Saltar al contingut principal
Manual de Trànsit

IX.8.4. Operacions TIR en circumstàncies especials (procediment d'emergència-continuïtat de les activitats)

Utilització del quadern TIR

Article 274 de l'AE

Quan en la duana de partida o d'entrada no funcionen el NCTS o el sistema informàtic utilitzat pels titulars del quadern TIR per a presentar les dades del quadern TIR, es posarà en marxa el procediment d'emergència/continuïtat de les activitats i es procedirà a l'alce de les mercaderies en el marc de l'operació TIR basant-se en el quadern TIR. El recurs al procediment d'emergència/continuïtat de les activitats es farà constar en la matriu núm. 1 i segellant la casella «For official use» (Reservat a l'Administració) del full núm. 2, d’acord amb el model que figura en l'annex 8.6.

Quan es restituïsca la part pertinent del full núm. 2 en el marc del procediment d'emergència/continuïtat de les activitats, s'indicarà, en el revers d'este full, la direcció de devolució indicada per les autoritats duaneres de partida o d'entrada.

Article 279, apartat 5, de l'AE

En tals casos, no podrà utilitzar-se el NCTS per a finalitzar o ultimar l'operació TIR dins del territori duaner de la Unió.

La duana de destí o d'eixida finalitzarà el règim TIR basant-se en el full núm. 2 del quadern TIR i tornarà la part pertinent de la mateixa a les autoritats duaneres de l'Estat membre de partida o d'entrada, a més tardar, en el termini de huit dies a partir de la data de finalització. La duana de partida o d'entrada compararà la informació facilitada per la duana de destí o d'eixida per tal de procedir a la ultimació del règim.
Mesures prèvies a la investigació en cas de procediment d'emergència/continuïtat de les activitats
Bones pràctiques del Manual TIR

En cas que, en el marc d'un procediment d'emergència/continuïtat de les activitats, les autoritats duaneres de l'Estat membre de partida o d'entrada no hagen rebut la part apropiada del full núm. 2 del quadern TIR després d'expirar el termini de huit dies previst a este efecte, estes podran consultar el sistema de control electrònic de la IRU SafeTIR per tal de determinar si en ell ha quedat constància de la presentació del quadern TIR en la duana de destí o d'eixida. Pot ser-los útil enviar l'avís de busca del quadern TIR a la duana actual o última de destí o d'eixida en la Unió.

Si arran de la consulta es determinara que el quadern TIR no ha sigut presentat en la duana de destí, les autoritats duaneres de l'Estat membre de partida o d'entrada podran incoar sense demora el procediment d'investigació en la duana declarada de destí o d'eixida en la Unió.

Procediment d'investigació en cas de procediment d'emergència/continuïtat de les activitats

Article 280, apartat 6, de l'AE

Quan les autoritats duaneres de l'Estat membre de partida o d'entrada no hagen rebut prova de la finalització de l'operació TIR en el termini de dos mesos a partir de la data d'acceptació del quadern TIR o tinguen ja prèviament la sospita de què la finalització no ha tingut lloc, enviaran un avís d'investigació (vegeu el model a continuació) a la duana de destí o d'eixida. Es recorrerà a aquell mateix procediment quan es descobrisca, a posteriori, que la prova de finalització de l'operació TIR ha sigut falsificada.

S'aplicarà el procediment establit en la part VII, capítol 4 (procediment d'investigació) mutatis mutandis.

Bones pràctiques del Manual TIR

A continuació, figuren els models de carta d'informació i avís d'investigació que han d'utilitzar-se en el marc del procediment d'emergència/continuïtat de les activitats.