Salta al contingut principal
Memòria 2022

4.6. Relacions internacionals

La Unitat de Coordinació de Relacions Internacionals (UCRI) va ser creada per Resolució de 26 de desembre de 2004 del president de l'Agència Tributària amb la finalitat de dotar a aquesta d'una unitat orgànica específica que assegurés la coordinació de les diferents activitats de caràcter internacional en què participa. A nivell orgànic, aquesta Unitat es va integrar el 2011 en el Gabinet del Director General i té assignades com funcions el desenvolupament i coordinació de les relacions de l'Agència amb òrgans i institucions estrangeres i organismes internacionals que no estiguin específicament atribuïdes a uns altres òrgans.

D'altra banda, cal tenir en compte que l'àmbit duaner és, per definició, intrínsecament internacional. El concepte de “duana” no s'entén tret d'un context internacional, atès que la seva funció és la facilitació i control del comerç internacional de mercaderies. El Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència desenvolupa una intensa activitat internacional, que es canalitza a través de la Subdirecció General de Relacions Internacionals en estreta col·laboració amb la UCRI.

L'any 2022 la presència internacional de l'Agència ha estat fidel reflex de la nova forma de treballar després de la pandèmia. Durant aquest any es produeix un augment significatiu de reunions presencials que s'han completat amb videoconferències i activitats en format híbrid amb les diferents institucions i organismes internacionals, la prestació d'assistències tècniques de forma virtual i la realització de cursos i seminaris en línia.

L'Agència Tributària participa, entre d'altres, en els següents Organismes internacionals a través de diferents instruments, ja sigui grups de treballs, fòrums, seminaris o altres projectes:

  • Presidència espanyola del Consell de la Unió Europea.

    El 2022 s'han continuat els treballs iniciats el 2021 per preparar la propera presidència del Consell de la Unió Europea durant el segon semestre de 2023. Per centralitzar la col·laboració entre els diferents organismes, es va crear un grup de treball, format per representants de l'Agència Tributària, de la Direcció General de Tributs, de la Secretaria d'Estat d'Hisenda i de la Representació Permanent a Brussel·les, que ha seguit treballant durant 2022.

    El 2022 s'han començat a formar els equips de treball per als expedients de fiscalitat, que seran liderats per la Direcció General de Tributs, però tenen una composició mixta DGT - Agència Tributària. Per facilitar la tasca de coordinació, s'ha creat un espai de treball comú que manté i actualitza l'Agència Tributària.

  • La Unió Europea (Fiscalis, Customs)

    Els projectes més importants que s'han desenvolupada com a part del Programa Fiscalis, s'han dut a terme per indicació expressa de TADEUS, format pels 27 Directors de les Administracions Tributàries dels països membres de la UE. En el plenari celebrat el 2022 es va actualitzar i va redissenyar el programa de treball plurianual de TADEUS (MAP), establint com projectes prioritaris per a 2022-2023 l'ús de la intel·ligència artificial per a fins fiscals, la seguretat digital i la utilització de dades de la DAC, especialment les DAC 7 i DAC 8.

    En la reunió també es van presentar els avenços dels projectes en marxa sobre Mesurament de la Bretxa Tributària (Tax Gap en IRPF; Societats, Comerç Electrònic i frau a l'IVA) i el programa pilot de compliment cooperatiu de Multinacionals (ETACA). Altres treballs importants han estat els dedicats a la implementació del paquet d'IVA de comerç electrònic i la preparació d'un nou paquet d'IVA en l'era digital, la guia d'assistents virtuals, la posada en marxa del CESOP, la implementació de l'article 10 de la Directiva 2017/1852 sobre mecanismes de resolució de disputes, el projecte de protecció de dades en els Sistemes informàtics europeus i les visites als països per millorar l'aplicació de les successives DAC.

    Com a resultat de l'impuls del TADEUS, la Comissió va allotjar en la pàgina web de DGTAXUD el resultat d'un dels primers projectes impulsats per TADEUS: la guia (voluntària) per a totes les Administracions Tributàries que desitgin incrementar la confiança entre totes les parts implicades en els procediments i activitats relacionades: https://trustandcompliance.com/

    La participació dels funcionaris de l'Agència Tributària en tots els projectes Fiscalis es plasma en més de 70 informes que han estat pujats a la Base de Dades de Relacions Internacionals de l'Agència Tributària. A més, el 2022 l'Agència Tributària ha col·laborat en la traducció a l'espanyol de diversos cursos en línia que DG TAXUD ofereix en el seu portal de formació (https://customs-taxation.learning.europa.eu).

    En el que fa referència a Duanes i Impostos Especials, Espanya ha participat, en 43 reunions de Grups de Treball (fonamentalment, Grup Unió Duanera i Grup d'Aplicació de la llei - Duanes) dels Òrgans Preparatoris del Consell de la UE, en 34 reunions de Comitès per a control pels Estats Membres de l'adopció d'actes d'execució per la Comissió, en 79 reunions de Grups d'Experts del Codi Duaner i similars per a suport a la Comissió, i en 165 reunions de grups de projecte (aquest programa tenia prevista la seva finalització el novembre de 2021, però, va ser prorrogat fins al 31 de desembre de 2023, atès que moltes reunions continuen essent virtuals, amb l'estalvi de pressupost que això comporta).

