Saltar al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2025. Part 1.

Valoració dels rendiments del capital mobiliari en especie

El perceptor haurà de computar, en concepte d'ingressos íntegres, el resultat de sumar al valor de mercat del bé, dret o servici rebut l'import de l'ingrés a compte, tret dels supòsits en què este ingrés a compte li haguera sigut repercutit (Art. 43.2 Llei IRPF ).

L'ingrés a compte haurà de determinar-se per la persona o entitat pagadora d'este tipus de retribucions aplicant el percentatge que corresponga al resultat  d'incrementar en un 20 per 100 el valor d'adquisició o cost per al pagador del bé, dret o servici lliurat (Art. 103 Reglament IRPF ).

Els citats dades hauran de figurar en la certificació que, a estos efectes, la persona o entitat pagadora està obligada a facilitar al perceptor. En definitiva, els ingressos íntegres corresponents a este tipus de retribucions es determinaran de la següent manera:

Ingressos íntegres = Valor de mercat + Ingrés a compte no repercutit

Per a la valoració dels rendiments del capital mobiliari en especie derivats del gaudi gratuït per un soci d'un bé de la societat s'ha d'atendre a la finalitat per a la qual va anar adquirit este bé:

En cas que el bé forme part del patrimoni de la societat destinat a la seua explotació en l'exercici de les seues activitats ordinàries, amb la qual cosa haurà adquirit el bé per a tal fi (per a les seues activitats), la regularització tributària ha d'efectuar-se conforme a l'article 41 de la Llei de l'IRPF, relatiu a les operacions vinculades. Per exemple, açò succeirà quan aquella societat es dedique a la compravenda de iots i/o al lloguer dels mateixos per períodes de temps, i té diversos destinats a aquella finalitat, i el soci disposa gratuïtament d'algun d'ells determinats períodes de temps.

En canvi, quan un soci d'una societat disfrute gratuïtament de determinats béns d'aquella societat, i es tracti d'uns béns que aquella societat tinga específicament per a aquella finalitat, com quan el bé haja sigut adquirit específicament perquè el soci disfrute d'ell sense contraprestació (societat amb activitat industrial ), la regularització ha de realitzar-se conforme als articles 25.1.d) i 43 de la Llei de l'IRPF. Per exemple, quan aquella societat és una constructora, que ha adquirit el iot precisament perquè el disfrute el soci sense pagar nada a canvi.

Vegeu el criteri fixat pel TEAC en la seua Resolució de 24 de setembre de 2025, Reclamació número 00/07312/2024, recaiguda en recurs extraordinari d'alçada per a la unificació de criteri, que analitza el segon dels supòsits nomenats amb anterioritat.

Exemple:

El 30 de juny de 2025, l'entitat financera “XX” entrega a la senyora B.L.H., per la imposició de 150.000 euros a termini fix durant 3 anys, un equip informàtic cost d'adquisició del qual per a l'entitat bancària va ascendir a 1.200 euros. L'entrega de l'ordinador es realitza en el moment d'efectuar la imposició. El valor de mercat d'este ordinador ascendix a 1.800 euros.

Determinar el rendiment íntegre que la senyora B.L.H. haurà de consignar en la declaració per este concepte.

Solució:

El rendiment íntegre fiscalment computable per l'entrega de l'equip informàtic serà:

  • Valor de mercat: 1.800,00
  • més: Ingrés a compte (19% s/1.440) (1): 273,60
  • Ingressos íntegres: 2.073,60

Nota a l'exemple:

(1) L'ingrés a compte ha sigut determinat per l'entitat financera d'acord amb el següent detall:

  • Cost d'adquisició: 1.200,00
  • Incremente del 20 %: 240,00
  • Base de l'ingrés a compte: 1.440,00
  • Import de l'ingrés a compte (19% s/1.440): 273,60

El tipus de l'ingrés a compte aplicable el 2025  als rendiments procedents de la cessió a tercers de capitals propis és el 19 per 100. (Tornar)