Declaracions sumàries. Les ENS i EXS
Informació que has de donar a l'entrada i eixida de mercaderies del territori duaner de la UE a les autoritats duaneres. La declaració sumària d'entrada és la informació que has de facilitar a l'entrada, esbrina quan i com
En què consistix la Declaració Sumària d'Entrada? (ICS2)
La ENS, Declaració sumària d'entrada és un acrònim procedent del terme anglés (Entry Summary Declaration): declaració a què es referix l'article 127 del Codi duaner i que està definida en l'article 5, apartat 9) del Codi Duaner de la Unió com:
L'acte pel qual s'informa a les autoritats duaneres, en la forma, manera i termini establits en la normativa, de l'entrada que realitzaran determinades mercaderies en el territori duaner de la Unió Europea.
Esta declaració, prèvia a la introducció de mercaderia en la Unió, permet realitzar els controles de seguretat, basats en criteris de risc definits de comú acord per tots els Estats membres, assegurant així una aplicació harmonitzada dels mateixos.
Es presentarà a Espanya quan el primer punt d'entrada en el territori duaner de la UE estiga situat en territori espanyol i haurà d'incloure totes les mercaderies transportades al mig de transporte actiu que entra en este territori, independentment de què el seu destí final estiga dins o fora del territori duaner de la Unió.
Si tens dubtes sobre el nou sistema ICS2, pots plantejar-les en la següent bústia: ics.helpdesk@correo.aeat.es
L'actuació de les duanes en les fronteres exteriors desenvolupa un paper essencial en la protecció dels ciutadans i del mercat interior enfront de les amenaces a la seguretat. La informació anticipada sobre les carregues i l'anàlisi de riscos permetran la identificació primerenca de les amenaces i ajudaran a les duanes a intervindre en el punt més adequat de la cadena de subministrament.
A efectes duaners, els riscos de seguretat i protecció comprenen una varietat de qüestiones, inclosos explosius en el transporte aeri, narcòtics, precursors, medicaments falsos perillosos, joguines o productes electrònics perillosos, aliments contaminats, armes i tota mena de contraban organitzat.
Ara estan sorgint noves amenaces, com l'enviament postal d'opiacis sintètics letals. Els grups organitzats utilitzen el punt d'entrada dels enviaments i organitzen les seues cadenes de subministrament per a evitar ser detectats, innovant contínuament.
Al mateix temps, el volum d'enviaments supervisats per les duanes s'està multiplicant degut als canvis en els models de negoci del comerç global generats pel comerç electrònic. Les noves dades anticipats sobre les mercaderies enviades per correu oferiran noves oportunitats i desafiaments.
ICS2 és un sistema d'informació de la UE a gran escala que fa costat els següents processos:
- presentació de les Declaracions Sumàries d'Entrada – ENS (informació anticipada sobre la carrega) davant la duana;
- anàlisi de riscos de seguretat i protecció per part de les duanes;
- arribada de mitjans de transport;
- presentació de les mercaderies a les autoritats duaneres i control per les autoritats duaneres de les mercaderies, quan siga necessari.
Haurà d'obtindre les dades necessàries de tots els coneixements d'embarcament house subjacents emesos pels agents transitaris (inclosos els operadors de serveis postals i les empreses de transporte urgent que emeten documents de transporte equivalents). La informació requerida inclou les dades del comprador i del venedor que figuren en el coneixement d'embarcament house de nivell més bàsic a disposició del destinatari. Si l'agent transitari no comunica les dades requerides, vosté haurà de presentar una ENS parcial basada en el coneixement d'embarcament màster i facilitar en ella el número EORI de l'agent transitari. A partir d'este moment, l'agent transitari serà responsable de la presentació de les dades al nivell house en el ICS2 i haurà d'obtindre les dades d'unes altres parts emissores de coneixements d'embarcament house o declarar en la seua presentació parcial de la ENS la identitat de les parts que encara han de presentar les dades.
El ICS2 facilitarà la comunicació d'informació anticipada sobre les carregues per a l'anàlisi de riscos de seguretat i protecció en l'entrada de mercaderies a la UE en els següents modes de transport: marítim, aeri, per carretera, ferroviari i per vies navegables interiors. Els models de negoci de carrega general, exprés i postal també es veuran afectats pel ICS2.
