Preguntes freqüents
Les persones i entitats que intermediïn entre els cedents i cessionaris de l'ús d'habitatges amb finalitats turístics en els termes establerts en els apartats 2 i 3 de l'article 54.ter del Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol.
El Reial decret 117/2024, de 30 de gener, pel qual es desenvolupen les normes i els procediments de diligència deguda en l'àmbit de l'intercanvi automàtic obligatori d'informació comunicada pels operadors de plataformes, i es modifiquen el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, ha donat una nova redacció art. 54 ter RGAT establint una nova obligació d'informar que, pel que fa a la informació relativa a la cessió i arrendament de béns immobles, substitueix a la «Declaració informativa anual de la cessió d'ús d'habitatges amb finalitats turístics» (model 179).
En consonància, per a l'exercici 2024 i següents, s'ha eliminat l'obligació de presentar la Declaració informativa anual de la cessió d'ús d'habitatges amb finalitats turístics (model 179).
Es consideren “intermediaris” a l'efecte de l'obligació de presentar el model 179 les persones i entitats que prestin el servei d'intermediació entre els cedents i cessionaris de l'ús d'habitatges amb finalitats turístics, ja sigui a títol onerós o gratuït.
En particular, tindran aquesta consideració les persones o entitats que constituïdes com plataformes col·laboratives intermediïn en la cessió d'ús i tinguin la consideració de prestador de serveis de la societat de la informació, independentment del fet que presti o no el servei subjacent objecte d'intermediació o de la imposició de condicions respecte dels cedents o cessionaris del servei en relació amb el mateix com ara preu, assegurances, terminis o altres condicions contractuals.
Per tant, tenen la consideració d'intermediaris a aquests efectes, no només els intermediaris digitals (especialment plataformes col·laboratives), sinó qualsevol altre (intermediaris analògics o tradicionals) de la qual activitat en l'operació hagi consistit en l'efectiva confluència entre oferta i demanda de la cessió d'aquests habitatges.
La cessió temporal d'ús de la totalitat o part d'un habitatge moblada i equipada en condicions d'ús immediat, sigui quin sigui el canal a través del qual es comercialitzi o promocioni i realitzada amb finalitat gratuïta o onerosa.
En qualsevol cas queden exclosos d'aquest concepte:
-
Els arrendaments d'habitatge, considerant com a tals aquells que recauen sobre una edificació habitable destinació primordial del qual sigui satisfer la necessitat permanent d'habitatge de l'arrendatari.
-
Els allotjaments turístics, que es regeixen per la seva normativa específica.
Per tant, queden exclosos els establiments hotelers, allotjaments en el medi rural, albergs i campaments de turisme, entre d'altres.
Tanmateix, la cessió de pisos turístics queda sotmesa a la nova obligació d'informació.
-
El dret d'aprofitament per torns de béns immobles.
-
Els següents usos i contractes:
-
L'ús dels habitatges que els porters, guardes, assalariats, empleats i funcionaris, tinguin assignades per raó del càrrec que desenvolupin o del servei que prestin.
-
L'ús dels habitatges militars, qualsevol que fos la seva qualificació i règim, que es regiran pel que disposa la seva legislació específica.
-
Els contractes en què, arrendant-se una finca amb casa-habitació, sigueu l'aprofitament agrícola, pecuari o forestal del predi la finalitat primordial de l'arrendament. Aquests contractes es regiran pel que disposa la legislació aplicable sobre arrendaments rústics.
-
L'ús dels habitatges universitàries, quan aquestes hagin estat qualificades expressament com a tals per la pròpia Universitat propietària o responsable de les mateixes, que siguin assignades als alumnes matriculats en la corresponent Universitat i al personal docent i d'administració i serveis dependent d'aquella, per raó del vincle que s'estableixi entre cadascun d'ells i la Universitat respectiva, a què correspondrà en cada cas l'establiment de les normes a què se sotmetrà el seu ús.
-
Sí. L'article 54.ter del RGAT estableix l'obligació d'informació respecte de les cessions d'usos d'habitatges amb finalitats turístics situades en territori espanyol.
No. Únicament han d'incloure's en aquest model les cessions d'ús d'habitatges amb finalitats turístics situades en territori espanyol.
