Salta al contingut principal

L'Agència Tributària i les empreses reforcen el Codi de Bones Pràctiques per avançar en transparència i seguretat jurídica

Mesures de bona governança fiscal

  • L'AEAT tindrà a la seva disposició informació primerenca de les empreses sobre la seva presència en paradisos fiscals, compliment de ‘BEPS’, estructura de finançament i riscos fiscals que considerin més significatius
  • S'estableix un catàleg d'11 indicadors de bones pràctiques, de manera que, si l'Agència considera que una empresa està incomplint, podrà reclamar al consell d'administració compromisos concrets amb el codi
  • Aquest avenç en la relació cooperativa permetrà una major agilitat en el control tributari que reduirà la conflictivitat i portarà a l'establiment d'un estàndard de bona governança per a les empreses implicades

 

3 de novembre de 2015.- El Ple del Fòrum Tributari de Grans Empreses ha acordat la introducció d'un annex al Codi de Bones Pràctiques Tributàries per reforçar la relació cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses adherides a aquest instrument de bona governança fiscal mitjançant una sèrie d'accions que fomentaran la transparència i la seguretat jurídica en el compliment de les obligacions tributàries.

La realització d'aquestes accions serà voluntària i oberta a totes les empreses que s'adhereixin al codi, independentment de la seva mida, estiguin o no representades en el Fòrum de Grans Empreses, i serviran de termòmetre reputacional per a les empreses implicades, que també es podran beneficiar d'una major agilitat en el control tributari i una consegüent reducció de la conflictivitat en les seves relacions amb l'Administració Tributària. Es contribueix així a l'establiment d'un estàndard de bona governança per a les empreses implicades

L'annex al codi té en compte dos apartats essencials, referits al seguiment del compliment del codi i al reforç de les bones pràctiques de transparència fiscal. En relació amb el primer apartat, es té en compte un catàleg d'indicadors de bones pràctiques que permetran verificar l'efectiu compliment del codi, tant per part de l'Agència Tributària com de les empreses adherides al mateix.

Igualment, es defineix un procediment específic per a l'avaluació permanent del grau de compliment de les recomanacions que recull el Codi de Bones Pràctiques i es concreta la possibilitat de deixar constància del resultat d'aquella avaluació, tant per a supòsits d'observança, com d'inobservança del codi.

Paral·lelament, i amb l'objectiu de reforçar les bones pràctiques tributàries en l'àmbit empresarial, s'estableix un llistat d'actuacions i decisions en matèria fiscal sobre les quals les empreses adherides al codi podran informar a l'Agència Tributària. Les empreses podran donar la publicitat que estimin convenient a aquesta informació.


Indicadors de compliment del codi

L'annex al codi aprovat avui inclou un total de 22 indicadors de compliment del Codi de Bones Pràctiques, onze per a l'Agència Tributària i onze més per a les empreses. Per a l'Agència, s'estableixen, entre altres compromisos, el d'accelerar la informada els fets susceptibles d'una regularització tributària i l'activitat probatòria vinculada, establint per això els cursos de comunicació adequats amb l'empresa.

De la mateixa manera, l'Agència es compromet a manifestar amb l'antelació suficient els criteris administratius i jurisprudencials generals que guien les seves actuacions, a minorar en la mesura del possible els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable i a procurar una reducció dels temps del procediment inspector.
En el cas de les empreses, es considerarà una pràctica indicadora de compliment del codi que el consell d'administració de l'empresa, o òrgan equivalent, hagi fixat o hagi estat informat de les polítiques fiscals de la companyia i hagi aprovat les operacions i les inversions d'especial risc fiscal.

A més, entre altres bones pràctiques, es valorarà que l'estratègia fiscal de l'entitat sigui coneguda pels seus alts directius, que l'Agència Tributària pugui verificar l'existència de regles internes en l'empresa per mitigar riscos fiscals, que no s'utilitzin estructures opaques amb finalitats tributaris i que l'entitat col·labori en la detecció de pràctiques fiscals fraudulentes en els mercats en els que opera.


Supòsits d'incompliment

A partir de l'avaluació d'aquests indicadors, i en el cas de constatar un incompliment per part de l'empresa, l'Agència Tributària podrà traslladar la seva avaluació al consell d'administració de l'entitat, reclamant compromisos concrets amb el Codi de Bones Pràctiques. Al seu torn, les empreses podran reclamar el subsanamiento d'aquelles pràctiques que, al seu judici, impliquin un incompliment del codi per part de l'Agència.

Prèviament, l'AEAT i les empreses podran deixar constància del compliment o incompliment del codi en l'àmbit dels propis procediments tributaris. A més, l'annex aprovat avui habilita a l'Agència a reflectir en la seva Memòria Anual d'Activitats el grau de compliment del codi en termes estadístics generals.


Mesures de transparència fiscal

L'annex al codi també estableix que les empreses podran posar a disposició de l'Agència Tributària, preferentment amb caràcter previ a la presentació de la declaració de l'impost sobre societats, un informe en el que aportin informació i explicació sobre una sèrie d'actuacions i decisions en matèria fiscal.

Aquesta informació permetrà a l'Agència un coneixement aviat de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals de les empreses, el que, al seu torn, redundarà en una anàlisi més pròxima en el temps dels controls i regularitzacions que consideri necessari realitzar. Aquesta anticipació haurà de contribuir a una reducció de la conflictivitat i una millora de la seguretat jurídica.

Entre altres actuacions i decisions a comunicar i explicar a l'Agència, s'inclou la presència en paradisos fiscals, el compliment dels principis establerts en el denominat ‘Paquet BEPS’ (‘Base Erosion and Profit Shifting’, Erosió de Bases i Trasllat de Beneficis) de l'OCDE, l'estructura de finançament dels grups empresarials i els riscos fiscals que les pròpies empreses considerin més rellevants, així com informació sobre les operacions més transcendents des de l'òptica fiscal aprovades pel consell d'administració.
 
Igualment, s'inclou en aquest apartat l'explicació de les operacions societàries més significatives, l'estratègia  fiscal del grup aprovat pels òrgans de govern i el catàleg d'operacions que se sotmeten al consell d'administració de l'entitat. Les empreses que facilitin aquesta informació podran donar-li el nivell de publicitat que considerin oportú a través dels seus canals de comunicació externa i interna.