No. El ICS2 substituirà per complet al ICS1 per un procés empresarial totalment nou, de conformitat amb els requisits legals del Codi Duaner de la Unió i les necessitats operatives estratègiques expressades en l'Estratègia i Pla d'Acció de Gestió de Riscos Duaners de la UE (adoptat el 2014). A més, el ICS2 permet la presentació múltiple d'informació anticipada sobre la carrega per a l'aplicació de l'article 127 (6) del Codi Duaner de la Unió i implica a més actors de la cadena de subministrament i models empresarials, de conformitat amb l'article 127 (4) del Codi Duaner de la Unió, amb l'objectiu de recopilar dades de millor qualitat i oportuns relacionats amb les cadenes de subministrament de mercaderies.
Operaran en paral·lel durant un període de temps limitat. Després de la implementació de la versió 3 de ICS2 l'1 de març de 2024, ICS1 es descontinuará gradualment després d'un període de transició de 200 dies. La implantanció de la versió 3 conclou l'1 de setembre de 2025.
L'Estratègia i Pla de Transició del ICS2 preveuen la implementació del nou sistema i, en conseqüència, nous requisits de Declaració Resum d'Entrada i processos de gestió de negocis i riscos relacionats en tres versiones operatives.
-
Versió 1: Transportistes express i operadors postals amb sede a Europa i operadores postals de tercers països que realitzen enviaments a Europa: informació anticipada sobre la carrega prèvia (PLACI) utilitzant el conjunt de dades ENS mínim;
-
Versió 2: Operadores postals, transportistes express i aeris i transportistes de mercaderies: els operadors han de completar el conjunt de dades ENS per a totes les mercaderies transportades per aire;
-
Versió 3: Operadors que transporten mercaderies per via marítima i fluvial, carreteres i ferrocarrils: els transportistes d'estos sectors de transporte han de completar el conjunt de dades ENS per a totes les mercaderies d'estos sectors, inclosos els enviaments postals i urgents.
- Versió 1:
Presentació del conjunt mínim de dades de precarrega (PLACI) per a enviaments aeris exprés i postals;
Procés de presentació d'enviaments postals.
- Versió 2:
Presentació de la ENS completa per a totes les mercaderies en trànsit aeri;
Presentació de la notificació d'arribada de totes les mercaderies en trànsit aeri;
Procés de presentació per a enviaments aeris exprés i carrega aèria general.
- Versió 3:
Presentació de la ENS completa per al trànsit marítim i fluvial, per carretera i per ferrocarril (s'inclouen les mercaderies en enviaments exprés i postals transportades en estos mitjans de transport);
Presentació de l'avís d'arribada per a vies navegables marítimes i interiors;
Procés de presentació de totes les mercaderies en tots els maneres de trànsit.
Un envie express és un article únic transportat per o sota la repsonsabilitat d'un transportista express.
Un transportista express és un operador que proporciona servicis integrats de recollida, transporte, despatx de duanes i entrega de paquets en temps definits i de manera urgent, al mateix temps que rastreja la ubicació i manté el control sobre estos articles durant tota la prestació del servici.
PLACI es referix a un tipus específic de presentació parcial de ENS, que és el conjunt mínim obligatori de dades ("7+1") que ha de presentar-se com més prompte millor abans de carregar les mercaderies en l'aeronau en un tercer país. Es limita únicament al trànsit aeri i cobrix totes les mercaderies (és a dir, carrega general, enviaments exprés i enviaments postals).
La precarrega indica la fase prèvia a la carrega de les mercaderies al mig de transporte que les introduirà en el territori duaner de la Unió Europea.
La pre-arribada indica la fase prèvia a l'arribada del mitjà de transport al territori duaner de la Unió Europea.
En general, el transportista que introduïx les mercaderies en el territori duaner de la Unió Europea està obligat a presentar una ENS per a estes mercaderies [article 127 (4) del CAU]. Quan el transportista no dispose de totes les dades exigits per llei per a la ENS, estes dades hauran de ser presentats per la persona que els posseïsca i no els haja compartit amb el transportista. Açò permetrà al transportista presentar una ENS complet [article 127 (6) del CAU; cas de presentació múltiple].
