Novetats de normativa 2024
Saltar índex de la informacióPrincipals novetats normatives Reial Decret llei 4/2024, de 26 de juny, pel qual es prorroguen determinades mesures per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels conflictes a Ucraïna i el Pròxim Orient i s'adopten mesures urgents en matèria fiscal, energètica i social
IMPOST SOBRE LA RENDA DE LES PERSONES FÍSIQUES
Amb efectes des de l'1 de gener de 2024 s'introdueixen les següents modificacions en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, d'IRPF (LIRPF).
-
Reducció per obtenció de rendiments del treball
Es modifica l'article 20 de la LIRPF per l'article 3. U. del Reial Decret llei 4/2024.
S'incrementa la quantia de la reducció per obtenció de rendiments del treball dels 6.498 euros actuals a 7.302 euros anuals, quantia que posteriorment anirà decreixent linealment en dos trams a mida en què vagin augmentant els ingressos de manera que:
Els contribuents amb rendiments nets del treball inferiors a 19.747,5 euros sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, diferents de les del treball superiors a 6.500 euros, minoraran el rendiment net del treball en les següents quanties:
-
Contribuents amb rendiments nets del treball iguals o inferiors a 14.852 euros: 7.302 euros anuals.
-
Contribuents amb rendiments nets del treball superiors a 14.852 euros, però iguals o inferiors a 17.673,52 euros: 7.302 euros menys el resultat de multiplicar per 1,75 la diferència entre el rendiment del treball i 14.852 euros anuals.
-
Contribuents amb rendiments nets del treball compresos entre 17.673,52 i 19.747,5 euros: 2.364,34 euros menys el resultat de multiplicar per 1,14 la diferència entre el rendiment del treball i 17.673,52 euros anuals.
-
-
Obligació de declarar
Es modifica l'apartat 3 de l'article 96 de la LIRPF per l'article 3. Dos. del Reial Decret llei 4/2024 de manera que:
El límit excloent de l' obligació de declarar en el cas de percebre els rendiments del treball previstos en l'article 96.3 de la LIRPF (els que procedeixin de més un pagador amb les excepcions assenyalades en aquest article; pensions compensatòries del cònjuge o anualitats per aliments no exempts; en els casos en què el pagador no estigui obligat a retenir o quan siguin rendiments subjectes a tipus fix de retenció) s'eleva a 15.876 euros anuals (amb anterioritat el límit era de 15.000 euros).
-
Deducció per residència habitual i efectiva en la illa de La Palma
Es modifica la Disposició addicional cinquanta-setena per l'article 3. Tres. del Reial Decret llei 4/2024.
S'amplia a 2024 l'àmbit temporal de la deducció prevista en el número 1r de l'apartat 68 de la LIRPF (deducció per l'obtenció de rendes a Ceuta i Melilla) aplicable als contribuents amb residència habitual i efectiva en la illa de La Palma de manera que:
-
En els perídodos impositius 2022, 2023 i 2024, la deducció prevista en el número 1r de l'apartat 4 de l'article 68 d'aquesta llei serà aplicable, en els mateixos termes i condicions, als contribuents amb residència habitual i efectiva en la illa de La Palma, havent d'entendre's, a aquests efectes, que les referències realitzades a Ceuta i Melilla en aquest article, en l'article 101 d'aquesta llei i en el seu respectiu desplegament reglamentari, el són a la illa de La Palma.
-
Durant el període impositiu 2024, el que disposa l'apartat 1 anterior només resultarà aplicable per determinar:
-
El tipus de retenció i ingrés a compte a practicar sobre els rendiments als que resulti d'aplicació l'esmentada deducció que haguessin estat satisfets a partir de l'entrada en vigor d'aquest Reial Decret llei (28 de juny de 2024).
-
El tipus del pagament fraccionat corresponent a les activitats econòmiques que tinguin dret a la mateixa termini de presentació del qual no s'hagués iniciat en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Reial Decret llei (28 de juny de 2024).
En particular, per calcular el tipus de retenció o ingrés a compte aplicable als rendiments del treball als que resulti d'aplicació el procediment general de retenció a què es refereix l'article 82 del Reglament de l'impost, que se satisfacin o abonin a partir d'aquesta data, es tindrà en compte el que disposa l'apartat 1 anterior, regularitzant-se, si escau, el tipus de retenció o ingrés a compte en els primers rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir d'aquesta data.
No obstant això, el que disposa el paràgraf anterior podrà realitzar-se, a opció del pagador, en els primers rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir del mes següent de l'entrada en vigor d'aquest Reial Decret llei, cas en què el tipus de retenció o ingrés a compte a practicar sobre els rendiments del treball satisfets amb anterioritat a aquesta data es determinarà sense prendre en consideració el que disposa l'apartat 1 anterior.
-
-
-
Llibertat d'amortització en determinats vehicles i en noves infraestructures de recàrrega
S'afegeix una nova disposició addicional cinquanta-novena. Llibertat d'amortització en determinats vehicles i en noves infraestructures de recàrrega per l'article 3. Quatre. del Reial Decret llei 4/2024.
Es possibilita l'aplicació d'aplicar la llibertat d'amortització prevista en l'impost sobre societats a tots els contribuents sigui quin sigui el mètode de determinació del seu rendiment net de manera que:
-
La llibertat d'amortització prevista en la disposició addicional divuitena de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, resultarà d'aplicació als contribuents d'aquest impost que desenvolupin l'activitat econòmica a la que s'afectin els vehicles i instal·lacions de recàrrega, sigui quin sigui el mètode de determinació del seu rendiment net.
-
Quan es transmetin els vehicles o instal·lacions de recàrrega que haguessin gaudit de la llibertat d'amortització prevista en la disposició addicional divuitena de la Llei de l'impost sobre Societats, per al càlcul del guany o pèrdua patrimonial no es minorarà el valor d'adquisició en l'import de les amortitzacions fiscalment deduïdes que excedeixin les que haguessin estat fiscalment deduïbles de no haver-se aplicada aquella. L'esmentat excés tindrà, per al transmitent, la consideració de rendiment íntegre de l'activitat econòmica durant el període impositiu en què s'efectuï la transmissió, sigui quin sigui el mètode de determinació d'aquell.
-
por el que se prorrogan determinadas medidas para afrontar las consecuencias económicas y sociales derivadas de los conflictos en Ucrania y Oriente Próximo y se adoptan medidas urgentes en materia fiscal, energética y social.