Nota sobre els efectes, en l'àmbit tributari, del Reial Decret llei 16/2025, de 23 de desembre, i del Reial Decret llei 2/2026, de 3 de febrer
De conformitat amb els criteris establerts per la Direcció General de Tributs, els efectes en l'àmbit tributari produïts pel Reial Decret llei 16/2025, de 23 de desembre, pel qual es prorroguen determinades mesures per fer front a situacions de vulnerabilitat social, i s'adopten mesures urgents en matèria tributària i de Seguretat Social, i el Reial Decret llei 2/2026, de 3 de febrer, pel qual s'adopten mesures urgents per fer front a situacions de vulnerabilitat social, en matèria tributària i relatives als recursos dels sistemes de finançament territorial, ambdós no convalidats, són els següents:
Impost sobre la renda de les persones físiques
Respecte a l'exercici 2025 :
En la data de meritació de l'IRPF per a 2025, les modificacions introduïdes pel Reial Decret llei 16/2025, de 23 de desembre, estaven en vigor i desplegant els seus plens efectes jurídics, per la qual cosa resulten d'aplicació el 2025 les següents mesures:
-
Imputació de rendes immobiliàries (disposició addicional cinquanta-cinquena de la LIRPF, modificada per l'article 14. Dos del Reial Decret llei 16/2025).
-
Pròrroga de les deduccions per obres de millora d'eficiència energètica en habitatges regulats en els apartats 1 i 2 de la disposició addicional cinquantena de la LIRPF (disposició addicional cinquantena de la LIRPF, modificada per l'article 14. Un del Reial Decret llei 16/2025). La deducció de l'apartat 3 s'aplicava el 2025 amb la redacció anterior.
-
Termini de renúncies i revocacions al mètode d'estimació objectiva de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (article 15 del Reial Decret llei 16/2025). Són vàlides les renúncies i revocacions presentades durant la vigència del Reial Decret llei 16/2025 i del Reial Decret llei 2/2026.
-
Exempció per danys personals en incendis forestals (article 16 del Reial Decret llei 16/2025).
-
Exempció dels ajuts aprovades per la Comunitat Valenciana (article 20 del Reial Decret llei 16/2025) en:
-
El Decret 172/2024, de 26 de novembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores i el procediment de concessió directa d'ajuts urgents dirigides a facilitar el manteniment del treball i la reactivació econòmica de les empreses que hagin patit danys pel temporal de vent i pluges iniciat el 29 d'octubre de 2024 a la Comunitat Valenciana.
-
El Decret 176/2024, de 3 de desembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts urgents dirigits a les persones treballadores autònomes de les zones de la Comunitat Valenciana afectades per la DANA.
-
Respecte a l'exercici 2026 es mantenen els límits per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva vigents en els exercicis 2016 a 2024 (disposició transitòria trenta-dosena de la LIRPF, modificada per l'article 14. Quatre del Reial Decret llei 16/2025).
Impost sobre el valor afegit
Respecte a l'exercici 2026 es mantenen els límits per a l'aplicació dels règims simplificat i especial d'agricultura, ramaderia i pesca, vigents en els exercicis 2016 a 2024 (Disposició transitòria tretzena de la LIVA modificada per l'article 12 del Reial Decret llei 16/2025).