Salta al contingut principal

Desmantellada una organització criminal que robava cotxes amb l'objectiu d'enviar-los a Gàmbia

  • Durant el transcurs de la investigació s'han realitzat nou detencions i s'han recuperat 40 vehicles

  • Desmantellada la infraestructura de la xarxa, que disposava de descampats i naus industrials per guardar els cotxes en diferents punts de Catalunya, Huesca i Almería

  • L'organització carregava els contenidors els caps de setmana per intentar evitar inspeccions abans d'enviar-los a diferents ports de la costa espanyola, amb el port de Banjul (República de Gàmbia) com destinació final

22 d'octubre de 2025.- Funcionaris de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Catalunya i Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal (DES) de la Regió Policial Ponent i de Girona, entre agost i octubre de 2025 van desmantellar un grup criminal dedicat al contraban de vehicles robats amb la finalitat de fer-los arribar, principalment, a Gàmbia. La investigació, desenvolupada en diferents fases, ha permès detenir a nou homes d'entre 19 i 53 anys.

Context inicial: un robatori recurrent del mateix model de vehicle

Des de 2023 els agents tenien constància d'un augment de robatoris del mateix tipus i model de vehicle: un SUV d'un fabricant asiàtic. Durant 2024 aquesta tendència va suposar un increment progressiu, amb 137 denúncies per sostracció a tot Catalunya i 38 vehicles recuperats. De fet, durant els primers sis mesos d'aquest any la dinàmica va continuar a l'alça, assolint 118 sostraccions en territori català i 31 recuperacions de vehicles.

La gran majoria dels vehicles no apareixien abandonats, sinó que acabaven en descampats o naus industrials dins contenidors marítims, llestos per ser enviats per via marítima, habitualment cap a països africans.

La investigació va donar un gir el 22 de juliol d'aquest any, quan els Mossos d’Esquadra van localitzar en una nau industrial de Girona una desena de vehicles robats que estaven a punt de ser introduïts en el mercat il·lícit. Els agents del DES de Girona van determinar que entre una i dues vegades al mes es realitzaven recollides de vehicles sostrets per diverses persones que els manipulaven, i posteriorment un camioner els transportava dins contenidors de ferro ocults entre ferralla. En aquest context, els agents van identificar a diverses persones i vehicles implicats en la trama, a més d'un contenidor de la qual càrrega va arribar al port de Barcelona a finals de juliol i va creuar el continent fins a arribar a Tànger (Marroc). La destinació final de la mercaderia era el port de Banjul (República de Gàmbia), però les gestions realitzades a través d'Interpol van permetre alertar a la policia marroquina de l'arribada d'aquest contenidor. Va ser llavors quan les autoritats del país van comprovar el seu interior i van confirmar la presència de quatre vehicles que constaven com robats en La Ràpita (Montsià), Roses (Alt Empordà) i França.

Un ‘modus operandi ’molt marcat

Els investigadors van determinar que els sospitosos tenien un ‘modus operandi ’molt especialitzat: accedien als vehicles activant un sistema que feia creure al cotxe que s'estava desbloquejant amb la seva clau original. Una vegada el tenien en poder seu, el traslladaven a un terreny fora del nucli urbà on el grup llogava un espai. Allà tenien controlats contenidors marítims en els que amagaven els vehicles fins a omplir-los i gestionar el seu enviament cap a l'Àfrica.

La logística d'aquesta activitat requeria una organització molt ben estructurada, amb líders destacats, titulars dels contractes tant d'arrendament dels contenidors com de les ordres de transport cap als diferents ports de destinació. En un segon nivell estaven els encarregats de gestionar les naus i descampats on s'emmagatzemaven els vehicles. En una tercera escala, els membres que preparaven la càrrega dels contenidors. I en l'última baula de la cadena, les persones que robaven els vehicles de la via pública mitjançant sistemes electrònics.

Primera fase de l'operació a Castelló i Almería

Paral·lelament a la investigació de Girona, el Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i el DES de Mossos d’Esquadra de Lleida van identificar una infraestructura activa dedicada al robatori de vehicles per enviar-los a la República de Gàmbia. Per fer-ho, modificaven o eliminaven les identificacions registrals del vehicle (bastidor, matrícula o documentació tècnica), els introduïen en contenidors marítims barrejats amb mercaderia genèrica per dificultar la seva detecció en els controls duaners i els feien arribar a diferents punts de la costa espanyola, amb el port de Banjul com destinació final.

Com centre logístic, el grup utilitzava una nau industrial al polígon de Huércal-Overa (Almería). Allà rebien els vehicles robats, que carregaven en contenidors marítims normalment durant caps de setmana i festius amb el convenciment erroni de què així evitarien inspeccions. Posteriorment, a través d'una empresa de transport de mercaderies, traslladaven els contenidors fins a Castelló, des d'on finalment s'enviaven per via marítima fins a la República de Gàmbia.

El 6 d'agost, els investigadors van detectar a la seu de l'empresa de transports quatre contenidors sospitosos de transportar mercaderia il·lícita. En verificar-los, van trobar 15 vehicles de la mateixa marca i model que constaven com robats, amb un valor total de mercat de 300.000 euros.

Aquell mateix dia, i amb la col·laboració de la Policia Nacional, van ser detingudes, en la nau industrial d'Almería, tres persones, de 32, 44 i 53 anys, que utilitzaven l'espai com magatzem de càrrega. Entre les seves pertinences els agents van trobar ordres de transport amb dates coincidents amb els indicis de la investigació, així com rebuts de compra d'eines utilitzades per a la càrrega. A més, un dels detinguts ja figurava a la investigació de Girona com responsable de gestionar part de la flota de vehicles robats.

Equip conjunt d'investigació entre Girona i Lleida

La coincidència d'aquesta persona va propiciar la creació d'un equip conjunt d'Investigació entre el Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i el DES de Girona i Lleida, dins el qual Vigilància Duanera va dur a terme la localització i inspecció física de contenidors sospitosos.

Els agents van confirmar la gran capacitat logística de la xarxa en localitzar a diversos membres en diferents punts del territori. Un descampat a Riudellots de la Selva (Girona) o una nau a Monzón (Huesca), per exemple, servien com “guarderies” dels vehicles abans de carregar-los en contenidors i enviar-los als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment.

La capacitat de mantenir el negoci il·lícit fins i tot després de les primeres detencions era evident: vint dies després de l'operació a Castelló i Almería, els investigadors van detectar un nou encàrrec logístic amb dades similars als dels contenidors inspeccionats el 6 d'agost (punt de càrrega, pes, mercaderia declarada, etc.). En aquesta nova inspecció els agents van localitzar dos vehicles més que havien estat robats a Balaguer i Lleida.

Segona fase: sis detinguts i set vehicles recuperats

La detecció dels contenidors i la troballa de vehicles robats va continuar fins al 18 de setembre, data en què els agents van accedir a la nau industrial identificada a Monzón i van recuperar set vehicles sostrets. Aquell mateix dia van ser detinguts sis membres del grup a Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida. Un d'ells ja havia estat arrestat a Almería durant la primera fase de l'operació.

Tots ells van passar a disposició judicial juntament amb un últim detingut el 2 d'octubre a Manresa, relacionat amb els mateixos fets. Se'ls atribueixen més de 40 robatoris de cotxes, un delicte de contraban internacional de vehicles i un delicte de pertinença a organització criminal.

La investigació segueix oberta i no es descarten més detencions.

Es troben disponibles per a la seva descàrrega imatges de l'operatiu en aquest enllaç.