Com accedir a la DEHú mitjançant apoderament
L'accés a les notificacions requerix identificació amb certificat de l'obligat o d'un apoderat a la consulta de notificacions en el seu nom. Els obligats a rebre electrònicament les comunicacions i notificacions de l'Agència Tributària, ja siguen persones físiques, jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, podran atorgar el poder de recepció de notificacions i comunicacions a una o diverses persones tant físiques com jurídiques.
L'apoderament que ha de registrar-se en este cas és el del tràmit GENERALNOT o un apoderament específic per a recepció de notificacions.
Existixen 3 formes atorgar l'apoderament:
-
Poder atorgat mitjançant compareixença personal del poderdant en les Delegacions i Administracions d'AEAT utilitzant el formulari "Atorgament d'apoderaments mitjançant compareixença del poderdant per a la realització de tràmits i actuacions per Internet". Si el poderdant és una persona jurídica o una de les entitats mancades de personalitat jurídica, el compareixent haurà d'acreditar que és el representant legal de l'entitat o que ostenta poder suficient per a atorgar els apoderaments.
-
Poder atorgat mitjançant document públic o document privat amb firma notarialment legitimada presentat davant l'Agència Tributària.
-
Poder atorgat per Internet mitjançant l'ús d'algun dels sistemes d'identificació i autentificació prevists en la Llei 11/2007, d'accés electrònic. En este cas tant poderdant com apoderat han de disposar de certificat electrònic o Cl@ve per a atorgar i confirmar l'apoderament respectivament.
Registre de l'apoderament per Internet
Perquè l'apoderament quede registrat, el procés ha de realitzar-se en dos passos:
1. Atorgament del poder. En primer lloc, el poderdant ha d'accedir amb seu certificat electrònic o Cl@ve a l'opció"Alta de poder mitjançant identificació electrònica".
Identifica't amb firma digital (certificat o DNI electrònic) o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve (només persones físiques). El sistema et mostrarà les opcions d'identificació amb certificat electrònic o amb Cl@ve.
A continuació llegix l'avís i opta per una de les opcions disponibles. En este cas: "Alta de poder general per a tràmits tributaris".
Indica el NIF de la persona o entitat a la que atorgaràs el poder i selecciona el tràmit GENERALNOT. Es pot especificar una data de fi de l'autorització i si es deixa en blanc s' entén com apoderament indefinit (fins que el poderdant el revoque o l'apoderat el rebutge).
Marca també la casella en la que s'autoritza a què les teues dades siguen tractats i polsa "Firmar Enviar".
En la següent finestra maca la casella "Conforme" i fes clic a "Firmar i Enviar" per a completar l'atorgament de poder.
Una vegada enviat l'alta, s'informarà de les dades del poderdant, l'apoderat, la relació d'apoderaments donats d'alta i el CSV (Codi Segur de Verificació) que podràs comparar en l'apartat"Comparació de documents mitjançant codi segur de verificació".
2. Recepció del poder. En este segon pas, l'apoderat ha d'accedir amb seu certificat electrònic o Cl@ve a "Consulta, confirmació i renuncia d'apoderaments rebuts", per a confirmar l'apoderament rebut i finalitzar l'alta en el registre d'apoderaments.
Filtra els resultats per l'estat de l'autorització"Sense confirmar" o pel tràmit GENERALNOT i fes clic a "Buscar". Per a accedir a l'apoderament fes clic en el número de referència de l'apoderament en qüestió.
Accediràs a una pantalla amb les dades generals de l'apoderament (poderdant, apoderat, data de vigència, etc.) i la situació de l'apoderament. Per a finalitzar amb el registre de l'apoderament polsa l'enllaç"Confirmar el poder rebut" situat a la part superior de la pantalla i firma i envia la informació.
D'esta manera es completa el procés d'alta en el registre d'apoderaments per al tràmit GENERALNOT. A partir d'aquell moment, l'apoderat podrà consultar les notificacions electròniques del poderdant.
En la DEHú, pots utilitzar el cercador per a localitzar les notificacions dels teus poderdants. En "Criteri de cerca "selecciona "Vincle" i en "Tipus de vincle" indica "Titular" o "Destinatari".
També pots localitzar notificacions d'un poderdant específic filtrant pel NIF del titular.
Si accedisques al detall de la notificació mitjançant la icona de la fletxa, s'informa del vincle de la persona que ha accedit amb la notificació o comunicació ("Titular" o "Destinatari") i el NIF del titular de la mateixa en l'opció"Receptora".
Cal tindre en compte que un tercer sempre podrà accedir a les notificacions per a les quals estiga autoritzat des de la Sede electrònica de l' AEAT. Després d'identificar-se i accedir a la consulta de notificacions i comunicacions, és imprescindible filtrar utilitzant el camp "En nom de "per a localitzar els resultats de la persona o entitat seleccionada, que pot ser el propi contribuent, una entitat a la que succeïxes o una persona o entitat apoderada pel contribuent a accedir a les seues notificacions i comunicacions.