Depenent del mitjà de transport, la ENS haurà de presentar-se en els següents terminis:
Transporte marítim
-
A més tardar dos hores abans de l'arribada del vaixell al primer port d'entrada en la Unió en el cas de mercaderies procedents de Grenlàndia, les Illes Feroe, Islàndia, ports del Mar Bàltic, el Mar Negre, la Mar Mediterrània o el Marroc;
-
Les mateixes dos hores s'aplicaran en els casos en què les mercaderies procedisquen d'uns altres territoris de tercers països i entren en el territori duaner de la Unió, dels departaments francesos d'ultramar, de les Açores, de Madeira o de les Illes Canàries i la durada del viatge del vaixell siga inferior a 24 hores;
-
A més tardar quatre hores abans de l'arribada del vaixell per a carrega a granel en els casos diferents dels a) o b) anteriors;
-
Per a les mercaderies transportades en contenidors en casos diferents dels a) i b), 24 hores abans que les mercaderies siguen carregades en el vaixell que les introduirà en el territori duaner de la Unió.
Transporte aeri
- La ENS o, quan no siga possible, el conjunt mínim de dades per a la precarrega aèria, es presentarà com més prompte millor i, a més tardar, abans que les mercaderies es carreguen en l'aeronau que les introduirà en el territori duaner de la Unió;
- Quan només s'haja presentat el conjunt mínim de dades conforme a l'apartat e), la ENS completa s'haurà de presentar en el moment de l'eixida real de l'aeronau quan la durada del vol siga inferior a quatre hores;
- Per als vols diferents dels esmentats en la lletra f), la ENS completa haurà de presentar-se quatre hores abans de l'arribada de l'aeronau al primer aeroport en el territori duaner de la Unió.
Transporte per ferrocarril
-
Quan el viatge en tren dure menys de dos hores des de l'última estació de formació ferroviària fora del territori duaner de la Unió fins el primer punt d'entrada en el territori duaner, la ENS haurà de presentar-se a més tardar una hora abans que el tren arribe al punt fronterer d'entrada a la Unió;
-
En els altres casos diferents dels esmentats en l'apartat h), la ENS haurà de presentar-se a més tardar dos hores abans de l'arribada del tren al punt d'entrada de la Unió.
Transporte per carretera
La ENS haurà de presentar-se a més tardar una hora abans de l'arribada de les mercaderies al punt d'entrada de la Unió.
Transporte per vies navegables interiors
La ENS haurà de presentar-se a més tardar dos hores abans de l'arribada de les mercaderies al punt d'entrada de la Unió.
Per a cadascuna de les mercaderies, la informació requerida inclou: una descripció comercial completa i correcta, i en cas que una de les parts siga comercial el codi del sistema harmonitzat a sis dígits (entre particulars no és obligatòria la classificació).
Una ENS completa ha de contindre la següent informació sobre un envie: informació sobre l'enviament a nivell màster, informació sobre l'enviament a nivell house i informació sobre el comprador i el venedor. Resulta per tant necessari incloure informació en els tres nivells.
Una presentació múltiple significa que una ENS consta de dos o més presentacions ENS parcials (és a dir, dos o més conjunts de dades prescrits), que junts formen una declaració ENS.
La presentació múltiple pot ser convenient quan un transportista no disposa de totes les dades necessàries per a enviar una única ENS. En este cas, el transportista necessita assolir un acord contractual amb els altres agents de la cadena de subministrament perquè cada part esta la seua respectiva part de la ENS. El tipus de ENS que cada part haurà de presentar depén de les dades de què disposen: informació sobre l'enviament màster o house i/o sobreu les mercaderies (inclosa informació sobre el comprador i el venedor).
Segons l'acord que els socis hagen assolit per a la presentació múltiple, si un transportista ha presentat informació sobre l'enviament a nivell màster procedent d'un document de transporte de nivell màster i ha indicat el número EORI del corresponent declarant a nivell house, la responsabilitat de declarar la informació a nivell house es transferix al declarant a nivell house. El transitari (en qualitat de declarant a nivell house) es convertix en el responsable de presentar seu ENS parcial amb les dades disponibles a nivell house, tenint en compte els terminis establits en la legislació.
