidat en el propi exercici 2022, com deute instruït en exercicis anteriors i liquidat el 2022, no computant-se, tanmateix, el deute instruït en l'exercici, però continguda en actes que no s'hagin confirmat a la finalització de l'exercici 2022.

Dins les actuacions desenvolupades per la Inspecció en l'àmbit de control de tributs interns, destaquen:

  • Control de grans patrimonis: des de la seva creació el 2018, la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants (UCCCPR) de l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau, ha centrat els seus esforços en l'elaboració d'un “cens” complet d'obligats tributaris d'alta capacitat econòmica, la delimitació dels seus riscos o fraus fiscals específics, l'estudi i desenvolupament dels mecanismes d'investigació i selecció adequats per detectar aquests riscos en contribuents concrets i l'impuls d'iniciatives en matèria d'obtenció i/o gestió eficaç d'informació rellevant. Durant 2022, s'ha mantingut el treball destinat en matèria d'actuacions de comprovació de contingències tributàries associades a obligats tributaris que figuren com a titulars d'un patrimoni rellevant. Aquest tipus de comprovacions inspectores ha generat com a resultat deutes liquidats per un import de 546 milions d'euros en 1.130 expedients. Aquestes xifres es complementen amb l'anàlisi de les bases imposables i quotes declarades en l'IRPF pels contribuents amb patrimonis rellevants.

  • Actuacions sobre l'economia submergida, centrades en:

    • descobriment de vendes ocultes, amb més de 2.300 actuacions en les que s'ha aconseguit posar de manifest l'existència de vendes que el contribuent havia ocultat a l'Administració tributària, i com a conseqüència d'elles s'han computada quotes per un import de 435 milions d'euros.

    • més de 1.500 entrades i registres amb Unitats d'Auditoria Informàtica, que, a més de facilitar el descobriment de rendes ocultes mitjançant l'anàlisi del programa de doble ús utilitzat en la gestió i comptabilitat d'activitats econòmiques, resulten summament eficients des del punt de vista de l'obtenció de proves i del temps de durada de les comprovacions. Cal destacar que la participació d'aquestes Unitats especialitzades, a més de facilitar el descobriment de rendes ocultes mitjançant l'anàlisi de programa de doble ús utilitzat en la gestió i comptabilitat d'activitats econòmiques, resulta summament eficient des del punt de vista de l'obtenció de proves i del temps de durada de les comprovacions.

    • actuacions coordinades, consistents en l'inici de forma simultània d'actuacions de comprovació i investigació, mitjançant personació i amb participació de les Unitats d'Auditoria Informàtica, i que persegueixen no només el descobriment de vendes ocultes en els obligats tributaris inspeccionats, sinó també afavorir el compliment voluntari mitjançant la transmissió d'un missatge al col·lectiu d'empresaris del sector perquè recondueixin la seva conducta tributària.

  • Actuacions d'explotació d'informació internacional procedent de DAC1, CRS, DAC2 i FATCA. En concret, la ONIF ha continuat treballant en l'intercanvi d'informació amb uns altres països i jurisdiccions relativa a les següents categories:

    • informació sobre rendes del treball, rendes de consellers, rendes de pensions, rendes de productes d'assegurances sobre la vida, així com sobre la titularitat i rendes immobiliàries (rendes OCDE i DAC1)

    • informació sobre comptes financers a l'estranger (CRS, FATCA i DAC2)

    • informes país per país (CBC i DAC4)

    • informació sobre consultes i acords tributaris previs amb efectes transfronterers i sobre preus de transferència (DAC3)

  • Actuacions sobre petites empreses a través de procediments especialitzats en la mida de les entitats i les característiques dels seus riscos fiscals, mitjançant l'impuls de comprovacions abreujades.

Fiscalitat internacional

Durant 2022, l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI) ha contribuït, a través del desenvolupament de les seves importants funcions, als objectius generals de foment del compliment voluntari i de lluita contra el frau i l'elusió fiscal internacional. L'activitat de l'Oficina s'ha materialitzat tant en actuacions pròpiament inspectores, finalitzant 303 actuacions, com en la rellevant assistència dels seus funcionaris a grups de treball en organitzacions internacionals, fonamentals en matèria de fiscalitat internacional, així com participació en funcions de planificació i coordinació de l'acció inspectora.

