Saltar al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2025. Part 2. Deduccions autonòmiques

Per a compensar les despeses de desplaçament i permanència de nous residents a Cantabria

Normativa: Art. 2.16 Text Refós de la Llei de Mesures Fiscals en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat per Decrete Legislatiu 62/2008, de 19 de juny, per la comunitat autònoma de Cantabria

Quantia i límits màxims de la deducció

  • En general: el 10 per 100  de les despeses que es generen per al contribuent com a conseqüència del trasllat del seu domicili fiscal a Cantabria, amb un màxim anual de 1.000 euros per contribuent.

  • Quan el trasllat siga per motius laborals: el 25 per 100  de les despeses que es generen per al contribuent com a conseqüència del trasllat del seu domicili fiscal a Cantabria, amb un màxim anual de 1.500 euros per contribuent.

    En cas de trasllat conjunt a Cantabria d'un matrimoni per motius laborals d'un només dels cònjuges es considerarà que el desplaçament del cònjuge restant ha tingut una motivació similar.

    Atenció : en tributació conjunta cada contribuent s'aplicarà el percentatge i el límit de deducció que li corresponga en funció de les seues circumstàncies personals.

    A l'efecte d'aquesta deducció, es consideraran despeses generades com a conseqüència del trasllat de domicili els següents:

    1. Despeses de viatge i mudança necessàries per a l'establiment del contribuent i els membres de la seua unitat familiar a Cantabria.

      El concepte d'unitat familiar serà el contemplat en la normativa reguladora de l'IRPF. En cas de tributació individual dels integrants d'una unió de fet s'atendrà a la unitat familiar que hipotèticament puga correspondre a cadascun dels contribuents.

    2. Despeses derivades de l'escolarització a Cantabria dels descendents del contribuent durant les etapes corresponents a l'ensenyança obligatòria i batxillerat.

      S'inclouen dins dels descendents del contribuent els units al mateix per afinitat,  per raó  de tutela o acolliment o per resolució judicial de guarda i custòdia. 

    3. Despeses per arrendament d'habitatge habitual del contribuent a Cantabria, així com les despeses originades per la contractació de servicis o subministraments vinculats a la mateixa, no incloent-se el cost del servici o subministrament.

Requisits per a l'aplicació de la deducció

  • Que el contribuent trasllade la seua residència habitual a Cantabria des d'una altra comunitat autònoma .

    La deducció resulta també aplicable a contribuents que hagen traslladat la seua residència habitual a Cantabria des de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla però no a contribuents que s'hagen desplaçat des de l'estranger.

  • Que el contribuent no haja tingut la seua residència habitual a Cantabria durant els 4 anys anteriors a la data del trasllat.

  • Que el contribuent mantinga la seua residència habitual a Cantabria durant, com a mínim, els 3 anys immediatament posteriors al de l'adquisició de la condició de resident.

  • Que el contribuent haja satisfet de manera efectiva les despeses generades com a conseqüència del trasllat de residència.

    Si es tracta de matrimonis en règim de guanys els imports satisfets per la societat de guanys s'entendran atribuïts als cònjuges per parts iguals.

Àmbit temporal i saldos pendents d'aplicació

  • La deducció s'aplicarà durant el període impositiu en el que s'adquirisca la condició de resident habitual al territori de Cantabria  i durant els 3 posteriors.

    Un contribuent que va adquirir la condició de resident habitual a Cantabria el 2024 i que complisca amb la resta de requisits i condicions legalment establits podrà aplicar la deducció a cada un dels 3 períodes impositius posteriors (2025, 2026 i 2027) per les despeses que es generen per a ell a cada un d'estos períodes com a conseqüència del seu trasllat a Cantabria. D'haver tingut lloc el trasllat en els exercicis 2022 o 2023 el contribuent podrà aplicar la deducció en relació amb les despeses que es generen el 2025, en el primer cas i el 2025 i 2026 en el segon.

  • En el cas que es falte de quota íntegra autonòmica suficient per a aplicar la totalitat de la deducció generada en cada període, l'import no deduït podrà compensar-se exclusivament en els 4 exercicis següents.

    En cas d'existir quantitats deduïbles pendents d'aplicació generades en exercicis anteriors s'aplicaran en primer lloc, donant prioritat als drets adquirits amb anterioritat.

Ordre d'aplicació de la deducció

Esta deducció, així com els imports que queden pendents de compensació en exercicis futurs, minorarà la quota íntegra autonòmica en primer lloc .

Pèrdua del dret a les deduccions practicades

Originaran la pèrdua de la deducció aplicada la pèrdua de la residència a Cantabria durant el període d'obligació de manteniment de la residència habitual.

No es perdrà el dret a la deducció aplicada quan la pèrdua de la residència a Cantabria haja sigut motivada per la defunció del contribuent.