Salta al contingut principal

L'Agència Tributària ampliarà el control sobre operadors estrangers que venen a través de plataformes de comerç electrònic

Directrius del Pla Anual de Control Tributari

  • El ciutadà se situarà al centre d'un model integrat d'informació i assistència, amb possibilitat de triar el canal d'atenció a partir d'un catàleg de serveis senzill i visual, i amb horari estès a les tardes per a l'atenció telefònica
  • Es facilitarà la navegació per Renda Web per corregir incidències en les declaracions de Renda abans d'una eventual actuació de l'Agència
  • El model unificat de prevenció i control tindrà el focus lloc en el compliment voluntari, evitant als contribuents càrregues indirectes
  • Es donarà un nou impuls al Pla de Seguretat Portuària en el context d'iniciatives europees enfocades a lluitar contra la utilització de les terminals de contenidors per al tràfic d'estupefaents per via marítima
  • L'anàlisi de risc recaptatori s'anticiparà i reforçarà amb la coordinació entre àrees i a partir d'eines avançades de tractament de la informació

29 de febrer de 2024.- L'Agència Tributària estendrà aquest any el control sobre els operadors estrangers que venen els seus productes a Espanya a través de plataformes de comerç electrònic, una iniciativa que es recull en les directrius generals del Pla de Control Tributari 2024 publicades avui en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

Els operadors objecte d'aquest reforç del control es registren formalment a Espanya i són subjectes passius d'IVA per les vendes que realitzan a consumidors finals al nostre país, però no estan establerts en territori espanyol, de manera que són ells en aquests casos, i no les plataformes, els qui han de declarar i ingressar l'impost. Tanmateix, la seva no localització efectiva a Espanya dificulta la comprovació de la correcta tributació de les seves vendes.

Per ampliar aquest control, i a més de la nova obligació informativa de les pròpies plataformes digitals, resultarà d'especial utilitat el flux d'informació sobre pagaments transfronterers a través de proveïdors de serveis de pagament. Però mentre es concreta l'intercanvi internacional de tota aquesta informació, l'Agència posarà en pràctica un pla que inclou la revisió censal dels venedors estrangers per comprovar el compliment formal de les seves obligacions, contrastos entre els volums importats i les xifres declarades en Duana per paqueteria, requeriments internacionals específics i selecció d'operadors concrets per a comprovacions inspectores.

Economia digital i ‘neobancs’

Al seu torn, l'Agència reforçarà les seves accions de control relacionades amb l'àmbit de l'economia digital i els nous models de negoci. Les majors empreses del món exploten la tecnologia i la digitalització en els seus diferents vessants. Això fa que la problemàtica fiscal derivada de la digitalització es trobi actualment al centre del debat de les Administracions tributàries i exigeix la remodelació d'estructures de treball, una planificació adaptada i una major proactivitat per sortir dels procediments administratius habituals en relació amb l'economia convencional.

En aquest mateix context, s'intensificaran els controls sobre els denominats ‘neobancs’, entitats de pagament electrònic i altres sistemes de pagament virtual que habitualment estan registrades correctament a la UE, però que poden realitzar serveis financers digitals a Espanya, sense tenir presència física alguna i al marge de les obligacions de subministrament d'informació de pagaments per mitjà de targeta de dèbit i crèdit, el que podria implicar esquemes d'elusió o frau per part dels qui utilitzen els seus serveis de cobrament.

El model integrat d'assistència

Sota la premissa de què el primer objectiu de l'Agència és el compliment voluntari del contribuent a partir de l'assistència i la prevenció, les directrius del Pla de Control apunten els avenços previstos en la implantació del model integrat d'informació i assistència, on se situa al ciutadà al centre del propi model, amb possibilitat de decidir com vol ser atès per a cada necessitat, dins les possibilitats que en cada cas i moment estiguin disponibles.

La majoria dels serveis d'informació i assistència es prestaran de forma tant presencial com no presencial – que inclourà un servei únic d'atenció telefònica a l'àmbit nacional amb horari ampliat per les tardes –. Al seu torn, un catàleg de serveis presentarà, de manera senzilla i visual per al ciutadà, tota l'oferta d'informació i assistència, així com els corresponents canals que s'ofereixen.

D'altra banda, aquest any es farà efectiu el compromís adquirit per l'Agència en el marc del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris d'establir una cita especialitzada per als professionals adherits al codi.

Igualment, com a novetats, s'ampliarà a l'àmbit de l'IRPF el servei ‘Informa+’ de resolució de dubtes complexes, s'acaba de crear un nou ‘informador’ per a l'Impost sobre la Renda de No Residents i es milloraran els serveis d'atenció telefònica per a aquest col·lectiu, al mateix temps que es creen també noves eines d'assistència virtual per a l'àmbit duaner i s'impulsen els controls de risc censal en l'entrada de nous contribuents sota el principi OCDE ‘right from the start’ (atenció al contribuent des del seu primer registre).

Avisos per evitar errors i incompliments

Amb igual objectiu de fomentar el compliment voluntari s'ampliaran les campanyes d'avisos en IRPF per facilitar la correcció d'incidències en les declaracions abans d'una eventual actuació de l'Agència. A més, es facilitarà especialment la navegació per Renda Web per presentar la declaració complementària de la manera més àgil possible.

