Preguntes freqüents
L'Impost sobre Successions grava els increments de patrimoni obtinguts per persones físiques per herència, llegat i qualsevol altre títol successori, així com la percepció de quantitats pels beneficiaris d'assegurances sobre la vida, quan el contractant sigui persona diferent del beneficiari.
Els increments de patrimoni indicats en el paràgraf anterior obtinguts per persones jurídiques, no estan subjectes a aquest Impost.
També grava l'adquisició de béns i drets per donació o qualsevol altre negoci jurídic a títol gratuït e entre vius .
L'Oficina Nacional de Gestió Tributària té encomanada la gestió de l'impost quan no estigui cedida a cap Comunitat Autònoma, el que es produeix en els següents casos:
-
Si el causant (mort) no era resident a Espanya a data de defunció.
-
Si el subjecte passiu (hereu, legatari, beneficiari d'assegurança de vida) no tenia la seva residència habitual a Espanya a data de defunció.
-
Si el subjecte passiu (donatari) no tenia la seva residència habitual a Espanya en el moment de rebre la donació. També, quan fos resident, però el bé adquirit per donació fos un immoble situat a l'estranger.
Veure els Cuadros de delimitació de competències i normativa aplicable Estat/Comunitats Autònomes de Règim Comú.
Sí, doncs cal distingir entre:
- Competència per a la gestió, que es refereix a l'Administració on es gestiona l'impost.
- Normativa aplicable (estatal o autonòmica), que serà per la qual opti el subjecte passiu, segons els punts de connexió delimitats en la Disposició addicional segona de la Llei 29/1987, de l'Impost sobre Successions i Donacions.
Poden optar per la normativa autonòmica, tant els residents a la Unió Europea i l'Espai Econòmic Europeu, com els residents en països tercers, és a dir, tots els subjectes passius poden optar per la normativa estatal o autonòmica.
(veure, en l'Ajuda, els quadres de delimitació de competències i normativa aplicable Estat/Comunitats Autònomes de Règim Comú).
Estan subjectes les següents persones físiques:
-
En les adquisicions mortis causa, l'hereu o legatari.
-
En les assegurances sobre la vida, el beneficiari.
-
En les donacions, el donatari.
En el cas d'adquisicions mortis causa (successions) o percepció d'assegurances sobre la vida, el dia de la defunció del causant (persona difunta).
En les donacions, el dia en què es formalitza l'acte o contracte.
En les adquisicions a causa de defunció i en les assegurances de vida, sis mesos comptats des del dia de defunció, data de meritació de l'Impost.
En les donacions, trenta dies hàbils, a comptar del següent a aquell en què es causi l'acte o contracte.
Sí, es pot sol·licitar una única pròrroga per un termini igual a l'assenyalat per a la seva presentació (6 mesos), dins els cinc mesos següents a la defunció.
Per fer-ho, existeixen les següents opcions:
1. Complimentar un formulari de sol·licitud de pròrroga, a què s'accedeix des de Gestions No Residents Model 650. Sol·licitud de pròrroga dels terminis de presentació de l'impost sobre successions no residents. Serà necessari identificar-se amb certificat o DNI electrònic o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN.
2. Presentar un escrit de sol·licitud per registre (de manera presencial o telemàtica) acompanyat del Certificat de defunció, on s'indiquin les dades del causant, dels hereus i el seu grau de parentesc amb el causant, la situació i el valor aproximat dels béns i drets, i els motius pels quals se sol·licita la pròrroga, així com un domicili a l'efecte de notificacions i una adreça de correu electrònic. (Si la presentació s'efectua a través del registre telemàtic, també és necessari identificar-se amb certificat o DNI electrònic o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN).
Si es presenta dins el termini dels cinc mesos, i no es rep el mes següent notificació de l'acord, s'ha d'entendre concedida la pròrroga. Si la sol·licitud es presenta transcorregut el termini anterior, s'entendrà desestimada, sense necessitat de notificació de la denegació.
