Salta al contingut principal

L'Agència Tributària cregui un "assistent virtual" de Renda per reforçar l'assistència al contribuent en la confecció de la declaració

Campanya de Renda 2022

  • El període de declaració comença avui per a les presentacions per Internet i en 48 hores s'abonaran les primeres devolucions d'una campanya en la que s'esperen 22.899.000 declaracions, d'elles un 60% per retornar per un import de 9.946 milions d'euros
  • S'incorporen aquest any tota una bateria de millores en ‘Renda Web’ per fer més còmoda i àgil la navegació
  • La gent gran compten amb material divulgatiu específic sobre els serveis d'ajuda en Campanya de Renda i normativa d'IRPF que els afecta, en compliment del protocol de col·laboració en matèria d'assistència signada amb la Plataforma de Majors i Pensionistes
  • El pla ‘Li Truquem’ arrencarà el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig, mantenint una capacitat que l'any passat va permetre la presentació de més d'un milió de declaracions amb aquest sistema d'assistència telefònica personalitzada

11 d'abril de 2023.- L'Agència Tributària obre avui el termini per confirmar o modificar i presentar per Internet la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2022 (IRPF 2022) i, com és habitual, les devolucions s'iniciaran en gairebé 48 hores, dijous vinent.

Les principals novetats d'aquesta campanya són la incorporació de l'‘Assistent virtual de Renda’, que complementarà l'actual ‘Informador’ de Renda per a la resolució dels principals dubtes dels contribuents a l'hora de confeccionar la seva declaració, i la posada en marxa de tota una sèrie de millores en ‘Renda Web’ per fer més còmoda i àgil la navegació.

Està previst que en la campanya que ara comença es presentin 22.899.000 declaracions, un 3,4% més que l'any anterior. D'aquell total, s'espera que 13.600.000 donin dret a devolució, un 60% del total, per un import estimat de 9.946 milions d'euros. Els contribuents que comptin amb declaracions per ingressar (es preveuen 7.649.000, per un import de 16.448 milions), igual que cada any no realitzaran els primers pagaments fins al final de la campanya.

Calendari de campanya

El termini de presentació finalitzarà el 30 de juny per a declaracions tant per ingressar com per retornar, si bé el termini en les declaracions per ingressar amb domiciliació bancària conclourà el 27 de juny.

L'atenció telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla ‘Li Truquem ’) comença el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig, i l'atenció presencial en oficines s'inicia l'1 de juny, amb sol·licitud de cita a partir del 25 de maig. L'atenció personalitzada, per telèfon i en oficines, seguirà comptant amb el suport de CA i ajuntaments.

Aquest any es manté la disponibilitat anticipada dels principals serveis d'assistència (l'obtenció del número de referència per a la presentació des del 8 de març i des del 15 de març tant la descàrrega i visualització de les dades fiscals, com l'actualització de l'‘app ’per a la campanya).

Gràcies a aquesta anticipació de serveis, més d'1.300.000 contribuents han accedit ja a les seves dades fiscals, i més d'1.200.000 han obtingut el número de referència per a la gestió i presentació de la seva declaració, de manera que han tingut l'oportunitat de preparar-se amb temps per poder, si el desitgen, presentar la declaració des del primer dia a través de ‘Renda Web’, agilitzant així també les devolucions que, si escau, els corresponguin.

L'‘Assistent virtual de Renda’

La primera de les dues principals novetats en aquesta campanya és la incorporació d'un assistent virtual per a la resolució de dubtes dels contribuents en matèria d'IRPF i Campanya de Renda, complementant i reforçant així el servei que des de la passada campanya presta el denominat ‘Informador’ de Renda. Ambdós serveis tenen un accés directe en l'apartat de Campanya de Renda del web de l'Agència i estaran accessibles tot l'any juntament amb la resta d'eines d'assistència virtual.

Mentre l'‘Informador ’ofereix els blocs d'informació estructurats en una sèrie d'apartats a partir de preguntes senzilles que realitza la pròpia eina, l'‘Assistent virtual’ suposa un pas més en la flexibilitat del sistema d'ajuda, atès que el contribuent pot realitzar-li preguntes amb llenguatge natural per arribar a la resposta que necessita.