Les esmentades actuacions inspectores inclouen les de suport i col·laboració en procediments inspectors, la instrucció d'acords previs de valoració d'operacions vinculades (AU) i la negociació en procediments amistosos en matèria d'imposició directa.

La ONFI desenvolupa actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, centrades en qüestions complexes en matèria de fiscalitat internacional. Aquesta activitat té especial transcendència en l'àmbit de les actuacions inspectores de la Delegació Central de Grans Contribuents. El 2022, la ONFI va col·laborar en 180 comprovacions inspectores, de les quals s'han finalitzat 117, suposant ajustaments en base imposable estimats prop de 3.409 milions d'euros. En l'exercici precedent, es va participar en 209 actuacions inspectores, de les quals es van finalitzar 112, amb un import total d'ajustaments en base imposable de 5.578 milions d'euros.

En relació amb els AU (acords previs de valoració d'operacions vinculades), l'actuació de la ONFI persegueix, a través d'aquests acords previs en matèria de preus de transferència, reduir la litigiositat i millorar la seguretat jurídica del contribuent, garantint una recaptació d'acord amb el que ha exigit per la llei. El 2022 la ONFI ha participat en la gestió de 214 expedients d'AU, havent-se finalitzat 43, dels quals 28 van ser estimats, 6 desestimats i en 9 casos es va produir el desistiment dels sol·licitants. Els AU estimats el 2022 han permès garantir bases imposables (en general, en els quatre exercicis següents) per un valor estimat superior als 2.712 milions d'euros.

Així mateix, l'any passat 2022, la ONFI va participar en 638 procediments amistosos en matèria d'imposició directa, xifra que s'ha anat incrementat notablement en els últims anys: 371 el 2019, 434 el 2020 i 576 el 2021. L'actuació de la ONFI persegueix, en aquests procediments, l'eliminació de la doble imposició econòmica generada en actuacions inspectores i, simultàniament una adequada defensa de les bases imposables que han de tributar a Espanya, tant en regularitzacions amb abast transfronterer realitzades per l'Administració espanyola, com en les efectuades per les administracions d'uns altres països. D'aquell total de procediments, el 2022 es van finalitzar 143, davant els 142 de 2021 i els 106 de 2020. Les bases imposables afectades pels procediments amistosos finalitzats el 2022 van ascendir a gairebé 1.004 milions d'euros, essent aquesta xifra de 721 milions l'any 2021.

Control gestor sobre tributs interns

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos. S'adreça, partint de la informació de què disposa l'Agència Tributària, a verificar, amb caràcter general, totes les obligacions tributàries considerades individualment. Es basa, fonamentalment, en processos informàtics i en controls de tipus documental (sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent), realitzats normalment en les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels òrgans de Gestió Tributària; per la Dependència d'Assistència i Serveis Tributaris respecte dels contribuents adscrits a la Delegació Central de Grans Contribuents (DCGC) i per les Unitats de Gestió de Grans Empreses, dependents de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, respecte dels contribuents sobre els quals s'exerceixin les seves competències (entre d'altres, aquells sobre els quals la DCGC no exerceixi la seva competència però volum d'operacions del qual superi la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior.

Impost sobre la renda de les persones físiques

Les actuacions de control gestor sobre aquest impost finalitzats el 2022, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència, han estat 792.992, un 7,1% més que el 2021.

A més, i en el marc d'aquell impost, s'han realitzat 197.842 liquidacions per control de retencions, un 1,1% menys que el 2021.

Els resultats obtinguts es reflecteixen en el Quadre núm. 34. Actuacions de control en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (Annex).

Impost sobre societats e impost sobre el valor afegit

Durant 2022, les actuacions finalitzades durant tot l'any desenvolupats en relació amb l'impost de societats han assolit les 54.613 actuacions (un 0,7% menys que el 2021), i les de l'Impost Sobre el Valor Afegit les 392.146 (un 3% més que el 2021). A les xifres de l'impost de societats caldria afegir 29.807 liquidacions per pagaments fraccionats (un 2,4% menys que el 2021).