Amb caràcter obligatori:
-
Identificació del titular o titulars de l'habitatge, del titular del dret en virtut del qual se cedeix l'habitatge (si és diferent del titular de l'habitatge) i de les persones o entitats cessionàries.
-
Identificació de l'immoble (direcció completa) amb especificació de la referència cadastral, en cas que la tinguessin assignada.
-
Nombre de dies de gaudeixi de l'habitatge amb finalitats turístics.
-
Import percebut, si escau, pel titular cedent de l'ús de l'habitatge.
-
Data d'inici de la cessió.
Amb caràcter opcional:
-
Número de contracte en virtut del qual el declarant intermèdia en la cessió d'ús de l'habitatge.
-
Data d'intermediació en l'operació.
-
Identificació del mitjà de pagament utilitzat (transferència, targeta de crèdit o dèbit o un altre mitjà de pagament
Mitjançant l'enviament de missatges en format XML, d'acord amb les especificacions tècniques contingudes en l'Annex de l'ordre ministerial reguladora del model 179 (Ordre HAC/612/2021, de 16 de juny, modificada per l'Ordre HFP/188/2023, de 27 de febrer).
No. Han d'informar-se individualment cadascuna d'aquestes cessions, identificant-les amb un IDRegistroDeclarado diferent.
Ha d'informar-se de cadascuna de les cessions objecte del corresponent contracte. Cada cessió vindrà unívocament referenciada i identificada amb un “IDRegistroDeclarado” determinat.
Ha de ser el número de contracte que materialitza la cessió d'ús, que és el que realitza amb el cessionari.
Ha d'informar-se del titular/s, en qualsevol cas. A més, en cas que el cedent de l'habitatge amb finalitats turístics sigui diferent del titular, ha d'informar-se del cedent.
Per tant, si són diverses les persones o entitats titulars o cedents, ha d'informar-se de cadascun d'ells (dins el mateix IDRegistroDeclarado), amb indicació d'aquesta condició (T=titular; C=cedente) que tinguessin en relació amb l'immoble en el moment de la cessió:
-
Titular 1
-
Titular 2
-
(…)
-
Titular n
-
Cedent 1
-
Cedent 2
-
(…)
-
Cedent n
En el supòsit en el que no figuri consignat cap titular ni cedent, el registre serà rebutjat.
En la mesura en què l'apartat 4.a) de l'article 54 ter del Reial decret 1065/2007, als efectes de l'obligació d'informació, considera com a titulars del dret objecte de cessió als qui el siguin del dret de la propietat, contractes de multipropietat, propietat a temps parcial o fórmules similars, arrendament o subarrendament o qualsevol altre dret d'ús o gaudi sobre els habitatges cedits amb finalitats turístics, que siguin cedents, en darrera instància, d'ús de l'habitatge esmentada, serà a aquest cedent a qui es consideri que correspon la renda consignada en el model 179.
En cas que disposi de la informació dels diferents cessionaris, ha de ser procedent-se a la identificació desglossada de cadascun d'ells.
No obstant això, aquesta identificació ha de realitzar-se en l'àmbit del IDregistro subministrat, per la qual cosa no és necessari repetir la identificació de cada cessionari per cadascun dels titulars i/o cedents.
En cas que no disposi de NIF ha de complimentar els camps d'informació relatius a “IDOtro”, consignant alguna de les claus d'identificació següents:
02 NIF-IVA
03 Passaport
04 Document oficial d'identificació expedida pel país o territori de residència
05 Certificat de residència
06 Un altre document probatori
Per minimitzar els errors d'identificació i obtenir una correcta identificació dels declarats, està disponible en la pàgina web de l'AEAT un servei d'ajuda a la identificació fiscal (comú, d'altra banda, a totes les declaracions informatives a presentar pels obligats tributaris).
El servei de comprovació d'un NIF de tercers a efectes censals torna els cognoms i nom que consten en el Cens de l'Agència Tributària associades al NIF consultat si aquests són similars als cognoms i nom enviats.
Han de corregir-se les dades identificatives del declarat amb els que consten en l'Agència per evitar errors d'identificació en la presentació.
