A qui afecten?
Tots els integrants de la cadena de subministrament del comerç electrònic es veuen afectats, des dels venedors i els mercats/plataformes, tant dins com fora de la Unió Europea, fins a les operadores postals i les empreses de missatgeria, les duanes i les administracions fiscals dels diferents Estats membres de la Unió Europea, passant pels consumidors.
Interfícies electròniques (plataformes)
L'economia global i les noves tecnologies han portat amb ell enormes oportunitats en el comerç, especialment per a les interfícies electròniques, com els mercats o plataformes en línia. Per seguir el ritme de les noves tendències que ha portat el comerç electrònic, la normativa de l'IVA canvia per crear un entorn més senzill i just per a l'IVA.
La interfície electrònica que facilita la venda no es considerarà subjecte passiu, per a les següents transaccions:
-
Béns en enviaments valor del qual sigui superior a 150 euros importats a la UE, independentment del lloc en el que estigui establert el proveïdor/venedor;
-
Els béns subministrats a clients a la UE, independentment del seu valor, en cas que el proveïdor/venedor estigui establert a la UE
Hem de distingir:
-
L'entrega del proveïdor a la interfície electrònica (considerada una entrega entre empreses) pot ser:
-
Una entrega de béns fora de la UE (article 14 bis, apartat 1 de la Directiva IVA ).
Atès que aquesta entrega es produeix fora de la UE, no s'aplica la normativa de la Unió sobre l'IVA ni en matèria de facturació.
-
Una entrega de béns dins la UE (article 14 bis, apartat 2 de la Directiva IVA ).
Aquesta entrega, que es considera realitzada entre empreses, està exempta d'IVA, reconeixent-se el dret a deducció per al proveïdor (articles 136 bis i 169, lletra b), de la Directiva IVA ). El proveïdor ha d'expedir factura a la interfície electrònica conforme a les normes de l'Estat membre on es produeixi l'entrega.
-
-
L'entrega de la interfície electrònica al consumidor (considerada una entrega d'empresa a consumidor) pot ser:
-
Una venda a distància de béns importats (article 14 bis, apartat 1 de la Directiva IVA ). La interfície electrònica haurà de gravar l'entrega de béns amb l'IVA aplicable en l'Estat membre de consum i remetre-ho a l'administració tributària d'aquest Estat membre.
S'aplicaran les normes de facturació de l'Estat membre d'identificació si la interfície s'acull a la finestreta única (regímen especial de vendes a distància de béns importats), sense que hagi de figurar en la factura el número d'identificació a la UE Si no es fa ús del règim especial, seran d'aplicació les normes de facturació de l'Estat membre on té lloc la venda a distància dels béns importats (article 219 bis de la Directiva sobre l'IVA ).
-
Una entrega de béns dins la UE (article 14 bis, apartat 2 de la Directiva IVA ) Aquesta situació comprèn tant les entregues nacionals com les vendes a distància intracomunitàries de béns realitzades per la interfície electrònica en qualitat de subjecte passiu. Tant si s'utilitza el règim de la Unió com si no, la interfície electrònica haurà de gravar els béns entregats amb l'IVA aplicable en l'Estat membre de consum i remetre-ho a l'administració tributària.
S'aplicaran les normes de facturació de l'Estat membre d'identificació si la interfície s'acull a la finestreta única (regímen especial de vendes a distància intracomunitàries de béns i determinades entregues nacionals). Si no es fa ús del règim especial, seran d'aplicació les normes de facturació de l'Estat membre on té lloc l'entrega (article 219 bis de la Directiva sobre l'IVA ).
-
Se li considera subjecte passiu si facilita:
-
Vendes a distància de béns importats a la UE per un valor no superior a 150 euros; i/o
-
Subministraments de béns a clients de la UE, independentment del seu valor, quan el proveïdor/venedor no està establert a la UE (s'inclouen tant els subministraments nacionals com les vendes a distància dins la UE ).
Per declarar i pagar l'IVA degut en uns altres Estats membres, els mercats/plataformes en línia podran registrar-se fàcilment en els nous règims especials de Finestreta Única.
