Instruccions per complimentar la comunicació
Impost sobre la renda de les persones físiques
Model 149 de comunicació de l'opció, renúncia, exclusió i fi del desplaçament, del règim especial aplicable als treballadors, professionals, emprenedors i inversors desplaçats a territori espanyol
(Article 93 de la Llei de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques; articles 113 a 119 del Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques i Ordre HFP/1338/2023, de 13 de desembre, per la qual s'aprova el model 151, així com el model 149 i es modifica l'Ordre EHA/3316/2010, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els models d'autoliquidació 210, 211 i 213)
IMPORTANT:
-
Els contribuents que desitgin exercitar l'opció de tributar per aquest règim especial hauran d'estar inclosos en el Cens d'obligats Tributaris. En cas contrari, sol·licitaran prèviament l'alta en aquest Cens mitjançant la presentació de la declaració censal corresponent.
-
Abans de presentar el model 149 de comunicació de l'opció, ha d'accedir al tràmit específic “Aportar documentació necessària per optar pel règim especial ” per a l'enviament per via electrònica per Internet de la documentació que ha d'acompanyar-se a aquella comunicació (model 149). El número de registre de l'enviament d'aquella documentació ha de constar en el corresponent model 149 d'opció pel règim.
-
La comunicació de l'opció s'efectuarà de forma individual per cada contribuent i la comunicació de l'opció pel contribuent principal es realitzarà amb anterioritat a la de seus contribuents associats.
-
Normes aplicables
Les referències a la Llei i al Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques, contingudes en aquestes instruccions, s'entenen efectuades a la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni (BOE de 29 de novembre), i al Reglament d'aquest Impost, aprovat pel Reial Decret 439/2007, de 30 de març (BOE de 31 de març).
Per part seva, les referències a la Llei i al Reglament de l'impost sobre la Renda de no Residents, contingudes en aquestes instruccions, s'entenen efectuades al text refós de la Llei de l'impost sobre la Renda de no Residents (IRNR), aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2004, de 5 de març (BOE de 12 de març) i al Reglament d'aquest Impost, aprovat pel Reial Decret 1776/2004, de 30 de juliol (BOE de 5 d'agost).
Les instruccions d'emplenament s'han confeccionat tenint en compte la normativa vigent des de l'1 de gener de 2023.
-
Qüestions generals
Les persones físiques que adquireixin la seva residència fiscal a Espanya com a conseqüència del seu desplaçament a territori espanyol podran optar per tributar per l'Impost sobre la Renda de no Residents, mantenint la condició de contribuents per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, quan compleixin les condicions següents:
-
Que no hagin estat residents a Espanya durant els cinc períodes impositius anteriors a aquell en el que es produeixi el seu desplaçament a territori espanyol.
-
Que el desplaçament a territori espanyol es produeixi, ja sigui durant el primer any d'aplicació del règim o l'any anterior com a conseqüència d'alguna de les següents circumstàncies:
-
Com a conseqüència d'un contracte de treball, a excepció de la relació laboral especial dels esportistes professionals regulada pel Reial decret 1006/1985, de 26 de juny.
S'entendrà complerta aquesta condició quan s'iniciï una relació laboral, ordinària o especial diferent de l'anteriorment indicada, o estatutària amb un ocupador a Espanya, o quan el desplaçament sigui ordenat per l'ocupador i existiu una carta de desplaçament d'aquest o quan, sense ser ordenat per l'ocupador, l'activitat laboral s'ofereixi a distància, mitjançant l'ús exclusiu de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació. En particular, s'entendrà complerta aquesta circumstància en el cas de treballadors per compte aliè que comptin amb el visat per a teletreball de caràcter internacional previst en la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització.
-
Com a conseqüència de l'adquisició de la condició d'administrador d'una entitat. En cas que l'entitat tingui la consideració d'entitat patrimonial en els termes previstos en l'article 5, apartat 2, de la Llei de l'impost sobre Societats, l'administrador no podrà tenir una participació en aquesta entitat que determini la seva consideració com a entitat vinculada en els termes previstos en l'article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
-
Com a conseqüència de la realització a Espanya d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora d'acord amb l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització.
