Salta al contingut principal

L'Agència Tributària posarà en marxa a partir de maig un pla especial d'assistència per a majors de 65 anys en petits municipis

Campanya de Renda 2023

  • El període de declaració comença avui per a les presentacions per Internet i en 48 hores s'abonaran les primeres devolucions d'una campanya en la que s'esperen 23.281.000 declaracions, d'elles gairebé un 63% per retornar per un import d'11.650 milions d'euros

  • Els avisos preventius en dades fiscals s'amplien amb informació sobre operacions de joc en línia

  • Durant la campanya l'Agència remetrà cartes a contribuents en determinats supòsits de possibles errors o omissions en la presentació perquè puguin rectificar-los abans d'una eventual comprovació

  • El pla ‘Li Truquem’ arrencarà el 7 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, mantenint una capacitat que l'any passat va permetre la presentació de més d'1.070.000 declaracions amb aquest sistema d'assistència telefònica personalitzada

3 d'abril de 2024.- L'Agència Tributària obre avui el termini per presentar per Internet la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2023 (IRPF 2023). Les devolucions, com és habitual, s'iniciaran en gairebé 48 hores, divendres vinent. La Campanya de Renda que ara arrenca té com principal novetat la posada en marxa, a partir de maig, d'un pla especial d'assistència en la confecció i presentació de la declaració específicament destinada a persones majors de 65 anys que resideixen en petits municipis de la geografia espanyola.

Aquest any es preveu la presentació de 23.281.000 declaracions, un 1,2% més, de les quals s'espera que 14.614.000, gairebé un 63%, donin dret a devolució per un import global estimat d'11.650 milions d'euros. Per part seva, els contribuents amb declaracions per ingressar (segons el que ha previst, 7.092.000 declaracions per un import de 18.908 milions d'euros) de la mateixa manera que en anys anteriors no hauran de realitzar els primers pagaments fins al final de la campanya.

Calendari de la campanya

El termini de presentació finalitzarà l'1 de juliol per a declaracions tant per ingressar com per retornar, si bé el termini en les declaracions per ingressar amb domiciliació bancària conclourà el 26 de juny.

L'atenció telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla ‘Li Truquem ’) començarà el 7 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, i l'atenció presencial en oficines s'iniciarà el 3 de juny, amb sol·licitud de cita a partir del 29 de maig. El pla especial per a majors de 65 anys en petits municipis arrencarà amb les mateixes dates del pla ‘Li Truquem’. L'atenció personalitzada, per telèfon i en oficines, seguirà comptant amb el suport de CA i ajuntaments.

Aquest any s'ha mantingut la disponibilitat anticipada dels principals serveis d'assistència (l'obtenció del número de referència per a la presentació des del 12 de març, i des del 19 de març tant la descàrrega i visualització de les dades fiscals, com l'actualització de l'‘app ’per a la campanya i els primers continguts informatius de campanya, tant en la Seu electrònica com en la pròpia ‘app’.

Entre aquests continguts addicionals s'han inclòs apartats específics per explicar de manera senzilla els supòsits ampliats de deducció per maternitat i despeses de guarderies, les noves deduccions per vehicles elèctrics i punts de recàrrega, i el sistema de devolució per a mutualistes prèvia presentació del formulari de sol·licitud.

Gràcies a aquesta anticipació de serveis, més d'1,6 milions de contribuents han accedit ja a les seves dades fiscals, i una xifra similar ha obtingut el número de referència per a la gestió i presentació de la seva declaració, de manera que han tingut l'oportunitat de preparar-se amb temps per poder presentar la declaració, si el desitgen, des del primer dia a través de ‘Renda Web’, agilitzant així també les devolucions que, si escau, els corresponguin.

Pla d'assistència a majors en petits municipis

La principal novetat d'aquesta campanya és la posada en marxa d'un pla especial per a la confecció i presentació de declaracions de Renda de persones majors de 65 anys que tinguin el seu domicili fiscal en petits municipis. El pla començarà el 7 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, i assolirà a majors residents en més de 500 municipis de les 46 províncies del territori comú.

Per a la selecció d'aquests municipis (el llistat de localitats estarà accessible en la Seu electrònica de l'Agència) s'ha pres com a referència que, en general, es tracti de poblacions de menys de 3.000 habitants que no disposin d'un centre de l'AEAT, CA o ajuntament que presti servei d'assistència en campanya.

En aquests municipis, i gràcies a la col·laboració i mitjans tècnics disposats pels ajuntaments, els majors de 65 anys que reservin cita seran atesos per personal de l'Agència Tributària mitjançant videoassistència, de manera que rebran la mateixa atenció personalitzada que qualsevol altre contribuent, però en les instal·lacions posades a disposició pel seu ajuntament i, per tant, sense la necessitat de realitzar desplaçaments fins al punt d'atenció habitual més pròxim.

Amb aquest pla especial, de què es donarà difusió mitjançant cartells i fullets en els municipis inclosos en el pla, l'Agència Tributària pretén avançar en un model d'assistència al ciutadà que combini totes les modalitats d'atenció al públic en funció de cada servei i de la disponibilitat de cada moment, mantenint cap al col·lectiu de gent gran una especial sensibilitat en línia amb el protocol signat amb la Plataforma de Majors i Pensionistes.

