Noves entitats col·laboradores
El Reial decret 117/2024, de 30 de gener (BOE 31 de gener de 2024), en el punt tres de la seva disposició final segona, ha modificat l'article 9 del Reglament General de Recaptació possibilitant que tant les entitats de pagament com les entitats de diners electrònic puguin accedir a la condició de col·laboradores en la gestió recaptatòria estatal e, fins i tot, a una eventual prestació del servei de caixa en les Delegacions de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) i en les duanes, que fins ara estava reservada a les entitats de crèdit (Bancs, Caixes d'Estalvis i Cooperatives de Crèdit).
Aquesta modificació reglamentària és conseqüència directa de l'aprovació de la Directiva (UE) 2015/2366 del Parlament Europeu i del Consell de 25 de novembre de 2015 sobre serveis de pagament en el mercat interior, que té per objecte, entre altres fins, incrementar la competència i innovació en el sector, reforçar la seguretat en el mercat de pagaments i promoure l'aparició de noves formes de pagament, així com el comerç electrònic.
Aquesta Directiva ha suposat un impuls definitiu en el que fa referència a la presència i rellevància de les entitats de pagament i de diners electrònic en el mercat financer europeu, procés del que l'Administració Tributària estatal, en l'exercici de les seves atribucions recaptatòries, no podia quedar al marge.
La incorporació d'aquests nous proveïdors de serveis de pagament com entitats col·laboradores de l'Agència Tributària, suposa un avenç significatiu a l'hora de facilitar el compliment de l'obligació de pagament a l'Administració Tributària estatal, qüestió que constitueix una de les permanents objectius d'aquesta. Així, la modificació aprovada augmentarà el nombre de proveïdors de pagament mitjançant els quals es podrà realitzar el pagament dels deutes recaptades per l'Agència Tributària i, el que és més important, posarà a disposició dels obligats tributaris els mitjans i canals de pagament electrònics que proporcionen les noves entitats als seus clientes i que, com és lògic, es basen en la utilització de les tecnologies més recents i actualitzades.
Aquesta modificació normativa, unida a unes altres iniciatives actualment en curs en l'àmbit dels ingressos, permetrà situar a l'AEAT en l'avantguarda en el que fa referència a l'aprofitament de les vies i procediments que actualment ofereix el sistema financer als seus clientes per efectuar operacions de pagament.
Addicionalment, l'habilitació de les entitats de pagament i de diners electrònic per actuar com a col·laboradores tindrà un efecte positiu i directe en el que fa referència al compliment per aquest tipus d'entitats de les seves obligacions tributàries, especialment, la d'informació a la que es refereix l'article 93 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
En aquest sentit, ha de considerar-se que la condició d'entitat col·laboradora no se circumscriu al mer cobrament de deutes i el seu posterior ingrés en el Tresor Públic ja que, com es deprende del que estableix l'article 17.6 del Reglament General de Recaptació, la prestació del servei de col·laboració és absolutament incompatible amb incompliments de les normes tributàries, de les obligacions de proporcionar informació de transcendència tributària o d'ordres d'embargament.
Finalment, el fet que aquest tipus de proveïdors de serveis de pagament s'incorporin al servei de col·laboració en la recaptació, suposarà la seva immediata participació en una sèrie de procediments tendents a simplificar als ciutadans i empreses certs tràmits davant l'AEAT.