Preguntes freqüents cap a la SEGONA ajuda de 200 euros per a persones físiques
És una ajuda que consisteix en un pagament únic de 200 euros, per a les persones físiques de sota nivell d'ingressos i patrimoni, que durant el 2022 hagin estat assalariats, autònoms, o beneficiaris de la prestació o subsidi per desocupació.
Poden demanar aquesta ajuda aquelles persones que, el 2022:
-
Hagin realitzat una activitat per compte propi o aliè per la qual estiguin donats d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat,
-
O hagin estat beneficiaris de la prestació o subsidi per desocupació.
-
Sempre que no superin 27.000 euros íntegres de rendes (és a dir, l'import brut sense descomptar despeses ni retencions) i 75.000 euros de patrimoni a 31 de desembre de 2022 (descomptant l'habitatge habitual).
Per al càlcul han de sumar-se les rendes i el patrimoni de les següents persones que convisquin en el mateix domicili : beneficiari; cònjuge; parella de fet inscrita en el registre d'unions de fet; descendents menors de 25 anys, o amb discapacitat, amb rendes que no excedeixin 8.000 euros (excloses les exemptes); i ascendents fins a segon grau per línia directa.
-
I tinguin residència habitual a Espanya, en els termes previstos en l'article 9 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, (romandre més de 183 dies o nucli principal de l'activitat en territori espanyol).
S'han de tenir en compte els ingressos íntegres i el patrimoni del sol·licitant i de les següents persones que convisquin en el mateix domicili:
-
el seu cònjuge o parella de fet inscrita en el registre d'unions de fet de la respectiva Comunitat Autònoma o Ciutat Autònoma,
-
aquelles persones que poguessin donar dret a aplicar el mínim per descendents "Més informació" regulada en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'IRPF,
-
ascendents fins a segon grau per línia directa.
Per a la determinació d'aquestes circumstàncies s'atendrà a la situació existent a 31 de desembre de 2022.
Per tant, no es tindran en compte els ingressos i patrimoni d'unes altres persones convivents en el mateix domicili que no estiguin unides pels vincles anteriors.
Així, no se sumarà l'ingrés i el patrimoni de les persones que comparteixin pis sense tenir una relació de les esmentades en els tres punts anteriors.
No tenen dret a l'ajuda els qui, a 31 de desembre de 2022:
-
Percebin l'Ingrés Mínim Vital (inclou complement d'ajuda a la infància)
-
Percebin una pensió abonada pel Règim General o els Règims especials de la Seguretat Social o pel Règim de Classes Passives de l'Estat, així com els qui percebin prestacions anàlogues de les mutualitats de previsió social alternatives al RETA (Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Pròpia o Autònoms).
Tampoc tenen dret a l'ajuda, si durant el 2022, alguna de les següents persones que convisquin en el mateix domicili: beneficiari; cònjuge; parella de fet inscrita en el registre d'unions de fet; descendents menors de 25 anys, o amb discapacitat, amb rendes que no excedeixin 8.000 euros (excloses les exemptes); i ascendents fins a segon grau per línia directa:
- Fossin administradors de dret d'una societat mercantil que no hagués cessat en la seva activitat a 31 de desembre de 2022, o fossin titulars de valors representatius de la participació en fons propis d'una societat mercantil no negociats en mercats organitzats.
No. Els perceptors d'una pensió de l'estranger, contributiva o no, sí tindran dret a l'ajuda de 200 €.
Sí.
Per tenir dret a l'ajuda és necessari que el 2022 no se superin 27.000 euros íntegres de rendes (és a dir, l'import brut sense descomptar despeses ni retencions) i 75.000 euros de patrimoni a 31 de desembre de 2022 (descomptant l'habitatge habitual).
Per al càlcul han de sumar-se les rendes i el patrimoni de les següents persones que convisquin en el mateix domicili : beneficiari; cònjuge; parella de fet inscrita en el registre d'unions de fet; descendents menors de 25 anys, o amb discapacitat, amb rendes que no excedeixin 8.000 euros (excloses les exemptes); i ascendents fins a segon grau per línia directa.
Els pares i els avis.
Els fills, nets, besnets, etc., que descendeixin del sol·licitant i que estan units a aquest per vincle de parentesc en línia recta per consanguinitat o per adopció.
També les persones vinculades al sol·licitant per raó de tutela o acolliment, en els termes previstos en lalegislación civil aplicable o, fora dels casos anteriors, les persones als qui tinguin atribuïda per resolució judicial el seu guarda i custòdia.
No estan incloses les persones unides al sol·licitant per vincle de parentesc en línia col·lateral (nebots) o per afinitat (fillastres).
