Salta al contingut principal

Desarticulada una organització criminal que va defraudar set milions d'euros d'IVA en el sector de la compravenda de vehicles usats

Operació conjunta de l'Agència Tributària i la Guàrdia Civil

  • S'ha detingut a vuit persones, incloent al capitost de l'organització, així com a uns altres responsables i organitzadors de la trama, còmplices i beneficiaris
  • Durant l'operatiu s'han efectuat sis registres a Albacete, València, Pontevedra i Almería on s'han intervingut 15 vehicles valorats en un milió i mig d'euros
  • L'organització, en connivència amb alguns clientes que acabaven adquirint els vehicles a menys cost gràcies al ‘rentat de l'IVA’, utilitzava societats fictícies estrangeres i testaferros per dificultar la seva detecció 

5 de maig de 2021.-L'Agència Tributària, en una operació conjunta amb la Guàrdia Civil, ha desarticulat una organització delictiva que utilitzava un entramat de societats instrumentals fictícies situades a Portugal per introduir vehicles a Espanya procedents d'Alemanya. Una vegada al nostre país, la trama venia els vehicles mitjançant societats distribuïdores sense el corresponent pagament d'impostos. Amb aquesta mecànica, l'organització hauria introduït vehicles per valor de 35,3 milions d'euros entre 2017 i 2021, defraudant 7,3 milions d'euros de quotes d'IVA.

En el marc de l'operació, denominada ‘término-drosipán’, s'ha detingut a vuit persones, incloent al capitost de l'organització, així com a uns altres responsables i organitzadors de la trama, còmplices i beneficiaris del frau.

De la mateixa manera, s'han efectuat sis registres domiciliaris a les localitats d'Albacete, Bellreguard (València), Vilagarcía d'Arousa (Pontevedra) i Almería, que han permès la confiscació de 15 vehicles valorats en un milió i mig d'euros, així com d'abundant documentació en paper i informàtica sobre les operacions fraudulentes detectades i anàlisi del qual permetrà afegir elements de prova als ja obtinguts en la investigació judicial fins al moment.

Al seu torn, s'han adoptada mesures cautelars amb bloqueig de comptes bancaris de les empreses implicades en la trama de frau.

L'origen de la investigació

La investigació, desenvolupada pel Jutjat d'Instrucció número 2 d'Albacete, es va iniciar arran d'una denúncia presentada per la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Castilla-La Mancha després d'un procediment d'investigació previ que havia desenvolupat sobre les societats implicades en la trama.

A partir d'aquell moment, la Fiscalia d'Albacete impulsa la investigació judicial, que desenvolupen conjuntament Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i la Guàrdia Civil, en la seva funció de policia judicial, en estreta col·laboració amb l'auxili de l'Àrea d'Inspecció de l'AEAT a Castella La-Manxa.

Gràcies a les actuacions realitzades pels investigadors, es va detectar una sèrie de matriculacions que resultaven sospitoses.

Metodologia del frau: ‘truites introductores’

El frau utilitzat per la trama arrencava amb una sèrie de societats fictícies espanyoles, conegudes com ‘truites introductores’. Aquestes societats simulaven la compra directa a proveïdors europeus de vehicles usats que ja estaven matriculats al país d'origen. En tractar-se d'adquisicions intracomunitàries de béns en règim general d'IVA, les societats espanyoles obtenien els vehicles exempts d'IVA.

Posteriorment, aquestes ‘truites introductores’ venien els vehicles a distribuïdores espanyoles de la mateixa trama, però no ingressaven l'IVA a la Hisenda pública que sí correspon en tractar-se ja d'una operació interior. En canvi, l'impost figurava en les factures de venda a les distribuïdores, que sí es deduïen l'IVA no ingressat per les ‘truites’. 

Amb aquest funcionament, l'organització podia vendre els vehicles a les distribuïdores a un preu molt inferior, gràcies al marge que atorgava el frau previ de l'IVA. Per dificultar la seva detecció, la trama anava substituint periòdicament les empreses que generaven el frau per unes altres noves.

