Requeriments financers
Una de les facultats que té l'Agència Tributària per assegurar el correcte compliment de les obligacions fiscals, consisteix en obtenir informació financera, tal com s'estableix en l'article 93 de la llei General Tributària (LGT).
Aquesta informació és de gran rellevància per detectar i prevenir fraus fiscals, trames organitzades, buidatges de patrimoni orientats a frustrar el pagament del deute, trasllats de capitals a jurisdiccions no cooperatives, blanquejos de capitals i altres activitats delictives. Cal destacar les garanties que ofereix la normativa en establir el règim d'autorització i control. Finalment, no és possible oblidar, avui dia, la necessitat d'habilitar els mecanismes informàtics / telemàtics que facin efectiu la fi per al qual els requeriments financers han estat creats.
Amb aquest objecte, l'Agència Tributària ve impulsant, amb la col·laboració de les Entitats Financeres, l'adopció dels mitjans electrònics. El 2008(1) l'AEAT va establir un procediment automatitzat per a l'intercanvi telemàtic amb les entitats de crèdit que voluntàriament s'adhereixin al mateix, dels fitxers que continguin els requeriments d'informació relatius als moviments de comptes corrents i les seves corresponents respostes, que s'adaptaran al format de la norma 43 de la Sèrie de Normes i Procediments bancaris. El 2021(2) es va renovar la tecnologia, es va millorar la freqüència dels intercanvis, es va ampliar el període requerit i es va iniciar una estratègia de millora en la precisió dels requeriments. Aquesta major precisió està basada en la comunicació de la contrapart del moviment i es materialitza en millores continuades en la digitalització dels processos i la qualitat de la informació.
El nou mecanisme ofereix els següents avantatges :
-
les entitats financeres poden atendre els requeriments de manera automatitzada, reduir costos i evitar errors,
-
la lluita contra el frau pot determinar amb major precisió els col·laboradors en un incompliment,
-
s'evita requerir informació quan és possible determinar que la contrapart no és rellevant en l'incompliment i
-
s'estableix un entorn financer de col·laboració amb les polítiques fiscals que incrementa la certesa i la seguretat.
Aquesta estratègia orientada a la digitalització i a la precisió en el requeriment s'ha revelat com una eina molt útil de lluita contra el frau, moderna, àgil i flexible, recolzada en la digitalització dels processos i en la col·laboració amb les entitats financeres.
(1) Resolució de 16 de desembre de 2008, de la Presidència de l'AEAT.
(2) Resolució de 21 de desembre de 2021, de la Presidència de l'AEAT.