Informació general sobre la devolució d'IVA a viatgers
Consulta quan tens dret a la devolució de l'IVA pagat per les compres que realitzis a Espanya i com obtenir-la
El sistema DIVA és el model desenvolupat per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària Espanyola per al segellat de manera electrònica dels formularis de reemborsament (taxfree) presentats pels viatgers en el moment de sortida de la Unió Europea, i d'aquesta manera poder obtenir la devolució de l'IVA de les seves compres. Aquest dret es troba regulat en l'article 21. 2n A) de la Llei 37/1992, reguladora de l'impost sobre el valor afegit.
Aquest procés de digitalització, que és obligatori per a totes les vendes realitzades des de l'1 de gener de 2019, permet a l'Agència Tributària podrà realitzar els seus controls més eficaçment, minorant d'aquesta manera el temps d'espera en el punt de segellat, així com el temps de comunicació del pagament, que sol realitzar-se el mateix dia del segellat.
El sistema pot esquematitzar-se de la següent manera:
-
El viatger indicarà en l'establiment de venda que sol·licitarà la devolució IVA viatgers.
-
En aquest moment, l'establiment emetrà el Document Electrònic de Reemborsament, que consignarà la sol·licitud, sempre que hagi constatat identitat i residència del viatger.
-
El viatger haurà d'abandonar la UE amb els béns en el termini de 3 mesos des de la compra.
-
Quan surti de la UE, procedirà al visat del DER.
-
El procediment serà digital per a les compres realitzades a Espanya quan el punt de sortida es trobi en aquest territori.
Podran obtenir la devolució IVA viatgers les persones residents en un país que no pertanyi a la UE, així com els residents a les Canarias, Ceuta i Melilla.
La devolució només empara compres per particulars per a ús personal.
A més, l'art.21.2º.A) refereix a la ocasionalidad de les compres, per la qual cosa també podràs no ser apte per a devolució si ets viatger habitual.
A més, has d'abandonar el territori de la UE en el termini de 3 mesos des de la teva compra amb els béns a què es refereixi.
En el moment de compra hauràs d'acreditar el compliment dels requisits, en particular:
-
Si ets resident en un tercer país o territori, hauràs d'acreditar la teva identitat i residència a través de passaport. Si el passaport no inclou menció a la residència (per exemple, UAE) hauràs d'aportar prova addicional de residència que permeti constatar aquesta circumstància (contracte de treball, permís de residència, contracte de lloguer …).
-
Si ets resident a les Canarias, Ceuta o Melilla, hauràs d'acreditar la teva identitat i residència preferentment a través de DNI/NIE.
Podràs obtenir devolució per les compres de béns realitzades a Espanya sempre que es compleixin els següents requisits:
-
La devolució de l'IVA només es podrà obtenir per compres realitzades a la Península o Illes Balears. Queden fora les compres realitzades a les Illes Canàries o a les ciutats de Ceuta i Melilla, que no estan subjectes a IVA sinó a IGIC o IPSI.
-
Els béns adquirits no poden constituir una expedició comercial. La destinació ha de ser ús personal o dels teus familiars o oferir-los com regals i que, per la seva naturalesa i quantitat, no pugui presumir-se que siguin l'objecte d'una activitat comercial.
-
Aquests béns han d'haver-se adquirit de manera ocasional
Queden excloses d'aquest règim les entregues de béns destinades a l'equipament o avituallament de qualsevol mitjà de transport d'ús privat (per ex. Pneumàtics i combustible).
També queden excloses les prestacions de serveis.
Respecte de les compres per Internet, en tant l'establiment de venda no pot acreditar la identitat del viatger, només donaran dret a devolució IVA viatgers quan l'establiment pugui comprovar aquest extrem. En cap
Respecte de les compres per Internet, en tant l'establiment de venda no pot acreditar la identitat del viatger, només donaran dret a devolució IVA viatgers quan l'establiment pugui comprovar aquest extrem. En cap cas poden donar dret a devolució les compres que s'enviïn directament a domicili, ja que en aquests casos no es pot verificar la identitat.
La devolució de l'IVA has de sol·licitar-la en l'establiment en el moment de compra. L'establiment està obligat a expedir la factura i el Document Electrònic de Reemborsament (DER), disponible en aquesta seu electrònica de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, que consignarà separadament els béns adquirits i l'impost que correspongui.
