Salta al contingut principal

El Consell de Ministres aprova el Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau fiscal, laboral i de Seguretat Social

El pla, que amplia la col·laboració entre els organismes públics encarregats del control del frau per millorar la seva eficàcia, inclou 60 mesures orientades a la prevenció, a coordinar la captació d'informació, a millorar l'eficàcia del control sobre el frau i a cooperar en les accions de recaptació. El seu objectiu és donar resposta als canvis en la tipologia del frau a conseqüència de la crisi econòmica, especialment a l'economia irregular i al treball no declarat, i aportarà uns ingressos equivalents al 0,1% del PIB, a més de contribuir a la consolidació de les finances públiques.

5 de març de 2010.La vicepresidenta segona del Govern i ministra d'Economia i Hisenda, Elena Salgado, ha presentat avui davant el Consell de Ministres el Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau Fiscal, Laboral i a la Seguretat Social, que ha estat elaborat de manera conjunta entre l'Agència Tributària, la Tresoreria de la Seguretat Social i la Inspecció de Treball, i que té com a objectiu donar resposta als canvis que ha experimentat la tipologia del frau com a conseqüència del nou context econòmic, especialment en relació amb l'economia irregular i al treball no declarat.

 

El Pla aprovat avui, que entrarà en funcionament de manera immediata, presenta 60 mesures estructurades al voltant de quatre eixos d'actuació:  la prevenció i el foment del compliment voluntari; la millora dels sistemes de captació d'informació mitjançant l'ús compartit de les bases de dades dels tres organismes públics encarregats del control del frau – Agència Tributària, Tresoreria General de la Seguretat Social i Inspecció de Treball i Seguretat Social-; la posada en marxa d'accions de control conjuntes, que se sumaran a les pròpies que ja duu a terme cada organisme; i el disseny d'actuacions de recaptació coordinades per millorar la seva eficàcia.

 

El nou pla ve a complementar les iniciatives específiques que en els àmbits fiscal, laboral i de Seguretat Social ja venien desenvolupant els organismes competents en els últims anys, i que tindran continuïtat en els següents. Iniciatives com el Pla de Prevenció del Frau Fiscal, que han permès a l'Agència Tributària recaptar més de 35.500 milions d'euros en els últims cinc anys, mitjançant la persecució sistemàtica dels mecanismes de frau més complexos i sofisticats; o com els Observatoris del Frau creats per la Tresoreria General de Seguretat Social i la Inspecció de Treball, que han contribuït a afinar els perfils de risc dels diferents sectors d'activitat i millorar sensiblement els resultats de la lluita contra el frau en l'àmbit sociolaboral.

 

Amb el paquet de mesures aprovat avui, el Govern espera incrementar els ingressos derivats de la lluita contra el frau, fins a assolir una quantitat equivalent al 0,1% del PIB el 2013, contribuint així a l'esquema de consolidació de la finances públiques que es recull en l'Actualització del Pla d'Estabilitat i Creixement.

 

CAPTACIÓ D'INFORMACIÓ

 

El Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau Fiscal, Laboral i a la Seguretat Social s'ha elaborat de manera conjunta per fomentar la cooperació en les actuacions sobre les formes de frau derivades de l'actual context econòmic. Per això la utilització de la informació és essencial.

 

S'estableixen instruments per a la utilització compartida de la informació disponible a l'Agència Tributària, Tresoreria General de la Seguretat Social i Inspecció de Treball, i es preveu la creació de bases de dades conjuntes per incrementar l'eficàcia de l'explotació d'aquella informació. A més, es reforçarà la cooperació internacional a través de la signatura de nous convenis de doble imposició, la participació de programes europeus d'intercanvi d'informació i l'impuls d'una xarxa europea de lluita contra el frau.

 

Un altre dels objectius del pla és aconseguir la implicació dels agents socials i econòmics en la lluita contra el frau. En aquest sentit, es plantejaran acords a l'àmbit nacional, autonòmic i local perquè s'impliquin activament en la lluita contra el treball no declarat; i s'estendran els dits acords d'entesa i d'intercanvi d'informació amb organitzacions sectorials per prevenir el frau en aquells sectors amb més risc defraudatori.  

 

ACTUACIONS  DE CONTROL

 

Les actuacions conjuntes de control se centraran en aquelles àrees de risc que s'identifiquin com més propenses a l'ocultació d'activitat i al treball no declarat. Per exemple, es realitzaran actuacions d'inspecció d'empreses aparentment insolvents en les que es detecti activitat o de rastreig d'indicis de comerç irregular i contraban.

Per augmentar la seva eficàcia, aquestes actuacions partiran d'una planificació coordinada a partir de la informació disponible en els registres dels tres organismes públics, el que permetrà realitzar accions de control conjuntes e fins i tot simultànies, en els casos en els que s'estimi més oportú. A la llum dels resultats d'aquestes actuacions, s'estudiaran els canvis normatius que siguin necessaris per facilitar que els fets reflectits en una actuació de control d'un organisme determinat puguin incorporar-se de manera automàtica a les comprovacions que puguin efectuar d'altres.

 

ACTUACIONS DE RECAPTACIÓ

 

El pla recull la creació d'una Comissió Mixta entre Agència Tributària, Seguretat Social i Inspecció de Treball per coordinar les actuacions de recaptació en expedients d'especial magnitud i processos concursals. En la mateixa, es fixaran criteris conjunts en els casos de  concurrència d'embargament i cobrament.

 

També es formalitzaran consells territorials de coordinació entre l'Agència Tributària i la Seguretat Social.

 

FOMENT DEL COMPLIMENT VOLUNTARI

 

Es fomentarà el compliment reduint les càrregues administratives amb amb la creació d'un certificat conjunt d'estar al corrent de les obligacions tributàries i en matèria de la seguretat social. I es realitzaran campanyes de conscienciació cívica de compliment de les diferents obligacions.