La pròrroga comporta el pagament dels interessos de demora generats des de la finalització del termini de sis mesos fins al moment que s'efectuï la presentació.
Els interessos de demora han de liquidar-se per l'interessat, i consignar-se en la casella 62 del Model 650.
Per al càlcul dels interessos de demora es pot utilitzar, com eina, la calculadora d'interessos que es troba en la següent ruta de la Seu Electrònica de l'AEAT:
-> Pagar, ajornar i consultar-> Eines de Recaptació-> Calculadora d'interessos i ajornaments.
Des de l'1 de gener del 2015, els contribuents que hagin de complimentar les seves obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions (no residents) en la ONGT, estaran obligats a presentar una autoliquidació, practicant les operacions necessàries per determinar l'import del deute tributari i acompanyar el document o declaració en què es contingui o constati el fet imposable.
-
Model 650. Impost sobre successions i donacions. Adquisicions «mortis causa »
-
Model 651. Impost sobre successions i donacions. Adquisicions «inter vivos».
-
Model 655. Impost sobre successions i donacions. Consolidació de domini per extinció d'usdefruit.
Avui dia existeixen tres formes de presentació de l'autoliquidació:
-
Presentació en Imprès.
S'efectuarà complimentant el model 650, 651 o 655 que es poden descarregar des de la Seu electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es.
El model d'autoliquidació (amb l'ingrés ja efectuat si resulta quota per ingressar), únicament es pot presentar en l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, Successions i Donacions de No Residents (Paseo de la Castellana 147, 28046 Madrid).
Per fer-ho, es recomana reservar cita per evitar esperes, bé des de la Seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), o trucant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351, per al servei: Presentació i diligenciat. Impost sobre Successions i Donacions de No residents.
Si està degudament emplenat i s'acompanya de la documentació necessària, en el mateix moment en què es presenti es tornarà segellada la primera còpia de l'escriptura d'acceptació d'herència o l'inventari aportat.
La presentació la pot realitzar qualsevol persona, no és que necessari que es personin els subjectes passius ni els seus representants.
-
Presentació del Model 650, 651 o 655 a través del formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració).
S'haurà de complimentar el formulari disponible en la Seu electrònica de l'Agència Tributària. Una vegada finalitzat l'emplenament s'ha d'imprimir el model juntament amb una caràtula que contindrà el número de referència de la presentació, així com les instruccions per efectuar la presentació.
En cas que l'autoliquidació resulti per ingressar, una vegada s'hagués ingressat l'import de la o les autoliquidacions, es presentarà en les oficines de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, juntament amb el document o declaració en el que es contingui o es constati el fet imposable, així com amb la documentació a què es refereix l'article 66 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions.
En els altres supòsits, el model i la documentació es presentaran directament en qualsevol de les oficines de Registre de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Una vegada realitzada la presentació de l'autoliquidació acompanyada de la documentació pertinent, per tal d'acomplir el que disposa l'article 87 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions, haurà de presentar la documentació original relacionada en el mateix en l'Oficina Nacional de Gestió Tributària (Paseo de la Castellana 147, 28046 Madrid), per al seu corresponent diligenciat.
Per fer-ho, es recomana reservar cita per evitar esperes, bé des de la Seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), o trucant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351, per al servei: Presentació i diligenciat. Impost sobre Successions i Donacions de No residents.
Així doncs, en aquesta modalitat de presentació, per obtenir el diligenciat o Certificat acreditatiu de la presentació també ha d'acudir a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
Important: No oblidi aportar la Carátula de la Predeclaració quan acudeixi a la ONGT.
-
Presentació electrònica per Internet dels Models 650, 651 o 655.
Es realitzarà complimentant i transmetent el formulari que trobarà en la Seu electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es del que obtindrà una autoliquidació per cada subjecte passiu, i transmetent, així mateix, el document o declaració en el que es contingui o es constati el fet imposable que origini el tribut i la documentació a què es refereix l'article 66 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions.
