Premis i reconeixements
S'ha concedit el Premi Ciutadania a l'Agència Estatal d'Administració Tributària pel nou servei incorporat a l'aplicació mòbil de l'Agència Tributària per fer més àgil, ràpid i senzill la sol·licitud d'ajornament, la consulta i el pagament de deutes, sense limitacions d'horaris, de manera que els contribuents es podran estalviar temps i desplaçaments a l'hora de realitzar els tràmits més habituals de l'àmbit recaptatori.
La navegació dins la nova funcionalitat s'ha dissenyat per resultar còmoda i intuïtiva, al mateix temps que s'ofereix el contingut de manera concreta i senzilla. La nova utilitat se suma a uns altres projectes d'ampliació de serveis complementaris de l'assistència presencial que s'han posat en marxa en els últims temps, cas de les Administracions Digitals Integrals (ADI), les eines d'assistència virtual i els serveis telefònics reforçats.
En els Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XIII Edició, modalitat innovació a la gestió, l'Agència Tributària ha rebut el premi pel servei 'DIVA' de devolució de l'IVA a viatgers no residents a Espanya per les compres que realitzin al nostre país.
Per a més informació:
El 3 de juliol de 2018 la companyia Telefónica i la revista Compromís Empresarial van triar les 10 millors pràctiques de transparència i bon govern de l'any 2017en Espanya i Amèrica Llatina.
L'Agència Tributària i les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries (CBPT) han estat distingides per la publicació voluntària d'un Informe de transparència fiscal en el que es posa a disposició de l'Agència Tributària informació que comprèn des de l'explicació sobre la presència en paradisos fiscals fins a la d'operacions societàries més significatives.
Durant els dies 26 i 27 de juny de 2018 ha tingut lloc a Bratislava, Eslovàquia, la 22a Assemblea General de l'Organització Intra-Europea d'Administracions Tributàries (IOTA) sota el tema ”L'Impacte de la Digitalització en la Transformació de les Administracions Tributàries".
La IOTA és una organització internacional sense ànim de lucre amb seu a Budapest de la qual missió és proporcionar un fòrum de discussió d'assumptes pràctics d'administració tributària, promoure la cooperació entre les administracions tributàries de la regió europea, i donar suport al seu desenvolupament d'acord amb les necessitats individuals de cadascuna. Avui dia, la IOTA té 44 membres de la regió europea.
En la 22a Assemblea de la IOTA s'han dut a terme diferents sessions tècniques en les que han participat representants d'organitzacions internacionals, administracions tributàries i el món acadèmic i empresarial i, en paral·lel, s'ha realitzat una exhibició de 20 projectes de transformació digital, tant del sector públic com del sector privat, amb la finalitat de posar en comú els esforços de modernització i digitalització realitzats per diferents organitzacions. Aquests projectes s'han sotmès a votació per part dels més de 200 participants en l'Assemblea per triar el projecte més ben valorat.
L'Agència Estatal d'Administració Tributària ha participat en l'exhibició mostrant tres eines d'assistència digital en l'àmbit de l'impost sobre el valor afegit, concretament:
- La calculadora de terminis, desenvolupada en el marc del nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació (SII),
- El localitzador del fet imposable a IVA i
- L'Assistent Virtual d'IVA (AVIVA), basat en l'ús de la intel·ligència artificial
Tots aquests projectes neixen amb una vocació clara d'assistir en el correcte compliment de les obligacions tributàries, però també amb la filosofia d'acostar el coneixement i la seguretat jurídica al contribuent.
Després de la votació l'Agència Tributària ha resultat guanyadora de la millor solució digital exhibida, rebent el premi únic de la Presidència de la IOTA.
L'Associació Professional dels Cossos Superiors de Tecnologies de la Informació de les Administracions Públiques (ASTIC), en la XI edició dels seus premis anuals, ha atorgat el premi ASTIC 2016 a l'organització amb major lideratge TIC a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
El premi va ser recollit per Alfonso Castro Martínez, Director del Departament d'Informàtica Tributària, que va destacar el treball en equip dins tota l'organització i va presentar breument el nou Sistema de Subministrament Immediat d'Informació (SII) que permetrà a l'Agència Tributària obtenir informació gairebé en temps real de les transaccions mitjançant el subministrament electrònic dels registres de facturació, el que redundarà en una important millora del control tributari. Va fer entrega del premi Julia Santos, responsable del Sector Públic per a Espanya de l'empresa VMWare, una de les empreses més importants tecnològiques mundials.