En la mesura en què el contracte d'arrendament formalitzat entre el propietari de l'habitatge i el Gestor reconeix el dret del Gestor a subarrendar l'habitatge amb finalitats turístics, i d'acord amb el que disposa l'apartat 4.a) de l'esmentat article 54 ter del RGAT, als efectes de l'obligació d'informació, es considera com a titular d'un dret en virtut del qual se cedeix l'habitatge amb finalitats turístics, i, per tant, com cedent en darrera instància de l'habitatge, a qui sigui titular d'un dret de subarrendament sobre la mateixa.
En aquest cas, el Gestor com a titular d'un dret de subarrendament, cedeix a un tercer, el cessionari, l'ús temporal de la totalitat o part de l'habitatge moblada i equipada en condicions d'ús immediat, convertint-se en darrera instància en cedent de l'ús d'habitatges amb finalitats turístics, per la qual cosa no pot ser considerat intermediari a aquests efectes.
En conseqüència, el Gestor quedaria fora de l'àmbit subjectiu de l'obligació informativa, i en aquest cas, l'operació no seria objecte d'informació en la declaració informativa.
(Consulta V3083-18 de la Direcció General de Tributs)
La plataforma en línia no té dret algun d'ús o gaudi sobre l'habitatge cedit amb finalitats turístics, sinó que únicament presta un servei d'intermediació necessari per concloure la celebració del contracte de cessió d'ús entre el Gestor i el cessionari percebent per això una retribució o comissió.
En la mesura en què la plataforma en línia percep la seva retribució o comissió per l'efectiva formalització de la cessió d'ús d'habitatges amb finalitats turístics entre el Gestor, que actua com cedent, i els turistes cessionaris de l'habitatge, sense que tingui dret algun d'ús o gaudi sobre l'habitatge cedit amb finalitats turístics, sinó que únicament presta un servei d'intermediació necessari per concloure la celebració del contracte de cessió d'ús entre el Gestor i el cessionari percebent per això una retribució o comissió, aquesta plataforma en línia presta un servei d'intermediació en la cessió de l'ús d'habitatges amb finalitats turístics, resultant obligada a presentar la declaració informativa (model 179) d'acord amb l'article 54 ter del RGAT.
El Gestor té la condició de cedent a l'efecte del model 179, no podent tenir la condició d'intermediari en el sentit de l'article 54.ter del RGAT.
(Consulta V3083-18 de la Direcció General de Tributs)
Aquelles plataformes col·laboratives que realitzan una tasca de mer allotjament digital d'anuncis d'habitatges per a usos turístics sense que intermediïn entre cedent i cessionari no es podran subsumir en l'àmbit subjectiu de l'article 54.ter del RGAT i, per tant, no estaran obligats a presentar la declaració informativa.
(Consulta V3083-18 de la Direcció General de Tributs)
Ha d'informar de la referència cadastral de l'immoble objecte de cessió mitjançant la consignació d'alguna de les següents claus:
Valors | Descripció |
01 | Immoble amb referència cadastral situat en qualsevol punt del territori espanyol, excepte el País Basc i Navarra. |
02 | Immoble amb referència cadastral situat en la Comunitat Autònoma del País Basc. |
03 | Immoble amb referència cadastral situat a la Comunitat Foral de Navarra. |
04 | Immoble en qualsevol de les situacions anteriors però sense referència cadastral. |
A continuació d'aquesta clau, ha de consignar la referència cadastral que correspongui amb les claus 01, 02 i 03 anteriors.
La clau 04 ha de consignar-se en cas que l'immoble no tingués assignada referència cadastral.
A més de l'anterior, ha de consignar la direcció completa de l'immoble, de la següent manera:
-
Camps obligatoris : codi de municipi, codi de Província, tipus de via, nom de la via i tipus de numeració en la que es trobi l'immoble.
-
Campos opcionals : la resta de camps comprensius de la localització de l'immoble (nombre de l'habitatge, qualificador del número, bloc, portal, escala, planta o pis, porta i, si escau, complement).
Els camps d'informació del bloc DIRECCIÓ són tots obligatoris, en la mesura en què la direcció concreta de l'immoble tingui en compte tots ells.
No obstant això, l'establiment de l'esquema XML del model exigeix que, en la mesura en què hi ha immobles amb tots els camps del bloc DIRECCIÓ i d'altres amb part d'ells, no puguin exigir-se alguns d'ells a immobles que manquen dels mateixos.