En aquell mateix sentit, s'ha actualitzat per a aquesta campanya l'apartat de la Seu electrònica per a gent gran, que inclou el fullet de serveis d'ajuda, el fullet breu d'informació i el manual més ampli amb la normativa d'IRPF que pot resultar de més interès per a aquest col·lectiu.

Millores en ‘Renda Web’, ‘app’ i ‘assistent virtual’

D'altra banda, després de les sensibles millores de navegació incorporades en la passada campanya, aquest any s'han realitzat adaptacions per facilitar la incorporació d'informació en supòsits específics, cas dels garatges i trasters (immobles accessoris), o les noves deduccions per a vehicles elèctrics i punts de recàrrega.

Igualment, l'‘app ’incorpora millores concretes per seguir facilitant la presentació de la declaració també per aquesta via. Com cada any, a més de permetre la presentació de la declaració, de manera directa o a través de Renda Web, aquesta potent eina d'assistència facilita l'obtenció i renovació del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges ‘push’ amb informació d'interès, modificar l'assignació tributària i el codi IBAN, consultar les dades fiscals de campanyes anteriors, anul·lar una cita prèviament concertada i consultar l'estat de l'eventual devolució.

L'‘app ’es pot utilitzar en dispositius diferents (mòbils i tauletes) sense limitació, i admet fins a 20 usuaris identificats, cadascun amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i pròxims, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes, i la visualització dels diferents resultats de declaració en una mateixa pantalla. Cap recordar que, per accedir a serveis personalitzats com la presentació de declaracions, per seguretat es requerirà que el terminal compti amb un sistema de bloqueig de pantalla activat.

Al seu torn, els contribuents comptaran aquest any amb una versió ampliada en continguts de l'‘assistent virtual’ de Renda que es va posar en marxa en la campanya anterior per resoldre els dubtes dels contribuents, que van realitzant preguntes amb llenguatge natural per arribar a les respostes que necessiten. Si les respostes de l'‘assistent virtual’ no contenen tota la informació requerida, el contribuent pot accedir a l'‘Informador ’de Renda, amb tota la informació estructurada per blocs de contingut, o connectar-se per xat amb especialistes de l'Administració Digital Integral (ADI) – en horari de nou del matí a set de la tard –, obtenint així una assistència personalitzada per a les qüestions que hagin quedat pendents de resoldre.

Pla ‘Li Truquem’

En aquesta campanya el pla ‘Li Truquem’ de confecció de declaracions per telèfon mantindrà la capacitat i calendari dels últims anys davant els bons resultats d'aquesta fórmula que el passat exercici va permetre confeccionar 1.070.000 declaracions i va seguir essent la via principal d'assistència personalitzada al contribuent.

Per aquesta via, els contribuents que requereixin assistència personalitzada tornen a comptar amb una potent alternativa a l'assistència presencial en oficines, podent accelerar la presentació i, amb això, l'eventual devolució que correspongui.

Una vegada que el contribuent demana cita (es recomana la sol·licitud per Internet o mitjançant servei automàtic el 91 535 73 26, o en el 901 12 12 24) i tria horari de matí o de tard, el sistema li proposa un dia i una hora en la que rebrà la trucada de l'Agència Tributària. A favor de la pròpia agilitat del servei, resulta molt convenient que el contribuent tingui disponible la informació i documentació necessària per realitzar la declaració quan li truqui l'Agència.

Avisos preventius per evitar errors

La campanya d'aquest any pretén també avançar en el compliment voluntari per la via dels avisos preventius al contribuent per evitar errors i omissions que puguin posteriorment comportar una eventual regularització de l'Agència. En aquest sentit, d'una banda, juntament amb els habituals avisos en els documents de dades fiscals per recordar la necessitat de declarar immobles, rendes de l'exterior o monedes virtuals, aquest any s'afegeix informació per a aquells contribuents que l'any 2023 hagin realitzat operacions de joc ‘en línia ’, a l'efecte de recordar que han de declarar aquelles operacions.

Al seu torn, durant la campanya es traslladaran un altre tipus d'avisos, en aquesta ocasió per carta, (a més d'en Renda Web i en l'‘app ’en l'apartat d'estat de tramitació de la declaració), a contribuents que hagin presentat la seva declaració modificant la informació aportada per l'Agència, a l'efecte que valorin si han d'o no presentar una declaració complementària adaptant-se a la informació que consta en les bases de dades de l'AEAT.

Si el contribuent entén que la seva declaració era correcta, lògicament no ha de modificar-la, però si considera que va cometre algun tipus d'error o omissió, preventivament se li dona l'opció de corregir-la mitjançant la corresponent declaració complementària, evitant així una eventual comprovació posterior de l'Agència, la generació d'interessos i la imposició d'eventuals sancions.

En connexió amb tot això, aquest any s'ha simplificat la navegació per Renda Web per rectificar una declaració o presentar una complementària, de manera que el contribuent simplement haurà de modificar els imports que corresponguin i el sistema realitzarà de manera automàtica la resta d'accions necessàries. En el cas dels contribuents que hagin rebut l'avís de discrepàncies, a més de l'anterior el propi sistema en Renda Web oferirà la modificació amb les dades ja incorporades.