L'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) ha concedit acreditació en qualitat als Laboratoris de Duanes i Impostos Especials del Departament de Duanes i IE de l'Agència Estatal d'Administració Tributària pels seus treballs en la creació i implementació d'un Sistema de Gestió de la Qualitat basat en la Norma Internacional ISO 17025. Aquesta norma estableix els requisits (tècnics i organitzatius) relatius a la competència tècnica dels laboratoris d'assaig i calibratge. L'acreditació oficial d'un laboratori d'assaig implica el reconeixement de la seva capacitat tècnica i organitzativa a través de l'examen periòdic dels seus processos (auditories internes i externes).
Un dels beneficis més importants de comptar amb un Sistema de Gestió de la Qualitat és que proporciona un aval, fonamentat en la traçabilitat i en l'estricte control sobre els processos, de què els resultats generats pels laboratoris són tècnicament vàlids. D'altra banda, també s'han de destacar uns altres avantatges no menys importants com són: promoció de la imatge (externa i interna) del laboratori i de l'organització a la que pertany, propicia la confiança dels usuaris, ajuda a detectar els punts febles i a establir les accions correctores, optimitza la utilització dels recursos, facilita la presa de decisions, propicia el reconeixement internacional dels resultats, minimitza riscos, etc.
El procés d'acreditació en qualitat comporta tres etapes fonamentals: la investigació, la implantació i finalment la sol·licitud d'acreditació a l'organisme competent de cada país. Aquest procés és llarg i laboriós, més encara si s'opta per una "acreditació en xarxa" tal com han fet els Laboratoris de Duanes i IE L'acreditació en xarxa suposa disposar d'una única acreditació per a tots els Laboratoris de Duanes i IE, és a dir, els laboratoris actuen com un únic centre amb diferents seus.
El Butlletí Oficial de l'Estat de 13 de maig de 2016 va publicar la Resolució d'11 d'abril de 2016, de la Delegació del Govern per al Pla Nacional sobre Drogues, per la qual s'atorga la Cruz Blanca de l'Ordre al Mèrit del Pla Nacional sobre Drogues a les tripulacions dels vaixells d'operacions especials de Vigilància Duanera Petrel I i Fulmar.
El Servei de Vigilància Duanera s'ha caracteritzat sempre per la seva eficàcia en la lluita contra el narcotràfic per terra, mar i aire. Les seves unitats constitueixen un exemple mundial en la lluita contra el narcotràfic. Aquesta obstinació vas comptar i sense descans en la lluita contra el narcotràfic, va fer mereixedora al Direcció Adjunta de Vigilància Duanera de la Medalla de Plata del Pla Nacional Sobre Drogues el 1998.
Ara bé, si un grup de funcionaris de Vigilància Duanera es distingeix especialment per la seva professionalitat, el seu valor, arriscant la vida en cada operació, la seva gran eficàcia i l'espectacularitat de les seves actuacions en la lluita contra el tràfic de drogues, aquell és el cas de les Tripulacions d'Operacions Especials de Vigilància Duanera.
Els Vaixells d'Operacions Especials de Vigilància Duanera, el Petrel I, en servei des de 1995, i el Fulmar, en servei des de 2006, constitueixen la punta de llança en la lluita contra el narcotràfic, lluita que ha suposat la captura des de 1995 de més de 100.000 quilograms de cocaïna i de 73.000 quilograms d'haixix per aquestes dues embarcacions de Vigilància Duanera.
Des de la captura del vaixell Archangelos pel Vaixell d'Operacions Especials Petrel I el gener de 1995 amb 2.713 quilograms de cocaïna, fins a la de la Coral I el gener de 2015 amb 1.437 quilograms de cocaïna, han estat 73 operacions, la majoria d'elles en alt mar, que adornen el palmarès d'aquests Vaixells, tripulats pels funcionaris d'Operacions Especials de Vigilància Duanera, referent per a tots les seus col·legues en la lluita contra el tràfic il·lícit d'estupefaents i el contraban.
En el Butlletí Oficial de l'Estat de divendres 31 de gener de 2014 es va publicar la resolució de l'INAP per la qual es concedeixen els Premis a la Qualitat en la Formació per a L'ocupació de les Administracions Públiques.
