Saltar al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2024. Tomo 2. Deduccions autonòmiques
Procesando...

Per adquisició o rehabilitació d'habitatge habitual per a determinats col·lectius

Normativa: Art. 14 decies Text Refós de les disposicions legals del Principat d'Astúries en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat per Decrete Legislatiu 2/2014, de 22 d'octubre

Supòsits d'aplicació

A. Adquisició o rehabilitació d'habitatge habitual en consells en risc de despoblament

Quantia de la deducció

  • Amb caràcter general, el 5  per 100 de les quantitats satisfetes durant l'exercici  pel contribuent per a l'adquisició o rehabilitació d' un habitatge situat en consells  en risc de despoblament del Principat d'Astúries.

  • El percentatge anterior s'eleva al 10 per 100  quan, a més, l'adquisició o rehabilitació es duga a terme per contribuents en els que concórrega alguna de les següents circumstàncies :

    • - Que tinguen una edat igual o inferior 35 anys a la data de merite de l'impost.

    • - Que siguen membres de famílies nombroses.

      A l'efecte d'aquesta deducció, es consideren membres de famílies nombroses als contribuents que formen part d'una unitat familiar que, a data de merite de l'impost, ostenteu el títol de família nombrosa expedit per l'autoritat competent en matèria de servicis socials.

    • - Que siguen membres de famílies monoparentals.

      A l'efecte d'aquesta deducció, es consideren membres de famílies monoparentals, en els termes prevists en l'article 12, als contribuents que tinguen a càrrec seu descendents, sempre que no convisquen amb qualsevol altra persona aliena als citats descendents, fora que es tracti d'ascendents que generen el dret a l'aplicació del mínim per ascendents  establit en l'article 59 de la Llei de l'IRPF.

Requisits per a l'aplicació del supòsit A

  • Que l'habitatge que s' adquirisca o rehabilite estiga ubicada en consells  en risc de despoblament situats al Principat d'Astúries.

    Atenció : tindran la consideració de consells en risc de despoblament aquells amb una població de fins 20.000 habitants, sempre que la població s'haja reduït com a mínim un 10 per 100 des de l'any 2000.

    Pot accedir als consells en risc de despoblament el 2024 proporcionats per la comunitat autònoma del Principat d'Astúries a través del següent enllaç: "Consells en risc de despoblament".

  • Que l'immoble que s'adquirisca o rehabilite constituïsca l'habitatge habitual del contribuent i que el domicili fiscal es mantinga en el consell  en risc de despoblament durant com a mínim tres anys.

    Precisions :

    - Es podrà aplicar la deducció l'any en el que s'adquirisca o rehabiliteu l'habitatge, encara que no siga la residència habitual del contribuent en aquell exercici, sempre que constituïsca el seu habitatge habitual durant els dotze mesos següents a la seua adquisició i que no se li done una altra utilització fins aquell moment.

    - Amb caràcter general, per poder aplicar la deducció s'exigix que domicilie fiscal es mantinga en el mateix consell amb risc de despoblament, tret dels supòsits de defunció del contribuent. En este últim cas (defunció) la deducció resulta d'aplicació en els exercicis previs (si escau) i també en el de defunció.

    - Pel que fa al concepte d'habitatge habitual tinga's en compte que el concepte d'habitatge habitual fixat per la normativa estatal de l'IRPF vigent a 31 de desembre de 2012 es comenta en apartat “Condicions i requisits de caràcter general” de l'epígraf “Deducció per inversió en habitatge habitual. Règim transitori" del Capítol 16 del Tomo 1 d'este Manual.

B. Adquisició o rehabilitació d'habitatge habitual a la resta de consells

Quantia de la deducció

El 5 per 100 de les quantitats satisfetes durant l'exercici  per a l'adquisició o rehabilitació d' habitatges no ubicades en consells en risc de despoblament del Principat d'Astúries, sempre que concórreguen les 2 següents circumstàncies :

  • - Que els contribuents tinguen una edat igual o inferior 35 anys a la data de merite de l'impost.

  • - Que el valor dels habitatges no excedisca 250.000 euros.

Requisits comuns als dos supòsits, A i B

  • Que la suma de les bases imposables general i de l'estalvi, caselles [0435] i [0460] de la declaració, no supere les següents quantitats:

    • - 35.000  euros en tributació individual.

    • - 45.000  euros en tributació conjunta.

  • L'acreditació documental  de les despeses que generen dret a deducció haurà de realitzar-se mitjançant factura o qualsevol altre mitjà del tràfic jurídic o econòmic admés en Dret.

Base de la deducció

  • La base de la deducció, en els dos supòsits d'aplicació, està constituïda per les quantitats invertides durant l'exercici en l'adquisició o rehabilitació de l'habitatge, incloent-se en la mateixa els imports destinats a l'amortització de préstecs hipotecaris.

    En cas de finançament aliè, la deducció es practicarà a mesura que es vaja tornant el principal, sempre que es complisquen tots els requisits exigits per a l'aplicació de la deducció. 

    La normativa autonòmica permet també considerar els interessos satisfets com a despesa del període així com, en general, qualsevol mena de despesa associada a l'adquisició de l'immoble.

Base màxima de la deducció

  • La base màxima d'esta deducció serà de 10.000 euros.

    En els supòsits de declaració conjunta  la base màxima d'esta deducció no pot excedir 10.000 euros.

  • Quan dos o més contribuents tinguen dret a l'aplicació d'esta deducció respecte dels mateixos béns per a un mateix període impositiu, la base màxima de la deducció  es prorratejarà entre ells per parts iguals, aplicant-se el benefici fiscal únicament en la declaració d'aquells que complisquen les condicions establides per a ser beneficiaris de la mateixa.