En aquest cas, obtindrà la certificació a què es refereix l'article 87 bis del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions per via telemàtica, sense necessitat de desplaçar-se a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
La presentació podrà ser efectuada pel propi subjecte passiu quan sigui l'únic obligat, per una persona apoderada pels subjectes passius o bé per un col·laborador social que actuï en representació de tots i cadascun dels subjectes passius.
Serà necessari que s'identifiqui amb signatura digital (certificat o DNI electrònic) o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN.
En els casos d'autoliquidacions amb resultat per ingressar, cal distingir la forma de presentació escollida:
-
Presentació en imprès o mitjançant formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració)
Una vegada complimentat el model, hauran d'ingressar l'import de l'autoliquidació, en qualsevol entitat de dipòsit situada en territori espanyol que actuï com a col·laboradora de l'Agència Estatal d'Administració tributària en la gestió recaptatòria (Bancs, Caixes d'Estalvis o Cooperatives de Crèdit).
El pagament serà en metàl·lic o mitjançant càrrec en compte, presentant el document d'ingrés del model d'autoliquidació.
En qualsevol cas, l'ingrés ha d'efectuar-se a nom del subjecte passiu que consti en l'autoliquidació a satisfer. -
Presentació electrònica per Internet
Una vegada emplenat el corresponent formulari, en la Seu electrònica de l'Agència Tributària, s'obtindrà una autoliquidació per cada subjecte passiu.
Posteriorment, el presentador es posarà en comunicació amb l'entitat col·laboradora per via electrònica de manera directa, o a través de l'AEAT (passarel·la de pagament), o bé acudint a les seves oficines, per obtenir el NRC (número de referència complet ) : codi de 22 caracteresque es genera per identificar l'ingrés tributari realitzat.
Per obtenir el NRC haurà de facilitar les següents dades per cadascun dels subjectes passius que autoliquidin l'impost:
-
NIF del subjecte passiu (9 caràcters)
-
Exercici fiscal (2 últims dígits).
Important: Recordi que aquests dígits han de coincidir amb l'exercici de meritació de l'impost, no amb l'exercici en què s'està realitzant la presentació de l'autoliquidació.
-
Període: 2 caràcters: OA
-
Codi del model de l'autoliquidació (3 caràcters)
-
Tipus d'autoliquidació = I Ingrés. L'import per ingressar haurà de ser major que zero i expressat amb dos decimals.
Després de confirmar el pagament, obtindrà el NRC, és a dir, el codi de 22 caràcters que es genera com a justificant del pagament per a presentacions a través d'Internet.
Recordi, que si no disposes de certificat electrònic, DNI electrònic o Cl@ve PIN tens altres alternatives per obtenir el NRC:
-
Acudir a una oficina de la seva Entitat Bancària i facilitar totes les dades relatives a l'autoliquidació. No necessites aportar cap model, només les dades que s'utilitzen per a la generació del NRC i que són els mateixos que et sol·liciten per fer el pagament (model, exercici, període, NIF declarant, cognom i import exacte de l'ingrés).
-
Mitjançant el servei de banca electrònica si l'Entitat Bancària t'ofereix aquesta possibilitat.
Si està realitzant el pagament per a una altra persona tingui en compte que, per poder obtenir el NRC a través de la passarel·la de pagaments de l'AEAT, han de coincidir el titular del certificat i el titular del compte com ordenants del pagament, però el NIF que es faciliti a l'Entitat Col·laboradora per obtenir el NRC serà sempre el del declarant o obligat tributari.
-
(Pot consultar més informació sobre el pagament d'autoliquidacions en el Contingut relacionat Pagar, ajornar i consultar ).
Sí pot fer-ho.