Requisits que han de complir els descendents:
-
Ser menor de 25 anys a 31 de desembre de 2022, o amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per 100 sigui quin sigui la seva edat, sempre que es compleixin els restants requisits.
-
Conviure amb el sol·licitant.
-
No haver obtingut el 2022 rendes superiors a 8.000 euros anuals, excloses les rendes exemptes de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
-
No presentar declaració de l' Impost sobre la Renda de les Persones Físiques amb rendes superiors a 1.800 euros.
Pot trobar més informació en: Agència Tributària: Mínim per descendents
Els ingressos i la quantia del patrimoni del beneficiari es calcularan conforme al que disposa l'article 20, apartats 1, 4 i 5 de la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'Ingrés Mínim Vital.
Per tant, per al computo del patrimoni no es tindrà en compte l'habitatge habitual.
Sí, poden sol·licitar l'ajuda les persones que compleixin els requisits esmentats en qui pot demanar l'ajuda de 200 €? encara que convisquin en el mateix domicili.
El termini per a la presentació de sol·licituds va finalitzar el 31 de març de 2023.
No, no cal aportar cap documentació.
La Seguretat Social i altres organismes públics remetran a l'AEAT la informació necessària per verificar el compliment dels requisits necessaris per sol·licitar l'ajuda.
No obstant això, haurà d'aportar documentació justificativa si marca la casella "No presto el meu consentiment per a la consulta dels Registres de parelles de fet". La documentació justificativa d'aquesta circumstància s'aportarà a través de l'apartat"Aportar documentació complementària" consignant el CSV del justificant de la sol·licitud presentada.
Els sol·licitants d'aquesta ajuda domicili fiscal del qual es trobi al País Basc o Navarra hauran de sol·licitar-la a les Institucions Basques o Navarra.
Pot consultar les sol·licituds presentades en la Seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, prèvia identificació amb Cl@ve, certificat o DNIE.
Es pot delimitar la cerca per any de presentació, data i hora, i es permet veure i descarregar tant el justificant de presentació com el fitxer presentat.
Si se selecciona la casella de "mostrar sol·licituds en estat de baixa", es mostraran totes les sol·licituds presentades indicant, a més, l'estat de cadascuna d'elles (alta o baixa).
L'estat de baixa significa una sol·licitud presentada que el sol·licitant ha donat de baixa voluntàriament.
L'estat d'alta significa una sol·licitud presentada vigent.
L'ajuda s'abonarà mitjançant transferència bancària.
Per tal motiu, és necessari indicar un compte bancari titularitat del sol·licitant per poder efectuar el pagament de l'ajuda. Transcorregut el termini de tres mesos des de la finalització del termini de presentació del formulari sense haver-se efectuat el pagament, la sol·licitud podrà entendre's desestimada.
El termini per ingressar l'ajuda és de 3 mesos comptats a partir de la data de finalització del termini per presentar el formulari.
Quan, a la vista de la sol·licitud presentada i la informació de què disposi l'Agència Estatal d'Administració Tributària, no resulti procedent l'abonament de l'ajuda, es notificarà al sol·licitant una proposta de resolució denegatòria, en què se li indicaran les dades necessàries per consultar els motius de la denegació en la Seu Electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i, si escau, presentar al·legacions.
En cas que l'Agència Tributària consideri que el sol·licitant no compleix amb els requisits per percebre l'ajuda, li remetrà una proposta de resolució denegatòria. En aquell mateix document, se l'informarà dels motius de denegació i del curs per efectuar, si escau, les al·legacions que el sol·licitant consideri.
Si, després de la fase d'al·legacions, es confirma l'acord de denegació, i el sol·licitant segueix en desacord amb la resolució podrà interposar:
Recurs de Reposició, en el termini d'un mes i amb caràcter potestatiu, davant l'oficina de la que prové l'acte administratiu a recórrer, fent constar que contra el mateix no s'ha interposat reclamació economicoadministrativa.
Reclamació Economicoadministrativa, en el termini d'un mes des de l'endemà de la notificació de l'acte impugnat o a aquell en què es pugui entendre desestimat el procediment o el recurs de reposició previ. S'adreçarà a l'òrgan administratiu que hagi dictat l'acte reclamable.
En l'article 74 del Reial decret -llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna i de suport a la reconstrucció de la illa de La Palma i a unes altres situacions de vulnerabilitat (BOE 28-diciembre-2022)
No. Els beneficiaris de rendes mínimes d'inserció atorgades per les CA sí tindran dret a l'ajuda de 200 euros, sempre que compleixin la resta de requisits, ja que aquests ajuts no poden qualificar-se com pensions abonades pel Règim general o especials de la Seguretat social.
Sí. A tots els efectes, el complement d'ajuda per a la infància té la naturalesa de IMV i forma part d'aquest.
