Preguntes freqüents i exemples
Saltar índex de la informacióPreguntes freqüents
Consisteix en què, les dones amb fills menors de tres anys amb dret a l'aplicació del mínim per descendents que en el moment del naixement del menor percebin prestacions contributives o assistencials del sistema de protecció de desocupació, o que en aquest moment o en qualsevol moment posterior estiguin donades d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat amb un període mínim, en aquest últim cas, de 30 dies cotitzats, podran minorar la quota diferencial del seu IRPF fins a 1.000 euros anuals per cada fill menor de tres anys quan satisfacin despeses de custòdia en guarderies o centres d'educació infantil autoritzats.
L'any en què el fill menor compleixi tres anys, podran aplicar la deducció respecte de les despeses en què s'ha incorregut amb posterioritat al compliment d'aquesta edat fins al mes anterior a aquell en el que pugui començar el segon cicle d'educació infantil.
Les guarderies o centres infantils autoritzats, hauran de presentar una declaració informativa sobre els menors i les despeses que donin dret a l'aplicació de l'increment de la deducció per maternitat.
Per tant, la Declaració informativa per despeses en guarderies o centre d'educació infantil autoritzats-model 233 - han de presentar-la EXCLUSIVAMENT, les guarderies o centres d'educació infantil autoritzats, no els progenitors.
Després de la doctrina fixada pel Tribunal Suprem, en el cas dels centres d'educació infantil seran els autoritzats per l'Administració educativa corresponent, mentre que en el cas de les guarderies seran aquelles que tinguin l'autorització que resulti precisa per a l'obertura i funcionament de l'activitat de custòdia de menors en guarderies, segons les disposicions normatives aplicables a aquest tipus de centre.
Les guarderies o centres d'educació infantil autoritzats han de complimentar la Declaració informativa per despeses en guarderies o centre d'educació infantil autoritzats - model 233.
Com a conseqüència de la modificació de l'article 69.9 del Reglament de l'IRPF, han de presentar el model 233 els centres d'educació infantil autoritzats per l'Administració Educativa corresponent i les guarderies, sempre que aquestes disposin de l'autorització precisa per a l'obertura i funcionament de l'activitat de custòdia de menors en guarderies, segons les disposicions normatives aplicables a aquest tipus de centres, i els centres.
El contingut de la Declaració informativa per despeses en guarderies o centre d'educació infantil autoritzats - model 233 - és el següent:
- Identificació (NIF, nom i cognoms) de la mare o persona que té atribuïda la guarda i custòdia en exclusiva.
- Identificació (NIF, nom i cognoms) de l'altre progenitor.
- Identificació (nom, cognoms, data de naixement i, si escau, NIF) del menor de 3 anys.
També s'inclouran els menors de 3 anys inscrits al centre que compleixin tres anys en l'exercici: en aquest cas la informació s'ampliarà als mesos posteriors al compliment d'aquesta edat fins al mes anterior a aquell en el que el menor pugui començar el segon cicle d'educació infantil.
- S'indicaran els mesos complets en la guarderia/centre d'educació infantil.
S'entenen inclosos els mesos contractats per complet encara que part dels mateixos tinguin el caràcter de no lectius.
- Despeses anuals pagats a la guarderia/centre d'educació infantil.
Per a la determinació d'aquest import NO es tindran en compte (és a dir, no es restaran del cost total) les quantitats abonades per l'empresa en la que treballen la mare, pare, adoptant, tutor o acollidor del menor ni les quantitats subvencionades satisfetes a la guarderia/centre d'educació infantil (aquestes últimes es complimentessin en el camp següent).
És a dir, en aquest camp es consignarà l'import total de la guarderia, independentment de què una part d'aquest import estigui subvencionat o sigui satisfet per l'empresa en la que treballi qualsevol dels progenitors o tutors.
- Import subvencionat : l'import subvencionat que s'aboni directament a la guarderia/centre d'educació infantil autoritzat.
Ha d'incloure les quantitats que li hagin estat satisfetes durant l'exercici i que compleixin els següents requisits:
-
Sean satisfetes a guarderies o centres d'educació infantil autoritzats.
-
S'abonin per la inscripció i matricula, l'assistència, en horari general i ampliat, i l'alimentació.
