Salta al contingut principal
Memòria 2024

3.1. Recaptació tributària bruta

La recaptació tributària bruta està constituïda pels ingressos efectius obtinguts en l'exercici, procedents tant de les autoliquidacions presentades pels contribuents com de les liquidacions practicades per l'Agència Tributària. Respon, per tant, a un criteri de caixa.

La recaptació bruta total gestionat per l'Agència Estatal d'Administració Tributària l'any 2024 va assolir un import de 365.865 milions d'euros, el que va suposar un increment interanual del 7,6% (25.959 milions més que l'any 2023).

Els ingressos bruts van créixer, principalment, per l'augment de les bases imposables, si bé es van veure limitats per l'impacte dels canvis normatius i de gestió. La base imposable agregada dels principals impostos va créixer al voltant del 6,9%. Tanmateix, eliminant el valor dels consums subjectes a Impostos Especials que va disminuir per la baixada dels preus dels productes petrolífers que no influeixen directament en els ingressos, l'augment de les bases hagués estat del 7,7%. Les bases lligades a les rendes van ascendir un 8,9% (8% el 2023), amb augments elevats tant en les rendes de les llars com en els beneficis de les societats, que s'espera que creixin un 8,5% i al voltant del 13%, respectivament. En quan a les bases associades a la despesa, s'estima que creixin en l'entorn del 4%, amb una desacceleració fins al 5,7% de la despesa subjecte a IVA i una caiguda del valor dels consums subjectes als Impostos Especials. Igual que va ocórrer l'any passat, el 2024 el creixement de la recaptació va estar limitat per l'impacte dels canvis normatius i de gestió. Com a conseqüència d'aquesta evolució de les bases i dels canvis normatius, els ingressos bruts per impostos directes van créixer un 9,4% (el que explica més de cinc punts del creixement global de la recaptació bruta), els impostos indirectes un 5,4% (amb una aportació al creixement agregat d'alguna cosa més de dos punts) i les taxes i la resta dels ingressos un 8,9%.

L'augment dels ingressos es va produir en un context de tendència alcista de l'activitat des de començament d'any, amb moderació de les variables nominals a causa de la fi de les tensions inflacionistes dels anys previs. El PIB en volum va tancar l'exercici amb un increment del 3,2%, amb taxes intertrimestrals mitjana superiors al 0,8%. En termes interanuals l'any 2023 es va tancar amb creixements trimestrals en l'entorn del 2,2% i el 2024 les taxes van ser elevant-se fins a assolir el 3,3%. Tots els indicadors fiscals (les vendes diàries, les vendes mensuals de Grans Empreses a població constant i les vendes trimestrals de les Grans Empreses i pimes societàries) van ser avançant la tendència alcista del PIB durant l'any, amb la novetat, a partir de meitat d'any, de la recuperació de les exportacions.

Tanmateix, en termes nominals la situació va ser molt diferent. El creixement del PIB nominal es va moderar de forma notable l'any 2024 fins al 6,2% (davant el 9,1% de 2023). No obstant això, en el cas de la demanda interior, que és una variable més relacionada amb els ingressos que el PIB nominal, l'increment va ser del 6,2%, similar al registrat el 2023.

El 2024 es van ser tancant les diferències en l'augment dels ingressos bruts per impostos directes i indirectes que es van observar el 2023. Com s'ha vist, l'increment dels impostos directes (principalment, IRPF, impost sobre societats, Impost sobre la Renda de No Residents i impostos mediambientals) va ser del 9,4% el 2024 (11% el 2023), mentre que els tributs de caràcter indirecte (capítols II i III) van augmentar un 5,4% (0,2% un any abans).