En aquesta primera fase de posada en marxa, l'‘Assistent ’oferirà especialment informació en matèria d'immobles i resoldrà els dubtes més habituals de Campanya de Renda, com l'obligació de declarar, serveis d'ajuda i novetats de campanya.

Si les seves respostes no contenen tota la informació que el contribuent necessita, se li ofereix la possibilitat d'accedir a l'‘Informador ’i, quan la informació de qualsevol de les dues eines no resolgui tots els seus dubtes, el contribuent pot connectar-se per xat amb especialistes de l'Administració Digital Integral (ADI) – en horari de nou del matí a set de la tard –, obtenint així una assistència personalitzada per a les qüestions que hagin quedat pendents de resoldre.

Millores de navegació i usabilitat en ‘Renda Web’

D'altra banda, en aquesta campanya s'han introduït tota una sèrie de millores en el programa ‘Renda Web’ per fer més còmode i àgil el procés de confecció de la declaració. En aquest sentit, el tradicional ‘encaix’ de navegació se simplifica, oferint en un primer nivell únicament les opcions més rellevants en cada fase de navegació, amb opció de desplegar un segon nivell per a la resta d'opcions.

De la mateixa manera, la llista d'apartats, la guia per navegar pels camps (panells) de la declaració, es millora gràcies a una nova estructura de continguts amb un llenguatge més clar, sintètic i senzill per facilitar una cerca efectiva i ràpida de l'apartat que vol localitzar el contribuent. Aquella llista d'apartats ara es pot visualitzar completament, i no com en anys anteriors, on l'ordre dels apartats i la mida de la finestra de visualització feien menys còmoda la cerca.

Ja en els propis panells de la declaració, on es troben les tradicionals caselles a complimentar, també s'introdueixen una sèrie de millores per reforçar aquella visualització més senzilla i intuïtiva. Per exemple, en els camps de vendes d'immobles o accions, i d'anualitats per aliments, es mostra directament la informació de cada matèria, sense caselles d'emplenament conjunta.

Amb el mateix sentit de facilitar la confecció de la declaració, les deduccions familiars de diferent índole ara es recullen separadament, de manera que el contribuent localitza i complimenta fàcilment el camp concret, sense trobar-se amb informació d'uns altres camps que no requereix per al seu cas.

El programa ‘Renda Web’ inclou aquest any també unes altres millores, com el redissenyo de l'eina ‘Cartera de valors’ perquè resulti més fàcil de manejar en dispositius mòbils i tauletes, la incorporació d'un únic ‘pop up ’amb els avisos informatius més rellevants i un enllaç al cercador d'activitats econòmiques per facilitar l'emplenament de les caselles relatives a l'activitat i l'epígraf en el panell de rendiments de l'activitat econòmica en estimació directa.

Pla ‘Li Truquem’

En aquesta campanya el pla ‘Li Truquem’ de confecció de declaracions per telèfon mantindrà la capacitat reforçada dels últims anys. Davant els bons resultats d'aquesta fórmula que en la passada campanya va permetre confeccionar més d'1.076.000 declaracions i va seguir essent la via principal d'assistència personalitzada al contribuent, en aquesta campanya es manté el seu calendari de funcionament. El pla ‘Li Truquem’ arrencarà el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig i servei fins al final de la campanya, de manera que els contribuents menys habituats a les noves tecnologies que requereixin assistència personalitzada tornaran a comptar amb una potent alternativa a l'assistència presencial en oficines, podent accelerar la presentació i, amb això, l'eventual devolució que correspongui.

Una vegada que el contribuent demana cita (es recomana la sol·licitud per Internet o mitjançant servei automàtic el 91 535 73 26, o en el 901 12 12 24) i tria horari de matí o de tard, el sistema li proposa un dia i una hora en la que rebrà la trucada de l'Agència Tributària. A favor de la pròpia agilitat del servei, resulta molt convenient que el contribuent tingui disponible la informació i documentació necessària per realitzar la declaració quan li truqui l'Agència.

