Protocol General d'actuació entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Plataforma de Majors i Pensionistes
El seu objecte és establir les pautes bàsiques per a l'assistència per part de l'Agència Tributària a les persones grans a l'exercici dels seus drets i el compliment de les seues obligacions de caràcter tributari
A Madrid, a 19 de desembre de 2022
PARTS QUE INTERVENEN
D'una part, l'Agència Estatal d'Administració Tributària, representada per la senyora Soledad Fernández Doctor, en qualitat de Directora General, càrrec per al qual va ser anomenada per Reial Decret 436/2022, de 8 de juny, actuant en virtut de delegació de competències del seu President acordada per Resolució de 9 de maig de 2022 i en ús de les atribucions que li conferix l'article 103.tres.2 de la Llei 31/1990, de 27 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a 1991.
D'una altra part, la Plataforma de Majors i Pensionistes, representada pel Sr. Ángel Rodríguez Castedo, en qualitat de President, actuant en nom i representació de l'esmentada entitat, en virtut de l'article 17 dels Estatuts de l'esmentada Plataforma.
Les parts manifesten tindre i es reconeixen recíprocament capacitat legal i legitimació bastant per a subscriure este protocol general d'actuació.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
L'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària) és l'entitat de dret públic encarregada, en nom i per compte de l'Estat, de l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i del duaner i d'aquells recursos d'altres Administracions i Ens públics nacionals o de la Unió Europea la gestió dels quals se li encomane per llei o per conveni.
La Plataforma de Majors i Pensionistes (d'ara endavant, PMP) és una associació d'àmbit estatal, sense ànim de lucre, que naix com a procés de confluència de les Organitzacions, Federacions i Confederacions de majors i Pensionistes més representatives al territori nacional.Representa al moviment associatiu de les persones grans (15.079 associacions, amb més de 5.746.000 afiliats persones físiques) i la seua missió rau en la facilitació i vertebració d'una sòlida i fluida interlocució amb els poders públics i altres actors socials.La PMP treballa amb la vocació d'establir, en el marc de l'acció governamental, una via de contacte que possibilite la consulta i l'escolta de les decisions i polítiques clau que afecten als drets, interessos i necessitats de les persones grans, promovent així que totes les polítiques i actuacions públiques, es planifiquen en estret diàleg i cooperació amb el mateix col·lectiu.
II
Els representants de la PMP han expressat la preocupació dels seus associats davant de l'exclusió i l'impacte que està provocant el procés de digitalització sobre la vida de les persones grans respecte a diverses àrees de les Administracions Públiques, destacant, alhora, els esforços realitzats per l'Agència Tributària per a dur a terme les actuacions d'informació i assistència de manera que resulten més accessibles a tots els col·lectius.
Per la seua part, l'Agència Tributària ha posat de manifest la seua voluntat de continuar i avançar en la seua atenció als problemes de les persones grans, mitjançant l'impuls d'actuacions que els asseguren una informació completa i actualitzada respecte als seus drets, així com la prestació del suport i assessorament precisos en el compliment de les seues obligacions tributàries.
III
Les persones grans constituïxen un ampli sector de la població i, per tant, un elevat nombre de contribuents que es relacionen amb l'Agència Tributària, el que aconsella establir cursos que faciliten eixa relació acudint a la celebració d'acords amb institucions representatives dels seus interessos com la PMP.
En virtut de l'exposat, ambdues parts consideren molt beneficiós subscriure este protocol general a fi d'instaurar un marc general de col·laboració en el qual s'inscriguen futures actuacions, d'acord amb els següents
ACORDS
PRIMER.OBJECTE
El present protocol té per objecte establir les pautes bàsiques per a l'assistència per part de l'Agència Tributària a les persones grans a l'exercici dels seus drets i el compliment de les seues obligacions de caràcter tributari.
SEGON.COMPROMÍS GENERAL DE LES PARTS
En virtut d'este protocol les parts es comprometen a prestar-se mútuament la col·laboració necessària per a la millor consecució de les finalitats perseguides.
L'incompliment per qualsevol de les parts dels compromisos assumits facultarà l'altra per a instar la resolució del protocol, sentida prèviament la Comissió Mixta de Col·laboració.
La PMP, sense que s'altere la seua responsabilitat en el compliment de les seues obligacions, podrà encomanar l'execució de les accions que li competisca desenvolupar en virtut d'este protocol i dels seus acords específics de col·laboració, a qualsevol de les organitzacions associades de la Plataforma, tret de manifestació expressa en contra de l'Agència Tributària.La PMP comunicarà esta circumstància a l'interlocutor únic de l'Agència Tributària abans de l'inici de l'execució esmentada.
TERCER.COMISSIÓ MIXTA DE COL·LABORACIÓ
1.Es constituirà una Comissió Mixta de Col·laboració de caràcter paritari, integrada per quatre membres, dos en representació de l'Agència Tributària i dos en representació de la PMP.
La persona titular de la Direcció General de l'Agència Tributària designarà un representant del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, que actuarà com a president i un representant del Departament de Gestió Tributària.