Respecte als contribuents inscrits en el registre de devolucions mensuals d'IVA, les actuacions realitzades durant tot 2021 han estat 7.661 (un descens del 60,3% respecte a 2021).

Actuacions sobre contribuents en Mòduls

En el cas de contribuents sotmesos al règim d'estimació objectiva, i sota el criteri d'actuacions finalitzades el 2022, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència, s'han realitzat 25.481 actuacions, un 158,3% més que el 2021. Aquest notable augment té la seva causa en un canvi de configuració de l'indicador pres per al seu mesurament, que permet incloure actuacions que, si bé abans es desenvolupaven, no es tenien en compte en el còmput.

Els resultats obtinguts es recullen en el Quadre núm. 35. Resultats en el règim de Mòduls (Annex).

Comprovació de declaracions periòdiques

Partint del cens d'empresaris, professionals i retenidors es realitza un control automatitzat del compliment de les obligacions de presentació d'autoliquidacions periòdiques (de l'impost sobre el valor afegit, de les retencions i dels pagaments fraccionats).

Durant 2022 es van emetre un total de 517.493 cartes i requeriments, atenent, a més, 35.622 tràmits d'audiència i generant-se en total 79.827 autoliquidacions presentades per un import de 158,6 milions d'euros .

També es van realitzar 45.240 liquidacions per pagaments fraccionats d'IRPF, impost sobre societats i règim simplificat d'IVA, per un import de 51,8 milions d'euros.

Aquestes xifres formen part de les xifres totals anuals de liquidacions de cadascun dels impostos referits.

Depuració del cens. Revocació de NIF

Dins el col·lectiu societari existeix una part significativa constituïda per societats inactives o amb escassa o nul·la activitat. Sovint tals societats han estat simplement abandonades pels seus administradors i socis sense realitzar els actes jurídics que l'ordenament preveu per als casos de terminació, extinció i dissolució de la persona jurídica.

Aquell tipus d'actituds, perjudicials per a l'adequada gestió dels recursos que l'Agència Tributària destina al control, obliga a atendre a un col·lectiu de potencials obligats tributaris molt major del que, efectivament, realitza activitats econòmiques. A més, pot donar lloc a defraudacions utilitzant, d'un o una altra manera, aquestes societats aparentment inactives. Finalment, l'OCDE, considera que aquestes persones jurídiques inactives resulten potencialment ocultadores de la veritable titularitat de béns i drets, a Espanya o en unes altres jurisdiccions, i afecten amb això la transparència del nostre sistema en el coneixement i comunicació del Beneficiari Efectiu.

L'ordenament juridicotributari preveu determinades conseqüències per a aquests comportaments:

  • El tancament de la pàgina del Registre Mercantil que és, a més de la conseqüència de l'incompliment de certes obligacions registrals, una sanció que deriva de l'incompliment reiterat d'obligacions fiscals que determinen, prèviament, la baixa en l'Índex d'Entitats. Així mateix, el tancament registral pot ser conseqüència de la revocació del NIF.

  • La revocació del NIF, la qual impedeix la continuïtat de la vida fiscal de la societat mateixa.

Amb aquestes mesures es pretén assegurar una adequada depuració dels censos, de manera que només aquelles societats que realment intervinguin en l'àmbit comercial o econòmic mantinguin la seva plena vida jurídic-fiscal.

En l'exercici 2022 s'ha realitzat una campanya especial en relació amb les entitats inactives, el que ha originat que s'hagi revocat el NIF a 853.934 d'elles.

Minoració de bases imposables negatives

El 2022 les actuacions tendents a disminuir les bases imposables negatives, les deduccions i les quotes a compensar declarades pels contribuents, van assolir la xifra de 3.860 milions d'euros, davant els més de 4.900 milions de l'any anterior (8.800 milions en dos anys), situant-se en línia amb l'evolució d'uns altres anys anteriors.

D'aquell resultat obtingut el 2022, 1.930 milions, el 50% del total, es correspon amb actuacions de la Delegació Central de Grans Contribuents.

Aquestes actuacions redunden positivament en la recaptació bruta i líquida de futurs exercicis.