Les noves normes permetran:
-
Assegurar que l'IVA es pagui on es produeix el consum de béns i serveis;
-
Crear un sistema d'IVA uniformi i transparent per a les entregues transfrontereres de béns i serveis;
-
Establir una competència lleial entre els agents europeus i estrangers del mercat del comerç electrònic, així com entre el comerç electrònic i les botigues tradicionals;
-
Oferir a les empreses un sistema senzill i uniforme per declarar i pagar el seu IVA a la UE a través de la Finestreta Única de l'IVA (OSS)/Finestreta Única d'Importació (IOSS).
La interfície electrònica és tractada a l'efecte de l'IVA com si fora el proveïdor dels béns i serà responsable de l'IVA sobre aquestes vendes. En unes altres paraules, es considera que la interfície electrònica que facilita la venda ha rebut i entregat en nom propi els béns i el transport d'aquests béns es vincula a l'entrega realitzada per la plataforma. Això significa que la venda de béns efectuada pel proveïdor a través d'una interfície electrònica al consumidor final es divideix en dues entregues:
-
Una entrega del proveïdor a la interfície (operació entre empresaris B2B)
-
Una entrega de la interfície al consumidor final (operació entre empresari i consumidor final B2C)
S'entendrà per «facilitar» la utilització d'una interfície electrònica a fi que un clienta i un proveïdor que posi béns a la venda a través de la interfície electrònica puguin entaular un contacte que doni lloc a una entrega de béns a través d'aquella interfície electrònica a aquest clienta.
Això es reflecteix en què el procés de realització de la comanda i de pagament es dugui a terme per la interfície electrònica o a través d'aquesta, però no ve determinada per l'entrega física dels béns, que el subjecte passiu que gestiona la interfície operativa podrà haver organitzat/dut a terme o no.
Es considera que una interfície electrònica, no facilita l'entrega si:
-
no estableix, de manera directa o indirecta, cap dels termes i condicions en què s'efectua l'entrega de béns, i
-
no intervé, de manera directa o indirecta, en l'autorització del cobrament al clienta dels pagaments efectuats, i
-
no intervé, de manera directa o indirecta, en la comanda o l'entrega de béns.
Perquè es consideri que una interfície electrònica no facilita l'entrega, ha de satisfer totes aquestes condicions. Per tant, fins i tot quan la plataforma dugui a terme només una d'aquestes activitats, podria considerar-se que facilita l'entrega de béns.
La interfície electrònica tampoc es considerarà que facilita l'entrega quan realitzi les següents activitats:
-
el tractament dels pagaments en relació amb l'entrega de béns;
-
el llistat o la publicitat de béns;
-
la reorientació o la transferència de clients a unes altres interfícies electròniques en les que els béns s'ofereixin a la venda, sense cap altra intervenció en l'entrega.
Els mercats/plataformes en línia hauran de mantenir registres de les transaccions que facilitin, independentment de què se'ls consideri subjectes passius o no. Aquests registres hauran de conservar-se durant 10 anys i estar disponibles en format electrònic a petició dels Estats membres.
La següent figura presenta de forma esquemàtica les obligacions d'informació de les diferents interfícies electròniques.
Per a més informació i, en particular, sobre la informació que ha de conservar-se, consulteu les notes explicatives de la Comissió (apartat 2.2).
A partir de l'1 de juliol de 2021, les interfícies electròniques, com els mercats/plataformes en línia, tindran noves funcions a l'efecte de l'IVA a la UE :
-
Podran convertir-se en subjectes passius;
-
Tindran certes obligacions de manteniment de registres.
Si és així, consulteu els apartats dedicats als nous règims especials de finestreta única (OSS e IOSS) per saber la seva finalitat, com funcionen, a qui afecten, com registrar-se en ells i què ha de fer quan comenci a utilitzar-los.
Una interfície electrònica (IE) ha d'entendre's com un concepte ampli. Una IE pot ser un lloc web, un portal, una passarel·la, un mercat, una plataforma, una interfície de programa d'aplicació (API), etc.