Salta al contingut principal

L'Agència Tributària posa en marxa la 'ADI', un 'taulell virtual' per ampliar i millorar l'ajuda al contribuent

Foment del compliment voluntari

  • L'Administració Digital Integral arribarà a comptar amb més de 300 funcionaris especialitzats per atendre telemàticament a contribuents de tot el territori nacional
  • La ADI ofereix una major amplitud d'horaris i evita la necessitat de desplaçaments a les oficines tradicionals, que mantindran l'ajuda presencial com fins ara
  • Anirà desplegant gradualment els seus serveis d'informació i assistència, i comptarà amb quatre seus: València, Madrid, Galícia i Andalucía
  • Ja estan en funcionament la ADI de València, centrada a IVA, mòduls, tràmits censals i les gestions duaneres més habituals; i la de Madrid, dedicada a certs controls d'IRPF
  • Emprenedors que iniciïn la seva activitat, autònoms i pimes, arrendadors i professionals tributaris, principals beneficiaris d'un nou model complementari d'assistència al contribuent

11 de febrer de 2021.- L'Agència Tributària ha posat en servei la nova Administració Digital Integral (‘ADI’), un ‘taulell virtual’ dissenyat sota la premissa de facilitar el compliment voluntari amb més i millor informació i assistència al contribuent per part d'una Administració Tributària més àgil, dinàmica i pròxima.

Complementant l'ajuda presencial tradicionalment prestada en les oficines físiques, que continuarà com fins ara, des de la ADI més de 300 funcionaris especialitzats es dedicaran en exclusiva a atendre de forma personalitzada no presencial a contribuents de tot el territori nacional.

Oferiran el seu servei d'ajuda a un ampli col·lectiu de beneficiaris potencials – entre els que destaquen emprenedors que inicien la seva activitat, autònoms i pimes, arrendadors i professionals tributaris, així com contribuents que necessitin assistència per a la tramitació de procediments tributaris –, amb més amplitud d'horari que les oficines convencionals i evitant al ciutadà desplaçaments innecessaris.

La creació de la ADI, un dels principals projectes del Pla Estratègic de l'Agència 2020-2023, sorgeix de la possibilitat que avui dia ofereixen les noves tecnologies per unir el millor dels dos grans vectors tradicionals d'assistència al contribuent, als quals la ADI complementa a partir d'ara: l'habitual ajuda presencial i l'alternativa telemàtica d'autoservei de qualitat.

Un sistema multicanal integrat

L'Administració Digital Integral serà multicanal, superant el concepte tradicional d'assistència personalitzada mitjançant centres d'atenció telefònica. Per prestar el seu servei, comptarà amb les diferents eines telemàtiques que ofereix la tecnologia actual, des d'assistents virtuals fins a xats instantanis i videotrucades, passant pel telèfon tradicional i el ‘clic to call’ (botó de trucada en el web), entre altres canals. La utilització d'una o una altra eina, o de diverses d'elles consecutivament, dependrà de cada servei i tràmit, i del grau d'identificació electrònica requerit en cada cas.

A més, s'implanta també un model integrat d'accés als serveis que ofereix l'Agència Tributària, ja que l'ajuda que ofereix la ADI s'incardina amb la resta de funcionalitats i tràmits que realitza l'Administració Tributària.

Així, un contribuent que inicialment té un dubte en matèria d'IVA, o que sol·licita informació sobre una notificació rebuda, pot rebre l'ajuda de la ADI per presentar una declaració o per donar resposta al requeriment de l'Administració, resolent el tràmit pendent d'una sola vegada i evitant-se temps i desplaçaments a l'oficina de l'Agència, atès que es replica a distància el funcionament d'un taulell físic tradicional.

Els avantatges del taulell virtual

Juntament amb la facilitat i comoditat d'accés per al contribuent per no haver d'acudir físicament a l'oficina, la ADI ofereix un horari ampliat, de 9 a 19 hores, que duplica al que es dedica a l'atenció al públic en les oficines físiques.

D'altra banda, i en comptar amb personal especialitzat i exclusivament dedicat a l'assistència, es reforça l'homogeneïtat i la qualitat del servei al contribuent, el que afavoreix, al seu torn, la unitat de criteri en l'aplicació de la norma tributària i, amb això, la seguretat jurídica.

Com funciona i quins serveis presta?

La integració de l'Administració Digital Integral amb els diferents tràmits i serveis de l'Agència es tradueix en què el contribuent, en una gran varietat de supòsits, sol·licitarà l'ajuda davant una situació concreta que se li està donant en viu, en aquell moment.

Seria, per exemple, el cas d'un contribuent que es troba amb dificultats per presentar una declaració trimestral d'IVA i se li ofereix la possibilitat d'ajudar-li en la presentació, o que ha rebut una notificació de l'Agència que inclou un telèfon per al cas de què necessiti aclariments.

També els diferents assistents virtuals existents en matèria d'IVA i censos seran un canal d'accés a la ADI, de manera que el sistema pot detectar dificultats (repetició d'errors, o un temps prolongat d'ús de l'eina) i, automàticament, al contribuent li apareix un oferiment d'ajuda mitjançant el sistema de xat instantani.

El tipus d'ajuda es divideix en dues parts, la informació, per als casos en què el contribuent únicament necessita consultar com tributa una operació, quin tràmit ha de realitzar en un determinat supòsit, etc; i l'assistència per presentar una declaració, o per respondre a un procediment iniciat per l'Agència.

En l'àmbit de la informació, entre altres serveis la ADI resol inicialment dubtes sobre IVA, altes, modificacions i baixes d'activitat, i també sobre notificacions que ha rebut el contribuent.

Al seu torn, en l'àmbit de l'assistència es facilita la presentació de declaracions censals, trimestrals d'IVA per a arrendadors i per a autònoms i pimes que iniciïn la seva activitat, i trimestrals de contribuents en mòduls i declaracions complementàries d'IRPF d'anys anteriors, així com, en matèria duanera, declaracions simplificades d'importació i devolucions de gasoil agrícola i professional. Durant aquest any s'ampliarà l'assistència a uns altres serveis, com l'ajuda a la presentació de declaracions complementàries d'IRPF.

La ADI també oferirà aviat un nou producte, denominat ‘Informa+’, que consisteix en la sol·licitud, per part del contribuent, d'una resposta per escrit a la seva consulta, de manera que pugui tenir certesa jurídica sobre el tractament tributari d'una determinada operació econòmica que preveu realitzar.

Després de l'arrencada a València amb informació i assistència a IVA, mòduls, tràmits censals i les gestions duaneres més habituals; i a Madrid amb certs controls d'IRPF, durant 2021 s'incorporarà la seu de Galícia, a què seguirà la d'Andalucía el 2022. En qualsevol cas, totes les seus de la ADI tindran competència nacional.