Salta al contingut principal

Més de 5,2 milions de contribuents ja han presentat la seva declaració d'IRPF abans de l'inici de l'atenció en oficines

Campanya de Renda 2016

  • L'Agència Tributària ha tornat fins a la data més de 2.194 milions d'euros a 3.355.000 contribuents, un 11.7% més que l'any passat
  • El 100% de les declaracions es poden realitzar amb ‘RENDA WEB’, que no requereix descàrrega de programes, dona accés a les dades fiscals més actualitzades i permet operar en diferents sessions des de qualsevol dispositiu 
  • L'assistència en oficines per a la confecció de la declaració comença avui i es mantindrà fins al 30 de juny, últim dia de campanya

 

11 de maig de 201 7.- Més de 5.264.000 contribuents han presentat ja la seva declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2016 (IRPF 2016) avui dia, quan l'Agència Tributària inicia l'atenció en oficines per als contribuents que requereixin assistència especialitzada. El nombre de presentacions creix un 3,9% respecte a igual data de l'any passat, consolidant així l'acceleració de presentacions prèvies al començament de la campanya presencial que es ve produint des de fa dues campanyes quan es van unificar les dates d'inici de les presentacions.

Aquesta acceleració de les presentacions ha vingut acompanyada d'una acceleració també en les devolucions. A data d'avui l'Agència ha tornat ja 2.194 milions d'euros a 3.355.000 contribuents, de manera que més del 75% dels contribuents que han sol·licitat la seva devolució, ja l'han rebut.

El nombre de devolucions creix un 5,5% respecte a igual data de l'any passat, en línia amb l'augment de les pròpies sol·licituds de devolució, mentre que l'import retornat creix més de l'11,7% gràcies a la completa implantació de ‘RENDA WEB’, l'eina universal que ofereix l'Agència per a la gestió de totes les declaracions.

En aquests moments, són ja més de 7.655.000 els contribuents que ja han navegat per RENDA WEB. Les declaracions amb sol·licitud de devolució sumen més de 4.400.000 (un augment de l'1,2% amb relació a l'any passat), mentre que aquelles amb resultat per ingressar superen 672.000, amb un increment del 26,5%.

Està previst que en aquesta campanya es presenten19.750.000 declaracions, fet que suposa un nuevoaumento en el nombre de declarants d'IRPF després del registrat en les últimes campanyes. Es preveu que donin dret a devolució un total de 14.775.000 declaracions, per un import d'11.198 milions d'euros, mentre que s'espera que 4.175.000 declaracions surtin amb resultat per ingressar, per un import de 8.537 milions d'euros.

Des del primer dia de campanya, el passat 5 d'abril, no només està oberta la possibilitat de presentar les declaracions per Internet i l'atenció telefònica, sinó també la presentació de declaracions impreses a través de les entitats col·laboradores.

El termini de presentació finalitzarà el 30 de juny, tant per a les declaracions per ingressar com per a aquelles amb resultat per retornar. No obstant això, en les declaracions per ingressar, si s'opta per realitzar el pagament mitjançant domiciliació bancària el termini de presentació comprendrà fins al 26 de juny.

 

Comença el servei de cita prèvia

Lapresentación de declaracions i esborranys amb RENDA WEB accelera la devolució i evita al contribuent els desplaçaments a les plataformes habilitades per l'Agència Tributària i les entitats col·laboradores.

En qualsevol cas, per a una assistència més personalitzada, l'Agència Tributària posa a disposició del contribuent les seves oficines i serveis telefònics.Fins ara, s'han concertat a tot Espanya més d'1.053.000 cites prèvies per a la confecció de declaracions de Renda i s'han atendidomás d'1.200.000 trucades telefòniques a través dels diferents serveis que ofereix l'Agència.

Com uns altres anys, i malgrat la creixent utilització d'Internet com via per agilitzar els tràmits de la Renda, durant les primeres setmanes de campanya es pot produir una alta demanda en el servei de sol·licitud de cita prèvia. Cap recordar que el calendari de cites prèvies es va obrint progressivament, de manera que es recomana als contribuents una utilització gradual del servei.

Al seu torn, i per tal de mitigar en la mesura del possible una eventual pèrdua de cites en perjudici del conjunt dels contribuents, l'Agència Tributària vol recordar als ciutadans que poden modificar l'hora i dia assignats per a la seva cita, o comunicar, si escau, a la pròpia Agència, que han decidit no fer ús de la mateixa. En unes altres campanyes, en més del 25% de les cites concedides amb més d'una setmana d'antelació el contribuent finalment no es presenta.

Com a mitjà assistencial complementari al presencial, l'Agència Tributària posa també a disposició de contribuents amb un determinat perfil un servei d'ajuda a la confecció i presentació de la declaració per telèfon. A aquest servei s'accedeix trucant al 901 200 345 o al 91 535 68 13 en horari d'atenció de dilluns a divendres i de 9 a 21 hores.

