Salta al contingut principal

Major agilitat i transparència en els procediments de recaptació impulsats per l'Agència Tributària

El 2021 es van crear l'Equip Nacional d'Embargaments, l'Equip Nacional d'Alienacions i la Mesa Nacional de Subhastes del Departament de Recaptació amb competència en tot el territori nacional.

Amb aquesta nova estructura s'aconsegueix més agilitat en la gestió recaptatòria, a més, aprofitant els avenços de les eines informàtiques es permet que determinades actuacions es realitzin per unitats amb competència nacional, el que facilita adaptar les càrregues de treball, eliminant la possible sobrecàrrega en alguns casos i mitigant el risc d'una possible infrautilització en uns altres.

L'Equip Nacional d'Embargaments exerceix les funcions pròpies de la gestió i depuració dels embargaments de diners en comptes a la vista o a termini oberts en entitats de crèdit, així com d'embargaments de crèdits vinculats a terminals de punts de venda (TPV), resolent les incidències que poguessin produir-se en aquesta gestió. Li correspon exercir les seves competències relacionades amb requeriments d'informació, tramitació i resolució de les terceries que poguessin plantejar-se, així com el control del compliment de les ordres d'embargament que gestioni i l'exigència de deutes a tercers que poguessin resultar responsables per incompliments relacionats amb aquestes ordres d'embargament.

La creació de l'Equip Nacional d'Alienacions va suposar l'establiment de mecanismes d'impuls de les actuacions en els procediments d'alienació, aconseguint-se, d'una banda, una millora qualitativa i quantitativa en la participació ciutadana en els diferents processos de subhasta de l'Agència Tributària i, per un altre, una millor coordinació entre les diferents oficines repartides pel territori nacional, on s'ha establert una unificació de criteris i un canal permanent de comunicació que ha redundat en una millora en els serveis al ciutadà. Exerceix les funcions relacionades amb el disseny, la planificació, la coordinació d'actuacions i la fixació de criteris generals en relació amb els procediments d'alienació. També s'encarrega de donar publicitat nacional a les subhastes.

Finalment, la Mesa Nacional de Subhastes s'encarrega de rebre les licitacions efectuades en els procediments d'alienació en els que intervingui i, si escau, acordar l'adjudicació o declarar desert el procediment d'alienació. En cas d'adjudicació dels béns subhastats, realitza els tramitis posteriors a la subhasta en relació amb la persona deutora, l'adjudicatària i els possibles titulars de drets preferents d'adquisició i, finalment, pot emetre la certificació de l'acta d'adjudicació per acabar amb les actuacions posteriors a l'adjudicació.

El novembre de 2022 es va posar a disposició de la ciutadania un nou sistema de cerca de béns immobles inclosos en els seus procediments de subhasta. El sistema permet localitzar d'una manera àgil i senzilla qualsevol immoble que s'adapti a les necessitats del ciutadà mitjançant criteris de cerca com la província on radica l'immoble, el tipus de bé o la seva valoració. El cercador és accessible a través de l' aplicació mòbil i en l'apartat de  Subhastes (Portal de Subhastes del BOE) de la seu electrònica de l'Agència Tributària.

Aquest conjunt de mesures, tant organitzatives com d'informació i assistència, s'enquadren dins l'interès que té l'Agència Tributària a implantar successives millores que facilitin la participació en aquests processos al major nombre de persones interessades, proporcionant una informació més completa i majors garanties per a la ciutadania.