En aquesta edició el jurat ha premiat a la AgenciaTributaria en la modalitat d'Innovació didàctica, per les accions formatives realitzades en el Pla de Formació Contínua 2013, sota el títol de “Píndoles formatives en Spontania – videoconferència-“. És el segon any consecutiu que l'Agència Tributària es fa amb aquest premi.
El Ministeri d'Administracions Públiques de la República Dominicana organitza cada any la Setmana de la Qualitat en els Serveis Públics, en què s'exposen projectes que han rebut premis nacionals a la qualitat en els seus respectius països o premis iberoamericans a la qualitat.
L'edició de 2014 es va dedicar als serveis públics d'Educació, de Sanitat i a la Simplificació de Procediments Administratius.
En aquest últim àmbit, Luis Diez Mateo, Cap de la Dependència Regional de Duanes i IE de les Canarias i Codirector del Grup de Treball VEXCAN, va presentar el projecte VEXCAN (Premi de l'Agència Tributària a la Qualitat i Innovació, Edició 2009).
El projecte VEXCAN ha suposat importants simplificacions en els tràmits que han de realitzar els operadors econòmics per a l'entrada i sortida de mercaderies a les Canarias. Constitueix a més un model de relació entre dues Administracions Tributàries, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i l'Administració Tributària Canària, amb diferent àmbit territorial, però procediments dels quals i competències concorren sobre els mateixos fets: ambdues Administracions controlen i graven l'entrada de mercaderies a les Canarias, la qual cosa provocava duplicitats en tràmits i controls, que perjudicaven seriosament als operadors econòmics i donava lloc a ineficiències en el funcionament de l'Administració.
L'Agència Tributària va rebre el Premi a la Qualitat en la Formació per a L'ocupació de les Administracions Públiques en la seva edició 2013, a la ciutat de Málaga.
L'acte es va celebrar en el marc de les Jornades d'Innovació en l'Administració, organitzades per l'INAP en col·laboració amb l'Ajuntament de Málaga a la seu del Palau de Fires i Congressos de la ciutat.
L'Agència Estatal d'Administració Tributària va rebre el premi a la Innovació Didàctica que va ser recollit per José Antonio Bravo Calvo, Director Adjunt de Recursos Humans i Juan Rico Martínez, Delegat Provincial de Málaga.
El desembre de 2013, a la seu del Ministeri de Sanitat, va tenir lloc l'entrega a Vigilància Duanera de Galícia de la Medalla de Plata del Pla Nacional sobre Drogues.
Aquest guardó reconeix l'esforç realitzat per Vigilància Duanera de Galícia en la lluita contra el narcotràfic, “en consideració als mèrits d'extraordinària rellevància, per les reiterades captures de narcòtics amb àmplies i profundes investigacions encaminades a desmuntar tot l'entramat econòmic dels principals narcotraficants que operaven a Galícia”, com resa l'ordre de la seva concessió.
Va recollir la medalla de mans d'Ana Mato, Ministra de Sanitat, el Cap de l'Àrea Regional de Vigilància Duanera de la Dependència Regional de Duanes de Galícia, Lino Alonso. L'acte va comptar amb la presència de la Directora del Departament de Duanes, Pilar Jurado, i del Director Adjunt de Vigilància Duanera, Ángel Delgado.
La Fundació Valenciaport és una iniciativa de l'Autoritat Portuària de València que sorgeix com a instrument al servei de la projecció de la Comunitat Logistico-Portuaria de València, constituint-se en un nucli d'investigació, formació i cooperació amb criteris d'excel·lència.
La Fundació concedeix els seus premis anuals per reconèixer, donar suport a i impulsar la promoció de les millors pràctiques en temes de qualitat, gestió mediambiental, innovació tecnològica, formació i investigació.
En la V edició dels premis, celebrada el 2010, l'Agència Tributària va rebre el Premi a la Innovació Tecnològica, per la llarga trajectòria de col·laboració entre la Duana i l'Autoritat Portuària de València, que es remunta a la dècada dels 80, i que va des de la implantació de la declaració sumària fins a la recent posada en marxa del llevant automatitzat.
