Salta al contingut principal

Principals novetats tributàries introduïdes pel Reial Decret llei 7/2021, de 27 d'abril, de transposició de directives de la Unió Europea


IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT


El Reial Decret llei 7/2021, de 27 d'abril, de transposició de directives de la Unió Europea en les matèries de competència, prevenció del blanqueig de capitals, entitats de crèdit, telecomunicacions, mesures tributàries, prevenció i reparació de danys mediambientals, desplaçament de treballadors en la prestació de serveis transnacionals i defensa dels consumidors, introdueix les següents modificacions en la llei 37/1992, de 28 de desembre de l'impost sobre el valor afegit:

A. Comerç electrònic

L'article desè del RD-LLEI 7/2021 incorpora al nostre ordenament intern la Directiva (UE) 2017/2455 del Consell, de 5 de desembre de 2017 i la Directiva (UE) 2019/1995 del Consell de 21 de novembre de 2019 amb la qual cosa es conclou la regulació del tractament de l'IVA del comerç electrònic.

La transposició de la primera part de la Directiva 2017/2455, de la qual entrada en vigor es va produir l'1 de gener de 2019, va ser incorporada al nostre ordenament intern per la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2018 i va suposar, en relació amb els serveis prestats per via electrònica, de telecomunicacions i de radiodifusió i televisió:

  • L'establiment d'un llindar comú a escala comunitària de fins a 10.000 euros anuals que permet que, mentre no s'excedeixi aquest import, els serveis prestats per microempreses establertes en un únic Estat membre estaran subjectes a l'IVA de l'Estat membre d'establiment del prestador.

  • L'aplicació de la normativa de facturació existent en l'Estat membre d'identificació del proveïdor que s'aculli als règims especials de finestreta única.

  • Permetre la utilització dels règims especials de finestreta única a empresaris o professionals no establerts en la Comunitat, però ja registrats a l'efecte de l'IVA en un Estat membre.

Aquestes modificacions es mantenen vigents i seran també d'aplicació en relació amb les operacions a les que s'amplia la finestreta única.

La transposició de la segona part de la Directiva 2017/2455, normes de les quals són d'aplicació des de l'1 de juliol de 2021, introdueix importants modificacions en l'àmbit de la tributació de les entregues de béns i prestacions de serveis que, generalment contractats per Internet i altres mitjans electrònics per consumidors finals comunitaris, són enviats o prestats per empresaris o professionals des d'un altre Estat membre o un país o territori tercer.

Aquestes operacions queden subjectes a l'IVA en l'Estat membre d'arribada de la mercaderia o d'establiment del destinatari, aconseguint amb això:

  • Augmentar els ingressos tributaris, reduir les pèrdues de recaptació i tallar el frau del comerç transfronterer.

  • Garantir la imparcialitat de les decisions de compra dels consumidors, protegint la competència entre els proveïdors comunitaris i de fora de la UE.

  • Reduir les càrregues administratives i els costos de gestió de l'IVA per als operadors.

La gestió tributària del comerç electrònic a l'IVA se sustenta en l'ampliació dels règims especials de finestreta única que passen a ser el procediment específic per a la gestió i recaptació de l'IVA meritat per aquestes operacions a nivell comunitari. Així mateix, per primera vegada, s'involucra als titulars de les interfícies digitals que faciliten el comerç electrònic, que es converteixen en col·laboradors de la pròpia recaptació, gestió i control de l'impost.

  1. Definició de dues noves categories de béns (articles 8.Tres i 8 bis LIVA).

    Per determinar clarament l'àmbit d'aplicació de la finestreta única es defineixen dues noves categories d'entregues de béns:

    • Vendes a distància intracomunitàries de béns: entregues de béns expedits o transportats pel proveïdor des d'un Estat membre a un altre diferent destinataris dels quals actuïn o tinguin la condició de consumidors finals. Els béns hauran de ser diferents de mitjans de transport nous o béns objecte d'instal·lació i muntatge.

    • Vendes a distància de béns importats de països o territoris tercers: entregues de béns que hagin estat expedits o transportats pel proveïdor a partir d'un país o territori tercer amb destinació a destinataris que actuïn o tinguin la condició de consumidors finals establerts en un Estat membre. Aquestes operacions són independents de la importació que realitza el destinatari dels béns importats. Els béns hauran de ser diferents de mitjans de transport nous o béns objecte d'instal·lació i muntatge.

  2. Supressió de l'exempció en les importacions de béns d'escàs valor (article 34 LIVA).

    Se suprimeix l'exempció en les importacions de béns d'escàs valor aplicable avui dia fins als 22 euros de valor global de la mercaderia, de tal manera que les importacions de béns que no s'acullin a la finestreta única hauran de liquidar l'IVA a la importació.