L'establiment de venda comprovarà la teva identitat i la teva residència fora de la Unió Europea; o bé a les Canarias, Ceuta i Melilla:
-
Si queden acreditats aquests extrems, estarà obligat a emetre el DER, de què t'entregarà una còpia.
-
En un altre cas, no emetrà el DER.
Hauràs d'acreditar la sortida efectiva dels béns dins els terminis establerts. La sortida efectiva s'acredita a través del visat del DER.
Aquest visat serà:
-
Electrònic al lloc de sortida, si sals de la UE a través d'Espanya per a les teves compres realitzades a Espanya. Aquest visat es realitza per quioscos que se situen en el port, aeroport o punt fronterer.
-
Manual al lloc d'arribada, si sals de la Península i les Balears amb destinació a les Canarias, Ceuta o Melilla.
-
Manual al lloc de sortida, si sals de la UE a través d'Espanya per a les teves compres realitzades en uns altres Estats Membres.
No es visen a Espanya els DER emesos per les compres realitzades en aquest territori quan el teu punt de sortida del territori de la UE estigui ubicat en un altre Estat Membre (p.e. Lisboa). En aquests casos, hauràs de portar el DER imprès en paper perquè t'el segellin en l'Estat Membre des del qual abandonis la UE.
Les devolucions se sotmeten a control a través de criteris de risc i aleatoris que permeten verificar el compliment dels requisits establerts en la normativa, pel només el visat i validat suposa la conformitat amb la devolució.
En cas que el visat sigui electrònic a través de kiosko, el terminal donarà un dels següents resultats:
-
Tick verd: el formulari DER està validat i no és necessari fer tràmits addicionals. En aquests casos, s'aprova la devolució de manera automàtica.
-
Creu roja: el viatger ha d'adreçar-se a l'oficina de Duanes corresponent, on es comprovarà si es compleixen tots els requisits per validar el DER.
-
Només si el personal considera que s'han complert els requisits, validarà el DER i el resultat serà conforme per a la devolució.
-
Si el personal considera que no s'han complert els requisits, no es validarà el DER, que romandrà en estat “No Conforme”, sense que el formulari sigui apte per a devolució.
-
Per obtenir la devolució pots triar, en qualsevol moment, entre els següents sistemes de devolució:
-
A través d'Entitats Col·laboradores autoritzades per l' AEAT. En aquest cas has de presentar els documents electrònics de reemborsament visats per la Duana a aquestes entitats, que t'abonaran l'IVA suportat en l'adquisició dels béns menys la corresponent comissió autoritzada. La devolució en aquest cas es farà es farà en efectiu, targeta de crèdit, xec o transferència bancària. Has de prestar la conformitat a aquesta devolució.
-
Directament a través de la botiga. Has de remetre el document electrònic de reemborsament visat per la Duana al proveïdor, que et tornarà la quota íntegra repercutida en el termini de quinze dies mitjançant xec, transferència bancària, abonament en targeta de crèdit o un altre mitjà que acrediti el reemborsament. El termini que tens per remetre DER visat per la Duana al proveïdor és el general de quatre anys de prescripció del dret del proveïdor a la rectificació de les quotes repercutides. Transcorregut aquest temps el proveïdor no té l'obligació de tornar-te l'IVA.
Tens un termini màxim de tres mesos des de la compra per abandonar la UE amb els béns adquirits per obtenir la devolució de l'IVA.
Exemple:
-
Data de lliurament: 5 de maig (acreditat per la data de la factura).
-
Data de sortida efectiva: abans del 31 d'agost.
Si s'ha emès una factura recapitulativa (en la que s'incloguin diverses operacions) el termini començarà a comptar de la data d'aquest últim document, sempre que totes les compres s'hagin realitzat dins el mateix mes natural.
En aquell cas no pots obtenir la devolució de l'IVA de les teves compres. És condició que els viatgers presentin els béns en la Duana d'exportació.
El visat del document electrònic de reemborsament per la Duana d'exportació és la prova d'exportació que acredita que els béns han sortit del territori de la Unió.
Per tant, si no has presentat els béns i s'ha visat el document electrònic de reemborsament, no es compleixen els requisits als que la normativa condiciona el dret al reemborsament de l'IVA.