Comunicació tributària clara
Durant els passats 22 i 23 de novembre es van celebrar, a Barcelona, les jornades Comunicació Tributària Clara. Una aproximació interdisciplinària.
L'esdeveniment es va organitzar conjuntament per la Càtedra Universitat de Barcelona-diputació de Barcelona (UB-DIBA) de Comunicació Clara Aplicada a les Administracions Públiques i el projecte d'investigació “El dret a entendre la comunicació tributària. Anàlisi i clarificació del discurs empleat en els procediments de recaptació”, en què participa el Departament de Recaptació en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Fiscals i investigadors de diverses universitats nacionals i internacionals.
En les jornades va participar la Directora del Departament de Recaptació, Virgínia Muñoz, en una taula rodona sobre “Simplificació dels procediments en el pagament dels tributs”, en què va tenir oportunitat de detallar els mitjans i canals desenvolupats per l'Agència Tributària per simplificar el pagament dels deutes.
També va participar el Subdirector General de Recaptació Executiva, Iván Mesón, qui a més és membre del projecte d'investigació, en una taula rodona que va relatar “El procés de clarificació de la provisió de constrenyiment ”, document a partir del qual s'ha construït un corpus textual d'actuacions tributàries que ha estat analitzat amb tècniques quantitatives i qualitatives.
En una altra taula rodona, relativa a “Problemes i solucions en els procediments de recaptació tributària”, va participar l'inspector d'Hisenda de l'Estat, Pablo Grande, com membre del projecte d'investigació, en què va tenir oportunitat d'explicar diverses estratègies desplegades per l'Agència Tributària per millorar l'eficàcia i comprensió pels obligats tributaris de les actuacions de recaptació.
L'objecte de les jornades, la comunicació tributària clara, constitueix també un compromís de l'Agència Tributària, recollit en el seu Pla Estratègic 2020-2023, i que recentment ha posat en marxa modificant fins a vuit models de comunicació i notificació al contribuent que utilitzen diferents àrees de l'Agència en els seus documents més habituals. Aquestes revisions, que s'aniran implementant gradualment en els propers mesos, assoleixen a més de 3,7 milions de documents a l'any.
Entre les modificacions dutes a terme en els documents de l'Agència destaca el nou resum de contingut. En la primera pàgina de les comunicacions i notificacions revisades s'inclou ara un nou resum informatiu amb la informació bàsica de cada document: què rep el ciutadà, per què el rep, què ha de fer a partir de la seva recepció i on pot obtenir ajuda i resoldre els seus dubtes.