Salta al contingut principal

Unitat / Equip de Control d'Entitats Col·laboradores

Malgrat que la normativa recaptatòria estableix diferents llocs per a la realització dels pagaments dels deutes recaptades per l'Administració tributària estatal, aquests pagaments es realitzan, en la seva pràctica totalitat, a través de les entitats de crèdit autoritzades per actuar com a col·laboradores.

Per motius d'economia procedimental, i per aconseguir la màxima agilitat possible en el seguiment del compliment de les obligacions per part dels obligats al pagament, les entitats col·laboradores centralitzen, a l'àmbit nacional, tant l'ingrés en el Tresor de les quantitats per elles recaptades com l'enviament a l'Agència Tributària de la informació de detall necessari per a la gestió, imputació i seguiment de les mateixes.

L'evident transcendència de l'assenyalat en el marc dels ingressos tributaris estatals, principal partida de finançament del pressupost de l'Estat, feia imprescindible la creació d'una Unitat funcions de les quals estiguessin específicament relacionades amb la prestació del servei de col·laboració en la gestió recaptatòria estatal per part de les entitats de crèdit.

Així, el 1995, la Presidència de l'Agència Tributària va crear la Unitat de Control d'Entitats Col·laboradores (actualment, Equip Central de Control d'Entitats Col·laboradores), que s'integra en el Departament de Recaptació, sota la dependència de la Subdirecció General de Coordinació i Gestió.

Des de la seva creació, aquesta Unitat exerceix la totalitat de competències relacionades amb l'actuació de les entitats col·laboradores, que comprenen l'autorització a les entitats de crèdit per actuar com a tals, el control de la seva actuació i l'elaboració de totes aquelles normes relacionades amb la realització de pagaments a favor de la Hisenda Pública estatal, tant en el que fa referència al disseny de nous procediments dels pagaments, com al treball de noves formes i mitjans de realització dels mateixos.

Entre les tasques que exerceix la Unitat de Control d'Entitats Col·laboradores han de destacar-se aquelles que s'adrecen a aconseguir que la informació de detall que subministren les entitats col·laboradores compleixen amb els estàndards de qualitat necessaris per a la imputació automàtica dels ingressos als obligats, així com les tendents a aconseguir que, en cada quinzena recaptatòria, la informació subministrada per cadascuna de les entitats col·laboradores coincideix exactament amb l'import per elles ingressat en el compte del Tresor al Banc d'Espanya.

Aquest procés d'acceptació i quadri de la informació de les entitats col·laboradores té una especial rellevància, atès que aquest procés és condició prèvia per a la comptabilització i aplicació dels ingressos, per la qual cosa constitueix un element imprescindible per al compliment per l'Agència Tributària de les tasques que li són pròpies, en el que fa referència al control i seguiment de les obligacions tributàries.

Finalment, en la mesura en què aquesta unitat és l'encarregada de regular la incorporació de noves vies i mitjans d'ingrés, pot afirmar-se que contribueix directament en la consecució de l'objectiu de facilitar als ciutadans i empreses el compliment de les seves obligacions fiscals, que constitueix un dels fins fonamentals de l'Agència Tributària.