Declaració en Duana
Per a declarar la teua mercaderia, consulta ací com has de fer-ho, les novetats i normatives
Rectificació i/o invalidació
Introducció
A la vista de la nova estructura orgànica creada per la Resolució de 13 de gener de 2021, de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, sobre organització i atribucions de funcions en l'Àrea de Duanes i Impostos Especials modificada per la Resolució de 21 de març de 2022, de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Resolució) i la distribució de competències entre els diferents òrgans de l'àrea resulta convenient aclarir certes qüestiones relatives a la tramitació de la rectificació i la invalidació de declaracions duaneres a instàncies de l'interessat.
Este tema va anar objecte d'anàlisi en la NI GA 08/2016 de 28 de juliol, sobre rectificació i invalidació de declaracions, si bé, en aquell moment no es van definir els supòsits en què procedix la rectificació de la declaració enfront d'aquells en què ha d'invalidar-se la declaració.
El que preveu la nota informativa 02/2023 de 21 de febrer, sobre competències en matèria de rectificació i invalidació de declaracions transcrita en este tercer epígraf d'este índex, no resulta aplicable a la declaració en duana per al despatx de lliure pràctica respecte a un envie que es beneficie d'una franquicia de drets d'importació de conformitat amb l'article 23, apartat 1, o l'article 25, apartat 1, del Reglament (CE ) núm. 1186/2009 (declaració H7), degut als seus especials característiques que requerixen una anàlisi específica. Tampoc resulta aplicable a les declaracions de trànsit.
Distingim 2 tipus de procediments: Invalidació de declaracions i Rectificació de declaracions
Procediment d'Invalidació de declaracions
La invalidació de declaracions està regulada en l'article 174 del Reglament (UE ) 952/20132 (d'ara endavant CAU ) i 148 del Reglament Delegat (UE ) núm. 2015/2446 de la Comissió (d'ara endavant, RDCAU).
Una declaració duanera es pot invalidar, abans de l'alce, amb prèvia solicitud de l'interessat (22 CAU ), en general en 2 supòsits:
- Quan les mercaderies inclouran immediatament en un altre règim duaner.
En eixe supòsit la invalidació està condicionada al fet que s'este una declaració en duana per al règim duaner en el que les mercaderies haurien sigut declarades de no haver-se produït l'error.
- Quan, per circumstàncies especials, la inclusió en el règim ja no està justificada.
En este cas, simplement s'invalida la declaració i les mercaderies tornen a la seua situació prèvia a la presentació de la declaració en funció de si es tracta de mercaderia amb estatut de la Unió o no. A l'efecte de procediment, s'apliquen les normes sobre decisions duaneres recollides en els articles 22 i següents del CAU.
Addicionalment, una declaració es pot invalidar després de l'alce en els supòsits i amb els requisits prevists en l'article 148 RDCAU.
Des del punt de vista del deute duaner, quan s'haja ingressat el deute duaner, la invalidació comporta la devolució d'ofici de l'import de drets d'importació o d'exportació que s'haja pagat (art.116.1 CAU ), mentre que, si el deute duaner no s'haguera pagat, quan la declaració en duana s'invalida, el deute s'extingix (124.1.d) CAU ).
D'altra banda, inclús quedant fora de l'àmbit de les invalidacions prèviament descrit, quan se sol·licite la rectificació d'una declaració amb pagament previ, entreu el moment del despatx i l'alce, s'haurà d'invalidar la declaració i presentar una nova, per les implicacions d'este procés en la comptabilitat de duanes, corresponent realitzar esta invalidació tècnica a l'òrgan competent per a la rectificació.
Igualment, quan se sol·licite una rectificació de la declaració d'exportació amb eixida indirecta per un altre estat membre després de l'alce s'haurà d'invalidar la declaració i presentar una nova per les implicacions en el Automated Exportació System (AES), corresponent realitzar esta invalidació tècnica a l'òrgan competent per a la rectificació (Consultar l'enllaç a les guies de Comissió)
Procediment de Rectificació de declaracions (art. 173 CAU )
Conforme al que preveu l'article 173 CAU les dades de les declaracions duaneres es podran modificar abans de l'alce o en un termini de tres anys a partir de la data de l'admissió de la declaració en duana, amb prèvia solicitud de l'interessat amb els límits de l'apartat 2 d'este article.
En l'àmbit duaner el procediment es regix per les disposicions relatives a les decisions duaneres (articles 22 i ss. CAU ) i al control posterior a l'alce (article 48 CAU ).
A l'efecte d'IVA i altres tributs que, si escau, es liquiden amb la declaració duanera, la rectificació es regirà pel que preveu l'article 130 del Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs (RGAT) que, al seu torn, es remet al regulat en els articles 126 a 128 en relació amb la rectificació d'autoliquidacions.
Conforme a esta regulació, el procediment de rectificació acaba mitjançant:
- decisió (article 22 CAU ) o resolució, que podrà incloure una liquidació provisional quan afecte a algun element determinant de la quantificació del deute (article 125.1 RGAT) o el reconeixement del dret a una devolució (article 128.2 RGAT), o
- amb la notificació de l'inici d'un procediment de comprovació o investigació que incloga l'obligació a què es referix la rectificació (article 48 CAU i 128.3 RGAT), conforme a l'assenyalat en l'apartat 4.