Millores en l'‘app’

La campanya d'aquest any compta també amb millores en l'aplicació mòbil de l'Agència per seguir avançant en l'accessibilitat, usabilitat i experiència d'usuari, destacant els nous accessos directes a ‘Cartera de valors’ i les eines d'assistència virtual, així com la nova opció d'accés amb certificat electrònic i l'opció de presentar amb l'‘app ’fins i tot quan no existia un compte bancari prèviament incorporat en una declaració anterior.

D'altra banda, i com cada any, a més de presentar la declaració, l'‘app ’permet modificar l'assignació tributària i el codi IBAN, consultar les dades fiscals de campanyes anteriors o anul·lar una cita prèviament concertada.

Quant al funcionament general de l'‘app’, és el mateix d'anys anteriors. Aquells contribuents amb declaracions més senzilles podran presentar la seva Renda ‘en un només clic’, o, si requereixen completar alguna dada, seran redirigits automàticament a ‘Renda Web’, però la resta de declarants compten igualment amb aquesta potent eina d'assistència que els facilita l'obtenció i renovació del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges ‘push’ amb informació d'interès, com el moment de l'emissió de la devolució.

L'‘app ’es pot utilitzar en dispositius diferents (mòbils i tauletes) sense limitació, i admet fins a 20 usuaris identificats, cadascun amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i pròxims, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes, i la visualització dels diferents resultats de declaració en una mateixa pantalla.

Cap recordar que, per accedir als serveis personalitzats, cas de la presentació de declaracions, per raons de seguretat es requerirà que el

Mòduls informatius per a col·lectius específics

L'espai de Campanya de Renda del web inclou dos nous apartats amb continguts informatius per a col·lectius específics. D'una banda, i en compliment del protocol signat amb la Plataforma de Majors i Pensionistes, s'ha incorporat un apartat pensat per a persones majors de 65 anys que inclou un fullet de serveis d'ajuda i, a més, un fullet breu i un manual més ampli amb la normativa d'IRPF que pot resultar de més interès per a aquest col·lectiu.

També s'incorpora un apartat amb una guia pràctica per a l'aplicació en Renda Web de la deducció per maternitat de 2020, 2021 i 2022 en els nous supòsits recollits per la norma.

En el cas de 2022, el contribuent marcarà tant els mesos en què es compleixin els criteris tradicionals, com aquells en què es compleixin les noves circumstàncies que donen dret per suspensió de treball. Per als dos anys anteriors, quan l'Agència compti amb informació suficient les caselles ja apareixeran emplenades, i quan no sigui així, l'Agència enviarà cartes informatives i avisarà en dades fiscals i en Renda Web perquè el contribuent incorpori els imports corresponents als nous supòsits.

Qui no està obligat a declarar?

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins a un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, aquest límit es redueix si els rendiments procedeixen de més d'un pagador (llevat d'excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retenir i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit és de 14.000 euros anuals.

Ambdós límits segueixen essent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments íntegres:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un límit conjunt de 1.600 euros.
  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivades de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, i altres guanys patrimonials derivats d'ajuts públics, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que comptin amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

D'altra banda, es recorda que els beneficiaris de l'Ingrés Mínim Vital han de presentar la declaració, d'acord amb la normativa que estableix el IMV.

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar l'esborrany de declaració que ofereix l'Agència Tributària. A través de ‘Renda Web’ la informació serà la més actualitzada possible però, en qualsevol cas, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent hagi d'incorporar a l'esborrany de declaració.

Alguns casos típics que aconsellen aquesta revisió són els següents:
Immobles i les seves referències cadastrals

  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2022)
  • Arrendaments d'immobles
  • Transmissions
  • Aportacions a plans de pensions
  • Quotes sindicals
  • Percepció de prestacions per ERTO
  • Percepcions per subvencions i altres ajuts
  • Deduccions familiars i per maternitat
  • Deducció per inversió en residència habitual
  • Deduccions autonòmiques

Com obtenir ‘Clau PIN’ i el número de referència?

