Nota informativa: càlcul de retencions a partir del 5 de juliol de 2018
Nota informativa: càlcul de retencions sobre rendiments del treball que se satisfacen o abonen a partir del 5 de juliol de 2018
NOTA INFORMATIVA RELATIVA AL CÀLCUL DE RETENCIONS SOBRE ELS RENDIMENTS DEL TREBALL QUE SE SATISFACEN O ABONEN A PARTIR DE 5 DE JULIOL, DATA D'ENTRADA EN VIGOR DE LA LLEI DE PGE-2018.
La Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l'Estat per a 2018, (BOE de 4 de juliol) modifica l'article 101 i introduïx una nova disposició addicional 47a en la Llei de l'IRPF. Tales preceptes, establixen, a partir de seu entrada en vigor, tres modificacions rellevants en relació amb el càlcul del percentatge de retenció i ingrés a compte a practicar sobre els rendiments del treball que se satisfacen o abonen a partir d'aquell moment; concretament:
- Nous límits excloents de l'obligació de retindre (anteriorment contemplats en l'article 81.1 del Reglament de l'IRPF), establint majors imports i diferenciant els límits per al cas de què es tracti del col·lectiu integrats per contribuents pensionistes de la Seguretat Social o classes passives o que perceben prestacions o subsidis per desocupació;
- A l'efecte de determinar la base de retenció establida en l'article 83.3 del Reglament de l'impost, es modifiquen a l'alça els imports de la reducció per obtenció de rendiments del treball regulada en l'article 20 de la Llei dels Impostos per a rendiments nets del treball inferiors a 16.825 euros anuals; i
- Finalment, s'incrementa del 50 al 60%, la reducció del percentatge de retenció o ingrés a compte sobre els rendiments del treball quan es tracti de contribuents residents a Ceuta o Melilla i que obtinguen allí rendiments del treball que puguen beneficiar-se de la deducció per obtenció de rendes a Ceuta i Melilla contemplada en l'article 68.4 de la Llei de l'impost.
Estes modificacions afectaran només a aquells treballadors que es troben en alguna (o diverses) de les següents situacions:
- Treballadors rendiments nets dels quals del treball el 2018 (una vegada aplicades, si escau, les reduccions per irregularitat) no superen els 16.825 euros anuals.
- Residents a Ceuta o Melilla que, al llarg de l'exercici 2018, hagen obtingut rendiments del treball en estes ciutats que puguen beneficiar-se de la deducció per obtenció de rendes a Ceuta i Melilla de l'art.68.4 LIRPF.
- Contribuents que hagen obtingut al llarg de l'exercici 2018 rendiments íntegres anuals no superiors a 22.000 euros i procedisca aplicar-los el límit establit en l'article 85.3 del RIRPF sobre la quota de retenció (límit que es veu afectat pels nous límits excloents de l'obligació de retindre).
Per això, d'acord amb les disposicions contingudes en el D.A. 47a LIRPF, per a calcular les retencions i ingressos a compte sobre els rendiments del treball que se satisfacen o abonen el 2018 als contribuents que es troben en alguna o algunes de les situacions anteriors, haurà de tindre's en compte:
- Les retencions i ingressos a compte a practicar sobre els rendiments de treball que se satisfacen o abonen fins el dia anterior a l'entrada en vigor de la LPGE-2018 i, per tant, de les modificacions introduïdes per esta LPGE en la LIRPF, es calcularan d'acord amb el procediment general de retenció vigent a 31 de desembre de 2017.
- Les retencions i ingressos a compte a practicar sobre els rendiments de treball corresponents a la resta del període impositiu, que se satisfacen o abonen a partir del 5 de juliol es calcularan obtenint un nou tipus de retenció, practicant la corresponent regularització del tipus de retenció, amb les següents novetats:
- Que a l'efecte de la reducció per obtenció de rendiments del treball a què es referix la lletra d) de l'art.83.3 RIRPF, s'aplicarà el que preveu el segon paràgraf de l'apartat 1 del nou D.A. 47a de la LIRPF.