 

Qui no està obligat a declarar?

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins a un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, aquest límit es redueix si els rendiments procedeixen de més d'un pagador (llevat d'excepcions), i també quan el pagador no està obligat a retenir i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit és de 12.000 euros anuals.

Ambdós límits segueixen essent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un límit conjunt de 1.600 euros.

  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivades de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

    Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que comptin amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

 

Com obtenir ‘C.@veu PIN’ i el número de referència (REN0)?

L'obtenció de Cl@ve PIN requereix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior cada vegada que el necessiti el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per dues vies:

  • A través d'Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·licitin a través de l'opció oferta en la icona de la pàgina web de l'Agència Tributària ‘Cl@ve PIN’. En aquest cas, a més del DNI, el número de mòbil i el correu electrònic, el contribuent ha d'aportar els dígits de l'IBAN d'un compte bancari de la que sigui titular com informació de contrast.

  • Presencialment en les oficines de l'Agència Tributària aportant el DNI, un correu electrònic i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de cita prèvia ni documentació alguna, llevat de l'exhibició del propi document d'identificació.

Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitgi realitzar algun tràmit, des de l'enllaç disponible en el propi tràmit o a través de la icona ‘Cl@ve PIN’ podrà sol·licitar-ho. Per això haurà de consignar el NIF, la data de caducitat del DNI i una contrasenya de quatre caràcters que definirà el contribuent per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres dígits que, juntament amb la contrasenya, formen el codi d'accés necessari per realitzar els seus tràmits. 

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servei REN0, se sol·licitarà el DNI i primer cognom del contribuent, la casella 440 de la Renda 2015 i un número de mòbil al que s'enviarà un SMS amb el nombre de referència. Als no declarants en l'exercici anterior i als nous declarants, en lloc de la casella 440 se'ls sol·licitarà determinats dígits del codi d'un compte bancari de la que sigui titular el contribuent.Amb l'objectiu de facilitar la seva utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.

A més de mitjançant la icona específica en la pàgina de l'Agència, i del certificat electrònic i Cl@ve PIN, també es podrà sol·licitar el número de referència per telèfon, en el 901 12 12 24, o el 91 535 73 26.

 

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar la proposta de declaració que ofereix l'Agència Tributària. A través de RENDA WEB la informació serà la més actualitzada possible però, en qualsevol cas, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent hagi d'incorporar a l'esborrany.

Alguns casos típics que aconsellen aquesta revisió són els següents:

  • Immobles i les seves referències cadastrals

  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2016)

  • Arrendaments d'immobles

  • Transmissions

  • Aportacions a plans de pensions

  • Quotes sindicals

  • Percepcions per subvencions

  • Deduccions familiars i per maternitat

  • Deducció per inversió en residència habitual

  • Deduccions autonòmiques

 

Vies de presentació de la declaració

Existeixen diverses vies per presentar la declaració, segons sigui el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins al 26 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins al 30 de juny, últim dia de la campanya de Renda. La domiciliació no impedeix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 6 de novembre). 

 

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), fins al 30 de juny (26 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en què es pot utilitzar aquesta via

Per Internet

sede.agenciatributaria.gob.es

TOTS

Per telèfon (operador) – limitat per perfil de rendes *

901 200 345 i 91 535 68 13 (DL.-DV., de 9 a 21 hores)

A tornar i a ingressar (domiciliant el pagament)

Per banca electrònica i telefònica

Per retornar i ingressar

(sense domiciliar)

En caixers automàtics de certes entitats

Per retornar i ingressar

(sense domiciliar)

(*) Fonamentalment, rendiments del treball, capital mobiliari, imputacions de rendes immobiliàries i vendes de fons d'inversió subjectes a retenció. 

 

  • Vies presencials, fins al 30 de juny (26 de juny si es domicilia el pagament, amb càrrec el 30 de juny):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en què es pot utilitzar aquesta via

A les oficines de les entitats financeres col·laboradores

Per retornar i ingressar

(sense domiciliar)

En les oficines de l'AEAT o CA

Per retornar i ingressar

(domiciliant el pagament)

 

Principals serveis d'assistència i informació

  • Internet: sede.agenciatributaria.gob.es

    (ofereix informació i gestions sense horaris).

  • Telèfon Assistència: 901 200 345 i 91 535 68 13

    (per gestionar l'esborrany; de 9 a 21 hores, de dilluns a divendres).

  • Telèfon Renda Informació: 901 33 55 33 i 91 554 87 70

    (per resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, de dilluns a divendres)

  • Telèfon Cita Prèvia: 901 22 33 44 i 91 553 00 71