Si s'analitzen els ingressos bruts per figures, la recaptació per IRPF va augmentar un 8,6%, xifra compatible amb un creixement de la renda de les llars en l'entorn del 8,5% i la pujada del tipus efectiu derivada de la pujada de salaris i pensions quan es té en compte la pèrdua d'ingressos provocada pels canvis normatius. Tot això va afavorir un elevat creixement de les retencions per rendiments del treball i activitats econòmiques, del 9%, que, no obstant això, es van veure limitades per l'increment en la reducció per rendiments del treball. En el sector privat, l'augment va ser del 9,1%, amb un 10,3% a les Grans Empreses i un 6,8% en les pimes. L'increment en la reducció per rendiments del treball, que va reduir també el 2024 el tipus a les rendes més baixes (concentrades en les pimes i en les pensions), va restar en aquest col·lectiu ingressos per valor de gairebé 650 milions. Si se sumen, l'augment de la recaptació per retencions en el sector privat se situaria el 10,1% i la diferència entre Grans Empreses i pimes es reduiria (les taxes serien del 10,6% i 9%, respectivament). Els factors que expliquen aquests creixements van ser l'augment del treball (amb una tendència a la moderació durant l'exercici només trencat en l'últim tram), les pujades salarials (similars a les de 2023) i l'increment del tipus associat a les mateixes. En el sector públic les retencions van créixer un 9,7%. En la part salarial l'ascens va ser superior al 8%, gairebé 3,5 punts per la pujada del salari mitjà i la resta dividida a parts iguals entre l'augment del treball i la pujada del tipus efectiu. Per part seva, en les retencions lligades a les pensions públiques el creixement va ser pròxim al 12%, encara que part d'increment és a causa del mes de desembre de 2023, que es va ingressar, com és habitual, ja el 2024 i que encara reflectia les fortes pujades de pensions d'aquell any. El creixement mitjà des de febrer va ser de l'11,3%, amb 7 punts procedents de la massa de pensions i els 4 restants per l'augment del tipus (afectat a la baixa, com s'ha aquest, per la nova reducció sobre rendiments del treball). En el que fa referència a les retencions per rendes de capital mobiliari, aquestes van créixer un 39% el 2024 per causes similars a les de l'any 2023, com són l'augment dels interessos de comptes bancaris després de les pujades dels tipus en els anys anteriors i la millora en el repartiment de beneficis en forma de dividends. En el que fa referència a la declaració anual, el resultat brut va ser inferior en un 1,5%, descens superat pel resultat net a causa del creixement significatiu de les devolucions. Aquest comportament s'explica pel sota creixement dels rendiments per activitats econòmiques, la disminució dels guanys patrimonials (en especial les procedents de la venda d'immobles) i la minoració de les rendes dels mutualistes conseqüència de les sentències sobre aquest assumpte.

Els ingressos bruts en l'impost sobre societats van pujar un 10,7%. També en aquest cas els canvis normatius i de gestió van operar en contra de la recaptació. S'espera que els beneficis de les societats pugin al voltant d'un 13%. El creixement del benefici que van declarar les Grans Empreses i grups en els seus pagaments fraccionats va ser una mica superior al 12%, amb un major augment a les Grans Empreses (gairebé el 15%) que en els grups (poc més de l'11%). L'augment d'aquells pagaments fraccionats va estar en línia amb aquells beneficis (11,1%) i, lògicament, en ser el component de més pes dins l'impost, va determinar els resultats de tota la figura. Com en l'IRPF, també les retencions de capital van tenir una aportació significativa.

En l'Impost sobre la Renda de No Residents els ingressos bruts van augmentar un 15,7%. Aquests ingressos estan vinculats, principalment, a les retencions sobre rendiments del capital i, per tant, a l'evolució dels dividends que, com s'ha comentat, van tenir un comportament molt positiu el 2024.

Els ingressos bruts per IVA van créixer un 5,2%. La despesa final subjecta a l'impost va augmentar en l'entorn del 6%, amb augments d'una ordre similar en tots els seus components. Un altre factor que explica el comportament d'aquesta figura el 2024 ha estat la progressiva eliminació de les rebaixes de tipus en els productes energètics, que va elevar més de 1.100 milions la recaptació.

El creixement dels ingressos bruts per Impostos Especials va ser del 6,6%. Cal tenir en compte que el 2024 es va recuperar l'Impost sobre l'Electricitat, residual des del setembre de 2021 en reduir-se el tipus des del 5,11% al 0,5% per compensar part de la pujada dels preus. A més, el 2024 es va comptar amb els dotze mesos de l'Impost sobre Envasos de Plàstic No Reutilitzables, introduït el 2023. La principal figura en aquest grup d'impostos, l'Impost sobre Hidrocarburs, va augmentar un 1,9%, amb una millora des dels primers compassos de l'any que es va consolidar després de l'estiu, encara que amb oscil·lacions. En l'Impost sobre Tasques del Tabac els ingressos van augmentar un 3,1%, essent la raó de l'increment, com el 2023, la pujada de preus, encara que, en qualsevol cas, menor que llavors. Els impostos sobre l'alcohol van experimentar un petit creixement del 0,3%, que no permet recuperar totes les pèrdues de 2023. En l'Impost sobre Envasos de Plàstic No Reutilitzables els ingressos van ascendir un 9%, encara que sense comptar el mes addicional que va haver el 2024 respecte a 2023, els ingressos van ser aproximadament els mateixos en els dos anys.

En els ingressos per Taxes i altres ingressos del capítol III la recaptació va créixer un 8,9%, 231 milions més que el 2023. D'ells, 130 corresponen a les taxes, gairebé la meitat procedent exclusivament de la Taxa sobre el Domini Públic Radioelèctric.

Quadre núm. 12. Recaptació tributària brut total S'obre en finestra nova (Annex).