    A més, pel seu paper de suport a la Comissió en la definició de l'estratègia i de la política duanera cal destacar la participació d'Espanya, juntament amb les autoritats duaneres de la resta de països membres de la UE, en les reunions del Grup de Política Duanera presidida per la Comissió Europea. El grup, a més, assisteix a la Comissió en l'establiment del marc general de cooperació entre la Comissió, els estats membres i altres actors interessats en els aspectes operatius de la unió duanera i en la implementació de la legislació, els programes i les polítiques en matèria duanera. El grup celebra dues reunions anuals.

  • L'OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic)

    El treball de l'OCDE en matèria tributària es desenvolupa, principalment, a través del Comitè d'Assumptes Tributaris (CFA). El 2022, el treball del CFA s'ha relacionat amb l'agenda del G20 i, sobretot, amb els reptes de l'Economia Digital i el seu programa de treball per tal d'elaborar una solució consensuada per fer front als desafiaments en matèria de fiscalitat conseqüència de la digitalització de l'economia (desenvolupament dels pilars 1 i 2), dins el programa de BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) i els treballs sobre Certesa Tributària en tots els seus Grups de Treball.

    El gener de 2022, va entrar en vigor l'Instrument de Ratificació del Conveni Multilateral per aplicar les mesures relacionades amb els convenis fiscals destinats a prevenir l'erosió de les bases imposables i el trasllat de beneficis (BEPS), que havia estat signat per Espanya el 7 de juny de 2017. Aquest instrument podria significar la modificació de 88 dels 94 Convenis de Doble Imposició signades per Espanya quan tots els països que s'han compromès ratifiquin finalment aquest Conveni Multilateral, passant així a estar actualitzats amb els últims desenvolupaments internacionals en la lluita contra l'elusió fiscal.

    Amb relació al treball de l'OCDE en el Fòrum sobre Administració Tributària (FTA) destaca la participació activa de l'Agència Tributària a través de la Delegació Central de Grans Contribuents en el ICAP-Tax Certainty programa de compliment de les grans empreses oberta a tots els països que vulguin participar i en la Cora (Comparative Risk Assesment) projecte relacionat amb BEPS/CbC i els indicadors de risc en l'ús de les dades obtingudes en l'intercanvi.

    Destaquen, també, els treballs del grup de Transformació Digital “Tax Administration 3.0”, per desenvolupar les recomanacions que s'incloïen el document del mateix nom publicat a 2020. El 2022 es van publicar els treballs i les conclusions dels sis grups principals, amb l'activa participació de l'Agència Tributària en tots ells, especialment en el projecte sobre factura digital, que Espanya presidia, i en el projecte sobre identitat digital.

    Finalment, ressaltar que, com a part del pla de formació contínua de l'Agència Tributària, es van oferir diversos cursos de fiscalitat i estàndards internacionals preparats pel Programa de Relacions Globals de l'OCDE, que van comptar amb la participació de 684 funcionaris de l'Agència, el que dona idea del màxim interès que suscita l'activitat internacional.

    El setembre de 2022, es va publicar la dècima edició de les sèries sobre Administració Tributària del FTA. En aquesta ocasió apareixen, com bones pràctiques, diversos projectes posats en marxa per l'Agència Tributària com l'ús d'estudis de comportament en els missatges de campanya de renda, les novetats de l'ús de NRC (número de referència complet) en la recaptació dels tributs o l'anàlisi i ús posterior dels resultats de procediments de verificació.

    L'Agència Tributària segueix participant en diversos projectes del JITSIC Network, que té com objectius l'intercanvi d'informació i la cooperació en matèries d'interès comú. Actualment està integrada per 42 països. El 2022, l'Agència Tributària participa en els següents projectes: Certificats de Residència (CoR), Wealthy Population Expert group (WPEG), així com en el grup d'experts sobre intercanvi d'informació (EOI), i en el grup de Data Leaks, en què s'està analitzant l'impacte dels dits Pandora Papers.

    L'Agència Tributària participa a més en el programa TIWB (Tax Inspectors Without Borders), que és una iniciativa conjunta d'OCDE i UNPD llançada oficialment el juliol 2015 després d'una fase pilot de 18 mesos. Té com a objectiu facilitar la implementació de programes específics d'assistència en matèria d'auditoria fiscal als països en desenvolupament de tot el món. En el marc d'aquest projecte, els experts en auditoria fiscal treballaran directament amb funcionaris de les administracions tributàries locals dels països en desenvolupament. El 2021 va tenir lloc el llançament oficial i posada en marxa d'un projecte de cooperació amb El Salvador en el que participen experts de la ONFI. El projecte va finalitzar el maig de 2022 es va desenvolupar íntegrament de forma virtual.