Qui no està obligat a declarar?

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins a un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, aquest límit es redueix si els rendiments procedeixen de més d'un pagador (llevat d'excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retenir i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit s'ha elevat a 15.000 euros anuals.

Ambdós límits segueixen essent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments íntegres:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un límit conjunt de 1.600 euros.

  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivades de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, i altres guanys patrimonials derivats d'ajuts públics, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que comptin amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

D'altra banda, es recorda que els beneficiaris de  l' Ingrés Mínim Vital han de presentar la declaració, d'acord amb la normativa que estableix el IMV, igual que els treballadors per compte propi amb alta al RETA o en el Règim Especial de Treballadors del Mar, d'acord amb la normativa que aprova el nou règim de cotització dels autònoms.

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar l'esborrany de declaració que ofereix l'Agència Tributària. A través de ‘Renda Web’ la informació serà la més actualitzada possible però, en qualsevol cas, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent hagi d'incorporar a l'esborrany de declaració.

Alguns casos típics que aconsellen aquesta revisió són els següents:

  • Immobles i les seves referències cadastrals

  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2023)

  • Arrendaments d'immobles

  • Transmissions

  • Aportacions a plans de pensions

  • Quotes sindicals

  • Percepcions per subvencions i altres ajuts

  • Deduccions familiars i per maternitat

  • Deducció per inversió en residència habitual

  • Deduccions autonòmiques

Com obtenir ‘Clau’ i el número de referència?

El número de referència i ‘Clau’ segueixen essent, al costat del certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a ‘Renda Web’ i a uns altres serveis de Campanya de Renda, com la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.

L'obtenció de ‘Clau’ requereix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior cada vegada que el necessiti el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·licitin a través de l'opció oferta en l'apartat de la pàgina web de l'AEAT ‘Registrar-se en Clau’. També és possible efectuar el registre previ per videotrucada, o en les oficines de l'Agència. Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitgi realitzar algun tràmit, podrà sol·licitar el PIN d'accés des de l'enllaç disponible en el propi tràmit, o des de l'‘app’.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència se sol·licitarà el NIF, la casella 505 de la Renda 2022 i la data de validesa del propi DNI. Als no declarants en l'exercici anterior, o amb la casella de la seva Renda 2022 amb valor zero, en lloc de la casella 505 se'ls sol·licitaran els últims dígits del codi d'un compte bancari de la que sigui titular el contribuent.

Vies de presentació de la declaració

Existeixen diverses vies per presentar la declaració, segons sigui el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins al 26 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins a l'1 de juliol, últim dia de la Campanya de Renda. La domiciliació no impedeix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 5 de novembre).

També per a les declaracions per ingressar, si es desitja, es podrà presentar la declaració amb sol·licitud d'ajornament, marcant l'opció de ‘Reconeixement de deute amb sol·licitud d'ajornament’, dins unes altres modalitats de pagament, i sol·licitant-ho a través de l'enllaç de ‘Tramitar deute’ que apareixerà en la finestra en la que es visualitza la declaració presentada.

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), fins a l'1 de juliol (26 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en què es pot utilitzar aquesta via

Seu de l'AEAT, apartat ‘Campanya de Renda 2023’

https://sede.agenciatributaria.gob.es

TOTS

‘App’ (mòbils i tauletes)

A tornar i a ingressar (domiciliant el pagament)

Pla ‘Li Truquem’ (sol·licitud des del 29 d'abril)

  • Vies presencials, del 3 de juny – 7 de maig per al cas del pla de majors de 65 en petits municipis – a l'1 de juliol (26 de juny si es domicilia el pagament):

 

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en què es pot utilitzar aquesta via

En les oficines de l'AEAT

En oficines de CA i ens locals que col·laboren

Per retornar i ingressar

(domiciliant el pagament)

En les oficines de les entitats financeres col·laboradores

Per ingressar

(sense domiciliar)

Declaració de patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota a ingressar (després d'aplicar les deduccions i bonificacions corresponents) i també per aquells sense quota a ingressar, però que comptin amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros. La declaració es presenta per via electrònica a través d'Internet.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins als 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que correspongui declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença avui i s'estén fins a l'1 de juliol (26 de juny per a pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant càrrec en compte) en una entitat financera i obtenir el nombre de justificant de pagament que aporta la pròpia entitat (número de referència complet, NRC).

Principals serveis d'assistència i informació

  • Internet: https://sede.agenciatributaria.gob.es i ‘app’

    (ofereix informació i gestions sense horaris).

  • Telèfon sol·licitud ‘Li Truquem’ (a partir del 29 d'abril):

    91 535 73 26 i 901 12 12 24 (servei automàtic, 24 hores)

    91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)

  • Telèfon sol·licitud Pla especial d'assistència a majors de 65 en petits municipis (a partir del 29 d'abril):

    91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)

  • Telèfon Renda Informació: 91 554 87 70 i 901 33 55 33

    (per resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, DL.-DV.)