-
Com a conseqüència de la realització a Espanya d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que presti serveis a empreses emergents en el sentit de l'article 3 de la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema d'empreses emergents o que dugui a terme activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació, percebent per això una remuneració que representi en conjunt més del 40% de la totalitat dels rendiments empresarials, professionals i del treball personal.
-
-
Que no obtingui rendes que es qualificarien d'obtingudes mitjançant un establiment permanent situat en territori espanyol tret dels supòsits previstos en la lletra b). 3 i 4 d'aquest apartat.
A més, s'estableix la possibilitat d'acollir-se al règim especial als fills del contribuent (menors de vint-i-cinc anys o sigui quin sigui la seva edat en cas de discapacitat) i al seu cònjuge o en el supòsit d'inexistència de vincle matrimonial, el progenitor dels fills, que serien contribuents associats a un altre principal, sempre que compleixin les següents condicions:
-
Que es desplauen a territori espanyol abans o després que es desplau el contribuent principal, sempre que, com a conseqüència del referit desplaçament, de ser anterior, aquests no adquireixin la residència fiscal a Espanya abans del primer període impositiu en el que a aquest li resulti d'aplicació el règim especial o, de ser posterior, no hagués finalitzat aquest últim.
-
Que adquireixin la seva residència fiscal a Espanya.
-
Que compleixin les condicions a què es refereixen les lletres a) i c) de l'apartat anterior.
-
Que la suma de les bases liquidables dels contribuents a cadascun dels períodes impositius en els que els resulti d'aplicació aquest règim especial, sigui inferior a la base liquidable del contribuent principal.
El contribuent que opti quedarà subjecte per obligació real en l'impost sobre el patrimoni.
Els contribuents als que resulti d'aplicació aquest règim especial estaran obligats a presentar la declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, en un model especial (model 151 ).
Aquest règim especial s'aplicarà durant el període impositiu en el que el contribuent adquireixi la seva residència fiscal a Espanya, i durant els cinc períodes impositius següents. En el cas dels contribuents associats a un altre principal s'aplicarà fins a l'últim període impositiu en què el mateix resulti aplicable al contribuent principal.
A aquests efectes, es considerarà com a període impositiu en el que s'adquireix la residència el primer any natural en el que, una vegada produït el desplaçament, la permanència en territori espanyol sigui superior a 183 dies.
Acreditació del règim: L'Administració Tributària, a la vista de la comunicació de l'opció presentada i de la documentació adjunta, expedirà al contribuent, si escau, en el termini màxim dels deu dies hàbils següents al de presentació de la comunicació, un document acreditatiu en el que consti que el contribuent ha optat per l'aplicació d'aquest règim especial.
-
-
Formes de presentació de la comunicació model 149
La presentació de la comunicació model 149 es realitzarà via electrònica per Internet mitjançant:
-
Certificat electrònic reconegut, que podrà ser l'associat al Document Nacional d'Identitat electrònica (DNIE) o qualsevol altre certificat electrònic reconegut que, segons la normativa vigent en cada moment, resulti admissible per l'Agència Tributària.
-
Cl@ve PIN.
Abans de presentar el model 149 de comunicació de l'opció, ha d'accedir al tràmit específic “Aportar documentació necessària per optar pel règim especial ” per a l'enviament per via electrònica per Internet de la documentació que ha d'acompanyar-se a aquella comunicació (model 149). El número de registre de l'enviament d'aquella documentació ha de constar en el corresponent model 149 d'opció pel règim.
En un altre cas, quan els contribuents acompanyin a la comunicació documentació, es presentarà per via electrònica a través d'Internet mitjançant l'opció “Aportar documentació complementària”.
-
-
Termini de presentació del model 149
-
Comunicació de l'opció
-
Règim transitori per a desplaçaments produïts amb anterioritat a l'entrada en vigor de l'Ordre HFP/1338/2023, de 13 de desembre, per la qual s'aprova el model 151, així com el model 149 i es modifica l'Ordre EHA/3316/2010, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els models d'autoliquidació 210, 211 i 213 (d’ara endavant OM) (Disposició transitòria única OM) per als contribuents que adquireixin la seva residència fiscal a Espanya durant el període impositiu 2023, com a conseqüència d'un desplaçament realitzat en territori espanyol el 2022 o el 2023.