Per aquest motiu, els perceptors del complement d'ajuda per a la infància no tenen dret a l'ajuda de 200 euros.
Pot trobar més informació en https://imv.seg-social.és/
Sí. A tots els efectes, el complement d'ajuda per a la infància té la naturalesa de IMV.
Per aquest motiu, els perceptors del complement d'ajuda per a la infància de forma diferenciada, no tenen dret a l'ajuda de 200 euros.
Pot trobar més informació en https://imv.seg-social.és/
No. Les assignacions econòmiques per fill o menor a càrrec sense discapacitat o amb discapacitat inferior al 33% en vigor, no tenen consideració d'Ingrés Mínim Vital i, per tant, sí tindran dret a l'ajuda de 200 euros, sempre que compleixin la resta de requisits.
No. D'acord amb disposat en l'article 74 del RD-LLEI 20/2022, no tindran dret a l'ajuda els qui, a 31 de desembre de 2022, percebin l'Ingrés Mínim Vital; per tant, a què únicament haguessin sol·licitat el IMV, però a aquella data encara no haguessin començat a cobrar-ho, no se'ls exclou de l'ajuda, encara que posteriorment passin a percebre-ho.
Sí. Tributa en la declaració de l'IRPF de l'exercici en el que es cobri com un guany patrimonial a integrar en la Base Imposable General de l'impost.
Per a informació general pots:
-
Trucar al telèfon d'Informació Tributària Bàsica: 91 554 87 70 o 901 33 55 33. De dilluns a divendres, de 9 a 19 hores.
Pot consultar l'IBAN declarat en la seva sol·licitud, accedint, prèvia identificació, a l'apartat"Consulta de sol·licituds de la SEGONA ajuda de 200 euros presentats".
Si confirma que si és titular del compte bancari declarada, haurà d'aportar un certificat bancari que així l'acrediti o en cas contrari, haurà de comunicar un número de compte bancari (IBAN) de la seva titularitat i un certificat bancari que així l'acrediti.
Per atendre al requeriment, disposa de:
-
Un TERMINI de 10 dies hàbils (sense comptar dissabtes, diumenges ni festius), comptats a partir de l'endemà de recepció de la carta.
-
i podrà fer-ho a través dels següents MITJANS :
-
Per Internet, accedint, a l'apartat"Contestar requeriments, efectuar al·legacions i/o aportar documents o justificants", mitjançant el Codi Segur de Verificació d'aquest document o utilitzant un altre sistema de signatura electrònica admesa.
-
En el registre de qualsevol oficina de l'Agència Tributària o de qualsevol oficina pública habilitada per això.
-
Per correu administratiu en les oficines de Correus.
-
Mitjançant atenció personalitzada a vostè o a la seu representant degudament autoritzat, per a la qual cosa haurà de sol·licitar cita per Internet aportant el Codi Segur de Verificació d'aquest document. Enllaç d'accés: Agència Tributària: Assistència i Cita .També pot sol·licitar cita trucant als telèfons 91 290 13 40 o 901 200 351.
-
Si vostè està CONFORME amb els motius pels quals se li denega l'ajuda, NO és necessari que presenti cap document de resposta. Transcorregut el termini d'un mes l'ajuda s'entén denegada.
-
Pot consultar el detall de les dades que el motiven accedint, prèvia identificació, a través de l'apartat d'IRPF, a les seves Dades Fiscals .
-
A més, pot consultar l'IBAN declarat en la seva sol·licitud, accedint, prèvia identificació, a l'apartat"Consulta de sol·licituds de la SEGONA ajuda de 200 euros presentats".
Per formular al·legacions i aportar documents i justificants, disposa de:
-
Un TERMINI de 10 d ías h ábiles (sense comptar dissabtes, diumenges ni festius), comptats a partir de l'endemà de recepció de la carta.
-
i podrà fer-ho a través dels següents MITJANS:
-
Per Internet, accedint, a l'apartat"Contestar requeriments, efectuar al·legacions i/o aportar documents o justificants", mitjançant el Codi Segur de Verificació d'aquest document o utilitzant un altre sistema de signatura electrònica admesa.
-
En el registre de qualsevol oficina de l'Agència Tributària o de qualsevol oficina pública habilitada per això.
-
Per correu administratiu en les oficines de Correus.
-
Mitjançant atencio n personalitzada a vostè o a la seu representant degudament autoritzat, per a la qual cosa deure á sol·licitar cita per Internet aportant el Codi Segur de Verificació d'aquest document. Enllaç d'accés: Agència Tributària: Assistència i Cita.També pot sol·licitar cita trucant als telèfons 91 290 13 40 o 901 200 351.
-
Estudiades les al·legacions i proves aportades se li notificar á la resolucio n que s'adopti.