La tramitació de la sol·licitud de l'ajornament/fraccionament dependrà de la forma de presentació escollida, per a la declaració de l'Impost sobre Successions i Donacions:
-
Presentació en imprès o mitjançant formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració)
La presentació de la sol·licitud d'ajornament podrà tramitar-la en formulari paper:
En el mateix moment o amb anterioritat a la presentació de la declaració, haurà de sol·licitar l'ajornament, emplenant el formulari de Sol·licitud d'ajornament de deutes que pot trobar en l'enllaç Formularis de Recaptació, que apareix a la dreta, com Contingut relacionat.
El formulari a seleccionar dependrà de l'import del deute a ajornar/fraccionar, i s'emplenarà seguint les instruccions del mateix, a què s'adjuntarà en qualsevol cas autoliquidació, en el model oficial d'aquesta, degudament emplenat, llevat que el contribuent no estigui obligat a presentar-ho per obrar ja en poder de l'Administració; en aquest cas, assenyalarà el dia i procediment en què el va presentar.
Posteriorment, es presentarà aquesta sol·licitud en les oficines d'assistència en matèria de registres. A la Seu Electrònica de l'Agència Tributària es troba disponible la relació d'oficines d'assistència en matèria de registres de l'Agència Tributària, o bé a través del Registre Electrònic de la seu electrònica de l'Agència Tributària:
Registre electrònic / Registre electrònic documents AEAT / Sense CSV / Impostos i Taxes / Altres / Altres procediments de gestió tributària
-
Presentació electrònica per Internet
En la pròpia declaració electrònica de l'impost, s'indicarà en Tipus d'ingrés: Ajornament.
En el moment de la presentació d'aquesta declaració el propi sistema, generarà un reconeixement de deute, a través del que se sol·licitarà l'ajornament, per tramitació electrònica a Internet, la pròpia aplicació té un vincle que seguirà fins a finalitzar la sol·licitud de l'ajornament, en aquest moment el presentador de la declaració pot sol·licitar l'ajornament.
En cas, que no hagi seguit amb l'ajornament pel vincle de l'aplicació en el moment de la presentació de l'impost pot:
a) Sol·licitar-ho per tramitació electrònica a Internet, des de la Seu Electrònica a través de l'enllaç Pagar, ajornar i consultar que apareix a la dreta com Contingut relacionat.
En aquest procediment només podrà sol·licitar-ho el propi subjecte passiu amb el seu certificat electrònic o un apoderat del mateix inscrit en el Registre d'Apoderaments de l'Agència Tributària. No podran sol·licitar-ho els col·laboradors socials.
b) Sol·licitar-ho presentant un formulari per a la seva tramitació en paper.
Ens remetem a la tramitació indicada en el punt 1.
Sí, és possible efectuar el pagament amb càrrec a algun dels comptes, valors o assegurances sobre la vida que s'inclouen en l'herència.
Per fer-ho, cal presentar per registre (de manera presencial o telemàtica):
-
Escrit, dirigit a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, sol·licitant autorització per disposar d'aquests béns de l'herència i indicar una adreça de correu electrònic.
-
Model 650 emplenat en imprès o PDF generat mitjançant Predeclaració (no esborrany) juntament amb la documentació necessària que ha d'acompanyar en la futura presentació.
IMPORTANT: No és possible realitzar aquesta sol·licitud si s'opta per la presentació del Model 650 per via electrònica/telemàtica.
La disposició de béns s'ha de sol·licitar abans de la presentació de l'impost.
Si els comptes o valors estan dipositats en diferents entitats financeres haurà de presentar tantes autoliquidacions per subjecte passiu com entitats des de les quals desitgi efectuar el pagament de l'impost sobre Successions.
Rebuda la documentació, i una vegada examinada, s'emetrà, si escau, la corresponent autorització, que es posarà a la seva disposició en el correu facilitat per l'interessat.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple de l'escriptura d'acceptació d'herència.
-
Si no és possible, l'inventari de béns i hereus, per duplicat, en el qual s'assenyalin les dades identificatives del causant i els hereus, la designació d'un domicili a l'efecte de notificacions, una llista detallada dels béns i drets objecte de l'herència amb expressió del seu valor a la data de defunció, així com de les càrregues, deutes i despeses dels quals se sol·licita la deducció.