La rectificació pot comportar, per tant, liquidació, devolució/condonació, tindre un efecte financer neutre o l'inici d'un procediment de comprovació o investigació.
Legitimació per a sol·licitar la rectificació o la invalidació de la declaració en duana
Estan legitimats:
- el declarant d'acord amb el disposat expressament en els articles 173 i 174 del CAU
- l'importador, l'exportador i, si escau, el depositant en la seua condició de subjectes passius d' IVA
- el representant directe o qualsevol altre persona sempre que acrediten la seua condició de representants voluntaris d'acord amb el que preveu l'article 46.2 de la llei 58/2003 General Tributària. No obstant això, l'anterior, en el cas de representants directes, es presumirà la representació voluntària i no serà necessària la seua acreditació en els supòsits de sol·licituds de rectificació de la declaració en duana després de l'alce a què es referix l'apartat Onzè.1. lletra d) de la Resolució. Estes sol·licituds no afecten al deute ni impliquen assumpció o reconeixement d'obligacions en nom de l'obligat i per tant es consideren actes de mer tràmit podent presumir-se la representació d'acord amb l'apartat 3 de l'article 46 de la LGT.
Òrgans competents en els procediments d'Invalidació
Segons la Resolució sobre competències:
- Invalidació : La invalidació de la declaració, prèvia o posterior a l'alce, correspon a l'òrgan competent per a la tramitació de la pròpia declaració. És a dir, a les Administracions de Duana (apartat Onzè de la Resolució) o les Sedes Desconcentrades en les províncies on no hi haja Administracions (apartat Desè 1. a) de la Resolució
- Rectificació de declaracions: La rectificació de la declaració abans de l'alce és competència de les Administracions de Duana (apartat Onzè de la Resolució), o de les Sedes desconcentrades en les províncies on no hi haja Administracions (apartat Desè 1. a) de la Resolució), davant les que s'ha presentat la declaració.
La competència per a la gestió i control de la rectificació de declaracions en duana posteriors a l'alce correspon, amb caràcter general, a la Sede desconcentrada (apartat Desè.1.f) de la Resolució) del domicili fiscal dels obligats (apartat Tretzè.4 de la Resolució), excepte quan es considere procedent la seua comprovació per l'òrgan de control competent.
No obstant això, les rectificacions de declaracions en duanes o de declaracions de reexportació presentades davant òrgans territorials de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de les Canarias o de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, correspondrà a l'òrgan competent de tal Dependència en funció del lloc de presentació de la declaració o de tals ciutats autònomes, respectivament (Tretzè.4 f) de la Resolució).
A l'efecte de la competència tindrà la consideració d'obligat:
- Importació (capítol 2 Resolució DUA ): destinatari (casella 8);
- Exportació (capítol 3 Resolució DUA ): expedidor/exportador (casella 2);
- Vinculació al règim de depòsit (capítol 5 Resolució DUA ): depositant (casella 8)
En cas d'error, en la declaració dels elements personals, la competència correspon a l'òrgan competent en relació amb el destinatari o expedidor/exportador que, de conformitat amb la sol·licitud, hauria de constar en la declaració, sent indiferent el declarat erròniament.
Especialitats de determinades declaracions i rectificacions
- Les sol·licituds de rectificació de declaracions d'exportació hauran de realitzar-se electrònicament sempre que es donen les condicions recollides en l'Apèndix III de la Resolució del DUA.
- La rectificació del certificat d'origen prevista en l'article onzè.1.c) de la Resolució de 13 de gener de 2021 es referix a les rectificacions de dades en el certificat d'origen per ser contradictoris amb els que figuren en la declaració en duana, sent els correctes els que figuren en esta última. Este supòsit pot fer necessària la rectificació del DUA, per exemple, per a incorporar el nou número de certificat o per a incorporar a la declaració en duana informació no necessària per a autoritzar el règim duaner sol·licitat però que sí és necessària per a l'emissió correcta del certificat d'origen i que no figurava en la declaració en duana (el certificat s'emet sempre sobre la base de la informació de la declaració en duana). Esta rectificació de la declaració és competència de l'Administració que rectifica el certificat d'origen.
Sense perjudici del que disposa el paràgraf anterior, qualsevol modificació d'una declaració en duana podrà exigir la rectificació d'un certificat d'origen prèviament emés, sent este un supòsit de competència de la sede desconcentrada del domicili fiscal de l'obligat (apartat Desè.1.f) de la Resolució). La sede informarà de la rectificació a l'Administració de Duanes i Impostos Especials corresponent, que és la competent per a la rectificació del certificat d'origen.
- Si se sol·licita la rectificació d'alguna de les dades previstes en l'apartat Onzè.1. d) de la Resolució, l'Administració serà competent per a modificar aquelles dades i tots els altres que siguen necessaris per a efectuar la modificació d'aquells. En el cas que la sol·licitud la rectificació incloga unes altres dades que no guarden cap relació amb els prevists en l'Onzè.1.d), la rectificació es tramitarà per dos procediments separats, resolent una l'Administració i un altre la Sede.
Si se sol·licita la rectificació de dades diferents dels prevists en l'Onzè.1.d), la Sede serà competent per a rectificar no només les dades sol·licitades sinó també aquells prevists en l'Onzè.1.d) que hagueren de ser necessàriament modificats com a conseqüència de la sol·licitud