Salta al contingut principal

Dos detinguts després d'intentar introduir més de 80 quilos de cocaïna a través del port de Vigo

  • La mercaderia viatjava oculta en el sistema de refrigeració d'un contenidor procedent de l'Equador amb destinació Vigo

  • Els dos detinguts, de nacionalitat albanesa, formen part d'una organització criminal transnacional que pretenia utilitzar el port de Vigo per a la introducció de la droga

18 de febrer de 2026.- Funcionaris de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i agents de la Guàrdia Civil, en una operació conjunta, han detingut a dos ciutadans de nacionalitat albanesa quan pretenien accedir al recinte del port de Vigo a rescatar 80 quilos de cocaïna que es trobaven ocults en el sistema de refrigeració d'un contenidor procedent de l'Equador.

L'operació va començar després de ser seleccionat el contenidor per a la seva anàlisi per la Unitat d'Anàlisi de Risc de la Duana de Vigo. D'aquesta manera, el contenidor va ser sotmès a inspecció mitjançant ‘llamps X’ per part de la Unitat de Control Radiològic en Frontera, detectant-se que en el sistema de refrigeració es trobaven oculta la cocaïna.

Després d'aquesta troballa, la Unitat Combinada de la Vigilància Duanera a Vigo, conjuntament amb EDOA Pontevedra i Eco Galícia, ambdós de la Guàrdia Civil, van començar una investigació que va conduir a la identificació d'una organització criminal composta per individus de nacionalitat albanesa propòsit del qual era el rescat de la substància estupefaent allotjat a l'interior del contenidor ubicat dins el recinte portuari.

L'intent de recuperació de la cocaïna es va produir diumenge passat a la matinada 15 de febrer, essent immediatament detectat per les unitats investigadores, que van procedir a la detenció de dos individus de nacionalitat albanesa en el moment en què pretenien accedir al contenidor contaminat. A més, van confiscar 61 paquets de cocaïna, així com diferents eines i útils per recuperar la droga (quatre bosses d'esport de gran mida, una escala plegable, un trepant, brides, dos telèfons) i un vehicle.

Dilluns 16 de febrer, en una revisió a fons del contenidor, en què es va comptar a més amb mitjans radiològics portàtils del servei de Vigilància Duanera a Vigo, es van descobrir nou paquets més de cocaïna ocultes entre la maquinària del sistema de refrigeració del contenidor. En total es van intervenir més de 80 quilos de cocaïna.

El Servei de Vigilància Duanera i la Guàrdia Civil continuen les seves investigacions sobre aquesta organització criminal de caràcter transnacional i no es descarten més detencions.

L'operació ha estat desenvolupada per la Unitat Combinada del Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Vigo i l'Equip contra la Delinqüència Organitzada i Antidroga (EDOA) de la Comandància de la Guarda Civil a Pontevedra i l'Equip contra el Crim Organitzat (Eco) a Galícia de la Unitat Central Operativa (Uco) de la Guàrdia Civil.

Les actuacions estan coordinades sota la direcció de la titular de la Plaça 2 de la Secció d'Instrucció del Tribunal d'Instància de Vigo.

El descobriment i intervenció de la substància estupefaent reforça la imatge del Port de Vigo com un port segur, malgrat els intents de diferents organitzacions per introduir importants quantitats de cocaïna oculta en els contenidors que habitualment arriben a aquest port procedents d'Amèrica del Sud.

D'aquesta manera, del començament d'any ençà, aquesta és la segona captura d'aquesta substància realitzada al Port de Vigo, suposant ambdues no només la intervenció de la mercaderia il·lícita, sinó la detenció i desarticulació de les organitzacions criminals propietàries de la mercaderia, fet que reforça l'efectivitat de les forces i cossos encarregades de la investigació, persecució i repressió del narcotràfic a Galícia, entre les que se situen les unitats del Servei de Vigilància Duanera i de la Guàrdia Civil, responsables de l'aquesta operació.

Es troben disponibles per a la seva descàrrega imatges de l'operatiu en aquest enllaç.