-
Còpia del certificat de defunció.
-
Còpia del Certificat del Registre General d'Actes d'Última Voluntat, emès per les autoritats espanyoles (encara que sigui negatiu).
-
Còpia del testament o de la declaració d'hereus.
-
Còpia del número d'identificació fiscal (NIF) dels hereus.
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguin residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que fossin part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els representi davant l'Administració Tributària en relació amb les seves obligacions per aquest impost.
Quan resideixin en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària per mitjà de les persones que ostentin la seva representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es facilitin els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seves obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Altra documentació que cal aportar, si escau:
-
Còpia del rebut de l'IBI (impost sobre béns immobles) i del títol d'adquisició dels immobles, o en un altre cas nota simple registral.
-
Còpia dels contractes d'assegurança, o certificat de l'entitat asseguradora.
-
Certificat del banc amb expressió dels saldos dels comptes i/o valors dipositats, a la data de defunció.
-
Justificació documental de les càrregues, gravàmens, deutes i despeses que siguin deduïbles, així com de l'edat dels hereus.
-
Còpia del passaport, document d'identitat, o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (N.IE) dels hereus.
-
Còpia de la documentació dels vehicles objecte de l'herència (fitxa tècnica, permís de circulació).
-
Acreditació documental de la discapacitat del contribuent amb certificat emès per l'organisme competent.
-
Acreditació documental del valor teòric de les participacions en el capital d'entitats jurídiques títols dels quals no cotitzin en Borsa, havent d'aportar per això certificat de l'administrador de l'entitat en la que s'indiqui el nombre de participacions de l'entitat (distingint en cas que tinguin diferents valors nominals), el nombre de participacions propietat del causant i el valor teòric de cada participació. Havent de justificar-se el valor teòric assignat a cada participació.
-
Còpia del Certificat del Registre General de Contractes d'Assegurances de Cobertura de Defunció.
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de venir amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Quan es disposi d'un certificat successori europeu (Reglament UE núm. 650/2012), acreditatiu de la condició d'hereu o legatari, podrà aportar-se còpia autèntica d'aquest en lloc del certificat de defunció i del testament o declaració d'hereus. Si el certificat està redactat en idioma diferent del castellà, haurà d'acompanyar-se de traducció.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple de l'escriptura de donació.
-
Si no, el document privat de donació, per duplicat, en què s'hauran d'assenyalar les dades identificatives del donant i els donataris (nom, NIF, i direcció completa), s'indicarà un domicili a efecte de notificacions, i es relacionaran detalladament els béns i drets objecte de la donació amb expressió del valor dels mateixos.
-
S'haurà d'aportar còpia del document d'identitat, passaport o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (NIE) dels donataris.
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguin residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que fossin part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els representi davant l'Administració Tributària en relació amb les seves obligacions per aquest impost.
Quan resideixin en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària per mitjà de les persones que ostentin la seva representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es facilitin els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seves obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Altra documentació que cal aportar, si escau:
Acreditació documental del valor teòric de les participacions en el capital d'entitats jurídiques títols dels quals no cotitzin en Borsa, havent d'aportar per això certificat de l'administrador de l'entitat en la que s'indiqui el nombre de participacions de l'entitat (distingint en cas que tinguin diferents valors nominals), el nombre de participacions donades i el valor teòric de cada participació. Havent de justificar-se el valor teòric assignat a cada participació.
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de venir amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple del document notarial en el que es posi de manifest la consolidació del domini en la persona del primer o successiu nu propietari.
-
Si no, el document privat per duplicat, en què es reculli l'extinció de l'usdefruit i la consegüent consolidació del domini, en què s'hauran d'assenyalar les dades identificatives de l'usufructuari (nom, NIF, direcció), origen del títol de constitució de la nua propietat, identificant a l'usufructuari, data de constitució, data d'extinció de l'usdefruit i valor de la consolidació, s'indicarà un domicili a efecte de notificacions, i es relacionaran detalladament els béns i drets objecte de la consolidació.