Els representants de la PMP seran designats pel seu President.
2.La Comissió Mixta de Col·laboració realitzarà les següents funcions:
Identificació i anàlisi dels problemes específics de les persones grans a l'exercici dels seus drets i el compliment de les seues obligacions en l'àmbit tributari.
Proposta de mesures i actuacions.
Avaluació dels resultats obtinguts.
Impuls i seguiment de la col·laboració entre les parts per al compliment del protocol.
Resolució de les incidències i controvèrsies que puguen sorgir sobre la interpretació i l'execució del protocol.
3.La Comissió, que serà convocada pel seu president, es reunirà per primera vegada dins dels tres mesos següents a la firma d'este protocol, de forma ordinària una vegada a l'any en l'últim trimestre, i de forma extraordinària sempre que siga necessari a petició de qualsevol de les parts signants del protocol.
QUART.ACTUACIONS
Els òrgans competents de l'Agència Tributària podran acordar, a proposta de la Comissió Mixta de Col·laboració, entre d'altres, les següents mesures i actuacions:
L'Agència Tributària elaborarà un pla d'assistència a les persones grans, que actualitzarà abans del 31 de gener de cada any.En el seu contingut es tindrà en compte la informació sobre els problemes i necessitats de les persones grans a l'exercici dels seus drets i en el compliment de les seues obligacions tributàries que li siga facilitada per la PMP.
S'incrementaran la comunicació d'informació i la prestació d'assistència per a la confecció de declaracions i altres tràmits tributaris per via telefònica, fonamentalment mitjançant l'impuls de la implantació i desenvolupament de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI).
Es mantindrà l'atenció presencial a les persones grans en la mesura que continuen sol·licitant-la, de manera que a qualsevol oficina de l'Agència Tributària puga prestar-se completa assistència a través d'un sistema de cita prèvia preferent, i, si la capacitat del servei en cada moment ho permetera, sense necessitat de cita prèvia.
Es treballarà en el desenvolupament d'acords amb entitats locals per a la posada en marxa d'actuacions dirigides a la prestació de serveis d'informació i assistència en el seu àmbit.
La PMP difondrà a través de les seues publicacions, pàgines web o altres mitjans, les actuacions d'informació i assistència que estiguen disponibles per a les persones grans, remetent-se des de l'Agència Tributària tota aquella informació que puga ser d'interés per a este col·lectiu, especialment el calendari del contribuent i els telèfons d'assistència.
Es durà a terme la revisió dels models i formularis d'ús més freqüent i, en particular, dels corresponents als tràmits per via electrònica, a fi de simplificar i aclarir els textos i instruccions de funcionament.
En ocasió de la campanya anual de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, l'Agència Tributària durà a terme l'elaboració d'un fullet divulgatiu, en suports paper i electrònic, amb informació destinada a les persones grans sobre els principals serveis d'informació i assistència.L'Agència Tributària distribuirà els fullets a través de les seues Delegacions, Delegacions Especials i Administracions, i la PMP col·laborarà igualment en la seua difusió entre els seus associats.
La PMP facilitarà a l'Agència Tributària a les seues publicacions espais no publicitaris per a donar a conéixer les actuacions d'informació i assistència posades en marxa.
Les anteriors actuacions s'intensificaran en ocasió de la campanya anual de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
La PMP es compromet a informar, assistir i assessorar a l'Agència Tributària, entre altres qüestions, sobre els desenvolupaments tècnics, eines i definició d'estàndards existents o de nova aparició, que puguen influir en el millor servei que l'Agència Tributària presta a les persones grans.
CINQUÉ.FINANÇAMENT
Cadascuna de les parts assumirà el cost que puga generar-se per la realització de les actuacions derivades d'este protocol que li corresponguen.
SISÉ.RÈGIM JURÍDIC APLICABLE
El present protocol general d'actuació no té la consideració de conveni, segons el disposat a l'article 47.1, paràgraf segon, de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, per tal com comporta meres declaracions d'intenció de contingut general que expressen la voluntat de les seues parts subscriptores per a actuar amb un objectiu comú, sense que supose la formalització de compromisos jurídics concrets i exigibles.
D'este protocol no es deriven obligacions contractuals ni jurídiques de cap classe per a les parts, pel que es troba exclòs de l'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
SETÉ.VIGÈNCIA
El present protocol serà d'aplicació des de l'endemà al de la seua firma i tindrà una durada de dos anys, tret de denúncia expressa de qualsevol de les parts amb un mes d'antelació a l'acabament de l'esmentat termini, el qual serà prorrogable per igual període mitjançant acord unànime i exprés d'ambdues parts.
En prova de conformitat, les parts firmen este Protocol General d'Actuació en la data i lloc indicats a l'encapçalament.
LA DIRECTORA GENERAL DE LA
AGÈNCIA ESTATAL DE
ADMINISTRACIÓ TRIBUTÀRIA
Soledad Fernández Doctor
EL PRESIDENT DE LA
PLATAFORMA DE GRANS I
PENSIONISTES
Ángel Rodríguez Castedo