Igualment, s'ampliarà la campanya d'avisos a possibles obligats a presentar Renda que es consideri potencials no declarants i s'estendrà a l'àmbit de les declaracions informatives.

Simplificació del llenguatge

Després d'impulsar el 2023 la simplificació del llenguatge dels documents utilitzats amb més freqüència en la seva relació amb el contribuent, l'Agència continuarà en aquella línia amb uns altres documents, cas dels acords d'ajornament i les provisions de constrenyiment.

Al seu torn, en el cas de les diligències d'embargament, aquestes millores també aniran unides a la posada en marxa d'esquemes d'ajuda mitjançant sol·licitud de cita telefònica i mitjançant un nou servei de xat, redundant així en la reducció de les càrregues administratives que suporten els ciutadans.

Model unificat de prevenció i control

Les directrius destaquen també l'inici el 2024 d'un model unificat de prevenció i control amb el focus lloc en el compliment voluntari, incrementant la coordinació de les actuacions dels òrgans de control intensiu i extensiu, evitant als contribuents càrregues indirectes excessives mitjançant un sistema de segmentació del cens i enfocant en qualsevol moment la comprovació de les activitats econòmiques cap als contribuents que major risc presentin.

Grans empreses i patrimonis

En l'àmbit de la fiscalitat internacional, aquest any es donarà un impuls a la figura de les inspeccions conjuntes (‘joint audits’) i seguirà essent destacat el control de preus de transferència (intragrup) a partir d'un sistema automatitzat i integral d'anàlisi de riscos. A més, en matèria de grups fiscals es prioritzaran les actuacions de control sobre les deduccions, especialment les d'innovació tecnològica i les generades en el marc de les agrupacions d'interès econòmic.

Al seu torn, i juntament amb el control ja habitual de la tributació dels grans patrimonis, incloent la possible simulació de residència fora d'Espanya o en una CA diferent de la real, s'avançarà en la cerca de noves fonts d'informació que puguin ser objecte d'una explotació massiva mitjançant tècniques d'explotació de dades i es reforçaran les anàlisis patrimonials globals per evitar divisions artificials d'activitat, igual que l'ús abusiu de formes jurídiques per canalitzar rendes personals.

Ocultació de rendes

En el terreny de l'economia submergida i l'ocultació d'activitat es mantindran les entrades en domicilis socials d'empreses amb la corresponent autorització administrativa o judicial i s'incidirà en contribuents que no admetin pagaments per mitjans bancaris, amb vendes a consumidor final o amb signes externs de riquesa, patrimoni, rendibilitat o informació financera incoherents amb el que declara.

També s'incidirà sobre les entitats artificialment creades per generar factures falses i sobre els béns ocults darrere de l'activitat pròpia de fundacions. En relació amb possibles connexions entre la utilització de criptomonedas i els negocis il·lícits o el frau fiscal, es mantindrà l'estratègia de captació d'informació a través de les empreses intermediàries de la inversió i el pagament, al mateix temps que començarà a rebre's aquest any la informació derivada de les noves obligacions informatives sobre monedes virtuals. Al seu torn, s'impulsaran accions per identificar nous possibles mètodes i tendències en els moviments no declarats d'efectiu.

Delinqüència organitzada

Se seguirà impulsant, paral·lelament, la lluita contra les trames de frau organitzat a l'IVA, i especialment en la comercialització d'hidrocarburs, on s'espera que el Registre d'Extractors de Dipòsit fiscal i el seu control coordinat entre les diferents àrees de l'Agència expulsin del sector a les organitzacions dedicades a la defraudació en aquest àmbit.

Quant a l'activitat del Servei de Vigilància Duanera, el 2024 es donarà un nou impuls al Pla de Seguretat Portuària amb la col·laboració de les empreses concessionàries en el context d'iniciatives europees enfocades a lluitar contra la utilització de les terminals de contenidors per al tràfic d'estupefaents per via marítima, i especialment de cocaïna. També l'Agència liderarà i coordinarà a nivell europeu una acció operativa impulsada per Europol en relació amb el tràfic de drogues.

D'altra banda, i a més de l'habitual control sobre el contraban d'haixix i tabac, Vigilància Duanera reforçarà les tasques d'intel·ligència i la cooperació internacional per detectar l'eventual entrada a Espanya de fentanilo i d'altres opiacis sintètics similars.

Anticipació del control recaptatori

En l'àrea de Recaptació destacarà el 2024 l'estratègia de coordinació amb les àrees de control per anticipar i reforçar l'anàlisi de risc recaptatori a partir d'eines avançades de tractament de la informació. D'aquesta manera s'impulsarà la consolidació de deutes en àmbits com el dels grans deutors, l'actuació primerenca per assegurar deutes i evitar la seva acumulació, i la detecció de societats refugi dissenyats per a l'ocultació de béns, entre altres àrees d'actuació.

Al seu torn, s'impulsaran millores en l'obtenció d'informació per a l'embargament de crèdits derivats de cobraments mitjançant TPV i també les personacions en locals de deutors que continuen amb la seva activitat econòmica sense minorar els seus deutes.