Contact Center neix l'any 2000 com la primera revista especialitzada en el sector del call i contact centers. Des de llavors s'ha posicionat com un referent imprescindible per als usuaris i proveïdors tant de tecnologia com de serveis per als centres de contacte
La revista Contact Center va reconèixer l'octubre de 2010 la qualitat dels Centres d'Atenció al Clienta en una gala on van acudir més de 200 professionals del sector. Aquesta iniciativa va néixer amb el propòsit de premiar a les empreses de l'Administració Pública, Banca, Assegurances, Telecomunicacions i Indústria que han apostat pels centres de contacte com departament de valor per a les seves entitats i que s'esforcen cada dia a oferir una millora atenció als seus clientes.
Un jurat va valorar les candidatures de cada empresa de banca, assegurances, indústria i administració pública i va concedir a l'Agència Tributària el guardó de "Millor Plataforma Tecnològica d'Atenció al Ciutadà" en la categoria de premis al desenvolupament tecnològic. En nom de l'Agència, va recollir el premi Ignacio Miguel González García, Director del Departament d'Informàtica Tributària.
Durant les VIII Jornades sobre Tecnologies de la Informació per a la Modernització de les Administracions Públiques, celebrades a Murcia el 2004, es va procedir a l'entrega dels guardons de la I Edició dels premis TECNIMAP en la que l'Agència Tributària va resultar guardonada en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, en la categoria de Serveis Electrònics per als ciutadans pel projecte: "Abonament anticipat de la deducció per maternitat establerta en la Llei d'IRPF".
Mitjançant els premis TECNIMAP el Ministeri d'Administracions Públiques reconeixia les millors pràctiques de les Administracions Públiques en matèria d'Administració Electrònica, això és, d'aplicació de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) a la millora de la prestació de serveis públics.
En la sisena edició del Premi Favorits d'Expansión. Com , celebrada el 2004, a què van concórrer 500 candidatures que van ser votades – en una primera fase - per 200.000 internautes, va ser guardonada l'Agència Tributària.
La decisió final va ser a càrrec d'un jurat que va concedir el premi a l'Agència Tributària en considerar que "La pàgina web de l'Agència Tributària és un dels millors exemples dels avantatges de l'adopció de l'Administració Electrònica per al ciutadà i l'Estat. A través del portal de l'Agència Tributària, qualsevol contribuent pot gestionar les seves declaracions a Hisenda a Internet. A més, la pàgina web té versió en totes les llengües oficials de l'Estat i en anglès per als contribuents no residents.
Des de 1988, el programa estatunidenc Computer World Honors porta reconeixent amb els seus premis a tots aquells que utilitzen la tecnologia en benefici de la societat
Cada any, els 100 membres del Consell directiu del Programa (representants de les empreses i organitzacions líders en el sector de la tecnologia de la informació) proposen a persones o institucions èxits dels quals en el camp de la tecnologia de la informació promoguin canvis positius en els àmbits social, econòmic i educatiu.
El 2004, a proposta de Microsoft, es va concedir el guardó de la categoria financera a l'Agència Tributària per les facilitats que la seva pàgina web permet als contribuents per a la tramitació telemàtica dels impostos.
Els Usuaris de l'Any són premis anuals de l'Associació d'Usuaris d'Internet que es convoquen des de 1997 i tenen per finalitat reconèixer a empreses, administracions i persones espanyoles que amb els seus treballs, activitats i projectes han contribuït, durant l'any anterior, a la difusió, a l'ús i al desenvolupament de la Societat de la Informació i d'Internet.
Els premis de l'Associació tenen un caràcter de reconeixement i els guanyadors es trien tant mitjançant els vots dels usuaris d'Internet com dels emesos pel Comitè Organitzador del Congrés Món Internet.
L'Agència Tributària va ser guardonada amb un dels tres premis "eEurope for eGovernment" de la Comissió Europea en la seva edició de 2003 pels serveis electrònics de "Cessió d'informació a unes altres Administracions Públiques per evitar certificats tributaris als ciutadans" dins la categoria "Col·laboració i serveis públics electrònics entre Administracions Públiques ".
Els premis – objecte del qual és promoure el desenvolupament de serveis públics a través de la xarxa – es van concedir en la Conferència Europea sobre Administració electrònica (European eGovernment Conference) que va tenir lloc el juliol de 2003, al costat del llac de Com (Itàlia) en la que, a més del projecte cessió d'informació, també es va presentar el projecte de l'Agència Tributària "Subhastes en línia ".