Al temps, i sota l'aparença d'entitats independents, els directors de les distribuïdores realment controlaven les ‘truites’, que simplement canalitzaven formalment les adquisicions de vehicles usats als proveïdors de la Unió Europea.

D'acord amb les investigacions, alguns clientes de les empreses distribuïdores eren plenament conscients del frau i actuaven en plena connivència i coordinació, encarregant la compra de vehicles formalment a través de la trama per beneficiar-se del ‘rentat de l'IVA’.

Una vegada encarregada l'adquisició, s'anava tramitant la matriculació del vehicle usat a Espanya davant la corresponent Direcció Provincial de Trànsit, previ pas per la Inspecció Tècnica de Vehicles, aportant la documentació de la transacció simulada per justificar la titularitat del matriculador. A vegades, fins i tot, la trama alterava la documentació per intentar evitar controls sobre la matriculació.

Interposició de societats fictícies estrangeres i testaferros

Com manera de reforçar l'ocultació del frau, la trama comptava també amb una ‘capa’ de societats fictícies estrangeres (denominades ‘truites remotes ’). La funció d'aquestes societats dins l'esquema fraudulent consistia en modificar el règim aplicable d'IVA.

Aquestes ‘truites remotes’, que igualment controlaven els directors de les distribuïdores, rebien factures en règim ordinari d'IVA per entregues intracomunitàries de béns exempts. A continuació, canviaven indegudament el règim de tributació, emetent factures a les distribuïdores espanyoles de la trama d'acord amb el Règim Especial de Béns Usats (REBU), el que resulta incompatible legalment i permetia ja mantenir en tota la cadena de distribució a clients aquest règim especial que implica una tributació per IVA molt més baix que en el règim general.

Els investigadors van arribar a detectar una fórmula addicional d'ocultació mitjançant la interposició de persones físiques amb clar perfil de testaferros. Aquestes persones, que a vegades són difícilment localitzables i incomplidors de les seves obligacions fiscals, jugaven un paper similar al de les ‘truites remotes’.

Un problema europeu

El frau a IVA en operacions intracomunitàries de diferents sectors, un problema habitual en els diferents països membres de la UE, té la doble rellevància de la pèrdua d'ingressos tributaris que provoca i de la greu distorsió de preus que introdueix en els mercats dels sectors econòmics afectats, en benefici dels operadors fraudulents i perjudicant greument als comerciants legítims, que compleixen les seves obligacions fiscals.

Aquesta situació ha determinat que les autoritats comunitàries, des de fa anys, hagin prestat especial atenció al denominat ‘frau carrusel intracomunitari’, també denominat ‘frau en cadena de l'operador desaparegut’ o ‘missing trader fraud’, mitjançant l'adopció d'iniciatives que reforcin aquella lluita amb un increment de la cooperació administrativa entre els Estats membres i augmentant l'eficàcia dels sistemes de control d'IVA nacionals.

L'Agència Tributària espanyola, pionera en diversos aspectes de la prevenció, detecció i lluita contra aquest frau específic, treballa en aquesta línia des de fa anys amb òrgans d'investigació especialitzats i en aquests esforços s'emmarca l'operació desenvolupada.

En l'operatiu han intervingut, per part de l'Agència Tributària, les Unitats Operatives de Vigilància Duanera a Albacete, Quintanar de l'Orden i Pontevedra; Unitats d'Inspecció d'Albacete, Galícia, València i Almería; i Unitats d'Auditoria Informàtica de Castella-la Mancha, Almería, Galícia i València. Per part de Guàrdia Civil ha participat el Grup d'Investigació i Anàlisi de Trànsit de la Direcció de l'Agrupació de Trànsit (GIAT Central).

Avui dia l'operació segueix el seu curs i poden adoptar-se noves decisions judicials.

Filmació de l'operatiu (per descarregar el vídeo s'ha d'introduir l'adreça següent web):

https://we.tl/t-05Y7cBkKDo