  3. Exempció de l'IVA en les importacions que es declarin a través de la finestreta única (article 66.4º LIVA).

    Per afavorir l'aplicació del règim especial de finestreta única d'importació (IOSS) i evitar la doble imposició, s'estableix una exempció de l'IVA a les importacions de béns que en el moment de la importació hagin de declarar-se conforme a aquest règim especial.

    El venedor, o l'intermediari que actuï pel seu compte, haurà d'aportar a la Duana el número d'identificació individual IOSS assignat, a més trigar en el moment de presentar la declaració duanera d'importació.

    Només resulta d'aplicació a enviaments valor intrínsec del qual no excedeixi 150 euros, quedant exclosos els productes objecte d'impostos especials.

  4. Lloc de realització d'entregues de béns (articles 68 i 73 LIVA).

    Les vendes a distància intracomunitàries de béns, tributaran en l'Estat membre on el destinatari rep la mercaderia.

    No obstant això, tributaran al lloc d'inici del transport quan aquestes vendes siguin efectuades per empresaris establerts en un únic Estat membre i el seu import, juntament amb els serveis prestats per via electrònica, de telecomunicacions i de radiodifusió i televisió realitzats en la Comunitat, no superin un llindar comú a escala comunitària de 10.000 euros. En aquest cas, els empresaris podran optar per la tributació en destinació.

    Les entregues de béns objecte d'impostos especials, quan els destinataris siguin les persones adquisicions intracomunitàries de les quals de béns no estiguin subjectes en virtut de l'article 14 LIVA, tributaran en qualsevol cas en destinació.

    Les vendes a distància de béns importats de països o territoris tercers tributaran en l'Estat membre d'arribada de l'expedició o transport quan s'apliqui el règim especial d'importació de la finestreta única.

  5. Lloc de realització de prestacions de serveis (article 70.U.4t i 8è, article 73 LIVA).

    El llindar comú a escala comunitària de 10.000 euros aplicat en el cas d'empresaris establerts en un únic Estat membre per permetre tributar els serveis prestats per via electrònica, de telecomunicacions i de radiodifusió i televisió en l'Estat membre d'establiment, passa a incloure l'import de les vendes a distància intracomunitàries efectuades.

  6. Interfícies digitals: plataformes, portals i mercats en línia (articles 8.bis, 20 bis, 75, 94.U.1r.c i 166 bis LIVA).

    Per assegurar l'ingrés de l'IVA i reduir les càrregues administratives dels proveïdors, Administracions tributàries i dels propis consumidors finals haurà d'entendre's que els empresaris o professionals titulars d'una interfície digital han rebut i entregat en nom propi els béns quan facilitin(1) les següents vendes:

    1. Vendes a distància de béns importats de països o territoris tercers en enviaments valor intrínsec del qual no excedeixi 150 euros.

    2. Entregues de béns a l'interior de la Comunitat per part d'un proveïdor no establert en la Comunitat a consumidors finals.

      Aquesta ficció determina importants implicacions tributàries:

      • Els titulars de les interfícies digitals tenen la consideració de subjectes passius de l'impost.

      • Es realitzan dues entregues de béns, una del proveïdor al titular de la interfície i una altra per part del titular de la interfície al consumidor final. La meritació d'ambdues entregues es produeix amb l'acceptació del pagament del clienta.

      • El transport dels béns es troba vinculat a l'entrega que realitzan els titulars de la interfície al consumidor final.

      • L'entrega del bé que s'entén realitzada pel proveïdor al titular de la interfície està exempta d'IVA i no limita el dret a la deducció de l'IVA suportat pels qui la realitzan.

      • L'empresari o professional titular de la interfície digital podrà acollir-se als règims especials de finestreta única per a la declaració-liquidació de l'IVA derivat d'aquestes operacions per les quals tingui la condició de subjecte passiu, fins i tot quan es tracti d'entregues interiors a consumidors finals en el mateix Estat membre on s'emmagatzemen les mercaderies.

    Els empresaris o professionals titulars d'una interfície digital tindran les següents obligacions registrals:

    1. Quan facilitin l'entrega de béns o la prestació de serveis i no tinguin la condició de subjecte passiu : registre d'aquestes operacions contingut del qual s'ajustarà al que disposa l'article 54 quater.2 del Reglament (UE) núm. 282/2011 del Consell, de 15 de març de 2011 i que haurà d'estar per via electrònica, amb prèvia solicitud, a disposició dels Estats membres interessats. Aquest registre es mantindrà per un període de deu anys.

    2. Quan facilitin l'entrega de béns i tinguin la condició de subjecte passiu o quan participin en una prestació de serveis per via electrònica per a la qual es considerin que actuen en nom propi:

      • Els registres establerts en l'article 63 quater del Reglament (UE) núm. 282/2011 si l'empresari s'acull als règims especials de finestreta única.

      • Els registres establerts en l'article 164.U.4t LIVA si no s'acullen a la finestreta única.

  7. Règims especials de finestreta única

    (Capítol XI del Títol IX LIVA).