-
Còpia del Certificat de Defunció de l'usufructuari, en els casos d'extinció d'usdefruits vitalicis.
-
S'haurà d'aportar còpia del document d'identitat, passaport o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (N.IE) del nu propietari.
-
Original o Còpia simple del document notarial en el que es posi de manifest la segregació del domini. Quan el subjecte passiu que consolida el domini no fos el primer nu propietari, sinó el segon o posterior, serà necessari presentar el títol d'adquisició de la nua propietat per la seu titular actual.
-
Si no, document privat, en què es posi de manifest la segregació del domini. Quan el subjecte passiu que consolida el domini no fos el primer nu propietari, sinó el segon o posterior, serà necessari presentar el document privat d'adquisició de la nua propietat per la seu titular actual
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguin residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que fossin part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els representi davant l'Administració Tributària en relació amb les seves obligacions per aquest impost.
Quan resideixin en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària per mitjà de les persones que ostentin la seva representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es facilitin els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seves obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
- En cas que la documentació hagi estat expedida a l'estranger en un idioma diferent del castellà, haurà d'aportar-se traducció jurada de la mateixa.
Així mateix, si aquesta documentació fos expedida per funcionaris o autoritats estrangeres, la documentació haurà d'aportar-se amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
No obstant això, els documents públics que es troben en l'àmbit del Reglament UE 2016/1191 (naixement, fe de vida, defunció, nom, matrimoni, divorci, separació judicial, anul·lació matrimoni, unió de fet, cancel·lació unió de fet, filiació, adopció, domicili, residència, nacionalitat) poden venir redactats en la llengua del país membre d'expedició, però serà precís que adjuntin el corresponent Imprès Estàndard Multilingüe. No s'exigeix per a les mateixes postil·la ni traducció jurada.
El Certificat Successori Europeu ha d'aportar-se traduït al castellà, no essent necessària traducció jurada.
- En cas de documentació expedida a Espanya en un idioma diferent del castellà, la mateixa haurà de ser aportada amb traducció al castellà ja que l'òrgan competent per a la gestió de l'impost, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, té la seva única seu a Madrid, territori en el que no existeix llengua pròpia diferent del castellà.
Sí, els subjectes passius d'aquest impost, com la resta dels obligats tributaris, deuen sol·licitar i utilitzar el número d'identificació fiscal en les seves relacions de naturalesa o amb transcendència tributària.
Si disposa de Document Nacional d'Identitat (DNI) o d'un Número d'identitat d'Estranger (NIE) atorgat, en ambdós casos, pel Ministeri d'Interior espanyol, aquell serà el seu número d'identificació fiscal (NIF) sempre que s'hagi donat d'alta en el cens d'obligats tributaris de l'Agència Tributària. En cas contrari, haurà de presentar un model 030 per donar-ho d'alta en les oficines de l'Agència Tributària.
Si no disposa de Document Nacional d'Identitat, ni de Número d'identificació d'estranger, pot sol·licitar a l'Administració Tributària espanyola (Agència Tributària) l'assignació d'un NIF que serà vàlid fins que obtingui un DNI/NIE i començarà per la lletra L (espanyols no residents, no obligats a disposar de DNI) o per la lletra M (estrangers no obligats a disposar de NIE).
Per fer-ho, pot desplaçar-se a l'oficina consular d'Espanya més propera en el seu país de residència on li podran tramitar tant l'assignació del NIF com, si escau, el certificat que li permetrà relacionar-se amb aquesta administració per mitjans electrònics.
En cas que no sigui possible el seu desplaçament a una Oficina consular podrà presentar un Model 030, de declaració censal d'alta en el Cens d'obligats Tributaris, canvi de domicili o variació de dades personals, per sol·licitar el NIF i adjuntar la documentació que ha d'acompanyar-la.
Consultar en Contingut relacionat Tràmits censals que afecten a no residents.