- Seran aplicables els nous límits excloents de l'obligació de retindre, continguts en el punt 1) de l'apartat 2 del nou D.A. 47a LIRPF, els quals es reproduïxen a continuació:
Límits aplicables amb caràcter general, excepte quan es tracti de pensions o havers passius del règim de Seguretat Social o Classes Passives, o de prestacions o subsidis d'atur: Situació del contribuent NÚM. de fills i altres descendents que donen dret al mínim per descendents {1} 0 1 2 o més Contribuent solter, vidu, divorciat o separat legalment {2} _ 15.168 16.730
Contribuent cònjuge del qual no obté rendes superiors a 1.500,00 euros anuals, excloses les exemptes {3} 14.641 15.845 17.492 Altres situacions {4} 12.643 13.455 14.251 Límits aplicables quan es tracti de pensions o havers passius del règim de Seguretat Social o Classes Passives, o de prestacions o subsidis d'atur: Situació del contribuent NÚM. de fills i altres descendents que donen dret al mínim per descendents {1} 0 1 2 o més Contribuent solter, vidu, divorciat o separat legalment {2} _
15.106,5 16.451,5 Contribuent cònjuge del qual no obté rendes superiors a 1.500,00 euros anuals, excloses les exemptes {3} 14.576 15.733 17.386 Altres situacions {4} 13.000
13.561,5 14.184 Els imports d'este segon quadre s'incrementaran en 600 euros per a pensions o havers passius del règim de Seguretat Social i de Classes Passives i en 1.200 euros per a prestacions o subsidis per desocupació.
- I, finalment, es prendran en consideració els percentatges màxims de tipus de retenció establits en els articles 85.3, 86.2 i 87.5 del RIRPF.
Quan s'ha de practicar esta regularització excepcional
El tipus de retenció o ingrés a compte, en estos casos, es regularitzarà, si és procedent, en els primers rendiments del treball que se satisfacen o abonen a partir de l'entrada en vigor de la Llei de PGE-2018, açò és, a partir del dia 5 de juliol.
No obstant això, respecte dels treballadors afectats, la regularització a què es referix el paràgraf anterior podrà realitzar-se, a opció del pagador, en els primers rendiments del treball que se satisfacen o abonen a partir d'1 d'agost, cas en què, el tipus de retenció o ingrés a compte a practicar sobre els rendiments del treball satisfets amb anterioritat a esta data (açò és, fins el 31 de juliol ) es determinarà prenent en consideració la normativa vigent a 31 de desembre de 2017.
Procediment per a dur a terme la regularització
Respecte dels treballadors inclosos en alguna de les situacions anteriorment assenyalades, la regularització del tipus de retenció es durà a terme de la següent manera, encara que no haguera experimentat variació cap de les variables rellevants a este efecte:
- Es calcula una nova quota de retenció conforme al que disposa l'art.85 del Reglament, açò és, amb caràcter general:
- Determinant en primer lloc una nova “base per a calcular el tipus de retenció” i aplicant els tipus que resulten d'aplicar l'escala de retenció de l'article 101.1 de la LIRPF.
- La quantia resultant es minorarà en l'import derivat d'aplicar a l'import del “mínim personal i familiar per a calcular el tipus de retenció” l'escala anterior, sense que el resultat d'esta minoració puga resultar negatiu.
- Es procedirà a calcular un nou “tipus de retenció”, multiplicant per 100 el quocient obtingut de dividir la nova quota de retenció per la quantia total de les retribucions, (Art. 86 del Reglament).
- Esta nova quota de retenció es minorarà en la quantia de les retencions i ingressos a compte practicats entre l'1 de gener i el 4 de juliol (o, si escau, i a opció del pagador, fins el 31 de juliol, quan la regularització es realitze en els primers rendiments que s'abonen a partir de l'1 d'agost ).
- El nou tipus de retenció aplicable a partir del 5 de juliol (o a partir de l'1 d'agost, a opció del pagador) s'obtindrà multiplicant per 100 el quocient obtingut de dividir la diferència resultant de l'apartat anterior entre la quantia total de les retribucions que resten fins el final de l'any i s'expressarà amb dos decimals.
