Conseqüències del BREXIT a l'IRNR sense establiment permanent
Conseqüències del Brexit a l'IRNR, en el supòsit de rendes obtingudes sense mediació d'establiment permanent, a partir de l'1 de gener de 2021
L'IRNR té en compte disposicions específiques aplicables a residents d'uns altres Estats membres de la Unió Europea, disposicions que deixaran de ser aplicables als contribuents residents al Regne Unit una vegada finalitzat el període transitori.
No obstant això, cal ressaltar que existeix un Conveni bilateral entre el Regne Unit i Espanya per evitar la doble imposició, Conveni que continuarà essent aplicable. Per aquest motiu, determinades rendes que deixaran d'estar exemptes en aplicació de la normativa interna, tanmateix, serien rendes exemptes invocant el dret a l'aplicació de Conveni (Per exemple, interessos).
Respecte de les rendes obtingudes per residents al Regne Unit meritades a partir de l'1 de gener de 2021 caldrà tenir en compte els següents canvis derivats de deixar de ser contribuents residents en un Estat membre de la Unió Europea:
Rendes exemptes (article 14 i DA Setena TRLIRNR)
Deixaran de ser aplicables les següents exempcions:
-
Els interessos i guanys patrimonials derivats de béns mobles obtinguts per residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE), o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, amb certes excepcions.
-
Els beneficis distribuïts per les societats filials residents a Espanya a les seves societats matrius residents en un altre Estat membre de la UE, o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, o als establiments permanents d'aquests últims situats en uns altres Estats membres, sempre que compleixin determinades condicions.
-
Els dividends i participacions en beneficis obtinguts per fons de pensions equivalents als regulats en el text refós de la Llei de Plans i Fons de pensions (Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre), que siguin residents en un altre Estat membre de la Unió Europea o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, o per establiments permanents d'aquestes institucions situats en un altre Estat membre.
-
Els dividends i participacions en beneficis obtinguts per les institucions d'inversió col·lectiva regulades per la Directiva 2009/65/CE del Parlament Europeu i del Consell, o per les institucions d'inversió col·lectiva residents en els Estats integrants del EEE amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació.
-
Els cànons entre societats associades, satisfets a una societat resident en un Estat membre de la Unió Europea o a un establiment permanent d'aquesta societat situada en un altre Estat membre de la UE, sempre que es compleixin determinats requisits.
-
Exempció per reinversió en habitatge habitual per a contribuents residents en un Estat membre de la UE, o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació: podran excloure's de gravamen els guanys patrimonials obtinguts per la transmissió de la que hagi estat el seu habitatge habitual a Espanya, sempre que l'import total obtingut per la transmissió es reinverteixi en l'adquisició d'un nou habitatge habitual.
Base imposable (article 24.6 TRLIRNR)
No es podran deduir les despeses previstes en l'article 24.6 TRLIRNR, article conforme al qual els contribuents residents en un altre Estat de la Unió Europea o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, persones físiques, poden deduir les despeses previstes en la Llei IRPF , i en el cas d'entitats, els previstos en la Llei de l'impost sobre Societats, sempre que s'acrediti que estan directament relacionats amb els rendiments obtinguts a Espanya i que tenen un vincle directe i indissociable amb l'activitat realitzada a Espanya.
Tipus de gravamen (article 25 TRLIRNR)
En relació amb les rendes gravades al tipus general de gravamen, deixarà de ser aplicable el tipus de gravamen general del 19%, propi dels residents en un altre Estat membre de la UE, o del EEE amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, i passarà a ser aplicable el 24%. Entre aquestes rendes poden citar-se: rendiments d'immobles, rendiments del treball, renda imputades de béns immobles, …
Opció per a residents de la UE de tributar per IRPF (article 46 TRLIRNR)
No serà aplicable el règim de l'article 46 TRLIRNR, règim pel qual els contribuents no residents, persones físiques, que acreditin ser residents en un altre Estat membre de la Unió Europea o en un Estat membre de l'Espai Econòmic Europeu amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària, excepte residents en països o territoris qualificats reglamentàriament com jurisdiccions no cooperatives, que hagin obtingut durant l'exercici a Espanya per rendiments del treball i per rendiments d'activitats econòmiques, com a mínim, el 75 per cent de la totalitat de la seva renda, o que la renda obtinguda durant l'exercici a Espanya hagi estat inferior al 90 per cent del mínim personal i familiar que li hagués correspost d'acord amb les seves circumstàncies personals i familiars d'haver estat resident a Espanya i que la renda obtinguda fora d'Espanya hagi estat, també, inferior a aquest mínim, i quan les rendes obtingudes a Espanya hagin tributat efectivament per l'IRNR, podran optar per tributar en qualitat de contribuent per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, però sense perdre per això la seva condició de contribuents per l'IRNR.