El número de referència i ‘Clau PIN’ segueixen essent, al costat del certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a ‘Renda Web’ i a uns altres serveis de Campanya de Renda, com la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.

L'obtenció de ‘Clau PIN’ requereix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior cada vegada que el necessiti el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·licitin a través de l'opció oferta en l'apartat de la pàgina web de l'AEAT ‘Clau PIN’. En aquest cas, haurà de proporcionar el DNI, la seva data de validesa i el número de mòbil. També és possible efectuar el registre previ per videotrucada, o en les oficines de l'Agència, aportant el DNI i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de documentació addicional.

Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitgi realitzar algun tràmit, podrà sol·licitar el PIN d'accés des de l'enllaç disponible en el propi tràmit, o des de l'‘app’. Per això haurà de consignar el NIF i la data de validesa del DNI, al que s'afegeix una contrasenya de quatre caràcters que ja li vindrà donada per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres caràcters que, juntament amb la contrasenya, formen el codi d'accés necessari per realitzar els seus tràmits.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servei REN0 en la pàgina de l'Agència, se sol·licitarà el NIF, la casella 505 de la Renda 2021 i la data de validesa del propi DNI. Als no declarants en l'exercici anterior, o amb la casella de la seva Renda 2021 amb valor zero, en lloc de la casella 505 se'ls sol·licitaran els últims dígits del codi d'un compte bancari de la que sigui titular el contribuent. Amb l'objectiu de facilitar la seva utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.

Vies de presentació de la declaració

Existeixen diverses vies per presentar la declaració, segons sigui el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins al 27 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins al 30 de juny, últim dia de la Campanya de Renda. La domiciliació no impedeix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 6 de novembre).

També per a les declaracions per ingressar, si es desitja, es podrà presentar la declaració amb sol·licitud d'ajornament, marcant l'opció de ‘Reconeixement de deute amb sol·licitud d'ajornament’, dins unes altres modalitats de pagament, i sol·licitant-ho a través de l'enllaç de ‘Tramitar deute’ que apareixerà en la finestra en la que es visualitza la declaració presentada.

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), de l'11 d'abril al 30 de juny (27 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

    VIES DE PRESENTACIÓ

    Casos en què es pot utilitzar aquesta via

    Seu de l'AEAT, apartat ‘Campanya de Renda 2022’

    https://sede.agenciatributaria.gob.es

    TOTS

    ‘App’ (mòbils i tauletes)

    A tornar i a ingressar (domiciliant el pagament)

    Pla ‘Li Truquem’ (sol·licitud des del 3 de maig)

  • Vies presencials, de l'1 de juny al 30 de juny (27 de juny si es domicilia el pagament):

    VIES DE PRESENTACIÓ

    Casos en què es pot utilitzar aquesta via

    - En les oficines de l'AEAT

    - En oficines de CA i ens locals que col·laboren en la campanya

    Per retornar i ingressar

    (domiciliant el pagament)

    En les oficines de les entitats financeres col·laboradores

    Per ingressar

    (sense domiciliar)

Declaració de patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota a ingressar (després d'aplicar les deduccions i bonificacions corresponents) i també per aquells sense quota a ingressar, però que comptin amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros. La declaració es presenta per via electrònica a través d'Internet.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins als 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que correspongui declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença avui i s'estén fins al 30 de juny (27 de juny per a pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant càrrec en compte) en una entitat financera i obtenir el nombre de justificant de pagament que aporta la pròpia entitat (número de referència complet, NRC).

Principals serveis d'assistència i informació

  • Internet: https://sede.agenciatributaria.gob.es i ‘app ’(ofereix informació i gestions sense horaris).
  • Telèfon sol·licitud ‘Li Truquem’ (a partir del 3 de maig):
  • 91 535 73 26 i 901 12 12 24 (servei automàtic, 24 hores) 91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)
  • Telèfon Renda Informació: 91 554 87 70 i 901 33 55 33 (per resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, DL.-DV.)