L'única excepció a l'obligació de disposar de NIF es produeix quan el subjecte passiu hagués mort i no tingués assignat NIF. En aquell cas, només podrà optar per la presentació en Imprès del model d'autoliquidació, complimentant el nom i cognom/s del subjecte passiu (Haurà d'acreditar la seva defunció aportant certificat de defunció).
Pot succeir que hagi presentat l'Impost sobre Successions i Donacions (Model 650), però no hagi inclòs la totalitat dels béns i drets dels que era titular el mort, per no conèixer la seva existència.
Per liquidar aquells béns i drets ha de realitzar una "addició d'herència", i presentar una nova autoliquidació on marcaran la casella de "Liquidació complementària".
En aquesta nova autoliquidació haurà de partir-se del valor real, que, a la data de la defunció del causant, tinguessin tots els béns i drets que integren l'herència (tant els ja declarats com els que es declaren ara) i determinar el nou import a pagar.
Només hauran d'abonar la diferència entre el nou import a pagar i l'import que ja s'hagués ingressat en presentar la primera liquidació de l'impost. Per fer-ho, haurà d'incloure el nombre de justificant i la quota ingressada en l'autoliquidació anterior.
Els interessats hauran d'adjuntar el document notarial o document privat on es declarin els béns que s'afegiran.
Qualsevol addició d'herència presentada fora del termini legal dels sis mesos per presentar la liquidació de l'Impost sobre Successions comportarà l'obligació de satisfer els corresponents recàrrecs i interessos de demora.
Quan la persona difunta (causant) no tingués número d'identificació fiscal (NIF), es complimentarà el Model 650 consignant únicament el seu nom, primer cognom i segon cognom (no obligatori)
En aquells casos, no ha de consignar cap dada en la casella relativa al NIF del causant.
En aquells casos en què s'hagi liquidat l'Impost sobre Successions i Donacions (Model 650) amb Document o Inventari privat de béns, i, posteriorment, s'atorgui Escriptura Pública d'Acceptació d'Herencia, serà necessari presentar una nova autoliquidació per obtenir la diligència o Certificació acreditativa de la presentació i pagament de l'impost, referida al document notarial (Notari, data atorgament, NÚM. protocol).
En aquesta nova autoliquidació haurà de consignar tots els béns i drets inclosos en el document públic i determinar l'import a pagar.
En principi, no resultarà cap diferència per ingressar, llevat que els béns o la seva valoració no coincideixin amb els declarats en el document privat.
No oblidi incloure el nombre de justificant i la quota ingressada en l'autoliquidació anterior.
Els interessats hauran d'adjuntar el document notarial o document privat on es declarin els béns que s'afegiran.
-
Normativa reguladora
Instrument de 8 de gener de 1963, Conveni entre Espanya i França per evitar la doble imposició sobre les herències. (BOE de 7 de gener de 1964): articles 29 a 38.
-
Fets imposables als que s'aplica el conveni
- Successions: adquisicions de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori.
- Assegurances sobre la vida: percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes d'assegurances sobre la vida.
-
Estat en el que han de tributar
-
Immobles: En l'Estat en el que estiguin situats. (inclou drets d'usdefruit).
-
Comptes bancaris, fons d'inversió, valors mobiliaris, crèdits: En l'Estat en el que el causant fora resident en el moment de la defunció (meritació).
-
Assegurances sobre la vida: En l'Estat en el que el causant fora resident en el moment de la defunció (meritació).
-
Béns efectes a activitats empresarials o professionals: En l'Estat on es trobi l'establiment o instal·lació al que estiguin afectes.
-
Mobiliari, aixovar domèstic, objectes d'art: En l'Estat on estiguin situats.
-
Vaixells, aeronaus, automòbils: En l'estat en què s'hagin matriculat.
-
Guanyat i eines conreu: En l'Estat en el que estigui situada l'explotació agrícola o ramadera en la que s'utilitzin.
