Saltar al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2025. Part 2. Deduccions autonòmiques

Per naixement o adopció d'un fill o d'una filla o per acolliment familiar

Normativa: Art. 612-1 Decrete Legislatiu 1/2024, de 12 de març, pel qual s'aprova el llibre sisè del Codi tributari de Catalunya, que integra el text refós dels preceptes legals vigents a Catalunya en matèria de tributs cedits

Quantia de la deducció

Pel naixement o adopció d'un fill o d'una filla o per l'acolliment familiar de persones menors d'edat durant el període impositiu:

Atenció : l'acolliment ha d'haver-se recordat de conformitat amb la qual cosa establix la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència.

D'acord amb l'article 126 de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència (DOGC 02-06-2010; BOE 28-06-2010):

  • L'acolliment familiar pot ser simple o permanent.

  • L'acolliment familiar simple ha de recordar-se'n si es preveu que el desemparament serà transitori.

  • L'acolliment familiar permanent ha de recordar-se'n si es preveu que el desemparament serà definitiu i no es considera més favorable per a l'interés del xiquet o l'adolescent l'aplicació de l'acolliment preadoptiu o quan este no siga possible.

Per part seua, en aplicació de l'article 127 de la Llei citada l'acolliment familiar, simple o permanent, pot constituir-se en la família extensa del xiquet o l'adolescent (aquella en la que existix una relació de parentesc per consanguinitat o afinitat entre el xiquet o l'adolescent i la persona acollidora, o un dels membres de la família acollidora, així com amb els convivents amb el xiquet o l'adolescent en els últims dos anys) o en família aliena.

  • 150 euros  en la declaració individual de cadascun dels progenitors.

  • 300 euros en cas de declaració conjunta d'ambdós progenitors.

  • 300 euros en cas de declaració del progenitor o progenitora d'una família monoparental.

D'acord amb l'article 4 del Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desenvolupament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies (DOGC 01-10-2009):

  • Les famílies monoparentals són aquelles que estan formades per un o més fills o filles que complixen els requisits establits en l'apartat 3 de l'article 4 i que conviuen i depenen econòmicament d'una sola persona.

  • Es consideren, si més no, famílies monoparentals les següents:

    1. Aquella en la que el pare o la mare, amb fills o filles a càrrec, conviu al mateix temps amb una altra persona o persones i no té relació matrimonial o d'unió estable de parella amb cap d'elles, d'acord amb la legislació civil catalana.

    2. Aquella constituïda per una persona viuda o en situació equiparada, amb fills o filles que depenguen econòmicament d'ella, sense que a este efecte es tinga en compte la percepció de pensions de viduïtat o orfandat).

    3. Aquella en la que la persona progenitora que té la tutela dels fills o filles no percep pensió pels aliments d'ells o elles establida judicialment o, inclús percebent-la, esta és inferior a la mitat de l'import de l'indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) vigent mensual per cada fill o filla.

    4. Aquella en la que la persona progenitora amb fills o filles a càrrec ha patit violència d'acord amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, per part de l'altra persona progenitora o convivent.

    5. Aquella en la que la persona progenitora amb fills o filles a càrrec ha patit abandone de família per part de l'altra persona progenitora o convivent.

    6. Aquella en la que una de les persones progenitores convivents haja estat durant un període igual o superior a un any en situació de privació de llibertat, hospitalització o d'altres causes similars.

D'acord amb l'article 4.5 del Decret 151/2009 una família monoparental perd esta condició, en el moment en què la persona que encapçala esta unitat familiar contrega matrimoni amb una altra persona o constituïu una unió estable de parella d'acord amb la legislació civil catalana, o bé quan la unitat familiar deixa de complir qualsevol de les condicions establides en el citat Decrete per a tindre la condició de família monoparental.

A més, tinga's en compte que, d'acord amb l'article 6 de del Decret 151/2009, el reconeixement de la condició de família monoparental a aquelles famílies residents a Catalunya que reunisquen els requisits establits, s'efectua mitjançant l'expedició del títol que l'acredita.

Incompatibilitat

La deducció per adopció d'un fill o d'una filla resulta incompatible amb l'aplicació de la deducció per acolliment familiar.

La incompatibilitat es predica respecte d'un mateix fill, no podent este donar dret a ambdues deduccions a un mateix contribuent : en el cas d'un  menor que després de ser objecte d'acollida posteriorment és adoptat només es podrà aplicar la deducció per acolliment familiar, que en el temps es produïx en primer lloc.