    S'inclouen tres nous règims especials per a la declaració i liquidació de l'IVA meritat per les entregues de béns i prestacions de serveis efectuades a favor de consumidors finals per empresaris i professionals, generalment no establerts en l'Estat membre on queden subjectes les operacions, que substitueixen i amplien els règims especials vigents avui dia per als serveis prestats per via electrònica, de telecomunicacions i de radiodifusió i televisió:

    1. Règim exterior de la Unió (OSS). Aplicable als serveis prestats per empresaris o professionals no establerts en la Comunitat a consumidors finals.

    2. Règim de la Unió (OSS). Aplicable a les següents operacions:

      • els serveis prestats per empresaris o professionals establerts en la Comunitat, però no en l'Estat membre de consum a consumidors finals.

      • vendes a distància intracomunitàries de béns.

      • entregues interiors de béns imputades als titulars d'interfícies digitals que facilitin l'entrega d'aquests béns per part d'un proveïdor no establert en la Comunitat al consumidor final.

    3. Règim d'importació (IOSS). Aplicable a les vendes a distància de béns importats de països o territoris tercers al que podran acollir-se, directament o a través d'un intermediari establert en la Comunitat, en determinades condicions, els empresaris o professionals que realitzin vendes a distància de béns importats de països o territoris tercers en enviaments valor intrínsec del qual no excedeixi 150 euros, a excepció dels productes objecte d'impostos especials.

    Aquests règims presenten les següents característiques:

    • Permetran, mitjançant una única declaració-liquidació presentada per via electrònica davant l'Administració tributària de l'Estat membre pel qual hagi optat o sigui d'aplicació (Estat membre d'identificació), que l'empresari o professional pugui ingressar l'IVA meritat per totes les seves operacions efectuades en la Comunitat (Estats membres de consum) per cada trimestre o mes natural a les que s'aplica, en cada cas, el règim especial.

    • Quan Espanya sigui l'Estat membre d'identificació, l'empresari o professional quedarà obligat a declarar davant l'Administració tributària espanyola l'inici, la modificació o el cessament de les seves operacions i serà identificat mitjançant un número d'identificació individual assignat per la mateixa.

    • Els empresaris i professionals hauran de mantenir durant deu anys un registre de les operacions incloses en els mateixos que estarà a disposició tant de l'Estat membre d'identificació com del de consum. També quedaran obligats a expedir i entregar factures respecte de les operacions declarades conforme als règims especials.

    • No podran deduir l'IVA suportat per a la realització de les seves operacions en les referides declaracions-liquidacions. Tractant-se d'empresaris i professionals no establerts en el territori d'aplicació de l'impost, que no presentin autoliquidacions davant l'Administració tributària espanyola per unes altres operacions, podran sol·licitar la devolució d'aquestes quotes pel procediment previst en els articles 119 i 119 bis LIVA, sense exigir el requisit de reciprocitat de tracte en el cas d'empresaris o professionals no establerts en la Comunitat.

  8. Modalitat especial per a la declaració i el pagament de l'IVA sobre les importacions (article 167 bis LIVA).

    Quan l'empresari o professional no hagi optat per acollir-se al règim especial aplicable a les vendes a distància de béns importats podrà aplicar aquesta modalitat especial de declaració complint els següents requisits:

    • Que el valor intrínsec de l'enviament no superi els 150 euros

    • Que es tracti de béns que no siguin objecte d'impostos especials

    • Que la destinació final de l'expedició o transport sigui el territori d'aplicació de l'impost.

    En aquests casos, el destinatari dels béns importats serà responsable del pagament de l'IVA, però la persona que presenti els béns per al seu despatx davant la Duana recaptarà l'impost del destinatari i efectuarà el pagament de l'IVA recaptat a través d'una modalitat especial de declaració corresponent a les importacions realitzades durant el mes natural.

    Aquestes importacions quedaran gravades al tipus general.

B. Tipus impositiu del 0% en l'entrega, importació i adquisició intracomunitària de material sanitari

La disposició addicional primera del RD-LLEI 7/2021, amb efectes des de l'1 de maig de 2021:

  • Manté fins al 31 de desembre de 2021 l'aplicació del tipus impositiu del zero per cent a les entregues interiors, importacions i adquisicions intracomunitàries de material sanitari per combatre la COVID-19, destinataris dels quals siguin entitats públiques, centres hospitalaris i entitats privades de caràcter social.

  • Actualitza la relació de béns als que és d'aplicació aquesta mesura en el seu annex

Es recorda que aquestes operacions s’han de documentar a la factura com a operacions exemptes.


(1) D'acord amb l'article 5 ter del Reglament d'Execució (UE) núm. 282/2011, s'entendrà per «facilitar» la utilització d'una interfície electrònica a fi que un clienta i un proveïdor que posi béns a la venda a través de la interfície electrònica puguin entaular un contacte que doni lloc a una entrega de béns a través d'aquella interfície electrònica a aquest clienta.(Tornar)