Si la comunicació es presenta pel contribuent principal, la comunicació de l'opció podrà realitzar-se dins el major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de l'entrada en vigor de la OM (16-12-2023).
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que consti en un document justificatiu.
En cas que la presentació es realitza per un contribuent associat a un altre principal, la presentació podrà realitzar-se dins el major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de l'entrada en vigor de la OM (16-12-2023).
-
Sis mesos des de la data d'entrada en territori espanyol del contribuent associat.
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat del contribuent principal que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que consti en un document justificatiu.
-
-
Regla General
En cas que la presentació es realitzi pel contribuent principal, la comunicació de l'opció es presentarà en el termini màxim de sis mesos des de la data d'inici d'activitat que consti en alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen.
Si el presentador fos un contribuent associat, la presentació de la comunicació de l'opció podrà realitzar-se dins el major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de la data d'entrada de l'associat en territori espanyol.
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat del contribuent principal que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que consti en un document justificatiu.
-
-
-
Comunicació de la renúncia al règim especial
La comunicació de la renúncia a l'aplicació d'aquest règim especial es presentarà durant els mesos de novembre i desembre anteriors a l'inici de l'any natural en què la renúncia hagi d'assortir efectes.
-
Comunicació de l'exclusió del règim especial
La comunicació de l'exclusió es presentarà en el termini d'un mes des de l'incompliment de les condicions que van determinar l'aplicació del règim especial.
-
Comunicació de la fi del desplaçament als efectes de l'article 114.2.a) del RIRPF
La comunicació es presentarà en el termini d'un mes des que hagués finalitzat el desplaçament a territori espanyol del contribuent.
-
Emplenament de la comunicació Model 149
El model 149 s'utilitzarà per comunicar a l'Administració tributària l' opció pel règim especial aplicable als treballadors, professionals, emprenedors i inversors desplaçats a territori espanyol, la renúncia al mateix, l' exclusió i la data de la fi del desplaçament a l'efecte del que preveu l'article 114.2.a) del Reglament IRPF.
Sigui quina sigui la causa de la comunicació, sempre es complimentaran els camps “1. Contribuent” i, si escau, “2. Representant”. A continuació, es complimentarà únicament l'apartat que correspongui al tipus de comunicació que es pretengui efectuar.
-
Contribuent
Sigui quina sigui la forma de presentació de la comunicació, el contribuent haurà de disposar de número d'identificació fiscal (NIF) i estar identificat, amb caràcter previ a la presentació, en el Cens d'obligats Tributaris. En cas contrari, sol·licitarà prèviament l'alta en aquest Cens mitjançant la presentació de la declaració censal corresponent.
“NIF” (01) : es consignarà el número d'identificació fiscal del contribuent.
“Cognoms” (02) : es consignarà el primer cognom i, si escau, el segon cognom, en aquest mateixa ordre.
“Nom” (03) : es consignarà el nom complet.
“Telèfons, fix (04) i mòbil (05) ”: Per tal d'agilitzar la resolució de les incidències que eventualment puguin sorgir en la tramitació, consigneu els números dels telèfons, fix i mòbil, en què pugui ser més fàcilment localitzat en dies i hores feiners.
“Contribuent principal” (06), “Contribuent associat a un altre principal” (07): indiqui si presenta la seva declaració en condició de contribuent principal o com a contribuent associat a un altre principal, essent incompatibles entre si ambdues caselles.
“Dades del contribuent principal, NIF (08), Cognoms (09), Nom (10) i NÚM. justificant M149 del contribuent principal (11): consigni les dades del contribuent principal en cas d'haver marcat la casella 07 indicativa de tractar-se d'una comunicació presentada per un contribuent associat a un altre principal.
- Representant del contribuent o domicili a efecte de notificacions
Si el contribuent ha nomenat un representant davant l'Administració Tributària, amb domicili a territori espanyol, en relació amb les seves obligacions per aquest impost es farà constar en aquest apartat.
En absència de representant, si el contribuent disposa d'un domicili en territori espanyol, podrà comunicar-ho en aquest apartat a efecte de notificacions.