Estes operacions es podran efectuar mitjançant la utilització de la nova versió del Servici de càlcul de les retencions disponible en la pàgina de l'AEAT a Internet, a partir del 4 de juliol de 2018.
Per poder efectuar correctament la regularització comentada, haurà d'utilitzar-se la causa de regularització “11” (Altres causes) de les previstes en este Servici de càlcul, amb l'única excepció de la concurrència d'este supòsit excepcional de la causa 11 amb algun dels supòsits identificats amb la causa 9 o la causa 10 (açò és, la comunicació del dret o, si escau de la pèrdua del dret, del perceptor a la minoració del tipus de retenció pel pagament de préstecs per a l'adquisició de l'habitatge habitual), circumstàncies estes últimes que, en cas de procedir, obliguen a utilitzar les pròpies causes 9 o 10 (i no la causa 11) per a efectuar correctament la regularització corresponent a ambdós motius.
Al regularitzar el mes de juliol (o l'agost, a opció del pagador) recorrent a la causa 11, l'aplicació requerirà l'emplenament, també de forma excepcional, de les caselles següents (addicionals a les que ja es requerixen normalment quan es consigna la causa 11 de regularització, açò és retribucions ja satisfetes i retencions ja practicades amb anterioritat a la regularització):
- Retribucions anuals considerades amb anterioritat a la regularització.
- Rendiments anteriors a la regularització van anar obtinguts a Ceuta i Melilla.
- En algun moment abans de la regularització es va aplicar minoració per pagaments de préstecs per a habitatge.
- Import de la minoració per pagaments de préstecs per a habitatge determinat abans de la regularització.
És molt important destacar l'excepcional de l'ús de la causa 11 de regularització. Per tant, una vegada efectuada la regularització del mes de juliol de 2018 (o agost, a opció del pagador) als treballadors afectats, mitjançant la utilització d'esta causa, la utilització posterior d'esta causa 11 ha de limitar-se únicament als supòsits per als quals expressament està prevista, que són els que s'indiquen en l'Ajuda del Servici de Càlcul Retencions 2018, publicat a la pàgina web de l'AEAT. Estos supòsits són els següents:
- Quan escaiga regularitzar el tipus de retenció per haver adquirit el perceptor, en el curs de l'any natural, la condició de contribuent de l'IRPF per canvi de residència.
- Quan escaiga regularitzar el tipus de retenció per haver canviat el perceptor, en el curs de l'any natural, la seua residència habitual de Navarra o els Territoris Històrics del País Basc a la resta del territori espanyol.
- Quan escaiga calcular el nou tipus de retenció en els supòsits a què es referix l'article 118.3 del RRPF, per haver-se produït l'exclusió del perceptor del règim especial de tributació per l'Impost sobre la Renda de no Residents previst en els articles 113 i següents del citat Reglament.
També és important ressaltar que, aparte del supòsit excepcional comentat en esta Nota, quan es consigne la causa 11, com motiu de regularització per concórrer algun dels tres supòsits anteriors durant l'exercici, únicament hauran de complimentar-se els apartats corresponents a:
- Retribucions ja satisfetes amb anterioritat a la regularització.
- Retencions i ingressos a compte ja practicats amb anterioritat a la regularització.
En conseqüència, amb posterioritat al mes de juliol de 2018 (o agost, a opció del pagador, respecte dels canvis introduïts per la nova LPGE-2018) és incorrecte utilitzar la causa 11 per a regularitzar el tipus de retenció en situacions diferents de les tres anteriorment assenyalades, ja que esta utilització, a més de ser indeguda, pot proporcionar a l'usuari resultats erronis.
Finalment, ha d'assenyalar-se que per a determinar el tipus i import de les retencions corresponents a perceptores contractats amb posterioritat al dia 4 de juliol de 2018, s'utilitzarà la nova versió del Servici de càlcul de Retencions 2018 (la vigent a partir de l'entrada en vigor de la LPGE-2018) sense necessitat de practicar la regularització a què s'ha fet referència anteriorment, sense perjudici de les regularitzacions que posteriorment pogueren procedir per uns altres motius.
Madrid, 4 de juliol de 2018