Saltar al contingut principal

Emissió de missatges de carretera en transport multimodal i de marítim en combinat, així com identificació del ferri, en trànsit RO-RO en el pas de l'estretisc de Gibraltar

En el trànsit RO-RO existixen dos modalitats, el transporte combinat i el transport multimodal.

El transporte combinat es dóna quan un mitjà de transport viatja sobre un altre mitjà actiu que, una vegada arribe al seu destí, continuarà pels seus propis mitjans com transporte actiu. Per exemple, un camió en un Ferri. Implica que en el Ferri ha d'anar el trailer (remolque), cap tractor pròpia i conductor. I una vegada arribe al seu destí, continuarà pels seus mitjans.

El transport multimodal es dóna quan este mitjà de transport no continuarà pels seus propis mitjans una vegada desembarque. Per exemple, un camió en un ferri que no tinga cap tractor, que no tinga conductor, etc.

1) En el transporte combinat:

  • La responsabilitat de declarar la ENS és de l'empresa del camió.

  • El EORI del carrier és el del camió.

  • La ENS és de carretera: F50

  • Les dades de l'active border transport means en la ENS són els del Ferri.

  • Els temps per a la declaració de la ENS són els del mitjà actiu, els del Ferri

  • Les dades del camió es consignen en la ENS en el grup de dades del passive border transport means.

  • Si el camió porta contenidors, encara que les dades del cap tractora es declaren en el passive border transport means, el contenidor s'ha de declarar en el conjunt de dades per als contenidors. Si al contrari té identificadors de trailer, es declara en el conjunt de dades del passive border transport means.

El transporte combinat hauria de, preferiblement, adoptar la forma del mitjà de transport que continua pels seus propis mitjans al baixar, que en este cas és carretera, F50 o F34, i és responsabilitat del carrier declarar-la, que en este cas seria l'empresa del camió.

Dit això, s'admet adoptar d'altres formes en el cas que declare l'operador del ferri en lloc del camió (previ acord amb l'empresa del camió per a fer-ho per compte de l'empresa del camió), bé amb una declaració marítima completa o bé amb múltiple filing marítim. Però encara que açò es puga donar, el EORI del carrier si més no en el transporte combinat ha de sempre ser el EORI de l'empresa del camió (siga F50, F34, F10, F11, …), ja que és la responsable de declarar la ENS. Tant en la ENS completa declarada pel ferri com en el múltiple filing, on el EORI del carrier forma part de la clau d'enllaç.

L'opció preferent és la declaració per part de l'empresa del camió (F50, F34), i la del Ferri s'hauria de donar en aquells casos en els que l'empresa del camió no tinga capacitat per a declarar i delegueu esta acció sobre el Ferri.

Per tant, existixen diverses formes de declarar este transporte:

  • ENS completa per part de l'operador del RO-RO amb un missatge F50 o F34

    • Dades del ferri. Es declaren en el grup active border transport means.

    • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolque s'han de declarar en el
      grup passive border transport means declarat dins del grup consignment house.

    • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

    • Matricula de contenidor en cas d'existir dins del grup Equipment transport que
      corresponga.

  • ENS completa per part de l'operador del Ferri amb un missatge F10, F11, F50 o F34. En este cas l'operador del RO-RO deu haver proporcionat tota la informació a l'operador del ferri

    • Si es declara un missatge F10 o F11 aleshores

      • Dades del ferri. Suposem que es declaren en el grup active border transport means

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolque s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins del grup consignment house.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

      • Matricula de contenidor dins del grup Equipment transport que corresponga.

      • El declarant del missatge és l'operador del ferri

    • Si es declara un missatge F50 aleshores

      • Dades del ferri. Es declaren en el grup active border transport means.

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolque s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins del grup consignment house.

        • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

        • Matricula de contenidor, en cas d'existir, dins del grup Equipment transport que corresponga.

        • El EORI del carrier és el del camió (en cas que anara la companyia del ferri qui declarara, el “Declarant” seria l'operador del camió (s'inclourà seu EORI i altres dades), i el “Representative” seria la companyia del ferri).

  • ENS de múltiple filling. L'operador del Ferri declararà un missatge F12 indicant que l'operador del RO-RO complementarà la ENS. L'operador del RO-RO declararà un missatge F15 o un missatge F14+F16.

    • Missatge F12

      • Dades del ferri. Es declaren en el grup active border transport means.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

      • En les dades de supplementary declarant es declara el EORI de l'operador del RORO.

    • Missatge F14 i F15+F16

      • No conté dades de l'Active Border Transport Means.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar el EORI de l'operador del camió.

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolque s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins del grup consignment house.

      • Matricula de contenidor, en cas d'existir, dins del grup Equipment transport que corresponga.

2) En el transport multimodal:

  • La responsabilitat de declarar la ENS és de l'empresa del Ferri.

  • El EORI del carrier és el del ferri

  • La ENS és marítima, i es pot declarar com ENS completa si el ferri disposa de totes les dades (F10 o F11) o amb múltiple filing (F12+F15, F12+F14+F16 o F13+F17)

  • Les dades de l'active border transport means en la ENS són els del Ferri.

  • Els temps per a la declaració de la ENS són els del mitjà actiu, els del Ferri.

  • Si el trailer és un contendor, es declara en el conjunt de dades del contenidor.

  • Si el trailer no és un contenidor, es declara en el conjunt de dades del passive border transport means.

Tanmateix, s'ha pres la decisió de permetre que, en este escenari de trafique RO-RO de transport multimodal , és a dir el cas dels remolques que van sense cap tractor o no acompanyats, els missatges que ha d'emetre la naviliera, els podria emetre el transportista per carretera, previ acord amb la naviliera per a fer-ho per compte de la naviliera, però amb el format dels missatges de transporte per carretera. És a dir, amb els missatges F50 en lloc dels missatges de transporte marítim, però respectant tot l'assenyalat anteriorment, és a dir:

El EORI del carrier és el del ferri (en cas que anara la companyia de transporte per carretera qui declarara, el “Declarant” seria l'operador del ferri (s'inclourà seu EORI i altres dades), i el “Representative” seria la companyia de transporte per carretera).

3) Identificació del ferri:

Tant en transporte combinat com en multimodal, degut a la freqüent i regular rotació dels ferries i la durada de la travessia en el pas de l'Estretisc de Gibraltar, la concreta identificació del seu número no sol ser possible amb el marge temporal previst en la normativa, i de rectificar-se la dada declarada en la ENS es reiniciaria el còmput del marge temporal indicat. Degut a això, cas de desconéixer-se amb l'antelació necessària, es podrà declarar un identificador genèric 1111111 com identificació del ferri, encara que declarar la dada real augmenta la fluïdesa del trànsit a l'haver-se efectuat l'anàlisi de risc sobre la ENS completa.