No obstant això, totes les parts que presenten la seua pròpia part de dades són responsables de la integritat i exactitud del conjunt de dades que presenten.
La presentació de múltiples ENS requerix un intercanvi d'informació entre les parts que hagen acordat presentar ENS parcials per a comunicar les seues respectives dades. La combinació de tals declaracions en una ENS completa i la verificació de la integritat de les dades es duen a terme mitjançant una clau única de vinculació. Esta clau està formada per les següents dades:
- Número EORI del transportista
- Número de referència del document de transporte (de nivell màster) (pres d'una carta de port o coneixement d'embarcament màster)
- Número EORI del declarant complementari/declarant (per exemple, número EORI del transitari o un altre declarant a nivell house)
Totes les ENS parcials han de contindre el número EORI del transportista i el número de referència del document de transporte (de nivell màster). A més, la ENS parcial que continga la informació de nivell màster ha de contindre també l'identificador (EORI) del declarant complementari que s'espera que este la informació de nivell house. I haurà d'identificar-se el tipus de declarant complementari, indicant si complementarà la informació del nivell house o si complementarà la informació del venedor i del comprador.
Els conjunts de dades parcials poden presentar-se en qualsevol orde. Açò significa que qualsevol part de la cadena de subministrament pot ser la primera a presentar una ENS . Quan totes les parts involucrades hagen presentat ENS parcials i estes declaracions s'hagen vinculat amb èxit entre si, formaran una ENS completa en el sistema ICS2.
Vosté haurà d'obtindre certes dades comercials addicionals del destinatari establit a la UE. Si el destinatari no comunica les dades requerides, vosté haurà de facilitar el número EORI d'este destinatari en seu ENS parcial i el destinatari es convertirà en responsable de realitzar la seua presentació parcial en el sistema ICS2.
Haurà de facilitar la informació al transportista (o al denominat «agent transitari principal» si vosté actua com a part d'una carrega compartida) al que haja expedit un coneixement d'embarcament house. Haurà de, o bé compartir les dades necessàries amb el transportista o l'agent transitari principal, o bé presentar vosté mateix una ENS parcial en el ICS2 incloent determinades dades comercials que haurà d'obtindre del destinatari establit a la UE estipulat en el coneixement d'embarcament house de nivell més bàsic.
En els escenaris en què el transportista actue com persona que presenta (mitjançant la presentació de F20, F21, F27, F28, F29 o F10, F11, F12 i F13), aleshores rebrà les notificacions relacionades amb els missatges presentats (quan corresponga).
Tanmateix, l'operador econòmic haurà de configurar la seua ruta de comunicació predeterminada i les seues preferències de notificació a través del Portal Compartit d'Operadors (STI-STP). Després rebrà la notificació a través de S2S o U2S , segons el canal que haja utilitzat en la ruta de comunicació predeterminada configurada.
-
IE3R01 (Resposta de registre de ENS)
-
IE3N01 (Notificació d'error de validació del cicle de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificació de modificació)
-
IE3R07 (Resposta d'acceptació d'invalidació)
-
IE3Q01 (Sol·licitud de no carregar)
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de carrega i correu d'alt risc)
-
IE3N04 (Notificació de sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3N05 (Notificació de sol·licitud d'inspecció de carrega i correu d'alt risc)
-
IE3N07 (Notificació de ENS en estat incorrecte)
-
IE3N08 (Notificació de control)
-
IE3R08 (Resultats de la consulta ENS)
-
IE3N09 (Notificació de control d'Operador Econòmic Autoritzat)
-
IE3N99 (Notificació d'error)
Qualsevol operador econòmic (inclosos els transportistes) que no actue com persona que presenta la declaració i que desitge rebre notificacions, ha de configurar les seues preferències i el punt d'accés “Default Communication Path” a través del STP, a través de la secció “administrar preferències”. El canal es pot configurar com U2S (la notificació relacionada es pot verificar mitjançant l'aplicació STP) o com S2S a través del qual s'enviaran els missatges amb notificacions.