L'objectiu dels European eGovernment Awards (Premis a les Administracions Electròniques europees) és ressaltar i promoure les bones pràctiques desenvolupades per les Administracions Públiques dels països de la Unió Europea.
Aquest premi, en la categoria de Bones Pràctiques Administratives, es va concedir el 2001 a l'Agència Tributària.
L'Agència Tributària va rebre el Premi a l'Excel·lència en les Tecnologies de la Informació, que concedeix l'Aliança Mundial de Tecnologies de la Informació (WITSA), pel sistema de presentació de declaracions a través d'Internet.
L'organització que concedeix el premi, que suposa el reconeixement internacional a la millor iniciativa en tecnologies de la informació de les administracions públiques al món, va considerar que l'Agència Tributària utilitza les tecnologies més avançades en benefici del contribuent, que a través d'Internet pot accedir a una gran varietat de serveis des de qualsevol lloc i a qualsevol hora sense necessitat de desplaçaments, amb el consegüent estalvi de costos i de temps en evitar i simplificar tràmits.
Així mateix, WITSA va reconèixer la utilització eficient de les tecnologies més modernes amb els nivells exigits de seguretat i confidencialitat. La presentació de declaracions de Renda a través d'Internet es realitza mitjançant un certificat de la Fàbrica Nacional de la Moneda i Timbre (FNMT)-que actua com autoritat de certificació - amb el que es garanteix l'absoluta seguretat del sistema així com la implantació real d'un model de prestació integral de serveis al ciutadà, en constant evolució tant per incorporar nous serveis com per a ampliar els ja existents.
Actualidad Económica, la prestigiosa publicació sobre economia, atorga anualment els seus premis a les 100 millors pàgines web per tal de destacar l'esforç innovador de les empreses en els diferents sectors productius i de serveis i premiar aquells projectes que aconsegueixen millorar les condicions socioeconòmiques de la societat. En la seva edició de l'any 2000 la revista va incloure el web de l'Agència Tributària entre les 100 millors d'aquell any.
Aquests premis, creats el 1999 sota el títol Premis a la Qualitat i a les Millors Pràctiques a l'Administració General de l'Estat, i oberts, des de l'any 2006, a totes les Administracions Públiques sota el nou nom, es convoquen des de llavors sota les categories: Premi a l'Excel·lència, Premi "Ciutadania" a les Bones Pràctiques en els Serveis Públics i Premi a les Bones Pràctiques de Gestió Interna.
Aquests Premis estan destinats a reconèixer a aquelles organitzacions que s'hagin distingit especialment per l'increment en la qualitat dels seus serveis mitjançant procediments d'autoavaluació, així com a les diverses iniciatives desenvolupades per les Administracions Públiques en matèria de qualitat del servei al ciutadà.
Han estat guardonats amb Premis a les Millors Pràctiques les següents iniciatives de l'Agència Tributària:
- La presentació telemàtica de declaracions fiscals
- L'agilitació dels procediments duaners d'importació i exportació de mercaderies
- El servei de cita i confecció de declaracions de Renda en oficines de l'Agència Tributària
- Integració de Limitis i Índexs Proposats d'Actuació (ILIPA) en l'Àrea de Gestió Tributària de la Delegació Especial d'Andalucía, Ceuta i Melilla
- El Forum Telemàtic de la Delegació Especial de Catalunya
- La Unitat d'Assistència Integral de la Delegació Especial de Madrid
- L'Oficina d'Informació Tributària a l'Immigrant de la Delegació de Lleida
- El Panell de Recursos Humans
- El Cercle de Qualitat a la Delegació de Tarragona: una motivació permanent
- El nou sistema de pagament centralitzat de devolucions tributàries
L'any 2003 va rebre el Premi a la Qualitat la Delegació d'Almería de l'Agència Tributària, que ja va obtenir una menció honorífica en l'edició de l'any anterior.
L'any 2006 van ser guardonades amb el Premi a les Bones Pràctiques de Gestió Interna les següents candidatures presentada per l'Agència Tributària:
- Comitè de Formació de la Dependència Regional de Duanes i IE de la Delegació Especial de Catalunya
- Unitat de Notificacions de la Delegació Especial de Madrid
L'any 2008, la candidatura guanyadora al premi Ciutadania va ser la presentada per l'Agència Tributària sota el titulo "Esborrany de declaració de l'Impost sobre la Renda de les persones físiques ", que pot consultar-se en: