Informació General per a Empreses
Si ets un comerç que vols efectuar devolució IVA viatgers no has de complir cap requisit addicional més enllà de ser capaç d'emetre DER per les compres realitzades per viatgers que compleixin amb els requisits de devolució DIVA.
Abans d'emetre el DER has de comprovar, com a mínim, que el viatger no és resident a la UE o és resident a les Canarias, Ceuta, Melilla.
-
Si es tracta de residents en tercers països o territoris, hauràs de sol·licitar que aportin el passaport en el que consti menció a la residència. Si el passaport no tingués menció de residència, hauràs de sol·licitar prova addicional de residència.
-
Si es tracta de residents a les Canarias, Ceuta i Melilla hauràs de sol·licitar que aportin el DNI/NIE i comprovar la residència que figuri en el document.
Una vegada acreditada la residència i en el moment de la venda, pots donar d'alta el DER enviant la informació pertinent a l'AEAT. En cas de problemes tècnics, aquesta informació podria enviar-se a l' AEAT en un moment posterior sempre que es realitzi en un moment anterior a la sortida del viatger de la Unió Europea i a més, aquest viatger disposi en paper o en format digital del QR o codi de barres corresponent.
Resulta convenient facilitar la impressió en paper del document de reemborsament al viatger, ja que si el segellat té lloc en un altre país d'Europa, el procés haurà de dur-se a terme de forma manual.
L'enviament d'aquesta informació per part de les botigues pot efectuar-se de dues formes:
-
Servei web per a enviaments massius d'informació (apropiat per a un perfil de grans cadenes de distribució i botigues que utilitzin els serveis d'operadors de tax free). Les especificacions tècniques d'aquests serveis es poden consultar en aquesta mateixa pàgina
-
Formulari web en la pàgina de l'Agència Tributària (especialment dissenyat per a PIMES). Aquest formulari està disponible en les gestions d'aquesta mateixa pàgina.
Una vegada que el turista hagi obtingut el visat pot sol·licitar el reemborsament efectiu de l'IVA a l'empresa col·laboradora o bé directament a la botiga.
En aquest segon cas, la botiga haurà de consultar que aquell DER ha estat vàlidament segellat i que es troba encara pendent de reemborsament. Aquesta consulta es podrà efectuar en les gestions d'aquesta mateixa pàgina.
Si com establiment de venda efectues el reemborsament estàs obligada a comunicar aquesta informació a l'Agència Tributària a través de l'acció prevista a aquest efecte en les gestions d'aquesta mateixa pàgina.
Si tens algun dubte, pots consultar el següent manual.