“NIF” (21) : es consignarà el número d'identificació fiscal del representant.
“Cognoms o Denominació o raó social” (22) : Per a persones físiques, es consignarà el primer cognom i, si escau, el segon cognom, en aquest mateixa ordre. Per a persones jurídiques i entitats, es consignarà la raó social o la denominació completa de l'entitat, sense anagrames.
“Nom” (23) : Per a persones físiques, es consignarà el nom complet.
“Representant” (24): Es marcarà amb una X la casella (24) si es tracta d'un representant del contribuent.
“Domicili ”: es complimentaran les dades del domicili que siguin procedents, tenint en compte les indicacions particulars que seguidament s'assenyalen.
(a). Tipus de via : Consigneu la denominació corresponent al tipus o classe de via pública: carrer, plaça, avinguda, glorieta, carretera, baixada, costa, passatge, passeig, rambla, etc.
(c). Tipus de numeració : Indiqueu el tipus de numeració que sigui procedent: número (NÚM), quilòmetre (km), sense número (S/N), etc.
(d). Nombre de casa : Número identificatiu de la casa o, si escau, punt quilomètric.
(e). Qualificador de número : En el seu cas, consigneu la dada que completa el nombre de la casa (BIS, duplicat-DUP.-, modern-MOD.-, antic-ANT.-, etc.) o el punt quilomètric (metres).
(k). Dades complementàries del domicili : En el seu cas, es faran constar les dades addicionals que resultin necessaris per a la completa identificació del domicili (per exemple: Urbanització El Alcotán, Edifici La Peñota, Residencial El Valle, Polígono Miralcampo, etc.).
(l). Localitat/Població : Consigni en aquesta casella el nom de la localitat o població en la que es troba situat el domicili, quan sigui diferent del Municipi.
(o) i (p). Telèfons, fix i mòbil : Per tal d'agilitzar la resolució de les incidències que eventualment puguin sorgir en la tramitació, consigni en les caselles (o) i (p) els números dels telèfons, fix i mòbil, en què pugui ser més fàcilment localitzat en dies i hores feiners.
-
Causa de la comunicació
Es marcarà amb una X segons que correspongui el motiu de presentació de la comunicació, essent incompatibles entre si , de la següent manera:
-
“Opció pel règim” (31) i “NÚM. registre de la documentació” (32): Es marcarà amb una X en cas que la causa de presentació de la comunicació sigui l'opció pel règim, consignant també el número de registre assignat a l'enviament de la documentació justificativa per a l'accés a l'opció per aquest règim especial, enviament que ha de realitzar-se abans de presentar el model 149 accedint al tràmit específic “Aportar documentació necessària per optar pel règim especial”.
Les altres dades relatives a l'opció es comuniquen en l'apartat 4 del model 149, en el subapartat 4.A si és l'opció d'un contribuent principal o en el subapartat 4.B si és l'opció d'un contribuent associat a un altre principal.
La comunicació de l'opció s'efectuarà de forma individual per cada contribuent i la comunicació de l'opció pel contribuent principal es realitzarà amb anterioritat a la de seus contribuents associats.
-
“Renúncia al règim” (33): Es marcarà amb una X en cas que la causa de comunicació sigui la renúncia al règim especial. En el cas de treballadors, a la comunicació de la renúncia s'adjuntarà la còpia segellada de la comunicació de dades al retenidor prevista en l'article 88 del Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
Els contribuents que renunciïn a aquest règim especial no podran tornar a optar per la seva aplicació.
-
“Exclusió del règim” (34), “Data d'incompliment de condicions” (35) i “Causa de l'exclusió ”(36): Es marcarà amb una X en cas que la causa de la presentació de la comunicació sigui l'exclusió d'aquest règim especial, amb indicació de la data d'incompliment de les condicions previstes per a l'aplicació d'aquest règim, casella 35, i indicant en la casella 36 la causa d'exclusió del mateix.
Els contribuents associats a un altre principal quedaran conjuntament exclosos de l'aplicació d'aquest règim quan incompleixin la condició prevista en l'article 93.3.d) LIRPF o quan es produeixi la renúncia o l'exclusió del règim especial del contribuent principal. Quan el contribuent principal hagués comunicat la seva renúncia o exclusió no serà necessari que els contribuents associats al mateix comuniquin la seva exclusió del règim a l'Administració tributària.