-
Només tindran dret a aplicar aquesta deducció els contribuents o subjectes passius que tinguessin la seva residència habitual a Espanya (obligació personal) en el moment de la meritació (defunció).
L'import a deduir serà el menor entre:
-
L'import efectiu del satisfet a l'estranger per raó d'un impost similar, que afecti a l'increment patrimonial sotmès a gravamen a Espanya.
-
El resultat d'aplicar el tipus mitjà efectiu de gravamen d'aquest impost a l'increment patrimonial corresponent a béns o drets que puguin ser exercitats fora d'Espanya, quan haguessin estat sotmesos a gravamen a l'estranger per un impost similar.
En la normativa autonòmica d'Aragón, les Balears, Catalunya, Galícia, Navarra i Biscaia es regulen els pactes successoris, que són figures que permeten transmetre béns i/o drets abans de la defunció del transmitent.
Només podran celebrar pactes successoris les persones que tinguin el veïnatge civil d'algun dels anteriors territoris.
A l'efecte de l'Impost sobre Successions i Donacions són un títol successori, i, com a tal, es consideren una adquisició mortis causa, per la qual cosa per a la seva liquidació han d'utilitzar el model 650. No obstant això, en els pactes successoris, no es permet l'aplicació de la reducció per adquisició d'empresa o participacions d'empresa (criteri de la Direcció General de Tributs Consulta V-1788-20).
La meritació es produeix el dia en què es causi o celebreu aquest acord, que serà la data en què es formalitzi l'escriptura pública davant notari.
En el cas de donacions de diners a persones no residents en territori espanyol, la gestió de l'Impost sobre Successions i Donacions correspon a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
Per efectuar la seva liquidació ha d'utilitzar el Model 651. Impost sobre successions i donacions. Adquisicions «inter vivos».
Si es tracta d'una donació realitzada per dos o més donants (per exemple, ambdós progenitors) a favor d'un mateix donatari, és necessari presentar un Model 651 per cadascun dels donants.
El termini per a la seva presentació serà de trenta dies hàbils, a comptar del següent a aquell en què es causi l'acte o contracte.
No és obligatori atorgar escriptura pública de donació, però, si opta per aplicar normativa autonòmica, per beneficiar-se de les reduccions i bonificacions regulades per les diferents CA, haurà d'ajustar-se als requisits de formalització en document públic, destinació i terminis establerts en cada cas.
En el correu on es comunica al presentador que la certificació està disponible, s'informa que pot descarregar-se i imprimir-se accedint a la Seu Electrònica de l'AEAT, introduint el CSV (Codi Segur de Verificació) que se li facilita, en el mateix.
Per fer-ho, la ruta a seguir és la següent:
-> Notificacions i comparació de documents-> Comparació de documents amb CSV -> Comparació de documents electrònics-> Comparació de documents mitjançant Codi Segur de Verificació.
Països de la Unió Europea (UE):
- Alemanya
- Eslovènia
- Letònia
- Àustria
- Espanya
- Lituània
- Bèlgica
- Estònia
- Luxemburg
- Bulgària
- Finlàndia
- Malta
- Checa, República
- França
- Països Baixos
- Xipre
- Grècia
- Polònia
- Croàcia
- Hongria
- Portugal
- Dinamarca
- Irlanda
- Rumania
- Eslovàquia
- Itàlia
- Suècia
Països de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existeix normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària
- Islàndia
- Noruega
- Liechtenstein
- Sol·licitant cita per al servei Informació Impost sobre Successions i Donacions No Residents, des de la Seu electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es o trucant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351.
L'atenció d'aquesta cita pot ser:
Telefónica: rebrà una trucada al telèfon que faciliti, en el tram horari seleccionat.
Presencial: en la Seu de l'Oficina Nacional de Gestió Tributària (Paseo de la Castellana 147, sota, 28046 Madrid), en horari d'11 a 13 hores.
- Enviant una correu electrònic al correu sucesionesnoresidentes@correo.aeat.es