-
Es considerarà tant l'import pagat per la mare com el satisfet per l'altre progenitor, adoptant, tutor o acollidor.
-
Es consignarà l'import total del preu de la guarderia o centre d'educació infantil autoritzat, independentment de qui l'hagi satisfet: mare/pare/tutor/guardador o empresa en la que treballi qualsevol d'ells.
Tampoc es restarà d'aquest import total la part del preu que estigui subvencionada. Les quantitats subvencionades que s'hagin abonat directament a la guarderia o centre d'educació infantil autoritzat hauran d'incloure's en el camp “Import subvencionat”.
Al final de l'apartat de preguntes freqüents disposa de diversos exemples.
El termini de presentació del model 233 serà el mes de gener de cada any en relació amb la informació corresponent a l'any immediatament anterior.
El model 233 es presenta per Internet mitjançant:
-
certificat electrònic o DNIE
-
persones físiques: alternativament amb Cl@ve,
La presentació de model 233, «Declaració informativa per despeses en guarderies o centres d'educació infantil autoritzats» correspondrà:
- Si les guarderies o centres infantils de titularitat pública disposen de NIF propi, cadascuna d'elles haurà de presentar la seva declaració informativa.
- Si no disposen de NIF propi, es presentarà una declaració informativa amb el NIF del departament, conselleria o dependència titular de les mateixes.
Ha de presentar-se una única declaració informativa (en aquest cas es consignarà en el camp "Autorització del centre" el número o codi d'autorització de qualsevol dels centres menors dels quals es consignen en la declaració).
Tot això sens perjudici de la possibilitat de presentar una primera declaració informativa (consignant el codi d'autorització del centre i els menors custodiats en aquest centre) i posteriorment, i sempre dins el termini de presentació, presentar tantes complementàries (complementàries per addició) com es consideri necessari per completar la informació del NIF/obligat tributari (amb la informació de totes les seves operacions independentment del centre autoritzat en el que es realitzin).
La declaració ha de ser presentada per l'entitat privada que gestioni el servei.
No obstant això, quan la gestió indirecta del servei NO inclogui la gestió del cobrament als pares de la guarderia, i en conseqüència l'entitat (guarderia o centre d'educació infantil autoritzat) no disposi de la informació necessària, la declaració haurà de presentar-la l'ens públic que emet i cobra els rebuts.
Les entitats privades que posseeixin més d'un centre autoritzat hauran de presentar una declaració informativa (en aquest cas es consignarà en el camp "Autorització del centre" el número o codi d'autorització de qualsevol dels centres menors dels quals es consignen en la declaració).
Tot això sens perjudici de la possibilitat de presentar una primera declaració informativa (consignant el codi d'autorització del centre i els menors custodiats en aquest centre) i posteriorment, i sempre dins el termini de presentació, presentar tantes complementàries (complementàries per addició) com es consideri necessari per completar la informació del NIF/obligat tributari (amb la informació de totes les seves operacions independentment del centre autoritzat en el que es realitzin).
Si el declarant del model 233 és un centre d'educació infantil autoritzat no és necessari que els progenitors aportin, en presentar la declaració d'IRPF, cap justificant emès pel centre d'educació infantil autoritzat.
Si el declarant del model 233 és una guarderia que compta amb l'autorització necessària per a l'obertura i funcionament de l'activitat de custòdia de menors en guarderies (segons les disposicions normatives aplicable), en principi tampoc és necessari que els progenitors aportin, en presentar la declaració d'IRPF, cap justificant emès el centre d'educació infantil autoritzat.
En el model 233, el declarant ha d'indicar el tipus d'autorització amb el que desenvolupa la seva activitat. Per fer-ho, haurà de consignar:
-
1, quan el declarant disposi d'una autorització expedida per l'administració educativa competent.
-
2, quan el declarant disposi d'un altre tipus d'autorització necessària per a l'obertura i funcionament de l'activitat de custòdia de menors.
A més, quan hagi consignat un 1, com tipus d'autorització, haurà de complimentar els camps específics relatius a l'autorització educativa del centre, incloent la Comunitat Autònoma o organisme que ha expedit l'autorització, consignant el codi corresponent segons la relació establerta en el model, així com la data de finalització de l'autorització quan escaigui.