Salta al contingut principal

L'Agència Tributària desmantella una xarxa de frau d'IVA en el sector de la compravenda de vehicles usats

Frau "carrusel"

  • Quatre persones detingudes després de cinc registres domiciliaris realitzats a Ciudad Real i Albacete, en què s'ha intervingut abundant documentació
  • S'han adoptada mesures cautelars judicials amb el bloqueig de comptes bancaris i embargaments de béns immobles i vehicles pertanyents a les persones i entitats relacionades amb el frau
  • L'organització desarticulada hauria introduït a Espanya vehicles per valor de 18 milions d'euros, defraudant 3,5 milions d'euros de quotes d'IVA en dos anys

8 de juny de 2023.- L'Agència Tributària ha desarticulat una organització criminal que, mitjançant un entramat de societats instrumentals fictícies, introduïa vehicles a Espanya procedents de la Unió Europea que després venia al nostre país a través de societats distribuïdores sense el pagament dels corresponents impostos. En l'operació s'ha detingut a quatre persones, els responsables i organitzadors de frau, així com els seus còmplices, posant-se a disposició judicial a totes elles.

L'organització, que operava a Castilla-La Mancha, hauria introduït vehicles per valor de 18 milions d'euros, defraudant 3,5 milions d'euros de quotes d'IVA, entre 2021 i el primer trimestre de 2023 en el sector de la compravenda de vehicles usats.

L'inici de la investigació judicial, desenvolupada pel Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 2 de Tomelloso (Ciudad Real), arrenca amb la denúncia presentada per la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Castilla-La Mancha després d'un previ procediment d'investigació en relació amb les societats implicades.

En la fase d'explotació de l'operació es van efectuar cinc registres domiciliaris a les localitats de Tomelloso (Ciudad Real), Hellín (Albacete) i Albacete capital, que van permetre confiscar abundant documentació sobre les operacions fraudulentes detectades i anàlisi del qual permetrà afegir elements de prova als ja obtinguts fins al moment en la investigació judicial. A més, van confiscar 20.000 euros en efectiu.

Embargament de béns i bloqueig de comptes

Dins el context de l'operació s'han adoptada mesures cautelars patrimonials judicials amb embargaments de béns immobles a nom de societats patrimonials dels directors de la trama i amb el bloqueig de comptes bancaris i embargaments de vehicles de les entitats i persones implicades en el frau.

El suport de la Fiscalia d'Albacete i seu desplegament i execució pel Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, en la seva funció de policia judicial i en estreta col·laboració amb l'auxili de la Inspecció Tributària, ha permès culminar l'operació, desenvolupada el passat dia 16 de maig i en la que han intervingut 28 funcionaris, d'ells 19 de Vigilància Duanera, cinc de l'Àrea d'Inspecció i quatre de la Unitat d'Auditoria Informàtica.

A més, el conveni de col·laboració existent entre l'Agència Tributària i la Direcció General de Trànsit per a la lluita contra el frau fiscal en les transaccions de vehicles va ajudar per localitzar en els moments inicials matriculacions de vehicles que resultaven sospitoses.

Metodologia del frau

El mecanisme de frau utilitzat per la trama és l'habitual en el denominat ‘frau carrusel’. Societats fictícies espanyoles, trucades ‘truites introductores’, simulaven adquirir directament de proveïdors europeus vehicles usats, ja matriculats al país d'origen, mitjançant entregues intracomunitàries de béns en règim general d'IVA, amb la qual cosa s'adquireixen exempts d'IVA.

Posteriorment, aquestes ‘truites introductores’, venen els vehicles a unes altres entitats espanyoles, les entitats distribuïdores. Tanmateix, les ‘truites fictícies introductores’ espanyoles no ingressen en les arques públiques l'IVA meritat en les seves vendes i repercutit expressament en les seves factures a les distribuïdores, que sí es dedueixen un IVA transferit no ingressat per les ‘truites introductores’. A més, per dificultar la seva detecció, periòdicament les societats pantalla ‘’eren substituïdes per noves empreses.

Aquesta mecànica permetia a les entitats distribuïdores vendre els vehicles a un preu molt inferior, gràcies al marge que atorga el frau previ de l'IVA.

Els directors de les entitats distribuïdores, malgrat l'aparença creada d'entitats independents, realment controlaven les ‘truites introductores’ i canalitzaven formalment les adquisicions de vehicles usats als proveïdors de la Unió Europea a través d'elles, per la qual cosa la seva interposició era una mera aparença, ja que la realitat material és que tot el procés de compra dels vehicles en origen es realitzava i controlava pels mateixos responsables.

‘Truchas remotes’ per dificultar la detecció del frau

Per dificultar la detecció del frau, també s'ha constatat la interposició simulada en la cadena de transaccions per a l'adquisició dels vehicles de societats fictícies estrangeres, denominades ‘truites remotes’. La seva funció dins l'esquema fraudulent consisteix en canviar el règim aplicable d'IVA.

Aquestes entitats reben factures en règim ordinari d'IVA d'entregues intracomunitàries de béns exempts i canvien indegudament el règim de tributació. Així, emeten factures a les entitats distribuïdores espanyoles en règim especial de béns usats (REBU), o règim del marge en uns altres països, el que legalment és incompatible. Els directors de les entitats distribuïdores realment també controlen aquestes societats fictícies, les ‘truites remotes’.

Amb aquest últim mètode de frau s'habilita formalment a les entitats distribuïdores espanyoles per emetre, al seu torn, factures als seus clientes en el règim REBU, amb la qual cosa, aquells clientes (en tota la cadena de distribució) emetran també les factures als seus clientes en REBU, aconseguint una reducció artificial de la seva tributació per l'IVA. En el REBU els ingressos que es realitzan per IVA són mínims en comparació del règim general, en què s'ha de repercutir expressament l'IVA als clientes al 21% sobre l'import de venda i ingressar aquell import en el Tresor Públic.

Mentrestant, en les Direccions Provincials de Trànsit l'organització tramitava la nova matriculació dels vehicles usats a Espanya, previ pas per la Inspecció Tècnica de Vehicles, aportant la documentació de les transaccions formal i simuladament realitzades, com a justificació de la titularitat de seu matriculador. A vegades, la xarxa alterava aquesta documentació per intentar evitar els controls sobre la seva matriculació.

Un problema europeu

Aquesta tipologia de frau intracomunitari es produeix en els diferents països membres de la Unió Europea, provocant pèrdues d'ingressos tributaris i distorsionant els preus en els mercats dels sectors econòmics afectats, amb el consegüent perjudici per als comerciants legítims, que sí compleixen les seves obligacions fiscals.

Les autoritats comunitàries venen prestant des de fa anys especial atenció al ‘frau carrusel’ intracomunitari, també denominat frau en cadena de l'operador desaparegut o ‘missing trader fraud’, mitjançant l'adopció d'iniciatives que reforcen la lluita contra aquest frau amb un increment de la cooperació administrativa entre els Estats membres i augmentant l'eficàcia dels sistemes nacionals de control de l'IVA, mitjançant les reformes oportunes i la disposició dels mitjans adequats.

Aquesta operació s'emmarca en la política de prevenció, detecció i lluita contra aquest frau específic en la que l'Agència Tributària treballa de forma pionera des de fa anys amb òrgans d'investigació especialitzats.

Les actuacions segueixen el seu curs i poden adoptar-se noves decisions judicials.