Els contribuents exclosos d'aquest règim especial no podran tornar a optar per la seva aplicació.
-
“Fi desplaçament als efectes de l'article 114.2.a) RIRPF” (37) i “Data en què s'ha produït la fi del desplaçament” (38): Es marcarà amb una X quan la causa de la presentació sigui la de comunicar la data de fi del desplaçament als efectes de l'article 114.2 a) del RIRPF, així com la data en què es produeix la fi del desplaçament a territori espanyol del contribuent.
Quan el contribuent finalitzi el seu desplaçament a territori espanyol sense perdre la residència fiscal a Espanya en aquest exercici, s'utilitzarà el model 149 per comunicar la finalització del desplaçament a l'efecte que no s'entenguin obtinguts durant l'aplicació del règim especial els rendiments que derivin d'una activitat desenvolupada amb posterioritat a la data de presentació de la comunicació.
-
-
Comunicació de l'opció al règim especial.
Es complimentarà l'apartat que correspongui, com a contribuent principal (4A) o com a contribuent associat a un altre principal (4B), essent ambdós incompatibles entre si.
4.A Contribuent principal. Desplaçament a territori espanyol com a conseqüència de:
-
Un contracte de treball:
“Inici de la relació laboral amb ocupador espanyol” (41), “Desplaçament ordenat per ocupador amb carta de desplaçament” (42) o “Desplaçament no ordenat per ocupador d'un teletreballador” (43): Es consignarà una X segons qual sigui la causa del desplaçament a territori espanyol a conseqüència d'un contracte de treball.
“Identificació de l'ocupador ”(44), (45) i (46): ha de fer constar el “NIF” (casella 44), “Cognoms o Denominació o raó social” (casella 45) i, si escau, “Nom” (casella 46) de l'ocupador.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que correspongui, si escau, i la següent documentació, en funció de la circumstància que motiva el desplaçament a territori espanyol com a conseqüència d'un contracte de treball:
-
Quan s'iniciï una relació laboral, ordinària o especial, o estatutària amb un ocupador a Espanya, un document justificatiu emès per l'ocupador en el que s'expressi el reconeixement de la relació laboral o estatutària amb el contribuent, la data d'inici de l'activitat que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya, el centre de treball i la seva direcció, així com la durada del contracte de treball.
-
Quan es tracti d'un desplaçament ordenat pel seu ocupador, còpia de la carta de desplaçament de l'ocupador, així com un document justificatiu emès per aquest en el que s'expressi la data d'inici de l'activitat que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen, el centre de treball i la seva direcció, així com la durada de l'ordre de desplaçament.
-
Quan, sense ser ordenat per l'ocupador, l'activitat laboral s'ofereixi a distància mitjançant l'ús exclusiu de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicacions, un document justificatiu emès per l'ocupador en el que s'expressi el reconeixement de la relació laboral amb el contribuent, la data d'inici d'activitat que consti en l'alta de la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen, així com la durada estimada de la prestació laboral a Espanya.
-
-
L'adquisició de la condició d'administrador d'una entitat
“D'una entitat” (47) o “D'una entitat patrimonial” (48): Es consignarà una X segons que correspongui, en el cas de desplaçament del contribuent per l'adquisició de la condició d'administrador de l'entitat.
“Identificació de l'entitat ”(49) i (50): ha de fer constar el “NIF” (casella 49) i “Denominació o raó social” (casella 50) de l'entitat.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que correspongui, si escau, i la següent documentació:
-
document justificatiu emès per l'entitat en el que s'expressi la data d'adquisició de la condició d'administrador i, en cas que l'entitat tingui la consideració d'entitat patrimonial en els termes previstos en l'article 5.2 de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, que la participació del contribuent en l'entitat no determina la condició d'entitat vinculada en els termes previstos en l'article 18 de la Llei de l'impost sobre Societats.
-
-
La realització d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora, d'acord amb el procediment descrit en l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre.