A Espanya no cal un registre previ en UUM&DS per a accedir a l'STI-STP. S'ha d'accedir mitjançant un certificat electrònic emés per al mateix NIF per al qual es va emetre el EORI de l'OE. Existix un tràmit, DA115, a través del que es pot definir un vector d'apoderament de manera que mitjançant el NIF del EORI es done d'alta un poder a un altre NIF perquè accedisca amb seu certificat en el seu nom a l'STI-STP.
S'ha publicat una guia en la Sede Electrònica, en l'apartat de Contingut Relacionat de Les Declaracions Sumàries, on es descriu el procés d'accés: Guia d'accés STI-STP.
Tant la persona que presenta la sol·licitud com el transportista (si el sistema ICS2 el coneix, és a dir, si el transportista no és la persona que presenta la sol·licitud però té les seues preferències configurades correctament en l'STI-STP de ICS2) sempre rebran les notificacions DNL (IE3Q01) a través del S2S, si aquell és el canal utilitzat per a presentar la sol·licitud. De qualsevol manera, la notificació DNL també serà visible en l'STI-STP.
El sistema ICS2 necessita conéixer els detalls de l'OE (principalment, el canal de comunicació) per a determinar com enviar els missatges o notificacions i utilitzarà el canal utilitzat pel remitent a l'hora d'iniciar la comunicació que va desencadenar la notificació. És a dir, ICS2 enviarà els missatges i notificacions a l'OE a través de S2S si aquella va anar la manera com es va iniciar la comunicació. Si no, enviarà les notificacions a través de U2S si U2S va anar el canal utilitzat pel remitent que va iniciar la comunicació.
Per a les notificacions d'OE que no siguen de la persona que les presenta, el sistema actuarà en funció de les preferències establides per l'actor a través de l'STI-STP .
De forma predeterminada, les següents notificacions s'envien a través del canal U2S i S2S
-
IE3Q01 (sol·licitud de no carregar);
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional);
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de carrega i correu d'alt risc).
El sistema actuarà en funció de les preferències establides per l'operador econónmico a través de l'STI-STP. Si fa ús d'un ITSP, haurà configurat en les preferències de l'STI-STP un canal de comunicació S2S amb el Party ID de seu ITSP, de manera que rebrà les notificacions dels missatges S2S manats per seu ITSP, que actuarà en estos casos com remitent, a través de seu ITSP.
Les següents són notificacions opcionals per als transportistes que podrien configurar-se en el STP:
-
IE3N03 (Notificació d'avaluació completa),
-
IE3N04 (Notificació de sol·licitud d'informació addicional),
-
IE3N05 (Notificació de sol·licitud de revisió de correu i carrega d'alt risc)
(Tinga en compte que si el transportista actua com persona que completa la notificació, s'enviaran de tota manera)
El EO ha de configurar les seues preferències en STI-STP per a rebre qualsevol notificació, ja que el sistema ICS2 necessita conéixer el canal de comunicació preferit per l'OE per poder enviar-les.
No obstant això, tinga en compte que en cas que s'utilitze un ITSP o que EO utilitze el seu propi sistema informàtic per a enviar missatges S2S, totes les notificacions dirigides a la persona que presenta la sol·licitud s'envien per defecte a través del mateix canal. A més, tinga en compte que la configuració predeterminada per als operadors és que les notificacions (IE3N03, IE3N04 e IE3N05) estan deshabilitades, per tant, per a rebre-les, és necessari iniciar sessió en STI-STP i habilitar-les, fins i tot si la comunicació es realitza a través de S2S (la interfície del ITSP).
Els següents missatges sempre s'enviaran a la persona que presenta la sol·licitud, quan corresponga:
-
IE3R01 (Resposta de registre de ENS)
-
IE3N01 (Notificació d'error de validació del cicle de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificació de modificació)
-
IE3R07 (Resposta d'acceptació d'invalidació)
-
IE3Q01 (Sol·licitud de no carregar)
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de carrega i correu d'alt risc)
-
IE3N07 (Notificació de ENS en estat incorrecte)
-
IE3N08 (Notificació de control)
-
IE3N09 (Notificació de control d'Operador Econòmic Autoritzat)
-
IE3R08 (Resultats de la consulta ENS)
-
IE3N99 (Notificació d'error)