Adquisicions «mortis causa». Model 650
Adquisició de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori, i percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes d'assegurances sobre la vida, quan el contractant sigui persona diferent del beneficiari.
Documentació que cal aportar
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple de l'escriptura d'acceptació d'herència.
-
Si no és possible, l'inventari de béns i hereus, per duplicat, en el qual s'assenyalin les dades identificatives del causant i els hereus, la designació d'un domicili a l'efecte de notificacions, una llista detallada dels béns i drets objecte de l'herència amb expressió del seu valor a la data de defunció, així com de les càrregues, deutes i despeses dels quals se sol·licita la deducció.
-
Còpia del certificat de defunció.
-
Còpia del Certificat del Registre General d'Actes d'Última Voluntat, emès per les autoritats espanyoles (encara que sigui negatiu).
-
Còpia del testament o de la declaració d'hereus.
-
Representació subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguin residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE ) o en Estats que fossin part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els representi davant l'Administració Tributària en relació amb les seves obligacions per aquest impost.
Quan resideixin en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària per mitjà de les persones que ostentin la seva representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es facilitin els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents, que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia ). Pot trobar el model en l'enllaç Representació (procediments iniciats pels contribuents) que apareix a la dreta, com Contingut relacionat.
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seves obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Altra documentació que cal aportar, si escau:
-
Còpia del rebut de l' IBI (Impost sobre Béns Immobles), i del títol d'adquisició dels immobles, o si no Nota Simple Registral.
-
Còpia dels contractes d'assegurança, o certificat de l'entitat asseguradora.
-
Certificat del banc amb expressió dels saldos dels comptes i/o valors dipositats, a la data de defunció.
-
Justificació documental de les càrregues, gravàmens, deutes i despeses que siguin deduïbles, així com de l'edat dels hereus.
-
Còpia del passaport, document d'identitat, o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (NIE) dels hereus i del representant fiscal a Espanya.
-
Còpia de la documentació dels vehicles objecte de l'herència (fitxa tècnica, permís de circulació).
-
Acreditació documental de la discapacitat del contribuent amb certificat emès per l'organisme competent.
-
Acreditació documental del valor teòric de les participacions en el capital d'entitats jurídiques títols dels quals no cotitzin en Borsa, havent d'aportar per això certificat de l'administrador de l'entitat en la que s'indiqui el nombre de participacions de l'entitat (distingint en cas que tinguin diferents valors nominals), el nombre de participacions propietat del causant i el valor teòric de cada participació. Havent de justificar-se el valor teòric assignat a cada participació.
- Còpia del Certificat del Registre General de Contractes d'Assegurances de Cobertura de Defunció
Advertència
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de venir amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Quan es disposi d'un certificat successori europeu (Reglament UE núm. 650/2012), acreditatiu de la condició d'hereu o legatari, podrà aportar-se còpia autèntica d'aquest en lloc del certificat de defunció i del testament o declaració d'hereu. Si el certificat està redactat en idioma diferent del castellà, haurà d'acompanyar-se de traducció.