Nou sistema d'embargament de TPV: de la DEHú al webservice v2
El 29 de maig es va publicar al BOE la Resolució de 13 de maig de 2024, de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, per la qual s'estableix el procediment per efectuar telemàticament l'embargament de crèdits derivats del cobrament mitjançant terminals punt de venda (d’ara endavant, TPV) en entitats de crèdit i proveïdors de serveis de pagament.
Aquesta Resolució va entrar en vigor el dia 30 de maig i a ella es poden adherir, de forma voluntària, els bancs, caixes d'estalvis, cooperatives de crèdit, entitats de diners electrònic, entitats de pagament i qualsevol altra entitat que tingui la consideració d'entitat col·laboradora en la recaptació (en els termes establerts en l'article 9 del Reglament General de Recaptació), que realitzin la gestió de crèdits derivats del cobrament mitjançant TPV.
Les principals característiques del sistema regulat en la Resolució són les següents:
-
La seva adhesió és voluntària, el que implica que les entitats financeres que gestionen TPV que vulguin acollir-se al nou sistema hauran de sol·licitar-ho. Ja han manifestat aquesta intenció les entitats que gestionen el 60% de les diligències de TPV presentades anualment. És aplicable a entitats de crèdit, de diners electrònic, de pagament o qualsevol altre proveïdor de serveis de pagament o entitat que presti o gestioneu el servei de cobrament mitjançant TPV. Les que no s'adhereixin, continuaran operant pel sistema tradicional d'emplenament d'annex mitjançant formulari en Seu electrònica.
-
S'utilitzen serveis web generats per l'AEAT per a la posada a disposició, recollida, resposta i aixecament de les diligències. El sistema permet una gestió automatitzada i massiva tant per a l'Administració com per a les entitats adherides, que podran recuperar els documents mitjançant el CSV .
-
L'incompliment dels terminis i altres requisits de la resolució podrà comportar la baixa d'ofici del sistema, així com incórrer en els casos de responsabilitat regulats per la normativa tributària.
El sistema recollit en la Resolució pretén facilitar la gestió als operadors, reduint costos econòmics temporals i humans, atès que les entitats adherides no només podran utilitzar els serveis web estrictament vinculats al procediment d'embargament de TPV anteriorment esmentats, sinó que també podran utilitzar altres serveis web, això és, la recuperació i consulta de diligències prèviament recollides i encara no finalitzades, la comunicació de baixes de titularitat per inexistència o cancel·lació de tots els contractes de terminals punt de venda del deutor, així com la recuperació i consulta de diversos documents mitjançant el corresponent Codi Segur de Verificació o CSV, punt aquest que es destaca especialment, en cobrir una necessitat manifestada reiteradament pels propis operadors.
Finalment, és de destacar que aquesta major agilitat afavoreix la reducció de la càrrega administrativa suportada pel ciutadà en permetre una ràpida comunicació dels aixecaments d'embargament, evitant així la retenció dels saldos a favor seu per un termini de temps superior al desitjat que es devia als anteriors processos eminentment manuals.