Per exemple, si un immoble es tracta d'un habitatge individual, tindrà els camps, entre d'altres, de TIPOVIA, NOM VIA, TIPONUMERACION, NUMEROVIVIENDA, però no tindrà els camps BLOC, PORTAL, ESCALA, PLANTAPISO, PORTA, COMPLEMENT. Per tant, aquests camps, per a aquell immoble, han de configurar-se tècnicament com opcionals atès que no es van a poder complimentar.
Tanmateix, si es tracta d'un immoble amb aquella informació (per exemple, un pis en una planta 4a, amb diverses escales), aquests camps serien obligatoris per a aquest immoble, en la mesura en què informen de la direcció. Tot això independentment del fet que tècnicament, en l'esquema XML, el seu emplenament no pugui configurar-se com a obligatòria.
El missatge de resposta de l'AEAT inclou un “resultat global de la presentació”, amb resultats possibles:
-
Acceptació completa (si no existeixen errors en cap registre), amb el seu corresponent Codi Segur de Verificació (CSV).
-
Acceptació parcial (quan existeixen registres acceptats i rebutjats o acceptats amb errors), també amb el seu corresponent CSV.
-
Rebutjat complet (quan tots els registres han estat rebutjats). En aquest cas, no es torna cap CSV, en haver estat rebutjats tots els registres continguts en el missatge enviat per l'obligat tributari.
Per part seva, el “resultat parcial de cada registre” enviat pot ser un dels dos següents:
-
Acceptat.
-
Rebutjat: es tracta de rebutjos que es corresponen amb la qual cosa es denomina “errors no admissibles”.
El termini és anual, essent el comprès entre l'1 i el 31 de gener de cada any, en relació amb la informació i operacions que corresponguin a l'any natural immediatament anterior. El nou termini de presentació serà aplicable, per primera vegada, a les declaracions informatives corresponents a l'exercici 2023, que hauran de presentar-se el gener de 2024.
Ha d'informar-se en el moment en el que es produeix la cessió de l'immoble, per la qual cosa serà en aquell exercici en el que ha de declarar-se l'operació, independentment del fet que la intermediació s'hagi produït en un moment anterior.
Ha de ser la data de l'operació amb el cessionari (per a de la qual materialització requerirà prèviament de l'oportuna cessió de l'immoble per part del cedent).
Ha d'informar-se de:
-
Data d'inici de la cessió
-
Nombre de dies de gaudeixi
-
Data d'intermediació (camp opcional)
La informació de la corresponent cessió de l'habitatge amb finalitats turístics ha d'incloure's durant el període i exercici que correspongui al dia d'inici de la cessió (data d'inici de la cessió).
La informació d'aquestes operacions realitzades el 31 de desembre d'un exercici ha de fer-se en aquest exercici. Per evitar modificacions i anul·lacions d'operacions, el report de la informació pot fer-se amb la informació a 1 de gener de l'exercici següent (referida al 31 de desembre de l'exercici precedent), una vegada coneguda l'efectivitat d'aquestes cessions.
No. Únicament ha d'informar-se de l'import percebut pel titular cedent de l'ús de l'habitatge (si no es pacta retribució alguna, ha de consignar un import de 0,00 euros).
Ha de ser el dia en el que el cessionari satisfà a l'intermediari l'import corresponent a la cessió, independentment del fet que el pagament al titular o cedent es realitzi en un moment posterior.
Es tracta d'un camp opcional. En cas que la cessió d'ús no sigui gratuïta, ha d'informar-se del mitjà de pagament a través del que se satisfà la contraprestació per la cessió de l'habitatge amb finalitats turístics.
Així, ha d'indicar opcionalment:
-
Clau de mitjà de pagament (01-Transferencia, 02-Tarjeta de crèdit/dèbit, 03-Otros mitjans de pagament).
-
IdMedioPago: ha de consignar el número de compte financer, o de targeta de crèdit o dèbit o l'identificador del mitjà de pagament de què es tracti).
Ha de consignar com CLAVEMEDIOPAGO la clau 03-Otros mitjans de pagament, i en el camp IDMEDIOPAGO l'identificador del mitjà de pagament mitjançant transferència (IBAN).
En aquells casos, ha d'enviar-se un nou missatge de modificació mitjançant el Tipus de comunicació A1 modificant el registre inicialment enviat, i consignant les noves dades derivades de la cessió de l'immoble.