    Finalment, ressaltar que, com a part del pla de formació contínua de l'Agència Tributària, es van oferir diversos cursos de fiscalitat i estàndards internacionals preparats pel Programa de Relacions Globals de l'OCDE, que van comptar amb la participació de gairebé 700 funcionaris de l'Agència, el que dona idea del màxim interès que suscita l'activitat internacional.

  • La IOTA (Organització Intra-Europea d'Administracions Tributàries)

    El 2022 va començar a reactivar-se l'activitat presencial, combinada amb activitats digitals i en format híbrid. En total, es van celebrar 18 esdeveniments, alguns conjuntament amb unes altres organitzacions, 8 d'ells íntegrament en línia, 2 exclusivament presencials, i els 8 restants en format híbrid. Com a resultat 77 funcionaris han participat de les activitats de la IOTA.

    A més, l'Agència Tributària ha col·laborat en l'elaboració d'un manual de procediment per a les assistències tècniques de la IOTA.

  • El CIAT (Centre Interamericà d'Administracions Tributàries)

    Entre les activitats de cooperació internacional del CIAT cal destacar la participació d'experts de l'Agència Tributària en seminaris virtuals de la Xarxa de facturació electrònica, la Xarxa de Tributació Internacional, en cursos de formació sobre Preus de Transferència, així com la contribució amb informació per a l'eina de Disponibilitat d'Informació Pública (DIP).

    La Conferència Tècnica de 2022 es va celebrar a Granada a principis d'octubre, de manera presencial, i comptant amb la participació d'un elevat nombre de representants dels països membres del CIAT, així com d'uns altres Organismes Internacionals.

    Durant 2022 l'Agència Tributària ha prestat assistències tècniques puntuals, amb la mediació del CIAT, a països d'Amèrica Llatina, com l'Argentina, l'Equador i Panamà.

  • La OMA (Organització Mundial de Duanes)

    La OMA és l'única organització internacional amb competència en qüestions duaneres, a què pertanyen més de 180 nacions que globalment gestionen el 98% del comerç mundial. Espanya ha participat en 15 reunions dels seus òrgans de govern, comitès preparatoris i grups de treball. Així mateix, Espanya ha participat en diverses activitats relacionades amb assistència tècnica internacional.

  • El Conveni multilateral sobre cooperació i assistència mútua entre les adreces nacionals de duanes d'Amèrica llatina, Espanya i Portugal (COMALEP).

    El Conveni, subscrit a Mèxic l'11 de setembre de 1981 i posteriorment modificat pel Protocol aprovat a Cancún (Quintana Roo), Mèxic, el 29 d'octubre de 1999, constitueix un instrument per enfortir l'assistència mútua en la lluita contra el frau i la cooperació, així com l'increment i desenvolupament del comerç entre les Parts.

    El Consell de Directors Nacionals de Duanes, òrgan col·legiat encarregat de la direcció i administració del mateix es reuneix un cop l'any.

  • El CCLEC (Caribbean Customs Law Enforecement Council), en espanyol CCALA (Consell del Carib per a l'Aplicació de les Lleis Duaneres), va ser creat a principis dels anys 70 com una associació informal de les administracions duaneres del Carib, de la qual seu es troba a Saint Lucia i en què participen 37 països, a més d'Espanya.

    El CCLEC va ser creat inicialment com un marc informal per a l'intercanvi d'informació centrat en la lluita contra el tràfic il·lícit de drogues, però va ser evolucionant per cobrir també l'assistència mútua i la cooperació en sentit més ampli, si bé, sobre la base d'un Memorandum d'Entesa.

  • Assistències tècniques.

    En l'activitat internacional de l'Agència Tributària tenen una gran importància les assistències tècniques a uns altres països prestats pels nostres experts. Gràcies a la possibilitat de realització d'aquestes activitats de forma remota, el nombre d'assistències durant 2022 ha estat considerable.

    Entre les assistències realitzades el 2022 cal destacar les realitzades en col·laboració amb el Banc Iberoamericà de Desenvolupament en suport de l'Administració Tributària del Perú i en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Fiscals en suport de la del Brasil.

    A més de les indicades en el punt anterior, cal destacar les assistències de curta durada realitzades en col·laboració amb el Fons Monetari Internacional (FMI), amb el Banc Mundial (BM), amb el TAIEX, o amb el Banc Iberoamericà de Desenvolupament (BID) en suport a les Administracions Tributàries de l'Equador, Turquia, el Brasil, Hondures, Colòmbia, Costa Rica, República Dominicana, i l'Argentina. Els temes tractats en aquestes assistències han estat, entre d'altres, els següents:

    • Governança corporativa i acords de compliment voluntari

    • Metodologies sobre perfil de riscos

    • Mesures de repressió i captura

    • Planificació i col·laboració amb territoris

    • Acompanyament tècnic en Escola d'Impostos i Duanes

    • Projecte de Reglament en Serveis Digitals de proveïdors estrangers

    • Gestió de planificació

    • Implementació efectiva del Common Reporting Standard (CRS)

    • Instruments tècnics i metodològics per a la lluita contra el frau fiscal