Es marcarà una X en la casella 54, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol sigui la realització d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora, d'acord amb el procediment descrit en l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que correspongui, si escau, i la següent documentació:
-
un informe favorable emès per l'Empresa Nacional d'Innovació, S.M.E. (ENISA ), el qual serà sol·licitat directament pel contribuent a ENISA, a través de la Direcció General d'Indústria i Petita i Mitjana Empresa, llevat que l'autorització de residència aportada sigui la de residència per a emprenedors (article 69 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització).
-
-
La realització d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que presti serveis a empreses emergents en el sentit de l'article 3 de la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents.
Es marcarà amb una X en la casella 55, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol sigui la realització d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que presti serveis a empreses emergents als efectes de l'article 3 de la Llei 28/2022 de 21 de desembre de foment de l'ecosistema d'empreses emergents.
“Identificació de l'empresa emergent”, ha de fer-se constar el “NIF” en la casella (57) i “Denominació o raó social” (58) de l'empresa emergent en qüestió.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que correspongui, si escau, i la següent documentació:
-
documentació justificativa de la condició de professional altament qualificat, llevat que l'autorització de residència aportada sigui la de professional altament qualificat als efectes de l'article 71 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització, així com l'acreditació de la inscripció com empresa emergent al Registre Mercantil o Registre de Cooperatives competent, llevat que existeixi un procediment per a la comprovació en línia d'aquella circumstància i document justificatiu de la prestació de serveis a aquesta empresa emergent.
-
-
Desplaçament com a conseqüència de la realització a Espanya d'activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació
Es marcarà amb una X en la casella 56, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol sigui la realització d'activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació als efectes de l'article 72 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització.
“Identificació de l'entitat”, ha de fer-se constar el “NIF” (59) i “Denominació o raó social” (60) de l'entitat corresponent.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeti el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que correspongui, si escau, i la següent documentació:
-
document justificatiu de la realització d'aquelles activitats a què es refereix l'article 113.2 del RIRPF, llevat que l'autorització de residència aportada sigui la de formació, investigació, desenvolupament i innovació que cita l'article 72 de l'esmentada Llei 14/2013.
A més, en qualsevol cas, haurà de fer constar en la comunicació de l'opció:
“Data d'entrada en territori espanyol” (51) : indiqui la data d'entrada en territori espanyol.
“Data d'inici de l'activitat que consti en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeti, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o en cas que no fora obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en el document justificatiu de la data d'inici de l'activitat ”(52) : indiqui la data d'inici.
“Últim país o territori de residència” (53) : es consignarà el codi de l'últim país o territori de residència fiscal del contribuent, d'acord amb les claus de països que es relacionen.
“País de nacionalitat” (67): es consignarà el país de nacionalitat d'acord amb el codi de país o territori que correspongui.
-
4.B Contribuent associat a un altre principal
“Tipus de vinculació”, s'indicarà el tipus de vinculació que sigui procedent amb el contribuent principal, essent “Cònjuge”, casella 61, “Progenitor sense vincle matrimonial”, casella 62, o “Fill/a”, casella 63, essent incompatibles entre si.
En cas de fills caldrà consignar en “Data de naixement” (64) la data de naixement del fill/a, i només en cas que existeixi discapacitat, marcar la casella “Discapacitat” (65).
“Data d'entrada en territori espanyol “(66), es consignarà la data d'entrada en territori d'espanyol del contribuent associat que comunica l'opció.
Documentació :
A la comunicació de l'opció al règim especial s'adjuntarà la documentació que acrediti la vinculació amb el contribuent al que estan associats, que determini el dret a l'opció a aquest règim especial.
La determinació de la vinculació d'aquests contribuents amb el contribuent principal, així com de l'edat i situació de discapacitat d'aquests, es realitzarà tenint en compte la situació existent en el moment d'exercitar la seva opció pel règim especial.
La situació de discapacitat s'entendrà acreditada quan s'hagi sol·licitat el corresponent certificat o resolució expedida per l'Institut de Migracions i Serveis Socials o òrgan competent de les Comunitats Autònomes al que es refereix l'article 72 del RIRPF, encara que aquest certificat o resolució no s'haguessin emès en el moment d'exercitar l'opció. No obstant això, l'aplicació del règim especial quedarà condicionada al reconeixement de la situació de discapacitat.
-